Jump to content
IGNORERAD

Turist Visum (Double Entry), nya regler!


lovelos

Recommended Posts

Det är redan högertrafik på ett antal gator i Patong!

Inte bara i Patong skulle jag vilja påstå, ser det även i Korat och en del andra delar av Thailand också titt som tätt :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    20

  • JohanB

    9

  • BBJ

    8

  • lovelos

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tack för din omtanke. Jag är inte orolig, då jag redan är i Thailand sen en månad. Har också ålder och civilstånd för att få 1 års OA, vilket jag alltså redan har. Ska göra en visa-run till Laos strax före jul och åker till Sverige i mitten på Mars.

Men jag har forskat mycket med det här med visa, så jag är väl insatt. Reglerna är alltså samma, men tillämpningen har skärpts.

.

I dessa översvämningstider med drastiskt minskat antal turister, är nog tillämpningen generellt slappare än någonsin...

.

Men man ska inte vara säker och det var det jag ville säga, då alla beslut i immigrationfrågor har delegerats ner till (kanske lite korkade och ska visa framfötterna?) tjänstemannanivå..

/Johan

Hej Johan !!!

Skall inte rätta dig men du skriver följande se kopia:

Har också ålder och civilstånd för att få 1 års OA, vilket jag alltså redan har. Ska göra en visa-run till Laos strax före jul och åker till Sverige i mitten på Mars.

Slut citat.

Om Du har O-A visa varför skall du göra visa run???

Om du har O-A visa och lämnar Thai en enda dag, utan att först kontaktat IM och fått en bekräftelse på tillfällig utresa,annars så får du bara 30 dagar då du återvänder, och ditt O-A visa är förbrukat.

Om man har O-A sä skall man endast komma till IM en gång var 3:e mån och få ett papper ifyllt och en stämpel samt ny tid för nästa återbesök.

Detta om att ha intyg vid utresa tjatar dom om varje gång jag besöker IM.

Har O-A visa sedan 19 mån tillbaka, och har förlängt det efter 1 år kostnad 1900 Tbh.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökte i veckan om TR Double entry. Förklarade muntligt att jag skulle göra en avstickare till Laos på ett par dagar. Inget dokumet krävdes utöver flygbiljetten.

Efter att ha läst tråden hade jag förberett en skriftlig resplan, men inget sånt efterfrågades som sagt var.

Var ganska mycket folk på ambassaden, full rusch.

Slutsats: Det beror på. Men att vara beredd på att klottra ner en resplan kan vara vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan !!!

Skall inte rätta dig men du skriver följande se kopia:

Har också ålder och civilstånd för att få 1 års OA, vilket jag alltså redan har. Ska göra en visa-run till Laos strax före jul och åker till Sverige i mitten på Mars.

Slut citat.

Om Du har O-A visa varför skall du göra visa run???

Om du har O-A visa och lämnar Thai en enda dag, utan att först kontaktat IM och fått en bekräftelse på tillfällig utresa,annars så får du bara 30 dagar då du återvänder, och ditt O-A visa är förbrukat.

Om man har O-A sä skall man endast komma till IM en gång var 3:e mån och få ett papper ifyllt och en stämpel samt ny tid för nästa återbesök.

Detta om att ha intyg vid utresa tjatar dom om varje gång jag besöker IM.

Har O-A visa sedan 19 mån tillbaka, och har förlängt det efter 1 år kostnad 1900 Tbh.

Hej Nypan,

Sorry, du har rätt och jag skrev fel i posten. Det skall vara O-visa (typ spouse) och inget annat. Därav visa-run efter 90 dagar..(och stryk "ålder")

Jag försökte med OA först och hade allt annat klart, men det föll på "läkarintyget" enligt thaiambassadens hemsida. Skulle kosta en förmögenhet att få ett äkta & seriöst (med alla provtagningar) i Sverige.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara i Patong skulle jag vilja påstå, ser det även i Korat och en del andra delar av Thailand också titt som tätt

Mvh

BBJ

:wai:

Jahaaa, det är därför man möter så många mc och bilar på fel sida på motorvägen!! Rätt jobbigt på natten, då det asymmetriska halvljuset bländar bra...

