Jump to content
IGNORERAD

13 Rödskjortor dömda till 20 års fängelse för mordbrand


Peo61

Recommended Posts

The Mukdahan Court has found 13 red shirts guilty of torching the provincial hall in connection with the 2010 political mayhem and sentenced each to 20-year imprisonment.

The provincial court invoked Article 90 of the Criminal Code for punishment on arson attack at a government installation.

Of the 29 defendants, 16 were acquitted due to lack of evidence.

Following the dispersal of Ratchaprasong rally on May 19, 2010 in Bangkok, red shirts in Mukdahan stormed and torched their provincial hall.

The defence is expected to appeal the decision in 30 days.

http://www.nationmul...r-30168752.html

Otroligt eller hur?

Kan verkligen rödskjortor dömas för någon när klanen bestämmer i Thailand? :ironi:

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peo61

    10

  • Juha

    6

  • Vaxet

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

De dömda var väl inga ur ledarskiktet precis.

Istället är det nog fråga om duktiga idi*ter och betalda huliganer som redan har tjänat sitt politiska syfte,

och de kommer förmodligen snart att glömmas bort i cellen innanför murarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog mera på att de inte kommer glömmas bort av de röda.Tror också att de fått löften att benådas så fort möjlighet gives.Trots allt(tycker de) agerade de som de gjorde för landet och inte för egen privat räkning. Thaksin glömmer det inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog mera på att de inte kommer glömmas bort av de röda.Tror också att de fått löften att benådas så fort möjlighet gives.Trots allt(tycker de) agerade de som de gjorde för landet och inte för egen privat räkning. Thaksin glömmer det inte...

Kjell!!!!!!!!!!!!!! Du ska inte dricka ur samma glas som IL

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många gulskjortor sitter inne på långa fängelsestraff efter ockupationen? Inte ens när folk blir dömda till fängelse så lipas det. Att toppskiktet inte åkte är ju inte så konstigt, för in the end så håller nog toppskiktet ihop oavsett gul eller röd. Hur många från ockupationen inom den gula toppen sitter inne? Hör inte så många som lipar om det?

Och vill bara påpeka att jag skyr både gult och rött.. så syjuntan håller sig lugna. :mdr:

Men det är ganska patetiskt att allt skylls på dom röda.. inte ens när dom gör rätt så blir det fel.. och rätt gör dom inte så ofta. Sen att mods skiter att man gör sig löjlig på IL bekostnad är helt ok också..

Naa, nu börjar jag låta som syjuntan! Som en liten whining biatch mao!

Har en trevlig helg, bitches! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Sen att mods skiter att man gör sig löjlig på IL bekostnad är helt ok också..

IL klarar via sina uttalanden av att förlöjliga sig själv på ett alldeles utmärkt sätt.

Och ibland hjälper vi andra till med att förtydliga hans fadäser.

MVH

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

IL klarar via sina uttalanden av att förlöjliga sig själv på ett alldeles utmärkt sätt.

Och ibland hjälper vi andra till med att förtydliga hans fadäser.

MVH

SN

Jaha, ni hjälper bara till. Fan, tänkte inte på det. Vad snälla ni är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jaha, ni hjälper bara till. Fan, tänkte inte på det. Vad snälla ni är!

Som Baa tidigare skrev så ska det bakom röde forumkaraktären IsanLover och

dennes enkelspåriga åsikter gömmas en annan och stundom riktigt trevlig prick.

Det är möjligt, vad vet jag?

Men den som ibland får lite taskig kritik på detta forumet är naturligtvis den Myrdalslike forumkaraktären

och inte den verkliga personen som så tappert gömmer sig bakom karaktären IsanLover.

De flesta förstår nog att IsanLover skriver just i syfte att få provocera, och inte för att vara snäll :13:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell!!!!!!!!!!!!!! Du ska inte dricka ur samma glas som IL

Även om jag inte gillar det så är jag så pass realist att det är troligt att en överenskommelsen har gjorts. Inga höga rödskjortor har väl blivit anklagade trots att förslaget om att begå brott torde kommit från högre herrar. De fängslade har fått nåt i utbyte...så fungerar det i Thailand och för den sakens skull i flera andra korrumperade länder.Att jämföra mig med IL är så långt fel det bara går.Han tycks vara en hygglig prick men kan det vara så att vi har en över vintrad stalinist här..det kan väl inte stämma IL!.Men jag skulle gärna sätta mig och ta ett glas med honom och skåda in i hans själs spegel när vi för ett samtal...

