Jump to content
IGNORERAD

Turist Visum (Double Entry), nya regler!


lovelos

Recommended Posts

[size=3][size=3]Hej![/size][/size]

[size=3][size=3]Närmar sej så smått att resa till Thailand igen, flyger den 9 Januari och kommer hem den 12 Juni 2012.[/size][/size]

[size=3][size=3]Dom sista 2 åren har jag fixat Double Entry Tourist Visa utan problem,[/size][/size]

[size=3][size=3]men läste nu på Internet att bl. a. följande regler gäller enligt Royal Thai Consulate i Göteborg![/size][/size]

[size=3][size=3]4. Copy of your flight ticket or booking paper showing date of arrival to and date of departure from[/size][/size]

[size=3][size=3]Thailand. In case of applying for Tourist visa for double entry or triple entry, ticket or booking paper must also[/size][/size]

[size=3][size=3]show arrival date to Thailand for 2nd and 3rd entry as well.

[/size][/size]

[size=3][size=3] [/size][/size]

[size=3][size=3]Dom har aldrig frågat efter datum till andra "entryt" förr, utan jag har bara skickat med kopia på hela biljetten[/size][/size]

[size=3][size=3]med avrese datum, och hemrese datum 5 månader senare.[/size][/size]

[size=3][size=3]Nån som vet om dom har blivit mer nogranna att kolla detta, eller om det bara är att skicka kopia av biljetten som vanligt?[/size][/size]

[size=3][size=3] [/size][/size]

[size=3][size=3]Omöjligt för mej att bestämma nu när jag skall åka tillbaka till Thailand andra gången![/size][/size]

[size=3][size=3]Dessutom kommer jag att köpa den biljetten därnere på plats.[/size][/size]

[size=3][size=3] [/size][/size]

[size=3][size=3]Nån som vet hur "hårda" dom är på det här kravet på Konsulatet i Göteborg?[/size][/size]

[size=3][size=3]Annars får det bli ett vanligt "Single Entry Tourist Visa".[/size][/size]

[size=3][size=3] [/size][/size]

[size=3][size=3]Lovelos[/size][/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    20

  • JohanB

    9

  • BBJ

    8

  • lovelos

    8

Mest aktiva i denna tråd

Jag gjorde en liten simpel hypotetisk resplan på när jag skulle lämna landet och var jag skulle åka och skickade med den och då var det inga problem att få ett tripple entry.

Kan tillägga att den var skriven på svenska med.

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde som Gorocco, dvs en hypotetisk resplan vid ansökan om trippel entry. Fungerade bra på ambassaden i Stockholm.

Det är väl så att de vill ha en ungefärlig koll på att man inte överskrider de datum som gäller för resp in o utresor.

Men detta var också första gången de begärde detta, jag har haft double-entry förut och då har de inte krävt något alls utom flygbiljetten.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack för svaret!

Får väl göra likadant då!

Frågan är om dom vägrar en Double Entry om man inte skickar med en hypotetisk resplan?

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde som Gorocco, dvs en hypotetisk resplan vid ansökan om trippel entry. Fungerade bra på ambassaden i Stockholm.

Det är väl så att de vill ha en ungefärlig koll på att man inte överskrider de datum som gäller för resp in o utresor.

Men detta var också första gången de begärde detta, jag har haft double-entry förut och då har de inte krävt något alls utom flygbiljetten.

Mvh

BBJ

:wai:

Hej,

jag åker på "Double Entry" från Sverige den 7 December och åker hem den 1 Juni 2012, jag landar den 8 December i Bangkok, [size=5]När ska jag första gången lämna Thailand för att få stämpeln i passet för nästa 90 dagar?[/size]

När jag var uppe på ambassaden och hämtade ansökningspapper så sa damen att jag första gången måste lämna landet för att förlänga visumet, andra gången räcker det med att gå/åka till närmsta imigrations för att få stämpeln.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får 60 dagar när du kommer till Thailand första gången, kolla datum så att de verkligen stämplar 60 dagar.

