Jump to content
IGNORERAD

Nya hårdare presslagar föreslås i Thailand


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Ganska troligt om IL antog Bills sida. För Geraldo har ju helt rätt. Bill är en idi*t. :)

Hehe.. skönt att du iaf har humor! Som min tjeckiska kompis säger ofta... Ahoj! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    29

  • noBuzz

    19

  • Tallviking

    17

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Isan Lover!

Om det inte hade varit så sorgligt för din personliga del, så skulle jag tycka att det är skrattretande hur du så kapitalt har missuppfattat den röda färgen i Thailändsk politik och vad den står för k:a den röda färgen i din svenska miljö.

Den röda färgen, med svenskt synsätt, borde egentligen vara mörkblå och politiken den symboliserar har stora likheter med svenska SD med sin främlingsfientlighet som viktigaste punkt på dagordningen.

Med det stora intresse du har för Thailand och thailändare, är det anmärkningsvärt hur du så totalt har missuppfattat strukturen i det röda, thailändska pyramidbygget med en manipulerande och girig envåldshärskare på toppen.

Lycka till med tänket och en eventuell omvärdering av de röda i Thailand!

Hej

Om det inte hade varit så sogligt för deras personliga del, och inte minst för dom människor som drabbas så skulle jag tycka att det var skrattretande hur dom så kapitalt har missuppfatat vad den gröna färgen på militärens uniformer står för och likaså den gula färg som landets rojalister bär står för i Thailändsk politik.

Jag tycker faktiskt att folket i fem raka val har valt det minst dåliga alternativet, även om inte ens detta alternativ är jättebra, men någonstans måste man ju börja sin vandring mot riktig demokrati, och att folk då väljer det parti som står längst ifrån kuppmakarna och generalerna är inte konstigt, skulle dom frivilligt välja att rösta på det demokratiska partiet som landets ledande general uppmanade dom till i direktsändning?

Nej det ser jag som ett sundhetstecken att dom inte gjorde detta, ge dom civila politikerna som generalerna ogillar makten och ställ krav på reformer av dessa, det borde vara den bästa vägen framåt demokratiskt.

Lycka till med tänkandet och en eventuell omvärdering av de röda i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det ser jag som ett sundhetstecken att dom inte gjorde detta, ge dom civila politikerna som generalerna ogillar makten och ställ krav på reformer av dessa, det borde vara den bästa vägen framåt demokratiskt.

Lycka till med tänkandet och en eventuell omvärdering av de röda i Thailand.

Mvh Isan Lover

För du har inga tankar på att omvärdera de röda baserat på denna nya lag som är topic för ämnet, en lag där makten över censuren hamnar hos en enda politiskt tillsatt person-som dessutom är släkt med premiärministern? Är det en reform? Ett steg mot yttrandefrihet?

Man kan ju ana lite vad du tyckt om Abhisit tillsatt sin svåger som nationell polischef och gett honom fullmakt att censurera, tysta ner och förbjuda olika medier efter sitt eget förstånd...men det hade förstås varit en jäkla skillnad?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, jag noterar att du helt valt att inte kommentera de påståenden om hårdare pressregler som angivits här(annat än ett inlägg som innehöll påståenden som du senare undvikit att förtydliga där du bl.a. påstod att informationen kommer från en högertidning och därför ej tillförlitlig)

Jag noterar även att du valt att inte diskutera frågan om att rödmyrorna märker om hjälpsändningar med "Donated by Thaksin."

Det inlägg du just gjorde är helt utan värde då det bara är en politisk pamflett, helt irrelevant till ämnet.

Jag skulle seriöst uppskatta att höra vad du anser om de nya lagarna, detta utan att det bara blir politska pamfletter. Försök vara konsruktiv i det du skriver, det underlättar för en som jag.