Trodde dom sparade tid, ork och bensin på att inte åka till nästa U-turn, men dom kanske har nån dispans att köra högertrafik på försök. ???. :crazy:

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Ni råkar ut för att dom kräver bevis på två tur & retur resor så räcker det att visa upp buss eller tågbiljett ut ur landet.

alltså bara att tjacka bussbiljett över nån gräns o visa upp, kostar väl inte mer än ett par hundra bath

jobbade på incheckningen med Thai Airways och stötte på detta bl a när folk skulle ut å "bagpacka runt Asien

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nypan,

Sorry, du har rätt och jag skrev fel i posten. Det skall vara O-visa (typ spouse) och inget annat. Därav visa-run efter 90 dagar..(och stryk "ålder")

Jag försökte med OA först och hade allt annat klart, men det föll på "läkarintyget" enligt thaiambassadens hemsida. Skulle kosta en förmögenhet att få ett äkta & seriöst (med alla provtagningar) i Sverige.

/Johan

Läkarintyget är inget problem, mig frågade dom om jag mådde bra och om jag hade några sjukdomar. 5 min. Klart

O-A Kan om jag förstår det rätt endast sökas från SWE första gången, men sedan är det som vanligt med Thai, betalar man bara bra så ordnar sig allt. Om OA visa ingår i den gruppen vet jag inte men O - visa gör det.

En massa papper vill dom i alla fall ha, se amb. hemsida. samt 3 st kopior på allt. Utdraget från straffregistret ,söker man på Polisens hemsida. Sedan tar det C:a 3 veckor så är allt klart.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarintyget är inget problem, mig frågade dom om jag mådde bra och om jag hade några sjukdomar. 5 min. Klart

O-A Kan om jag förstår det rätt endast sökas från SWE första gången, men sedan är det som vanligt med Thai, betalar man bara bra så ordnar sig allt. Om OA visa ingår i den gruppen vet jag inte men O - visa gör det.

En massa papper vill dom i alla fall ha, se amb. hemsida. samt 3 st kopior på allt. Utdraget från straffregistret ,söker man på Polisens hemsida. Sedan tar det C:a 3 veckor så är allt klart.

I Thailand är det inga problem om dom skulle efterfråga ett läkarintyg, men i Sverige är det extremt dyrt med alla provtagningar som efterfrågas. Om en svensk läkare frågar om du mår bra och skriver ett intyg, så är han inte seriös. Det är mycket allvarliga sjukdomar som måste provtagas och analyseras på special-labb. Straffregisterutdraget hade jag redan,men det sket sig med det famösa läkarintyget.

Så OA kan man egentligen endast söka på ett lokalt imm-kontor i Thaqiland, för då frågas det inte om läkarintyg,(eller kan fixas för ett par hundra bath om så skulle vara) och straffregisterutdraget frågas inte heller efter..men du måste visa pengar/inkomst till en kombinerad summa av 400KBath/år för gift-med- Thai och 800KBath för singel

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är det inga problem om dom skulle efterfråga ett läkarintyg, men i Sverige är det extremt dyrt med alla provtagningar som efterfrågas. Om en svensk läkare frågar om du mår bra och skriver ett intyg, så är han inte seriös. Det är mycket allvarliga sjukdomar som måste provtagas och analyseras på special-labb. Straffregisterutdraget hade jag redan,men det sket sig med det famösa läkarintyget.

Så OA kan man egentligen endast söka på ett lokalt imm-kontor i Thaqiland, för då frågas det inte om läkarintyg,(eller kan fixas för ett par hundra bath om så skulle vara) och straffregisterutdraget frågas inte heller efter..men du måste visa pengar/inkomst till en kombinerad summa av 400KBath/år för gift-med- Thai och 800KBath för singel

/Johan

Mitt intyg skrev min läkare på vårdcentralen.

