Jump to content
IGNORERAD

höja mark för husbygge


jonny

Recommended Posts

hej jag har lite frågor om och höja marken inför vårt husbygge.

Fråga1: Om man ska höja marken ca 1m hur många kubikmeter går det åt på 500 kvadratmeter?.

Fråga 2: hur många kubik brukar dom normala lastbilarna som kör lasta.?

Fråga 3:hur mycket brukar ett lass kosta ca.?

Vi ska bygga utanför Surin i sang kra.

tacksam för svar

mvh jonny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Priset per lastbilens storlek avgör väl egentligen priset per lass, men räkna med ungefär 200-350 baht per lass om det är en vanlig halvstor lastbil, och under förutsättning att dom gräver i närheten av er.

Och normalt köper man fylle när någon annan betalar för grävning t.ex för en damm eller diken, och man brukar då fråga runt efter folk som är intreserade av att fylla upp sin tomt, sånt här brukar ske relativt regelbundet så be frugan sprida ut att ni behöver fylle så hör dom snart av sig till er.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1. 500 kbm

2 lagligt runt 5 kbm

3 runt 500 Baht beroende på hur långt dom kör.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1) 500m3 om jag inte räknat fel.

2) 8-10m3 max för en 10-weeler. c:a 6m3 på en mindre lastbil.

Beror på avståndet att köra, tillgängligheten av en grävskopa att lasta med,, samt om någon över huvud taget har fyllnadsmassa till salu. ..mm. Vi har betalt mellan 150-300B / lass, beroende på köravstånd.

Sen bör du ha en liten traktor med blad att fördela ut jorden med för 300-700B/timme, beroende på storlek och kapacitet. (Inklusive bränsle)

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har lite frågor om och höja marken inför vårt husbygge.

Fråga1: Om man ska höja marken ca 1m hur många kubikmeter går det åt på 500 kvadratmeter?.

Fråga 2: hur många kubik brukar dom normala lastbilarna som kör lasta.?

Fråga 3:hur mycket brukar ett lass kosta ca.?

Vi ska bygga utanför Surin i sang kra.

tacksam för svar

mvh jonny.

Du bor möjligtvis inte i Närke nu.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

500 kubikmeter är väl riktigt uträknat i och för sig, men är det inte så att jorden kan vara mer eller mindre porös och sjunker ihop efter tag? Jag vet en del som fått fylla på ett år efter första höjningen. Har dock ingen aning om hur mycket som behövdes för komplettering.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga1: Om man ska höja marken ca 1m hur många kubikmeter går det åt på 500 kvadratmeter?.

Det var ju inte direkt högskolenivå på detta matematiska problem :wink:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du får nog köpa minst 750 kubikmeter fyllning om du ska höja 1 meter på 500 kvadrat.

Och då bara så det direkt, samma dag, ser ut som 1 meter.

Dessa 750 kubik kommer att sjunka ännu mer med tiden.

Räkna med en omvandlingsfaktor på mellan 1.5 och 1.8 beroende på hur fyllnadsmaterialet ser ut och såklart också när du räknar, eftersom tiden har en underlig verkan på saker som dessa. :)

Som ett litet exempel så fylldes ca 1000 kvadrat upp med en meter härom veckan hos en kompis granne och vi mätte att marken sjunkit med 20 cm, bara efter en natts tungt regn.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har lite frågor om och höja marken inför vårt husbygge.

Fråga1: Om man ska höja marken ca 1m hur många kubikmeter går det åt på 500 kvadratmeter?.

Fråga 2: hur många kubik brukar dom normala lastbilarna som kör lasta.?

Fråga 3:hur mycket brukar ett lass kosta ca.?

Vi ska bygga utanför Surin i sang kra.

tacksam för svar

mvh jonny.

Ni behöver väl inte höja hela tomten det räcker väl att höja upp marken där huset skall byggas eller ska du bygga ett på 500 KVM.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig tråd utan bilder!!

Lägger in några för att komplettera.

post-6170-0-47092400-1320205105.jpg

10 wheeler och excavatorn på "vår sida".

post-6170-0-29420000-1320205194_thumb.jp

post-6170-0-51339900-1320205353_thumb.jp

post-6170-0-33823500-1320205438_thumb.jp

Den lilla blå Ford-traktorn kämpar med 150 10-wheeler-lass...Det var en stor svacka på tomten som skulle fyllas igen!!

/Johan

post-6170-0-47092400-1320205105.jpg

post-6170-0-29420000-1320205194_thumb.jp

post-6170-0-51339900-1320205353_thumb.jp

post-6170-0-33823500-1320205438_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sankt runt omkring så kolla om det finns pålningföretag i närheten och begär pris, har för mig att det inte är speciellt kostsamt, ett gjutet bjälklag är en garanti för framtida händelser typ översvämning som idagarna är på tapeten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fakta, Matjord ökar med 25% volym. Morän/pinnmo typ den ni pratar om ökar 35% Ps. stren ökar mest 65% :)

Ehh, det var nytt för mig. Jag trodde inte att jordarterna morän/pinnmo fanns i Thailand eftersom dom bildades under inladsisen. Men vad vet jag, jag var ju inte här vid den tidpunkten. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi har kört 120 lass på en 30x30 m yta och de säger i Thailand att det blev knappt knähögt.

Hade väl inte räknat med heller att de skulle köra större lastbilar för det priset tror det var 6000 svenska.

Har inte själv sett resultatet än och kanske de strött ut på en större yta.

får köra en omgång till med annan leverantör.

För själva husgrunden kanske ett uttag från en tänkt fiskdamm räcker.

Översvämningar är vardag i södra Thailand så jag tror inte en meter räcker för oss utan 1,5 plus en liten höjd första plan i huset kanske.

Tjejens pappa vill att vi bygger på betongstolpar som alla andra men det känns lite fel.

Nackdelen lär bli att alla dåliga kryp hittar en fristad på våran husö så det får nog tänkas på någon kompromiss..

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...