Jump to content
IGNORERAD

Nya hårdare presslagar föreslås i Thailand


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Jag hade definitivt varit oroligare om det hade varit icke folkvalda grönklädda män med vapen i handen som hade gjort ingrepp i pressfriheten på något sätt

Tycker du verkligen att ingrepp i pressfriheten är bättre enbart när dina favoriter gör det. Jag tycker det är samma skit vem som än inför det.

Mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    29

  • noBuzz

    19

  • Tallviking

    17

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du har ingen aning om vad den innebär ,bara den kommer från Din Messias parti så är det värt att ge en chans.Du blir mer och mer genomskinlig,tragiskt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Exakt vad detta förslag innebär och vad den egentliga avsikten är med det är vet jag inte, men jag hoppas att det handlar om möjligheter att få till en någorlunda etisk press på samma nivå som i andra demokratiska länder och definitivt inte någon censur, och vad förslaget än innebär så är det nog snarare frågan om lättnader ifrån den nivå som Suthep och generalerna hade på censuren.

Jag hade definitivt varit oroligare om det hade varit icke folkvalda grönklädda män med vapen i handen som hade gjort ingrepp i pressfriheten på något sätt

Mvh Isan Lover

Så du bygger dina inlägg på vad du "hoppas" att förslaget innebär och erkänner öppet att du egentligen inte "vet" vad det innebär ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är samma skit vem som än inför det.

Jag tycker det är värre om demokratins kämpar stramar åt yttrandefriheten. Fast om PT är demokratiförespråkare vet jag inte. Den informationen får vi mest från forumets egen agitator. Men om nu yttrandefrihet, censur blir värre under nuvarande styre är jag rädd för att man banar en väg för ännu mörkare krafter. Beter sig ett "demokratiskt" styre likadant som ett diktatoriskt försvinner syftet med demokrati och man kan lika gärna införa diktatur. Demokratimotståndarna kan med större säkerhet och med visst fog peka på att demokrati inte fungerar i Thailand så det är lika bra att en mer lämpad klick tar kommandot och leder landet på rätt väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Exakt vad detta förslag innebär och vad den egentliga avsikten är med det är vet jag inte, men jag hoppas att det handlar om möjligheter att få till en någorlunda etisk press på samma nivå som i andra demokratiska länder och definitivt inte någon censur, och vad förslaget än innebär så är det nog snarare frågan om lättnader ifrån den nivå som Suthep och generalerna hade på censuren.

Jag hade definitivt varit oroligare om det hade varit icke folkvalda grönklädda män med vapen i handen som hade gjort ingrepp i pressfriheten på något sätt

Mvh Isan Lover

Trots det så tycker du att det är värt att prova...

Hade du satt dig in i vad detta förslag innebär och dess avsikter hade du sett och förstått att det är en avsevärd skärpning av censuren och därmed en kraftig försämring av press och yttrandefriheten i Thailand. Men det är väl därför som du inte vill sätta dig in i vad förslaget verkligen innebär för det strider ju mot allt du "hoppas" att PT ska göra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Exakt vad detta förslag innebär och vad den egentliga avsikten är med det är vet jag inte, men jag hoppas att det handlar om möjligheter att få till en någorlunda etisk press på samma nivå som i andra demokratiska länder och definitivt inte någon censur, och vad förslaget än innebär så är det nog snarare frågan om lättnader ifrån den nivå som Suthep och generalerna hade på censuren.

Jag hade definitivt varit oroligare om det hade varit icke folkvalda grönklädda män med vapen i handen som hade gjort ingrepp i pressfriheten på något sätt

Mvh Isan Lover

Nu gissar du vilt igen IL. Om man läser den text som presenterats tidigare så kan du väl omöjligt se det som en lättnad? Hur kommer du fram till det? Jag tycker du har för mycket rödfärg i ögonen.

Dessutom undrar jag på vilket sätt inskränkningar i yttrande- och pressfrihet kan vara mindre bra om det genomförs av marionetten än om det genomförs av andra. Där måste du ha gjort en tankevurpa eller så är det som vanligt: allt som gjordes under PM Abhisit, det var dåligt och allt som görs under marionetten, det är bra.

Din logik är logisk, den är alltid lika ologisk.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är värre om demokratins kämpar stramar åt yttrandefriheten. Fast om PT är demokratiförespråkare vet jag inte. Den informationen får vi mest från forumets egen agitator. Men om nu yttrandefrihet, censur blir värre under nuvarande styre är jag rädd för att man banar en väg för ännu mörkare krafter. Beter sig ett "demokratiskt" styre likadant som ett diktatoriskt försvinner syftet med demokrati och man kan lika gärna införa diktatur. Demokratimotståndarna kan med större säkerhet och med visst fog peka på att demokrati inte fungerar i Thailand så det är lika bra att en mer lämpad klick tar kommandot och leder landet på rätt väg.

Jag håller helt med; att en militärregim begränsar yttrandefriheten är ju helt självklart och att en tveksamt tillträdd militärstödd regering tummar på yttrandefriheten är ju också rätt väntat, framförallt när oppositionen dagligen uppmanar till våldsdåd.

När ett regeringsparti som fått 48% av alla röster och nästan 60% av alla mandat, och egentligen inte har någon opposition, redan ett par månader in i sin mandatperiod vill vrida klockan tillbaka typ 50 år när det gäller yttrandefrihet så borde alla med minsta lilla intresse för demokrati och rule-of-law reagera. Varför känner de sig hotade? Om de kan genomföra hälften av sina vallöften så vinner de ju också nästa val enkelt och dessutom har de ju hela poliskåren, stora delar av militären och det mesta av storfinansen bakom sig. Är det så att de redan vet att inga vallöften kommer infrias och att de vet att flera ledande politiker, sponsorer och hang-arounds kommer vara inblandade i ytterst tveksamma affärer, är det anledningen att de inte vill ha någon granskande press?

När forummedlemmar skrek "censur och diktatur" när radiokanaler och siter som spred hatpropaganda stängdes ned förra året så höll jag och många andra med om att regeringen hanterade det väl hårdhänt. Nu tycker samma forummedlemmar att "vi får vänta och se" eller "censur är faktiskt nödvändigt och bra" och ingen bland risfältsstalinisterna ser något problem. Hur kan det bli så? Hur kan utbildade och politiskt medvetna svenskar bli så talibaniserade? Ska vi skylla på Staffan Westerberg och fluortanter eller ska vi bara konstatera att "lose face", avsaknad av kritiskt tänkande och politisk naivitet är lika vanligt i Medelsvenssons välstädade vardagsrum som i Somchais plåtskjul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...