Hej

Ja jag har undvikit detta och dom flesta andra trådar just nu, jag lider med det Thailändska folket och följer översvämmningarna som jag prioriterar för tillfället, men vad det gäller pressfriheten så är jag inte speciellt oroad, och man har inte kunnat läsa så mycket om detta i Thailändsk press heller, det är mest på forum som det här, och då mest av tidigare kända kuppvänner och regeringsmotståndare som fortfarande har svårt att ta den stora valförlusten, så jag vill nog ha lite mer kött på benen och få lite information ifrån mer opartiskt håll innan jag köper detta påstående.

Det som oroar generalerna, kuppvännerna i herrklubben brukar ju vara bra för demokratin och väljarna, så jag avvaktar allt tills mer har framkommit innan jag tar ställning i frågan.

Och jag har svårt att se vad en PT regering skulle tjäna på hårdare presslagar, det brukar ju nästan bara vara dom själva som drabbas av dessa?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

så jävla usel debatteknik av dig, du undviker helt ämnet för tråden och levererar din rad av floskler i vanlig ordning. Förvånad att du överhuvudtaget klarar av att stå upp?

Du oroar dig inte för att PT tar censur och yttrandefrihet 50-70 år tillbaka i tiden med denna lag, go´dag yxskaft!

Klart det är svårt för dig att sätta dig in i denna frågan, lagen motsäger ju allt du har propagerat för att PT skulle göra med censur och yttrandefrihet när det väl kommer till makten. Nu är de vid makten och de skärper den av dig tidigare hårt kritiserade censuren så att den närmar sig Burma/Nordkorea. Men du vill väl inte fatta det

Lika noga som du undviker tråden där Thaksins hejdukar "kapar" internationella och från allmänheten skänkta varor till flodoffren och märker om dem så att folk ska tro de är skänkta av Thaksin. Det är nog något han lärt sig av sin och Yinglucks polare Than Shwe i Burma!

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja jag har undvikit detta och dom flesta andra trådar just nu, jag lider med det Thailändska folket och följer översvämmningarna som jag prioriterar för tillfället, men vad det gäller pressfriheten så är jag inte speciellt oroad, och man har inte kunnat läsa så mycket om detta i Thailändsk press heller, det är mest på forum som det här, och då mest av tidigare kända kuppvänner och regeringsmotståndare som fortfarande har svårt att ta den stora valförlusten, så jag vill nog ha lite mer kött på benen och få lite information ifrån mer opartiskt håll innan jag köper detta påstående.

Det som oroar generalerna, kuppvännerna i herrklubben brukar ju vara bra för demokratin och väljarna, så jag avvaktar allt tills mer har framkommit innan jag tar ställning i frågan.

Och jag har svårt att se vad en PT regering skulle tjäna på hårdare presslagar, det brukar ju nästan bara vara dom själva som drabbas av dessa?

Mvh Isan Lover

Menar du att du lider så mycket att du inte kan skriva i de trådar som påvisar hur korrupt, odugligt och direkt djävulskt ditt gäng är?

Klart du inte är oroad över pressfriheten eftersom ditt gäng försöker ta full kontroll över media genom polischefen, släkting till Thaksin.

Att du kan försvara det visar precis dina sympatier. Demokrati bara den styra av rödmyrorna, pressfrihet så länge den kontrolleras av rödmyrorna.. Du visar tydligt att diktatur är vad du egentligen är ute efter. Beklagligt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går den här lagen igenom så får man helt enkelt börja skriva okritiska hyllningstexter till den store ledaren för att inte riskera utvisning och censur-det material som regeringen inte vill att man ska få publicera får man helt enkelt publicera under pseudonym. Sen när man frågas ut om detta material får man helt enkelt skylla på att det är en tidning med många journalister och att man inte kan ha koll på alla...

Men det är ju klart svårare för de lokala journalisterna att göra det, lider med dem som måste frukta för sina jobb och ibland liv för att de berättar sanningen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Går den här lagen igenom så får man helt enkelt börja skriva okritiska hyllningstexter till den store ledaren för att inte riskera utvisning och censur-det material som regeringen inte vill att man ska få publicera får man helt enkelt publicera under pseudonym. Sen när man frågas ut om detta material får man helt enkelt skylla på att det är en tidning med många journalister och att man inte kan ha koll på alla...