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]9 röda döms för mordbrand i Udon Thani[/size]

The Nation

Nio röda skjort anhängare i Udon Thani dömdes i går för anlagda bränder den provinsiella hallen i efterdyningarna av upploppen i Bangkok i maj förra året, medan 13 andra frikändes eftersom de hade gjort sin tid för mindre brott.

Udon Thanis domstol ålade också de nio, som dömts för mordbrand eller skadat statlig egendom, att betala för skadorna. Tre av mordbrännare behöver betala Bt142 miljoner, två betala Bt57.7 miljoner, medan fyra av de dömda måste betala BT20, 000 vardera. De kommer att debiteras 7,5 procent årlig ränta tills alla pengar betalas.

De längsta fängelsestraffen för de fem mordbrännarna, däribland en man som var minderårig vid tiden för brottet, blev mellan 20 och halvt och 22 och ett halvt år. En fånge dömdes till fyra och ett halvt års fängelse, medan tre andra fick två och ett halvt år. Försvarets advokat Khanittha Ratthakarn sa att hon skulle överklaga domen.

De 13 dömda för mindre brott ursprungligen dömdes till sex månader, som sedan halverades för att de bekände och senare avstått eftersom domarna ansåg att de hade tjänat tillräckligt för sina brott.

På torsdagen fick 13 röda skjorta anhängare i Mukdahan varje lämnade en 20-årsperiod för anlagda bränder i Stadshuset, medan 16 andra frikändes. Försvarets advokat Anont Nampha sa att de skulle lämna in ett överklagande av domen.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på vad som händer med eventuella skadestånd ifall någon av dessa benådas den 5 december? Stryks de eller står skadestånden kvar, någon som vet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur många gulskjortor sitter inne på långa fängelsestraff efter ockupationen? Inte ens när folk blir dömda till fängelse så lipas det. Att toppskiktet inte åkte är ju inte så konstigt, för in the end så håller nog toppskiktet ihop oavsett gul eller röd. Hur många från ockupationen inom den gula toppen sitter inne? Hör inte så många som lipar om det?

Och vill bara påpeka att jag skyr både gult och rött.. så syjuntan håller sig lugna. :mdr:

Men det är ganska patetiskt att allt skylls på dom röda.. inte ens när dom gör rätt så blir det fel.. och rätt gör dom inte så ofta. Sen att mods skiter att man gör sig löjlig på IL bekostnad är helt ok också..

Naa, nu börjar jag låta som syjuntan! Som en liten whining biatch mao!

Har en trevlig helg, bitches! :mdr:

Hej

Ja det är lite märkligt att en del människor här på forumet ser detta ungefär som enögda fotbollssupportrar där man öppet blundar för sitt eget lags fel dom gula och jublar när motståndarna fälls i detta fallet dom röda, naturligtvis borde man kräva och vara för att båda lagens spelare skulle spela med samma regler och med samma nivå ifrån dommarnas sida.

Själv ser jag det som naturligt att man ska straffas om man begår allvarliga brott och detta oavsett om det är gula, röda, generaler eller politiker (oavsett partitillhörighet) som begår dem, och själv hoppas jag att rättvisan en dag i framtiden även kommer att engagera sig i gula brott på samma sätt även om dessa brottslingar (terrorister) kommer ifrån socialgrupp ett och säger sig stödja kungahus och arme, den förhoppningen kan man ju ha om demokratin får råda i landet, men dom rika har ju alltid möjlighet att kuppa bort dom folkvalda och låta en militärjunta installera en egen ej folkvald regering igen för att hindra att båda sidor i konflikten behandlas lika.

Men det är ju ingen hemlighet att både ThaiVisa och MPR är på militär och kungahusets sida mot demokrati och fria val, t.o.m när det har regnat och det blir översvämmning så ser man det som en förhoppning och förevändning för en ny kupp, för vinna val lär militärens parti aldrig göra om folket får bestämma.

