Jump to content
IGNORERAD

Turist Visum (Double Entry), nya regler!


lovelos

Recommended Posts

Det är den här som fortfarande gäller.

http://www.immigrati...e.php?page=stay på Thai Immigrations hemsida . Klicka på "Criteria and Coditions of Temporary Stay"

Ingenting har ändrats officiellt. Samma från 2004/2008, men ambassaden har kanske utelämnat vissa uppgifter

Paragraf 2.18 (6) i Police Order 777/2551, 400Kbath på banken eller inkomst på 40.000B/mån (eller en kombination av t.ex c:a 200K på banken och 20.000B /mån), om gift med thai. Skall vara reggat i Thailand om du söker där. Thaiarna vet nog hur mycket ungkarlarna spenderar på barerna...

/Johan

Detta är inte korrekt. Den kombinerade metoden att använda både banktillgodohavande och inkomst kan du använda om du inte är gift och ska redovisa minst 800.000B. Om du ska rapportera som gift med en Thai lady och 400.000 är det minst denna summa på thailändsk bank eller 40.000B per månad. Inte en kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    20

  • JohanB

    9

  • BBJ

    8

  • lovelos

    8

Mest aktiva i denna tråd

I Thailand är det inga problem om dom skulle efterfråga ett läkarintyg, men i Sverige är det extremt dyrt med alla provtagningar som efterfrågas. Om en svensk läkare frågar om du mår bra och skriver ett intyg, så är han inte seriös. Det är mycket allvarliga sjukdomar som måste provtagas och analyseras på special-labb. Straffregisterutdraget hade jag redan,men det sket sig med det famösa läkarintyget.

Så OA kan man egentligen endast söka på ett lokalt imm-kontor i Thaqiland, för då frågas det inte om läkarintyg,(eller kan fixas för ett par hundra bath om så skulle vara) och straffregisterutdraget frågas inte heller efter..men du måste visa pengar/inkomst till en kombinerad summa av 400KBath/år för gift-med- Thai och 800KBath för singel

/Johan

Visum typ Non-Immigrant O-A kan endast sokas på thailändsk ambassad i hemlandet. Du ska ha fyllt 50. Om någon skulle, i Thailand, betala någon på ett Immigration kontor for att få detta visum, skulle detta vara brottsligt och visat ogiltigt. Du skulle då ha forfalskade dokument och vistas i landet olagligt. Riskerna detta skulle medfora kan lätt klargoras med ett besok hos Immigration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visum typ Non-Immigrant O-A kan endast sokas på thailändsk ambassad i hemlandet. Du ska ha fyllt 50. Om någon skulle, i Thailand, betala någon på ett Immigration kontor for att få detta visum, skulle detta vara brottsligt och visat ogiltigt. Du skulle då ha forfalskade dokument och vistas i landet olagligt. Riskerna detta skulle medfora kan lätt klargoras med ett besok hos Immigration.

Jag kom till Thailand 2008 på ett Non-immegrationvisa O som jag fixade i Sthlm. Sedan dess har jag varje år förnyat det på Immegration i Jomtien med ett Visa som heter Retiredment Visa utan några som helst problem, pensionärsvisa kallar vi det som stadigvarande bor här nere.

Jag är övertygad om att det är inget som helst olagligt med det. Det finns tom dom som påstår att det räcker med ett turistvisum för att omvandla det till ett Retiredment Visa om man uppfyller kraven som ställs men det är bara vad jag hört.

Kraven som ställts på mig är 800.000 på thailändsk bankbok eller intyg på inkomst på 65.000 bath (brutto)/månad eller en kombination av de båda. Kopia på husbok eller hyreskontrakt + att jag naturligtvis måste uppnått mogen ålder, dvs 50 +

Jag har aldrig behövt visa upp nåt intyg från läkare om min hälsa.

Vad jag minns så tar Immegration 1900 bath för visat och Svenska konsulatet tar några hundralappar för att skriva ut ett intyg på att man har pengar som räcker till.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kloka gubbar och gummor,

jag har ett litet problem som dykt upp.

