Jump to content
IGNORERAD

Handlingar från SKV vid ansökan om "sinkskstt"


Nypan

Recommended Posts

Hej !

Har sökt sinkskstt och fick en massa papper som vanligt, från SKV.

Bl.s. " Intyg för skatteverket i Sverige om skatterättsligt hemvist" Ja det står faktiskt skatterättsligt med t på slutet.

Skriven på så många språk, att den nästan inte är lösbar, en enda gröt alltihop.

Denna handling vill man att jag skall gå med till Skattemyndigheten här i Thai och få den registrerad.

Hur har det varit för er som nyligen har ansökt??

Är detta ett led i den nya skatten som man pratar om, eller har denna blankett alltid funnits?

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

du skall ha ett papper thai-immigrationenom var du är skriven

jag sa till dom att jag vill ha samma papper som när man koper bil/Mc , på thai

sedan skrev vi själva en oversättning på swe och jag skrev under att oversättningen är korekt

och det godtog dom , jag mejlade in alla papper , inga problen

ring mig om du vill 0806757672 ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inget använde mig av en ansökan från skatteverket Internet.Tog tre veckor klart med sink..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som inte stämmer då?

Fungerade de 100 båtarna i Chao Phraya?

Var inte marionetten på två utlandsbesök medan Ayutthaya översvämmades?

Brast inte fördämningarna vid Don Muang?

Käbblar man inte inom PTP om vem som gynnas mest?

Påstod inte Kwanchai Praipana att Thaksin köpt pumpar i Korea till regeringen?

Erbjöd sig inte USA att ställa upp?

Har du missat bildbevisen på att hjälp märks om för att se ut som om den är skänkt av Thaksin?

Vilket eller vilka av dessa påståenden är felaktiga?

Kan du säga de snickarn...

Du vet inget kan inget möjligt beroende på att din taxi driver gått bort. men jag ser vad du skriver , om man tror att regeringen kan förutse att en fördämning rännar , då är man bra dum. Ju mer du skriver ju räddare borde man bli för din yrkesgrupp.Men nu är ju det du. Jag hade aldrig skrivet en ingress på dina skriverier på på den tiden jag var ansarig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet inget kan inget möjligt beroende på att din taxi driver gått bort. men jag ser vad du skriver , om man tror att regeringen kan förutse att en fördämning rännar , då är man bra dum. Ju mer du skriver ju räddare borde man bli för din yrkesgrupp.Men nu är ju det du. Jag hade aldrig skrivet en ingress på dina skriverier på på den tiden jag var ansarig.

???????????????????????????????????????

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Har sökt sinkskstt och fick en massa papper som vanligt, från SKV.

Bl.s. " Intyg för skatteverket i Sverige om skatterättsligt hemvist" Ja det står faktiskt skatterättsligt med t på slutet.

Skriven på så många språk, att den nästan inte är lösbar, en enda gröt alltihop.

Denna handling vill man att jag skall gå med till Skattemyndigheten här i Thai och få den registrerad.

Hur har det varit för er som nyligen har ansökt??

Är detta ett led i den nya skatten som man pratar om, eller har denna blankett alltid funnits?

Tjenare Nypan, det där ser inte klokt ut men när jag sökte Sinkskatt innan jag flyttade ner så hade jag en del strul med att jag fick fel blanketter att fylla i. Kompetensen hos alla anställda på Skatteverket är nog inte riktigt 100 på alla ställen är min gissning.

Här är en länk till Skatteverket där det står om vad som gäller och du kan även skriva ut den blankett du ska fylla i.

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/441.4.39f16f103821c58f680007833.html

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej nypan jag har fått min sinkskatt från th men jag öppnade en dialog med min handläggare via mejl.

Angående din blankett så sa jag att det finns inte en chans i helvete att jag får den ifylld så att det duger.

Likaså när jag sökte visum för min älskling så var det nått som felade och via mejl så löste jag och

ambassaden det på en dag.Angående den eventuella sänkningen så får vi hoppas på nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack !

Och du har fått din Sink godkänd nu??

När var detta ?

yes , min sinkskatt är godkänd från 25/8-11

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Tack ALLA!!!

Väntade på svaqr på email från SKV, efter att jag fått en massa pappper att fylla.,Svaret kom efter 11 ELVA dagar.

Se nedan

[size=4]Sink-lagen säger endast att den som flyttar varaktigt från Sverige och saknar väsentlig anknytning till Sverige har möjlighet att beskattas enligt sink.

Du behöver inte sända kvittona på betald hyra som jag frågade efter. Men svar på frågor om bosättningsförhållanden måste jag få. Om du vill går det bra att scanna formuläret och skicka med e-post.

Hemvistintyget är avsett att ifyllas av skattemyndigheten i det nya bosättningslandet där det också kan anges från vilken dag obegränsad skattskyldighet inträder. Sverige har dock rätt, enligt skatteavatelt mellan Sverige och Thailand, att beskatta pensionsinkomster som betalas från Sverige till person bosatt i Thailand. Så om du har svårighet att få ett intyg finns inget krav att du inkommer med ett sådant. Skatten blir ändå 25 % från den dag då begränsad skattskyldighet gäller.

Med vänlig hälsning

Inga Bolin

Sedan i nästa mail på pekade hon att på sidan 3 står det, att handlingarna skickas till ALLA, oavsett om dom är relevanta för dig eller ej.[/size]

Kobra som man är ibland, så frågade jag, hur jag skulle kunna veta vilka handlingar som gäller mig.

Väntar på detta svar.

Skall även kolla SKV, som länkades ovanför.

Det var denna, Skv 4350 som jag skickade och fick en hel lunta tillbaka att återsända.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man tjänar på att försöka inte vara kobra vid myndighetsärenden vare sig det är i Sverige

eller i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man tjänar på att försöka inte vara kobra vid myndighetsärenden vare sig det är i Sverige

eller i Thailand

Var lite ironisk, har provat det tidigare med framgång i SWE, men skulle aldrig göra det i Thai

Fd, egen företagare.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...