Men t.o.m PT,s politiska motståndare Demokraterna verkar annars ha grävt ner stridsyxan för tillfället och arbetar gemensamt för landets bästa nu när den katastrofala översvämmningen har drabbat landet och att dom inte försöker göra politik av katastrofen som deras svenska fans här på forumet ska dom ha all heder för, här har faktiskt dom svenska förespråkarna för det demokratiska partiet mycket att lära av sina Thailändska vänner som nu jobbar tillsammans med både PT och dom röda för att lindra katastrofen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är lite märkligt att en del människor här på forumet ser detta ungefär som enögda fotbollssupportrar där man öppet blundar för sitt eget lags fel dom gula och jublar när motståndarna fälls i detta fallet dom röda, naturligtvis borde man kräva och vara för att båda lagens spelare skulle spela med samma regler och med samma nivå ifrån dommarnas sida.

Mvh Isan Lover

Jojo? ???? ???? ???? ???? ???? ????

Enögd var det, hmmmmmmmmmmmmm....kanske lite fel gubbe som skrev det.

:crazy:

Som sagt, det framkommer i tråden att även gula gubbar blir åtalade och hamnar i finkan, de enda som alltid klarar sig OAVSETT färg är grabbarna i toppen av varje organisation.

Om en röd ledare inte ser att han personligen kan tjäna på att vara röd ledare, ja då är han nästan omgående en gul ledare.

Och om en gul ledare inte ser det som ekonomiskt fördelaktigt att vara gul ledare, ja då är han inom kort en röd ledare.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo? ???? ???? ???? ???? ???? ????

Enögd var det, hmmmmmmmmmmmmm....kanske lite fel gubbe som skrev det.

:crazy:

Som sagt, det framkommer i tråden att även gula gubbar blir åtalade och hamnar i finkan, de enda som alltid klarar sig OAVSETT färg är grabbarna i toppen av varje organisation.

Om en röd ledare inte ser att han personligen kan tjäna på att vara röd ledare, ja då är han nästan omgående en gul ledare.

Och om en gul ledare inte ser det som ekonomiskt fördelaktigt att vara gul ledare, ja då är han inom kort en röd ledare.

Ja ungefär som i idrottens värld , finns ingen lagkänsla längre utan den som betalar bäst dit går man i regel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är lite märkligt att en del människor här på forumet ser detta ungefär som enögda fotbollssupportrar där man öppet blundar för sitt eget lags fel dom gula och jublar när motståndarna fälls i detta fallet dom röda, naturligtvis borde man kräva och vara för att båda lagens spelare skulle spela med samma regler och med samma nivå ifrån dommarnas sida.

Själv ser jag det som naturligt att man ska straffas om man begår allvarliga brott och detta oavsett om det är gula, röda, generaler eller politiker (oavsett partitillhörighet) som begår dem, och själv hoppas jag att rättvisan en dag i framtiden även kommer att engagera sig i gula brott på samma sätt även om dessa brottslingar (terrorister) kommer ifrån socialgrupp ett och säger sig stödja kungahus och arme, den förhoppningen kan man ju ha om demokratin får råda i landet,

Klippte bort det mest imbecilla i ditt inlägg så att vi kunde ta ett fortsatt meningsfullt utbyte. Hoppas att du inte blir ledsen.

Gandis två stora ledord "sanning" och "ickevåld" var det som gjorde honom stor och förtjänt av all heder och alla lovord.

Med honom och hans kamp som måttstock kan jag jämföra moderna "kamper" och lättare bilda mig en uppfattning om vilka jag tycker förtjänar respekt och vilka kamper som inte gör det. T.ex de båda kamperna som PAD resp UDD för.

Om man då börjar med att titta på ickevåldsprincipen så tar det inte många sekunder (om man inte är förståndshandikappad) att inse att PAD vinner den jämförelsen i överlägsen stil. Likheterna de båda kamperna emellan är förvisso bl.a att båda innehöll fredliga inslag och försök att påverka utan att bruka våld. Och så länge en demonstration, eller en organisation för förändring, är fredlig så får den min respekt. Även om jag annars inte håller med demonstranterna i sak.

PAD kan jag därför inte rikta så mycket kritik mot. Främst för att jag inte hittar så många exempel på PAD-initierat våld.

UDDs belägring 2010 kunde jag inte heller rikta så mycket kritik mot - förutom just de våldsamma och konfrontativa inslagen.