Men det är ju klart svårare för de lokala journalisterna att göra det, lider med dem som måste frukta för sina jobb och ibland liv för att de berättar sanningen.

Finns en bra kille här på MPR som kan lära dig skriva sådana texter .. :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Under taxens styre så såg han till att några höjdare på bangkokpost fick gå pga att han inte gillade vad de skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Ja jag har undvikit detta och dom flesta andra trådar just nu, jag lider med det Thailändska folket och följer översvämmningarna som jag prioriterar för tillfället, men vad det gäller pressfriheten så är jag inte speciellt oroad, och man har inte kunnat läsa så mycket om detta i Thailändsk press heller, det är mest på forum som det här, och då mest av tidigare kända kuppvänner och regeringsmotståndare som fortfarande har svårt att ta den stora valförlusten, så jag vill nog ha lite mer kött på benen och få lite information ifrån mer opartiskt håll innan jag köper detta påstående.

Det som oroar generalerna, kuppvännerna i herrklubben brukar ju vara bra för demokratin och väljarna, så jag avvaktar allt tills mer har framkommit innan jag tar ställning i frågan.

Och jag har svårt att se vad en PT regering skulle tjäna på hårdare presslagar, det brukar ju nästan bara vara dom själva som drabbas av dessa?

Mvh Isan Lover

Demokratins förkämpe nr 1 har tydligen ramlat ner från barrikaderna och slagit i huvudet ordenligt.. Men fortsätter det så här så blir det väl snart militärkupp igen och då kan han kravla sig upp på barrikaderna och ropa ut sina slagord igen, om pressfrihet och censur :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har inte haft tid att skriva politiska inlägg den senaste tiden, men idag kunde jag inte låta bli, när jag ser hur Thaksinhatarna här på MPR redan borjat svartmåla den foreslagna lagändringen avseende presslagarna som infordes 2007 dvs efter militärkuppen.

Visst kan den foreslagna lagändringen missbrukas, men tycker vi skall vänta och se hur lagen ser ut när den godkänts av parlamentet, och den måste inte nodvändigtvis missbrukas.

Kan dock inte tänka mig att denna lag kan leda till sämre yttrandefrihet än under generalernas eller Abhisits tid vid makten, perioden sept 2006 -juni 2010.

For dem som ev redan har glomt vad som gällde i Thailand då:

Massvis av hemsidor och inlägg på Internet censurerades.

Hundratals lokalradiostationer, som kritiserade makthavarna, stängdes ner.

Samtliga stora TV-kanaler kontrollerades av generalerna och Abhisits regering.

När de roda forsokte oppna en egen TVkanal , forbjods detta.

När den ändå startades utomlands, censurerades den snabbt av regeringen Abhisit

Flera ansvariga utgivare fängslades och anklagades for Les Majesty

När det sedan gäller rikspolischefens, Priewpan Damapong, som är bror till Thaksins ex fru.

Flera inlägg ovan har antytt att pressfriheten kommer att minska pga han kommer att missbruka den nya lagen.

Har ni observerat att han går i pension om ett år, och denna lag är långtifrån inford än?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har inte haft tid att skriva politiska inlägg den senaste tiden, men idag kunde jag inte låta bli, när jag ser hur Thaksinhatarna här på MPR redan borjat svartmåla den foreslagna lagändringen avseende presslagarna som infordes 2007 dvs efter militärkuppen.

Visst kan den foreslagna lagändringen missbrukas, men tycker vi skall vänta och se hur lagen ser ut när den godkänts av parlamentet, och den måste inte nodvändigtvis missbrukas.

Kan dock inte tänka mig att denna lag kan leda till sämre yttrandefrihet än under generalernas eller Abhisits tid vid makten, perioden sept 2006 -juni 2010.