Kan man verkligen söka O-A från Thai första gången, skall det inte sökas från SWE och sedan kan man förlänga i Thai. Vet inte men du kanske menade O visa.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade upp passet till Konsulatet i Göteborg igår för ansökan om "Double Entry Tourist Visa",

för säkerhets skull skriv jag till en enkel "hypotetisk resplan":

-skall vara i Thailand 60 dagar, åker sen till annat land för ca en månad och sen tillbaka till Thailand för dom två sista månaderna-.

Jag skickade med kopia på flygbiljetten och skrev även upp mitt hotell som jag skall bo på när jag kommer ner.

Förväntar mej inga problem, men får se!

Turist visumet är dock inte gratis längre!

Kostnad 520 kr för visumet och 2X67 kr för portot.

Lovelos

Hej,igen!

Fick idag tillbaka mitt pass med Tourist Visa (Double Entry) ! :ok:

Effektiv och snabb behandling som vanligt, kanske dom hade lite för bråttom bara!?

... för dom hade stämplat utfärdat datumet på används innan datumet och tvärtom! :rolleyes:

Sen hade dom dock strukit över det och skrivet om datumen på rätt ställen dock.

Vet inte om min lilla "Hypotetiska Resplan" gjorde nån nytta, hade förmodligen gått utan också!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt intyg skrev min läkare på vårdcentralen.

Kan man verkligen söka O-A från Thai första gången, skall det inte sökas från SWE och sedan kan man förlänga i Thai. Vet inte men du kanske menade O visa.

Om läkaren skrev intyget utan provtagningar, så tillhör det undantagen och är egentligen tjänstefel... Jo det var OA jag fick på det lokala imm-kontoret i Nakhon Sawan. Direkt från turistvisum 2009.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattar rätt så ska jag om jag landar 2011-12-08 gå till imigration den 2012-02-06 och där får jag ytterligare 30 dagar och då ska jag alltså lämna landet den 2012-03-06 för att få ytterligare 60 dagar och efter det blir det att gå till imigration 2012-05-05 vilket är en lördag så då bör det bli fredagen den 4 maj 2012 jag måste gå till imigration? Efter det blir det hemfärd den 1 juni klockan 01.10.

Stämmer det?

gubben4906

PS. förlåt om jag tjatar men det är första gången jag har visum till Thailand. DS.

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget som säger att du måste vänta att gå till Immigration och förlänga visat tills en dag innan dit Visum tar slut!

Du kan göra det när som helst innan dit 2 månaders Tourist Visa går ut!

Bättre att göra det i tid så slipper du att tänka på det sen.

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget som säger att du måste vänta att gå till Immigration och förlänga visat tills en dag innan dit Visum tar slut!

Du kan göra det när som helst innan dit 2 månaders Tourist Visa går ut!

Bättre att göra det i tid så slipper du att tänka på det sen.

Lovelos

tjena Lovelos,

gubben här, om du menar mitt mail så har jag "Double Entry",

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske dom hade lite för bråttom bara!?

... för dom hade stämplat utfärdat datumet på används innan datumet och tvärtom! :rolleyes:

Sen hade dom dock strukit över det och skrivet om datumen på rätt ställen dock.

Lovelos

Tror dom hade brottom med mitt pass också.

Fick tillbaks det igår från Gbg med inte mindre än 3 (!) nya visumaviseringar varav två var överstrukna och med texten "VOID" (ogiltig)

Fler som råkat ut för samma sak?

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dom hade brottom med mitt pass också.

Fick tillbaks det igår från Gbg med inte mindre än 3 (!) nya visumaviseringar varav två var överstrukna och med texten "VOID" (ogiltig)

Fler som råkat ut för samma sak?

Martin

Hände mej även ifjol att dom skrev fel "One Journey" och sen kryssade över hela visumet och satte in ett nytt på en ny sida med "Two Journey(s)" ! :nono:

Slöseri med sidor i onödan... visst bra att dom är snabba... men måste hinna tänka lite också innan dom skriver eller stämplar i passet!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena Lovelos,

gubben här, om du menar mitt mail så har jag "Double Entry",

Jag vet!

Jag har samma.

"Double Entry" betyder bara att du kan använda dit 2 månaders Turist Visum 2 ggr!

Som jag sa du kan gå till Immigration Office och förlänga dit visum när som helst innan det går ut.