Men eftersom de förkom i sånt överflöd - med regelbundenhet och förutsägbarhet - så är det självklart enkelt att ta till sig att röda terrorister döms till straff för de våldsamheter de gav sig hän till. Finns gula motsvarigheter till dessa så ska naturligtvis dessa också dömas, tycker jag.

Däremot så tycker jag inte att PADs demonstranter från belägringen av Suvvan ska dömmas. Precis som jag inte heller tycker att UDDs demonstranter som satt framför scenen på Rachaprasong ska dömas. PADs demonstranter som belägrade suvvan skulle jag, av samma anledningar, inte heller kalla för terrorister. Och inte UDDs fredliga demonstranter heller.

Resultatet av jämförelsen PAD - UDD avseende ickevåldsprincip är hursomhelst ungefär 10 - 0. Även om båda organisationerna av andra anledningar är en bit ifrån Gandis ickevåldsprinciper.

Om man sedan tittar på "sanningsprincipen" så är det frågan om det behövs någon jämförelse alls.

UDD, och dess anhängare, är ju snart mer eller mindre synonymt med lögn.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej

Ja det är lite märkligt att en del människor här på forumet ser detta ungefär som enögda fotbollssupportrar där man öppet blundar för sitt eget lags fel dom gula och jublar när motståndarna fälls i detta fallet dom röda, naturligtvis borde man kräva och vara för att båda lagens spelare skulle spela med samma regler och med samma nivå ifrån dommarnas sida.

Själv ser jag det som naturligt att man ska straffas om man begår allvarliga brott och detta oavsett om det är gula, röda, generaler eller politiker (oavsett partitillhörighet) som begår dem, och själv hoppas jag att rättvisan en dag i framtiden även kommer att engagera sig i gula brott på samma sätt även om dessa brottslingar (terrorister) kommer ifrån socialgrupp ett och säger sig stödja kungahus och arme, den förhoppningen kan man ju ha om demokratin får råda i landet, men dom rika har ju alltid möjlighet att kuppa bort dom folkvalda och låta en militärjunta installera en egen ej folkvald regering igen för att hindra att båda sidor i konflikten behandlas lika.

Men det är ju ingen hemlighet att både ThaiVisa och MPR är på militär och kungahusets sida mot demokrati och fria val, t.o.m när det har regnat och det blir översvämmning så ser man det som en förhoppning och förevändning för en ny kupp, för vinna val lär militärens parti aldrig göra om folket får bestämma.

Men t.o.m PT,s politiska motståndare Demokraterna verkar annars ha grävt ner stridsyxan för tillfället och arbetar gemensamt för landets bästa nu när den katastrofala översvämmningen har drabbat landet och att dom inte försöker göra politik av katastrofen som deras svenska fans här på forumet ska dom ha all heder för, här har faktiskt dom svenska förespråkarna för det demokratiska partiet mycket att lära av sina Thailändska vänner som nu jobbar tillsammans med både PT och dom röda för att lindra katastrofen.

Mvh Isan Lover

Jag tror att de flesta demokratisk sinnade i motsats till din enögdhet kan se på tillvaron mer nyanserat och inser att allt är inte rött eller gult. Det gäller att ta till sig ny information och sätta in det i sammanhanget och uppdatera sin uppfattning. Skaffa sig information från ALLA sidor för att försöka komma sanningen någorlunda nära men ändå inse att det troligtvis inte är hela sanningen. Därför måste man vara ödmjuk och kunna ändra uppfattning när nya fakta dyker upp, och det är de flesta här.

Undantaget är du och din lilla svans som blundar, eller tittar med ett öga, när det inte passar in i eran ideologi.

De brott som rödskjortorna har begått är ju betydligt allvarligare än de gulas och borde ge fler dömda. Du verkar ha inställningen att lika många gula som röda ska dömas enligt någon konstig anledning.

Jag tror att de flesta, både MPR och Thaivisa, är mer demokrater än du någonsin har varit, eller kommer att bli. Du som inte ens tycker det är fel när nuvarande regering stryper informationsflödet och tillsätter en släkting att övervaka det fria ordet.