Efter 60 dagar (7:e december eller om du landar den 8:e + 60 dagar, se stämpeln i passet men räkna noga själv, det är du som är ansvarig för overstay, även om de har råkat gett dig 61 dagar) uppsöker du ett immigrationskontor och köper 30 dagar till, kostar runt 1900 baht.

När dessa 30 dagar gått så måste du lämna landet, passa på att ta en semestertripp till något grannland du vill se men du behöver egentligen bara ut och vända om du inte vill övernatta.

Du ska få 60 dagar när du kommer in igen, kolla noga datum. Efter dessa 60 dagar köper du 30 dagar till på ett immigrationskontor efter det är visumet förbrukat och du måste lämna landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att det är helt kört att få visum med Enkelbiljetter idag då? Jag brukar alltid resa med enkelbiljett då hemresedatumet är osäkert och att omboka en ombokningsbar biljett heller inte funkar för det är rusning ut ur Thailand i slutet på turistsäsongen. Då får man väll köra på spikade datum i fortsättningen. Vilket skit!

MVH:BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att det är helt kört att få visum med Enkelbiljetter idag då? Jag brukar alltid resa med enkelbiljett då hemresedatumet är osäkert och att omboka en ombokningsbar biljett heller inte funkar för det är rusning ut ur Thailand i slutet på turistsäsongen. Då får man väll köra på spikade datum i fortsättningen. Vilket skit!

MVH:BC

Gör en bokning på en returbiljett genom någon resebyrå och be att få den utskriven och skicka med den till ambassaden. Om du sen bestämmer dig för att köpa den efter visumansökan är lite upp till dig.

Annars finns det många lågpris-flyg från Thailand till närmsta grannland som du skulle kunna använda för att lämna landet till en billig kostnad och på sätt visa upp en giltig biljett ut från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara lite olika dagar på ambassaden, förra veckan lämnade jag in mina papper om Non Emigrant O Visa, multi entry.

Hade då med min inrese biljett samt en boknings bekräftelse på hemresa, men dom gav mej tillbaka biljetterna och sa att dom behövde dom inte.

Tre dagar senare hade jag mitt ett års visa, inga problem.

Frågade samtidigt om att skicka flyttgods, enl. Asian Tigers skall man ha Non Emigrant B visa eller work permit, men ambassade sa att det är fel

mitt Non Emigrant O visa duger bra för detta. Ibland blir man som en fåglholk, bara gapar.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis (förra veckan) skaffat dubbelt visa.Nonki fixade biljetten och en biljettbekräftelse på resa till Filipinererna. Så när jag sökte visa i stockholm så hade jag biljett och biljettbekräftelse med i ansökan. Det funkade bra. Nått mera behövde jag inte.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag åker på "Double Entry" från Sverige den 7 December och åker hem den 1 Juni 2012, jag landar den 8 December i Bangkok, [size=5]När ska jag första gången lämna Thailand för att få stämpeln i passet för nästa 90 dagar?[/size]

När jag var uppe på ambassaden och hämtade ansökningspapper så sa damen att jag första gången måste lämna landet för att förlänga visumet, andra gången räcker det med att gå/åka till närmsta imigrations för att få stämpeln.

gubben

Du får 60 dagar när du kommer till Thailand första gången, kolla datum så att de verkligen stämplar 60 dagar.

Efter 60 dagar (7:e december eller om du landar den 8:e + 60 dagar, se stämpeln i passet men räkna noga själv, det är du som är ansvarig för overstay, även om de har råkat gett dig 61 dagar) uppsöker du ett immigrationskontor och köper 30 dagar till, kostar runt 1900 baht.

När dessa 30 dagar gått så måste du lämna landet, passa på att ta en semestertripp till något grannland du vill se men du behöver egentligen bara ut och vända om du inte vill övernatta.

