Jump to content
IGNORERAD

Prisvärd och driftsäker 4WD


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag kör för närvarande Land Rover Freelander. (I Sverige)

Brittisk jeep som jag tycker är skoj och med ett utseende som tilltalar mig.

Bra markfrigång, dragkrok och aut.

Jag har dock lagt ut över 40 000 på 4 månader på bilen. Reparationer och reservdelar.

Allt (i princip) måste beställas från England.

Bilen äter upp min plånbok och jag har fått nog.

Hade innan det en Amerikansk Jeep Grand Cherokee.

Även den skoj att köra och bra på alla vis - men den var om möjligt ännu dyrare att äga.

Den gick sönder ofta och varje verkstadsbesök kostade skjortan.

Så, nu till frågeställningen

Jag bor så till att jag vill ha (måste ha) en bil med hög markfrigång. Det är egentligen det enda kravet, men 4 hjulsdrift är förstås ett plus.

Kostnad kring 50 lök si sådär.

Vad skall man köpa om man vill ha en bil som är driftsäker och när man skall ha delar så finns det helst på Biltema, Mekonomen eller Autopunkten, och verkstäderna tar inte hutlöst betalt för arbete på bilen.

Skall man välja asiatiskt (Santa-Fe) eller kanske Ford Maverick?

Känner du till någon större kärra som är pålitlig?

post-6637-0-18544800-1319813674.jpg

post-6637-0-18544800-1319813674.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    2

  • IngeVidare

    2

  • hoggarn

    1

  • scorpio63

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har jobbat som bilsäljare många år! Helt out standing vad det gäller driftsäkerhet är Japaner! Så kolla på olika japanska SUVar

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Toyota,dem kan man ej döda håller för allt.

Har haft hi-lux är som en stridsvagn,Akta dig för Nissan ,många motorras efter 10.000mil

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också svag för Grand Cherokee, men de kan som sagt bli dyyyyra att äga, men en underbar bil att köra.

I ditt fall hade jag kanske lagt på några kronor och satsat på en XC90, går att hitta en bra bil där för en bit under under 100K skulle jag tro.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

//...Helt out standing vad det gäller driftsäkerhet är Japaner.

Alltså skulle Hyundai Santa Fe vara en möjlighet.

Det var en sådan jag var på väg att köpa när det råkade bli en Freelander istället.

Fast den är väl egentligen inte Japansk. Japanska märken är Isuzu, Toyota, Nissan och Subaru.

Subaru gör häftiga bilar, fast de brukar ju kosta lite mer.

//...Köp Toyota,dem kan man ej döda håller för allt.

Har haft hi-lux.

Finns inte många Hi-Lux på Blocket med 4 dörrar. Däremot massor av RAV 4 - hur är dem?

//...I ditt fall hade jag kanske lagt på några kronor och satsat på en XC90...

Det är en fin bil, fast kanske lite mycket pengar. Däremot finns ju Cross Country för lite mindre pengar - hur är dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

har en ford maverikk .haft den i snart 7 år. kanon bil .

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog satsa på en Hyndai i det läget.

50k ut nu, köra i 2-3 år och sälja för 30-40k.

Tror inte man kan komma undan billigare faktiskt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de bilar som har nämts i tråden är xc 90 i särklass anser jag

Bästa bil jag ägt framförallt fyrhjulsdriften är enastående går inte att jämföra med t.ex santa fe som har en helt annan teknik

Ekonomiskt platsar den inte i inköpspris men man får väl väga in andra aspekter som kvalitet och driftsäkerhet

Link to comment
Dela på andra sajter

KIA. Hur är dessa då?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns även Subaru Forester att välja på bland japanerna

Det stämmer. Och den är inte så himla dyr.

har en ford maverikk .haft den i snart 7 år. kanon bil .

Schysst - vad skall du ha för den? :-)

Har du inte haft några bekymmer?

KIA. Hur är dessa då?

Exakt - hur är dessa då?