For dem som ev redan har glomt vad som gällde i Thailand då:

Massvis av hemsidor och inlägg på Internet censurerades.

Hundratals lokalradiostationer, som kritiserade makthavarna, stängdes ner.

Samtliga stora TV-kanaler kontrollerades av generalerna och Abhisits regering.

När de roda forsokte oppna en egen TVkanal , forbjods detta.

När den ändå startades utomlands, censurerades den snabbt av regeringen Abhisit

Flera ansvariga utgivare fängslades och anklagades for Les Majesty

När det sedan gäller rikspolischefens, Priewpan Damapong, som är bror till Thaksins ex fru.

Flera inlägg ovan har antytt att pressfriheten kommer att minska pga han kommer att missbruka den nya lagen.

Har ni observerat att han går i pension om ett år, och denna lag är långtifrån inford än?

Hej

Håller med dig om Thaksinhatet , och jag har precis samma inställning som du i denna fråga, jag vill vänta och se vad dom innebär och framför allt hur dom kommer att användas, och jag har precis som du svårt att tänka mig att censur och pressfriheten kommer att förvärras nu när Abhisit är borta, han tog ju dessa till helt nya nivåer som Thaksin aldrig var i närheten av, så jag tror faktiskt fortfarande att regeringsskiftet kommer att leda till lättnader av både censur och pressfrihet, och hur det blir får framtiden utvisa och inte minst dom Internationella organisationer som granskar sånt här t.ex Freedoom House.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft tid att skriva politiska inlägg den senaste tiden, men idag kunde jag inte låta bli, när jag ser hur Thaksinhatarna här på MPR redan borjat svartmåla den foreslagna lagändringen avseende presslagarna som infordes 2007 dvs efter militärkuppen.

Visst kan den foreslagna lagändringen missbrukas, men tycker vi skall vänta och se hur lagen ser ut när den godkänts av parlamentet, och den måste inte nodvändigtvis missbrukas.

Kan dock inte tänka mig att denna lag kan leda till sämre yttrandefrihet än under generalernas eller Abhisits tid vid makten, perioden sept 2006 -juni 2010.

For dem som ev redan har glomt vad som gällde i Thailand då:

Massvis av hemsidor och inlägg på Internet censurerades.

Hundratals lokalradiostationer, som kritiserade makthavarna, stängdes ner.

Samtliga stora TV-kanaler kontrollerades av generalerna och Abhisits regering.

När de roda forsokte oppna en egen TVkanal , forbjods detta.

När den ändå startades utomlands, censurerades den snabbt av regeringen Abhisit

Flera ansvariga utgivare fängslades och anklagades for Les Majesty

När det sedan gäller rikspolischefens, Priewpan Damapong, som är bror till Thaksins ex fru.

Flera inlägg ovan har antytt att pressfriheten kommer att minska pga han kommer att missbruka den nya lagen.

Har ni observerat att han går i pension om ett år, och denna lag är långtifrån inford än?

Bossej,

Hur många av dessa hemsidor har kommit upp gen efter PT kommit till makten?

Hur många av lokalstationerna har börjat sända igen?

Hur mycket får media kritisera dagens makthavare (Kom ihåg kvinnan som ställde för "svåra" frågor till Yongluck)?

Hur mycket har LM-åtalen minskat?

Svaret är att censuren ligger kvar på EXAKT samma nivå som för 5 månader sedan-och denna lagförändring kan väl till och med du förstå innebär en avsevärd skärpning av censuren.

Sen, vad hade du tyckt om vi i Sverige la allt censuransvar, möjligheter att stänga tidningar, TV kanaler, radiokanaler och internetsiter utan att behöva motivera beslutet hos en enda politiskt tillsatt person, till exempel Filippa Reinfeldt. Skulle du jubla lika mycket då som du verkar göra nu med tanke på den avsevärda skärpningen av censuren som denna lag innebär.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till MaiChai Vet ej hur många av de av regereringen Abhisit censurerade hemsidorna som oppnats igen, eller hur många av lokalradiostationerna som sänder igen.