Som ni vet så fuskar jag som skådis ibland. Jag ska söka "Double Entry"

Den person som gör filmen behöver mig under 1 vecka eller 2 i början av februari 2012, kan jag i början på februari åka hem till Sverige för att göra de roller jag ska göra och åka tillbaks när jobbet är klart, Det är Roy Anderssons nya film jag ska vara med i, jag kommer be filmbolaget skriva ett intyg på det som jag tänkte lämna till ambassaden för bekräftelse, de står för en tur och retur resa mellan Thailand och Sverige och tillbaks. Går det?

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom till Thailand 2008 på ett Non-immegrationvisa O som jag fixade i Sthlm. Sedan dess har jag varje år förnyat det på Immegration i Jomtien med ett Visa som heter Retiredment Visa utan några som helst problem, pensionärsvisa kallar vi det som stadigvarande bor här nere.

Jag är övertygad om att det är inget som helst olagligt med det. Det finns tom dom som påstår att det räcker med ett turistvisum för att omvandla det till ett Retiredment Visa om man uppfyller kraven som ställs men det är bara vad jag hört.

Kraven som ställts på mig är 800.000 på thailändsk bankbok eller intyg på inkomst på 65.000 bath (brutto)/månad eller en kombination av de båda. Kopia på husbok eller hyreskontrakt + att jag naturligtvis måste uppnått mogen ålder, dvs 50 +

Jag har aldrig behövt visa upp nåt intyg från läkare om min hälsa.

Vad jag minns så tar Immegration 1900 bath för visat och Svenska konsulatet tar några hundralappar för att skriva ut ett intyg på att man har pengar som räcker till.

Fritz..

Jag kom in på turist visa dubbel entry, när detta var slut förvandlade jag detta till ett års uppehållstillstånd, på emigration, numera uppehållstillstånd som gift.. Så jag ser inga problem med att fixa det i Thailand.

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kloka gubbar och gummor,

jag har ett litet problem som dykt upp.

Som ni vet så fuskar jag som skådis ibland. Jag ska söka "Double Entry"

Den person som gör filmen behöver mig under 1 vecka eller 2 i början av februari 2012, kan jag i början på februari åka hem till Sverige för att göra de roller jag ska göra och åka tillbaks när jobbet är klart, Det är Roy Anderssons nya film jag ska vara med i, jag kommer be filmbolaget skriva ett intyg på det som jag tänkte lämna till ambassaden för bekräftelse, de står för en tur och retur resa mellan Thailand och Sverige och tillbaks. Går det?

gubben4906

Om du redan utnyttjat ditt visa får du väl söka ett nytt, sen är det till att börja om igen! Men kom bara ihåg att som turist får du bara vistas i Thailand 6 mån per år!

Så var det i alla fall för några år sedan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kloka gubbar och gummor,

jag har ett litet problem som dykt upp.

Som ni vet så fuskar jag som skådis ibland. Jag ska söka "Double Entry"

Den person som gör filmen behöver mig under 1 vecka eller 2 i början av februari 2012, kan jag i början på februari åka hem till Sverige för att göra de roller jag ska göra och åka tillbaks när jobbet är klart, Det är Roy Anderssons nya film jag ska vara med i, jag kommer be filmbolaget skriva ett intyg på det som jag tänkte lämna till ambassaden för bekräftelse, de står för en tur och retur resa mellan Thailand och Sverige och tillbaks. Går det?

gubben4906

Sök ett tripple entry så klarar du dig.

På ett double entry skulle du behöva vara i Sverige till typ i början av mars för att klara dig på 90 dagar (60 + 30 ) fram till 1:a juni då du ska hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan utnyttjat ditt visa får du väl söka ett nytt, sen är det till att börja om igen! Men kom bara ihåg att som turist får du bara vistas i Thailand 6 mån per år!

Så var det i alla fall för några år sedan!

Jag ska söka "Double Entry" nu på måndag den 28/11 och jag reser ner 7/12 så det är i Februari det ska förlängas genom en utlandsresa så i stället för Kambodja så kan jag väl ta en resa till Sverige på 1 vecka eller 2 och åka ner igen till Thailand? Det är filmbolaget som står för resan Thailand - Sverige-Thailand, min biljett med hemresa 1 juni är ju kvar. Så då kommer frågan: Kan jag göra så?