Skulle du vara med i ett fotbollslag skulle det inte gå så bra när du hela tiden gör självmål. De ända du skulle glädja, är motstånarlaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja vad ska man säga när folk tycker att det är ok med straff frihet för rojalisterna i PAD och inte minst kuppande generaler, att med den inställningensom tala om demokrati och rättvisa är inte trovärdigt, men det är tur att det Thailändska folket inte är så lättlurade som er, dom visar gång på gång i valen att dom inte håller med er.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej

Ja vad ska man säga när folk tycker att det är ok med straff frihet för rojalisterna i PAD och inte minst kuppande generaler, att med den inställningensom tala om demokrati och rättvisa är inte trovärdigt, men det är tur att det Thailändska folket inte är så lättlurade som er, dom visar gång på gång i valen att dom inte håller med er.

Mvh Isan Lover

Vilka är det som är för straffrihet för dessa du nämde? Dessa floskler skriver du med jämna mellanrum när du inte har nåt svar.

Inser du att det inte är så lätt att döma militären för kupper, speciellt inte när de haft ett stort folkligt stöd för att de t.ex avsatte kejsaren av Dubai. Tror du militären i Thailand skulle sitta still i båten om de började döma generalerna.

Jag tror thailändarna är mycket klokare, pragmatiska och ödmjukare än dig och inser att det finns vissa problem med att döma de kuppande generalerna.

Men det är klart, vill man som du starta en revolution, med marxistiska förtecken, är det en bra början att se till att det blir inbördeskrig så de mörka krafter som du gillar får en chans att kuppa till sig makten. "Demokratiska republiken av Issan" kunde den heta sen.

Jag tror det är en bråkdel av de som röstade på nuvarande regering som har samma mål som du. De vill ha demokrati, men frågan är vad du vill ha? Inte demokrati i alla fall.

Med din inställning är du inte trovärdig att tala om demokrati och rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja vad ska man säga när folk tycker att det är ok med straff frihet för rojalisterna i PAD och inte minst kuppande generaler, att med den inställningensom tala om demokrati och rättvisa är inte trovärdigt, men det är tur att det Thailändska folket inte är så lättlurade som er, dom visar gång på gång i valen att dom inte håller med er.

Mvh Isan Lover

Jag tycker det är bra att mordbrännare döms för sina brott

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja vad ska man säga när folk tycker att det är ok med straff frihet för rojalisterna i PAD och inte minst kuppande generaler, att med den inställningensom tala om demokrati och rättvisa är inte trovärdigt, men det är tur att det Thailändska folket inte är så lättlurade som er, dom visar gång på gång i valen att dom inte håller med er.

Mvh Isan Lover

Antingen är du sjuk eller bara inte trevlig.

Vilka i denna tråd tycker att rojalister och folk från PAD inte skall få sitt straff, skriv gärna namn, nick, samt kopiera in dessa personers inlägg.

Själv har jag läst tråden, många andra trådar, och ALDRIG, hittat någon på MPR som skrivet det du påstår, så nu är det fantamig dax för dig att precisera vilka som tycker och skrivet " det är ok med straff frihet för rojalisterna i PAD och inte minst kuppande generaler", och har du inga belägg för detta påstående så anser jag att du är en liten tomtenisse som ljuger konstant, eller har oerhörda lässvårigheter.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser du att det inte är så lätt att döma militären för kupper, speciellt inte när de haft ett stort folkligt stöd för att de t.ex avsatte kejsaren av Dubai. Tror du militären i Thailand skulle sitta still i båten om de började döma generalerna. Jag tror thailändarna är mycket klokare, pragmatiska och ödmjukare än dig och inser att det finns vissa problem med att döma de kuppande generalerna.

Så då det är svårt att döma någon, då skall man alltså i sann demokratisk anda låta bli???

Jag trodde nog att demokrati var att alla är lika inför lagen och att alla har medbestämmanderätt i fria och rättvisa val..

Men detta handlar ju inte om röda, gula eller vita eller någon annan färg egentligen. Det handlar om att brottslingar får sitt straff oavsett.

Och jag hoppas verkligen att alla brottslingar får sitt straff!

Fast det är lite konstigt att en del personer på detta forum alltid går till angrepp när man tar upp att militären och deras ledare faktisk är brottslingar.

Det står utom all rimlig tvivel i min värld att det är ett brott att genomföra ett militärkupp, oavsett vilket ädelt motiv man skulle ha.

Målet helger aldrig medlen!

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...