Antar att soldaterna beslagtog en hel del av lokalradiostationernas tekniska utrustning.

När det gäller den nya regeringens censur

Känner du till om någon politisk hemsida censurerats av den nya regeringen?

Har inte hort ett enda fall.

När det gäller LM fall som tagits upp i domstolen under hosten så är det så vitt jag vet gamla anmälningar som lämnats i på Abhisits tid, eller har du andra uppgifter?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt skrämmande utveckling om dessa lagar klubbas igenom.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bossej,

Hur många av dessa hemsidor har kommit upp gen efter PT kommit till makten?

Hur många av lokalstationerna har börjat sända igen?

Hur mycket får media kritisera dagens makthavare (Kom ihåg kvinnan som ställde för "svåra" frågor till Yongluck)?

Hur mycket har LM-åtalen minskat?

Svaret är att censuren ligger kvar på EXAKT samma nivå som för 5 månader sedan-och denna lagförändring kan väl till och med du förstå innebär en avsevärd skärpning av censuren.

Sen, vad hade du tyckt om vi i Sverige la allt censuransvar, möjligheter att stänga tidningar, TV kanaler, radiokanaler och internetsiter utan att behöva motivera beslutet hos en enda politiskt tillsatt person, till exempel Filippa Reinfeldt. Skulle du jubla lika mycket då som du verkar göra nu med tanke på den avsevärda skärpningen av censuren som denna lag innebär.

Hej

Som privat person är det omöjligt att svara på det här, vi får helt enkelt hålla oss till Pressfrihets index och information ifrån Freedoom House i deras års rapporter, och jag ser det som näst intill otroligt att den nya regeringen skulle lyckas sämre än Abhisits regering i denna fråga.

Vi får väl återkomma med sluresultatet i slutet av 2012.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som privat person är det omöjligt att svara på det här, vi får helt enkelt hålla oss till Pressfrihets index och information ifrån Freedoom House i deras års rapporter, och jag ser det som näst intill otroligt att den nya regeringen skulle lyckas sämre än Abhisits regering i denna fråga.

Vi får väl återkomma med sluresultatet i slutet av 2012.

Mvh Isan lover

Ja det ska bli intressant att se men frågan blir väl varför du ska tro på några eventuella negativa slutsatser då när du ignorerar tidigare analyser. Vi kan ju som prov ta deras rapport från 2003 angående Thailand.

Status change explanation: Thailand's rating declined from Free to Partly Free to reflect increased official pressure on both local and foreign media outlets throughout the year.

Media outlets were subject to increased pressure from Prime Minister Thaksin Shinawatra's administration in 2002. The constitution allows the government to restrict press freedom in order to preserve national security, maintain public order, or prevent insults to the royal family or Buddhism. Despite some progress in the redrafting of broadcasting laws, the 1941 Printing Act, which empowers authorities to shut down media outlets, remains in force. By law, radio stations must renew their licenses annually. The government and armed forces own or oversee most radio and broadcast television stations.

Newspapers scrutinize official policies and report allegations of corruption and human rights abuses, but journalists exercise an increasing level of self-censorship. Editions of the Far Eastern Economic Review (FEER) and The Economist were banned early in the year, and in February the government threatened to deport two FEER reporters. According to the Thai Journalists Association, two editors were forced to resign and an independent media group's radio programs were taken off the air on the grounds that they were too critical of the government. Meanwhile, media organizations accused the government of intimidation after learning that an official anticorruption agency had been instructed to investigate the bank accounts of leading journalists and critical publications. Reporters, particularly in the provinces, were subjected to some harassment during the year.