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det inte funka. Vart du åker har de inget med att göra. Du kan vara borta 2 veckor och sen tillbaka. Ta med dig kopior på biljetterna bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det inte funka. Vart du åker har de inget med att göra. Du kan vara borta 2 veckor och sen tillbaka. Ta med dig kopior på biljetterna bara

Det funkar inte p.g.a. det som Gorocco skrev för ett par inlägg sedan. Det räcker inte med 90 dagar eftersom det är mer än 90 dagar till första juni om han kommer tillbaka i februari.

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar inte p.g.a. det som Gorocco skrev för ett par inlägg sedan. Det räcker inte med 90 dagar eftersom det är mer än 90 dagar till första juni om han kommer tillbaka i februari.

// mrco

Jo men jag ska ju ansöka om "Double Entry" nu på måndag så varför funkar det inte?

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag ska ju ansöka om "Double Entry" nu på måndag så varför funkar det inte?

Därför att du landar 2011-12-08 och inte utnyttjar visumet till max. Ska du få ut 180 dagar på ett double entry krävs att du lämnar Thailand efter 90 dagar (60 + 30) vilket du inte gör om du ska till Sverige i början av februari.

Sök ett triple entry annars får du göra ett eller två visa run i slutet av resan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att du landar 2011-12-08 och inte utnyttjar visumet till max. Ska du få ut 180 dagar på ett double entry krävs att du lämnar Thailand efter 90 dagar (60 + 30) vilket du inte gör om du ska till Sverige i början av februari.

Sök ett triple entry annars får du göra ett eller två visa run i slutet av resan.

Tack för ditt svar, jag har pratat med Roy Andersson och han skjuter på filmningen fram till sensommaren/hösten, jag slipper missen där i februari.

Får se nu om jag har begripit: Inom 60 går jag till Imigration och får 30 dagar för 1900 THB, när frt närmar sig 90 dagar så lämnar jag landet, Kambodja, och får 60 dagar stämplade, efter det går jag till Imigration och får ytterligare 30 dagar såjag kan åka hem igen den 1 juni. En fråga bara, vad kostar stämpeln vid gränsen? Jag går i princip in i kambodja och tillbaks igen.

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]Detta är gränsövergången, titta på följande länk http://www.thailandresor.se/border/, är det den som är närmast från Pattaya? Är det bäst att ta dessa resebyråbussar till Hat Lek-Pangk Khlo? nummer 8 på kartan syftar jag på.[/size]

[size=5]gubben4906[/size]

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem med att fylla i Visumansökan: Vänster sida av ansökan: Vid

"Date of arrival in Thailand"; 2011-12-08

"Travelling by": ThaiAirways

"Flight No. or Vessel´s name": TG0961

[size=5]"Duration of Proposed Stay": ?[/size]

[size=5]"Date of Previous Visit in Thailand:"?[/size]

[size=5]Vad ska jag skriva där?[/size]

[size=5][size=3][size=4]gubben4906[/size][/size][/size]

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]"Duration of Proposed Stay": Här skriver jag det datum jag planerar att lämna Thailand i enlighet med min flygbiljett.[/size]

[size=5]"Date of Previous Visit in Thailand:" Här skriver jag det datum jag senast lämnade Thailand. Är det första besöket lämnas det tomt (skulle jag göra iaf).[/size]

Se hur jag fyller i min visumansökan enligt min tillagda röda text ovan.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Se hur jag fyller i min visumansökan enligt min tillagda röda text ovan.

Mvh

BBJ

:wai:

[size=5]"Date of Previous Visit in Thailand:" Här skriver jag det datum jag senast lämnade Thailand. Är det första besöket lämnas det tomt (skulle jag göra iaf).[/size]

[size=5]Menar du min senaste resa från Thailand? Om ja så lämnade jag enligt passet Thailand: 2010-06-02[/size]

[size=5]gubben4906[/size]

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta dig en tur till pnom phen istä'llet för att sitta en hel dag i en minibuss och kambodjanerna vill väl sno dig på 1000-1400 =223-313 kr bath på gränsen

för inresvisum landvägen + att du slipper alla tiggare vid landgränsen

på flygplatsen kostar det 20 dollar =130 kr

blir väl ungefär samma pengar med minibussen + att du får se lite annat också

1515 Arrive 1620

Promo (BKK - PNH) 1,590.00 THB1 Guest @ 1,590.00 THB 700.00 THBAirport Tax 100.00 THBFuel Surcharge