Inget själ att du absolut måste gå dit sista dan.

Ju tidigare ju bättre!

Jag brukar gå dit ca en månad innan dom två månaderna är slut, så är det klart.

Kan ju hända att man kanske blir sjuk eller förhindrad att gå av annat själ,

och väntar man då till sista dan så kanske man inte kan gå dit, och sen är det för sent

då åker man på "Overstay" istället!

"Förlängning" av dit turist visum innebär ju bara att du får en ny stämpel i passet,

och att ditt sista datum flyttas fram 30 dar,

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet!

Jag har samma.

"Double Entry" betyder bara att du kan använda dit 2 månaders Turist Visum 2 ggr!

Som jag sa du kan gå till Immigration Office och förlänga dit visum när som helst innan det går ut.

Inget själ att du absolut måste gå dit sista dan.

Ju tidigare ju bättre!

Jag brukar gå dit ca en månad innan dom två månaderna är slut, så är det klart.

Kan ju hända att man kanske blir sjuk eller förhindrad att gå av annat själ,

och väntar man då till sista dan så kanske man inte kan gå dit, och sen är det för sent

då åker man på "Overstay" istället!

"Förlängning" av dit turist visum innebär ju bara att du får en ny stämpel i passet,

och att ditt sista datum flyttas fram 30 dar,

Lovelos

Hej Lovelos,

stämmer det verkligen att jag när jag kommer till Thailand går till imigration och stämplar mitt pass för 30 dagar och sedan efter 90 dagar åker jag till en gräns och får 60 dagar, efter cirka 14 dagar så går jag till imigration igen och får 30 dagar och sedan åker jag hen 1 juni 12 till Svedala.

Nisse gubbenn4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lovelos,

stämmer det verkligen att jag när jag kommer till Thailand går till imigration och stämplar mitt pass för 30 dagar och sedan efter 90 dagar åker jag till en gräns och får 60 dagar, efter cirka 14 dagar så går jag till imigration igen och får 30 dagar och sedan åker jag hen 1 juni 12 till Svedala.

Nisse gubbenn4906

Yes!

Du anländer den 8 Dec-11 och får stämpel i passet att du får stanna tills den 5 Feb-12.

Innan detta datum går ut, går du till Immigration Office och förlänger och får ny stämpel i passet,

som gäller till den 6 Mars då du måste lämna landet.

Kostnad för 30 dagars förlängning 1900 baht.

Sen när du kommer tillbaka till Thailand för andra gången, så börjar proceduren om igen!

Om du återvänder samma dag den 6 Mars så gäller dit andra "Entry" tills den 4 Maj, som du sen kan förlänga till den 3 Juni då du måste lämna landet igen.

Så om du flyger hem den 1 Juni så har du ett par dagar tillgodo på slutet!

:ok:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dom hade brottom med mitt pass också.

Fick tillbaks det igår från Gbg med inte mindre än 3 (!) nya visumaviseringar varav två var överstrukna och med texten "VOID" (ogiltig)

Fler som råkat ut för samma sak?

Martin

Dom har nog fullt upp.

Jag fick mitt med 1 overstruken.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattar rätt så ska jag om jag landar 2011-12-08 gå till imigration den 2012-02-06 och där får jag ytterligare 30 dagar och då ska jag alltså lämna landet den 2012-03-06 för att få ytterligare 60 dagar och efter det blir det att gå till imigration 2012-05-05 vilket är en lördag så då bör det bli fredagen den 4 maj 2012 jag måste gå till imigration? Efter det blir det hemfärd den 1 juni klockan 01.10.

Stämmer det?

gubben4906

PS. förlåt om jag tjatar men det är första gången jag har visum till Thailand. DS.

Gubben du måste räkna alla dagar även ankomstdagen, och i ditt fall så infaller dag 60 den 5/2 (om jag räknat rätt) dvs en söndag så du måste gå dit senast på fredagen den 3/2 (om det ej är en thailänsk helgdag) för att få 30 nya dagar. Sen måste du räkna dessa 30 dagar inklusive den 5/2 och framåt tills den dag du senast måste ut ur landet, osv. :thumbsup:

Inget som säger att du måste vänta att gå till Immigration och förlänga visat tills en dag innan dit Visum tar slut!