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2003

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl tillägga att undertecknad varit minst lika kritisk till Abhisit som tidigare administration när det gäller bristande demokrati och yttrandefrihet. Jag kan i nuläget inte hitta några som helst motiv till att dessa kommer att bli förbättrade under klanens tid vid makten. snarare fortsätter spiralen nedåt, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det ska bli intressant att se men frågan blir väl varför du ska tro på några eventuella negativa slutsatser då när du ignorerar tidigare analyser. Vi kan ju som prov ta deras rapport från 2003 angående Thailand.

Status change explanation: Thailand's rating declined from Free to Partly Free to reflect increased official pressure on both local and foreign media outlets throughout the year.

Media outlets were subject to increased pressure from Prime Minister Thaksin Shinawatra's administration in 2002. The constitution allows the government to restrict press freedom in order to preserve national security, maintain public order, or prevent insults to the royal family or Buddhism. Despite some progress in the redrafting of broadcasting laws, the 1941 Printing Act, which empowers authorities to shut down media outlets, remains in force. By law, radio stations must renew their licenses annually. The government and armed forces own or oversee most radio and broadcast television stations.

Newspapers scrutinize official policies and report allegations of corruption and human rights abuses, but journalists exercise an increasing level of self-censorship. Editions of the Far Eastern Economic Review (FEER) and The Economist were banned early in the year, and in February the government threatened to deport two FEER reporters. According to the Thai Journalists Association, two editors were forced to resign and an independent media group's radio programs were taken off the air on the grounds that they were too critical of the government. Meanwhile, media organizations accused the government of intimidation after learning that an official anticorruption agency had been instructed to investigate the bank accounts of leading journalists and critical publications. Reporters, particularly in the provinces, were subjected to some harassment during the year.

http://www.freedomho...e=251&year=2003

Hej

Du har rätt i att läget försämrades 2003, men man bör ju tillägga att militären och Abhisit försämrade läget ändå mer under sin tid vid makten och att Abhisit fick ännu sämre siffror än Thaksin, och det blir ju nästan komiskt när demokraterna och PAD kritiserade Thaksin för censur och ofrihet för pressen och sedan sätter rekord i antalet censurerade och stängda internetsidor, TV kanaler och tidningar.

Jag tror att chansen att Yingluck ska få bättre siffror än Abhisit i både censur, pressfrihet och antalet LM fall är stor med tanke på den nivå som den Demokratiska regeringen höll sig på, det är helt enkelt svårt att överträffa, och jag ser fram emot 2012, 2013 och 2014 siffror på detta som jag tror blir fördelaktiga för Yingluck.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har rätt i att läget försämrades 2003, men man bör ju tillägga att militären och Abhisit försämrade läget ändå mer under sin tid vid makten och att Abhisit fick ännu sämre siffror än Thaksin, och det blir ju nästan komiskt när demokraterna och PAD kritiserade Thaksin för censur och ofrihet för pressen och sedan sätter rekord i antalet censurerade och stängda internetsidor, TV kanaler och tidningar.

Jag tror att chansen att Yingluck ska få bättre siffror än Abhisit i både censur, pressfrihet och antalet LM fall är stor med tanke på den nivå som den Demokratiska regeringen höll sig på, det är helt enkelt svårt att överträffa, och jag ser fram emot 2012, 2013 och 2014 siffror på detta som jag tror blir fördelaktiga för Yingluck.

Mvh Isan Lover

Jag är inte heller det minsta imponerad av hur Demokraterna hanterade censur, pressfrihet och LM men man ska ju också komma ihåg att förutsättningarna är lite olika. UDD hade en lokal radiostation i nästan varje Amphoe och idag finns det kanske en handfull oppositionella radiostationer i hela landet, så även om dagens regering stänger ned 100% av alla oppositionella radiostationer så blir det en piss i havet i antal. Många av UDDs radiokanaler och internetsiter spred verkligen hatpropaganda och inte ens en galenpanna som Sonthi har någonsin kommit i närheten av den nivån. Förra regeringen tillät flera dagstidningar som var väldigt regeringsfientliga, det kopierades ju in bilder på Abhisit som Hitler från en av Thailands allra största tidningar, och den typen av tidningar finns mig veterligen inte bland dagens opposition.