Det finns ju Kia Sportige och Kia Sorento exempelvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt - hur är dessa då?

Det finns ju Kia Sportige och Kia Sorento exempelvis.

Är det viktigt att åka skönt, känna viss kvalite´ts känsla? Välj icke asiatiskt. Är det ointressant, kör på t ex Santa fe. Har bara hört lovord från ägare av Santa fe.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle jag säga, köp Japanskt. Men om du vill ha bra tips på vilken bil du ska köpa, kolla på motortidningarnas hemsidor t.ex. Automotor&sport, Teknikensvärld, etc. De har en hel del begagnattester av diverse modeller som man för det mesta kommer åt gratis. Många av dem inkluderar även kommentarer från bilägarna. Tror du kan hitta en hel del matnyttigt där.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Kan rekommendera Mitsubishi Outlander 2003-2006. Permanent fyrhjulsdrift. Jag köpte en ny 2005:a, turbo. Går som ett skållat troll. Finns utan turbo också för en billig peng.

Tror japanerna är bättre än koreanerna.

Jag har handlat med bilar och lärt mig att om man uppskattar driftsäkerhet, finns inget annat än japaner. Koreanerna är också på gång...

En engelsk bil skulle jag aldrig köpa, bara problem.

Ändrades av Khun Lung Pung
Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Skållat troll är kanske att ta i men Outlander turbo har riktigt hysade prestanda, i likhet men en vanlig personbil. Det är en förhållandevis lätt bil också i det segmentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toyota - Funkar alltid

Subaru - Outlander är riktigt fin men forestern är ganska törstig men i övrigt en kanonbil

Kia - vet inget om dessa med dom är billiga

Hyundai - Santa Fe vet heller inget om dom, dock hade dom väldiga problem med sin 4x4 drift i början men det var ju en massa år sedan nu.

Jeep - Har haft en grand Cherokee 01:a den funkade finfint till verkstaden skulle byta växellåds olja då dog den och den vill ju gärna dricka 2-3 liter milen

Volvo - XC90 är en riktigt bra bil känner många som är nöjda med den modellen från volvo och cx70 är också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Subaru Forrester, jag har hört en del gott om den, jag gillar Subaru för att de "Går sin egen väg" lite grann.

4WD och Boxer på alla modeller (utom kanske nån liten som jag missat).

Hittade en test mellan Sub Forrester och Mits Outlander på nya 2004-or, Subarun vann den testen, hur den står sig som begagnad vet jag inte.

http://www.teknikensvarld.se/2004/02/19/15936/provkorning-av-mitsubishi-outlander-24-sport-mot-subaru-forester-20-xt-turbo-s/

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Subaru Forrester, jag har hört en del gott om den, jag gillar Subaru för att de "Går sin egen väg" lite grann.

4WD och Boxer på alla modeller (utom kanske nån liten som jag missat).

Hittade en test mellan Sub Forrester och Mits Outlander på nya 2004-or, Subarun vann den testen, hur den står sig som begagnad vet jag inte.

http://www.teknikens...-20-xt-turbo-s/

MVH Tommy

Det sägs att Subaru är verkstadens värsta fiende, bara går o går. T o m bättre än Toyota.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det finns en svensk tidning som heter 4WHEEL DRIVE där finns det begagnat tester med lite beg priser.

En kompis har de flesta av dessa sedan starten men han är på semester till frammåt nyår, annars kunde jag lånat och evt scannat intressanta tester åt dej.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Suzuki Vitara, rambyggd, inte att förglömmma.

Jag var tvungen att kika upp begreppet, men nu förstår jag att rambyggd innebär större stabilitet och hållfasthet än självbärande kaross.

Thanks.

Ingen erfarenhet kring Nissan Terrano 2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Och den är inte så himla dyr.

Schysst - vad skall du ha för den? :-)

Har du inte haft några bekymmer?

Exakt - hur är dessa då?

Det finns ju Kia Sportige och Kia Sorento exempelvis.

Kia och Hyundai är väl kusiner som delar bottenplattan och mekaniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...