Return FD 3617 Phnom Penh (PNH) to Bangkok (BKK) Sunday, 4 March 2012 Depart 1705 Arrive 1815 Promo (PNH - BKK) 1,590.00 THB1 Guest @ 1,590.00 THB 100.00 THBFuel Surcharge 150.00 THBAirport Fee 760.00 THBPassenger Service Fee 4,990.00 THBTotal

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5][size=4]Ja det är detta datum du ska skriva:[/size] 2010-06-02[/size]

[size=4]Mvh[/size]

[size=4]BBJ[/size]

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för all hjälp, ska lämna in ansökan i morgon måndag eller senast på tisdag. Ni lär märka om jag blir nobbad :crazy:

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta dig en tur till pnom phen istä'llet för att sitta en hel dag i en minibuss och kambodjanerna vill väl sno dig på 1000-1400 =223-313 kr bath på gränsen

för inresvisum landvägen + att du slipper alla tiggare vid landgränsen

på flygplatsen kostar det 20 dollar =130 kr

blir väl ungefär samma pengar med minibussen + att du får se lite annat också

1515 Arrive 1620

Promo (BKK - PNH) 1,590.00 THB1 Guest @ 1,590.00 THB 700.00 THBAirport Tax 100.00 THBFuel Surcharge

Return FD 3617 Phnom Penh (PNH) to Bangkok (BKK) Sunday, 4 March 2012 Depart 1705 Arrive 1815 Promo (PNH - BKK) 1,590.00 THB1 Guest @ 1,590.00 THB 100.00 THBFuel Surcharge 150.00 THBAirport Fee 760.00 THBPassenger Service Fee 4,990.00 THBTotal

pris

jag förstår att du menar flyg från suvan men? Kan du förklara på hederlig svenska vad du menar: betalar 1590 THB för flygbiljetten + 700 flygskatt + 100 för bränsle eller? Vilken avresedag menar du, 2 mars eller? dag 60 är 5 feb. så det måste bli stämpling för extra 30 dagar 3 feb,

December är 24 dagar

Januari 12 är 31 dagar

Februari 12 29 dagar(stämpel 3 feb?)

Mars 12 31 dagar( Stämpel 2 mars eftersom dag 90 är en lördag)

April 12 30 dagar( Stämpel 30 April)

På detta sätt blir sista dag 30 maj eller är jag helt ute och cyklar?

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

pris

jag förstår att du menar flyg från suvan men? Kan du förklara på hederlig svenska vad du menar: betalar 1590 THB för flygbiljetten + 700 flygskatt + 100 för bränsle eller? Vilken avresedag menar du, 2 mars eller? dag 60 är 5 feb. så det måste bli stämpling för extra 30 dagar 3 feb,

December är 24 dagar

Januari 12 är 31 dagar

Februari 12 29 dagar(stämpel 3 feb?)

Mars 12 31 dagar( Stämpel 2 mars eftersom dag 90 är en lördag)

April 12 30 dagar( Stämpel 30 April)

På detta sätt blir sista dag 30 maj eller är jag helt ute och cyklar?

gubben

Totala priset t o r är 4,990.00 THBTotal

Ja du får boka dom datum som passar dig jag gjorde bara ett exempel

http://www.airasia.com/th/en/home.html

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

gubben4906 som var på Thailändska ambassaden idag, på mitt kvitto står det att ambassaden är stängd för att hämta Pass följande dagar:30/11, 1,2,5,12 0ch 26/12.

För min del sa damen att jag får hämta mitt Pass redan i morgon 29/11 klockan 15 och jag utgår från att jag får visumet beviljat eftersom killen som tog emot ansökan förklarade hur jag ska göra + tjejen i kassan gjorde samma sak.

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var idag klockan 15.00 och hämtade mitt Pass med visumet inklistrat. härligt, bara att ta Arlanda Express eller bussen beroende på väglag, för mig får det gärna vara snöfritt minst en vecka till.

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var idag klockan 15.00 och hämtade mitt Pass med visumet inklistrat. härligt, bara att ta Arlanda Express eller bussen beroende på väglag, för mig får det gärna vara snöfritt minst en vecka till.

gubben4906

Lite resfeber nu eller. :ok::14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...