Du ska få 60 dagar när du kommer in igen, kolla noga datum. Efter dessa 60 dagar köper du 30 dagar till på ett immigrationskontor efter det är visumet förbrukat och du måste lämna landet.

Goroccos svar stämmer. Se också till att du fixar stämplar odyl på exakt rätt dag, första gången jag gjorde det med double entry räknade jag fel och var in/ut i Kambodja en dag för tidigt vilket resulterade i ett par dagars overstay när jag flög hem, vilket inte var något större problem. bara en extra utgift på Suvvan. Men det kanske är tuffare nu.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sökte 3 x TR skrev bara var jag skulle bo ( patong ;) ) o visade min biljett = Inga frågor ingenting extra , bara betala hämta efter 3 dagar på konsulatet i gbg mkt bra sevice;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Goroccos svar stämmer. Se också till att du fixar stämplar odyl på exakt rätt dag, första gången jag gjorde det med double entry räknade jag fel och var in/ut i Kambodja en dag för tidigt vilket resulterade i ett par dagars overstay när jag flög hem, vilket inte var något större problem. bara en extra utgift på Suvvan. Men det kanske är tuffare nu.

Mvh

BBJ

:wai:

Så det gäller alltså att ta exakt dag fråm instämplingsdagen på flygplatsen och gå till imigration för de första 30 dagarna, sedan när de är slut så åker jag till en gräns och får ytterligare 60 dagar, efter det så går jag till imigration för ytterligare 30 dagar och sedan hem till Svedala?

gubbrn

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sökte 3 x TR skrev bara var jag skulle bo ( patong :wink: ) o visade min biljett = Inga frågor ingenting extra , bara betala hämta efter 3 dagar på konsulatet i gbg mkt bra sevice;)

Jo, men det verkar väldigt individuellt. Det är egentligen inga nya regler utan att tillämpningen av dom gamla som har skärpts.

Därför kan det slá sá olika vid ansökan, beroende pá hur "tillämpningen" är för dagen...

Synd att riskera en bokad och betald resa, sá bättre att förbereda för det värsta scenariot.Plan-B...när det gäller biljetter.

Var du ska bo, ska inte vara ett problem med bekräftade hotell-bokningar osv, om du har en adress i Thailand att fylla i pá din visumansökan!

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det verkar väldigt individuellt. Det är egentligen inga nya regler utan att tillämpningen av dom gamla som har skärpts.

Därför kan det slá sá olika vid ansökan, beroende pá hur "tillämpningen" är för dagen...

Synd att riskera en bokad och betald resa, sá bättre att förbereda för det värsta scenariot.Plan-B...när det gäller biljetter.

Var du ska bo, ska inte vara ett problem med bekräftade hotell-bokningar osv, om du har en adress i Thailand att fylla i pá din visumansökan!

/Johan

Tror INTE du behöver oroa dig , sen har du väl ändå avbeställnings skydd,

Ja jag skrev min adr i patong men den har ALLDRIG behövt bekräftas

Har ett ställe året om stannar själv 6 mån om året pröjsar 1700:-kr mån å jättenöjd o då är det lika bra att behålla ju;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det gäller alltså att ta exakt dag fråm instämplingsdagen på flygplatsen och gå till imigration för de första 30 dagarna, sedan när de är slut så åker jag till en gräns och får ytterligare 60 dagar, efter det så går jag till imigration för ytterligare 30 dagar och sedan hem till Svedala?

gubbrn

Helt rätt Gubben!

Man räknar alltså med ankomstdagen och på dag 60 bör man lägga besöket hos Immigration för ytterligare 30 dagar. Jag är dock osäker på öppettiderna när det gäller om dag 60 infaller på en helgdag, då får du anpassa ditt besök så du ej överskrider dag 60, då blir de tydligen ledsna :wink:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Gubben!