Att som svensk diskutera thailändsk politik är ingen tävling som någon kan vinna och ingen här kan tjäna en endaste röst på sin demagogi då ingen av oss kan rösta. Att till sista blodsdroppen försvara den ena sidans beslut, även när de är identiska eller värre än de man några månader tidigare propagerade emot, framstår därför som milt sagt absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är inte heller det minsta imponerad av hur Demokraterna hanterade censur, pressfrihet och LM men man ska ju också komma ihåg att förutsättningarna är lite olika. UDD hade en lokal radiostation i nästan varje Amphoe och idag finns det kanske en handfull oppositionella radiostationer i hela landet, så även om dagens regering stänger ned 100% av alla oppositionella radiostationer så blir det en piss i havet i antal. Många av UDDs radiokanaler och internetsiter spred verkligen hatpropaganda och inte ens en galenpanna som Sonthi har någonsin kommit i närheten av den nivån. Förra regeringen tillät flera dagstidningar som var väldigt regeringsfientliga, det kopierades ju in bilder på Abhisit som Hitler från en av Thailands allra största tidningar, och den typen av tidningar finns mig veterligen inte bland dagens opposition.

Att som svensk diskutera thailändsk politik är ingen tävling som någon kan vinna och ingen här kan tjäna en endaste röst på sin demagogi då ingen av oss kan rösta. Att till sista blodsdroppen försvara den ena sidans beslut, även när de är identiska eller värre än de man några månader tidigare propagerade emot, framstår därför som milt sagt absurt.

Hej

Jag håller med dig till stor del, Thailändsk pressfrihet är inte så mycket att skryta över, och jag har förståelse för att man är kritisk mot Thaksins agerande när han hade makten, men rätt ska vara rätt och då är det bara att acceptera att han överträffades på samtliga plan när det gäller censur, ofrihet för pressen och antalet LM fall av först Juntan och sedan Abhisit,s regering.

Men som sagt ingen av dessa båda herrar hade något lysande facit när det gäller detta, och det ger Yingluck stora möjligheter att överträffa både brorsan och Abhisit.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig till stor del, Thailändsk pressfrihet är inte så mycket att skryta över, och jag har förståelse för att man är kritisk mot Thaksins agerande när han hade makten, men rätt ska vara rätt och då är det bara att acceptera att han överträffades på samtliga plan när det gäller censur, ofrihet för pressen och antalet LM fall av först Juntan och sedan Abhisit,s regering.

Men som sagt ingen av dessa båda herrar hade något lysande facit när det gäller detta, och det ger Yingluck stora möjligheter att överträffa både brorsan och Abhisit.

Mvh isan Lover

Visst är det så men under den tidigare Demokratiska regeringen under Chuan Leekpai så hade Thailand sina allra bästa år angående pressfrihet så vi får nog ändå slå fast att det var Dr T som inledde den nedåtgående spiralen. Visst vore det bra om hans syster då kunde bryta den tråkiga trenden men när sådana förslag på inskränkningar kommer bara ett par månader in på den nya mandatperioden, och utan någon direkt opposition, så känns det dessvärre högst osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig till stor del, Thailändsk pressfrihet är inte så mycket att skryta över, och jag har förståelse för att man är kritisk mot Thaksins agerande när han hade makten, men rätt ska vara rätt och då är det bara att acceptera att han överträffades på samtliga plan när det gäller censur, ofrihet för pressen och antalet LM fall av först Juntan och sedan Abhisit,s regering.

Men som sagt ingen av dessa båda herrar hade något lysande facit när det gäller detta, och det ger Yingluck stora möjligheter att överträffa både brorsan och Abhisit.