Du kan göra det när som helst innan dit 2 månaders Tourist Visa går ut!

Bättre att göra det i tid så slipper du att tänka på det sen.

Lovelos

Lovelos, det är naturligtvis rätt. Men om man vill använda sina 60+30 dagar maximalt så bör (inte måste) man göra såsom jag beskrev. :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Edit: Såg att du skrivit om det redan i ett senare svar Lovelos, sorry :)

Ändrades av BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din omtanke. Jag är inte orolig, då jag redan är i Thailand sen en månad. Har också ålder och civilstånd för att få 1 års OA, vilket jag alltså redan har. Ska göra en visa-run till Laos strax före jul och åker till Sverige i mitten på Mars.

Men jag har forskat mycket med det här med visa, så jag är väl insatt. Reglerna är alltså samma, men tillämpningen har skärpts.

.

I dessa översvämningstider med drastiskt minskat antal turister, är nog tillämpningen generellt slappare än någonsin...

.

Men man ska inte vara säker och det var det jag ville säga, då alla beslut i immigrationfrågor har delegerats ner till (kanske lite korkade och ska visa framfötterna?) tjänstemannanivå..

/Johan

Du säger att du har Non-Imm O-A och att du är väl insatt i visumreglerna. Du behover inte goera några visa-runs med detta visum så varfoer säger du att du ska åka till Laos på en visa-run?

Har du ett Multiple visum, som täcker in tiden när du tänker komma tillbaka till Thailand från Sverige?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så OA kan man egentligen endast söka på ett lokalt imm-kontor i Thaqiland, för då frågas det inte om läkarintyg,(eller kan fixas för ett par hundra bath om så skulle vara) och straffregisterutdraget frågas inte heller efter..men du måste visa pengar/inkomst till en kombinerad summa av 400KBath/år för gift-med- Thai och 800KBath för singel

/Johan

Nu är det för min del inte aktuellt på några år men...

Jag har fått för mig att reglerna ändrats så att numera är det 800 000 även om man är gift ?

Jag försökte läsa nedanstående länkar här på maipenrai men får bara 404-error och det har varit så i några veckor nu.

http://www.maipenrai...ran-ambass-r649

Är det bara jag som har detta problem ?

Var kan man annars hitta info om detta ?

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du har Non-Imm O-A och att du är väl insatt i visumreglerna. Du behover inte goera några visa-runs med detta visum så varfoer säger du att du ska åka till Laos på en visa-run?

Har du ett Multiple visum, som täcker in tiden när du tänker komma tillbaka till Thailand från Sverige?.

Jag har redan (6nov) förklarat felskrivningen. Det ska vara "O-visa multiple entries" som jag har och inget annat. (Då det inte funkade med läkarintyget för OA från Sverige)

Därav den planerade visa-runnen till Laos.

Viss förvirring om O-visa typ A & B ( pensionär eller familjeskäl) och OA-visa.

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det för min del inte aktuellt på några år men...

Jag har fått för mig att reglerna ändrats så att numera är det 800 000 även om man är gift ?

Jag försökte läsa nedanstående länkar här på maipenrai men får bara 404-error och det har varit så i några veckor nu.

http://www.maipenrai...ran-ambass-r649

Är det bara jag som har detta problem ?

Var kan man annars hitta info om detta ?

Det är den här som fortfarande gäller.

http://www.immigrati...e.php?page=stay på Thai Immigrations hemsida . Klicka på "Criteria and Coditions of Temporary Stay"

Ingenting har ändrats officiellt. Samma från 2004/2008, men ambassaden har kanske utelämnat vissa uppgifter

Paragraf 2.18 (6) i Police Order 777/2551, 400Kbath på banken eller inkomst på 40.000B/mån (eller en kombination av t.ex c:a 200K på banken och 20.000B /mån), om gift med thai. Skall vara reggat i Thailand om du söker där. Thaiarna vet nog hur mycket ungkarlarna spenderar på barerna...

/Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...