Man räknar alltså med ankomstdagen och på dag 60 bör man lägga besöket hos Immigration för ytterligare 30 dagar. Jag är dock osäker på öppettiderna när det gäller om dag 60 infaller på en helgdag, då får du anpassa ditt besök så du ej överskrider dag 60, då blir de tydligen ledsna :wink:

Mvh

BBJ

:wai:

Tack för ditt svar.

Är du i Thailand när jag kommer ner? Skulle vara kul att träffa folk i Thailand ibland. Jag funderar på att åka upp till Isaan under jul för att se om Baa är där.

Mvh

gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror INTE du behöver oroa dig , sen har du väl ändå avbeställnings skydd,

Ja jag skrev min adr i patong men den har ALLDRIG behövt bekräftas

Har ett ställe året om stannar själv 6 mån om året pröjsar 1700:-kr mån å jättenöjd o då är det lika bra att behålla ju;)

Tack för din omtanke. Jag är inte orolig, då jag redan är i Thailand sen en månad. Har också ålder och civilstånd för att få 1 års OA, vilket jag alltså redan har. Ska göra en visa-run till Laos strax före jul och åker till Sverige i mitten på Mars.

Men jag har forskat mycket med det här med visa, så jag är väl insatt. Reglerna är alltså samma, men tillämpningen har skärpts.

.

I dessa översvämningstider med drastiskt minskat antal turister, är nog tillämpningen generellt slappare än någonsin...

.

Men man ska inte vara säker och det var det jag ville säga, då alla beslut i immigrationfrågor har delegerats ner till (kanske lite korkade och ska visa framfötterna?) tjänstemannanivå..

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbra det ;)

Ja det är väl som så många andra regler & lagar

ex

jetski förbjudas

plastpåsar skulle betalas

tuktuk & mc taxi & Taxi skulle placeras vid jungceylon,

ändring av färdriktning etc etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det....ändring av färdriktning etc etc etc, ska det på prov införas högertrafik i turistorterna??? :crazy:

Här finns de kompletta immigration-reglerna och lagarna från 2008 som gäller i dag också, officiellt översatta till engelska:

http://www.immigrati...e.php?page=stay

Men det är fortfarande den enskilde tjänstemannen som bestämmer och har sista ordet, så det är bara att sitta där med mössan i hand och jamsa med. Försök inte att ifrågasätta vad han säger :nono: , utan försiktigt lotsa honom/henne in på dina tankar så att dom tror att dom själva har kommit på det. :14: ...

GOD NATT/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Är du i Thailand när jag kommer ner? Skulle vara kul att träffa folk i Thailand ibland. Jag funderar på att åka upp till Isaan under jul för att se om Baa är där.

Mvh

gubben4906

Är kvar till i april, hör av dig via PM när du är på G till Isaan så kan vi kanske ses om alla datum stämmer. Jag håller mest till i Korat, men åker runt en del också.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är kvar till i april, hör av dig via PM när du är på G till Isaan så kan vi kanske ses om alla datum stämmer. Jag håller mest till i Korat, men åker runt en del också.

Mvh

BBJ

:wai:

Jag åker ner 7 december och stannar till 1 juni 2012 så vi ska nog kunna hitta ett datum som passar oss,

Nisse gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det....ändring av färdriktning etc etc etc, ska det på prov införas högertrafik i turistorterna??? :crazy:

cut

Det är redan högertrafik på ett antal gator i Patong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade upp passet till Konsulatet i Göteborg igår för ansökan om "Double Entry Tourist Visa",

för säkerhets skull skriv jag till en enkel "hypotetisk resplan":

-skall vara i Thailand 60 dagar, åker sen till annat land för ca en månad och sen tillbaka till Thailand för dom två sista månaderna-.

Jag skickade med kopia på flygbiljetten och skrev även upp mitt hotell som jag skall bo på när jag kommer ner.

Förväntar mej inga problem, men får se!

Turist visumet är dock inte gratis längre!

Kostnad 520 kr för visumet och 2X67 kr för portot.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...