Mvh isan Lover

Om du hade haft den förståelsen för sådär tre år sedan, och vi hade haft en normal debatt på MPR, så hade vi för länge sedan kunnat enas om att pressfriheten behöver utvecklas och sluppit en massa dumtjafs och pajkastning.

Likaså om du t.ex hade uttryckt förståelse för att det inte är okej att utomrättsligt ha ihjäl 2500 personer.

Men du har sedan dag ett varit rabiat i ditt försvar av Thaksin och antingen inte varit mottaglig, eller haft förståelse, för kritik under hans period. Likaså så har du idag väldigt lite förståelse för den rättmätiga kritik man kan ge "farsisterna" inom PT och Shinawatraklanen.

Din argumentation har alltid handlat om en tävlan mellan å ena sidan, enligt din definition, elit/präster/kungar/slavdrivare/kannibaler/demokrater & alla elaka mot å andra sidan alla fattiga/snälla/glada/dansande och förtryckta.

Och i samma spår fortsätter du när du även i detta inlägg kommer med ditt "rätt ska vara rätt" som är så himla fel.

Hade verkligen "rätt ska vara rätt" varit din melodi så hade du givit utrymme för det faktum att det var jobbet under regeringen innan Abhisit som hjälpte till att lägga grunden för LM-haveriet under Abhisit. Och därmed kunnat proklamera att ansvaret i minst lika stor del tillfaller de politker som just nu sitter under PT. Vilket så tydligt evisas av att inga förändringar sker i detta avseende.

Och du hade också, om rätt ska vara rätt, givit den förra regeringen förståelse i.o.m att den hade anledning att klampa ner på både radiostationer och PTV efter de röda våldsprovokationerna.

Likaså hade du förstått att skilja mellan vad som händer i samhället i form av enskilda åtal och vad som är ett verk av en regering och dess medlemmar.

Vidare så hade du också förstått att många av de saker som sker i dagens Thailand är ett resultat av arbete som planerats och förberetts ute hos allehanda myndigheter under föregående regering. Och att både ris och ros för saker som sker nu ska tillfalla demokraterna.

Men eftersom du just INTE ser på saker med ett "rätt ska vara rätt" perspektiv så fortsätter allting att bara handla rött eller gult.

Vilket är trist eftersom de bra saker som pågår inom UDD, och de förkämpar som finns inom UDD och som förtjänar utrymme och gehör, inte omnämns. Enbart p.g.a den ensidighet som nuvarande debatt leder till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig till stor del, Thailändsk pressfrihet är inte så mycket att skryta över, och jag har förståelse för att man är kritisk mot Thaksins agerande när han hade makten, men rätt ska vara rätt och då är det bara att acceptera att han överträffades på samtliga plan när det gäller censur, ofrihet för pressen och antalet LM fall av först Juntan och sedan Abhisit,s regering.

Men som sagt ingen av dessa båda herrar hade något lysande facit när det gäller detta, och det ger Yingluck stora möjligheter att överträffa både brorsan och Abhisit.

Mvh isan Lover

Med denna nya presslag så överträffar hon både brorsan och Abhist med hästlängder som den PM som har hårdast censur... Yingluck vinner!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man måste komma till insikt angående rätt och fel. Man måste först och främst lägga bort tävlingstänkandet.. bara för att en gör fel så betyder det inte att den andra kan göra fel även om den nu gör mindre fel. Fel är ju alltid fel, oavsett färg. Jag får en känsla av att IL tycker att kritiken och fokus har varit för mycket mot dom röda. :) Och därav hans defensiva försvar rött kontra gult. Fokus har aldrig varit mot gult utan den hårda tonen har som jag upplever det iaf 90% varit mot Thaksin och med all rätt. Och jag säger inte att nån är direkt pro-Gul heller.. jag tror inte ens IL är så pro-Thaksin heller innerst inne... hoppas jag iaf. :)

Men att IL rör om i grytan så vissa skribenter har nog bytt både ett och två tangentbord under debatterna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...