Jump to content
IGNORERAD

Vad är en Bank "Tockosoo"?


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon här på forumet som kan förklara vad detta är för slags bank?

På Thai heter det ungefär så här."Tockosoo" "Takaso" eller något i den stilen.

Jag har fått för mig att det är som våra Fack-lån i Sverige.

Anledningen att jag vill ha förklarat för mig vad detta är är att tjejen har ett lån på en sådan "Bank" men den fungerar inte som en vanlig bank och är heller inte det.

Men för att jag ska hjälpa med större summor nu när hon flyttat till Svedala och inte har chansen att arbeta så måste hon förklara för mig vad detta är.

Jag vill bara veta vad det är för slags bank av någon forumist?

Man kan tydligen låna förmånligt på dessa banker men någon hållhake finns det alltid.

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Takasa - Det är en statlig bank/fond som vänder sig till enbart bönder.

Där kan man låna förmånligt till utsäde mm.

Det går också att låna till att förverkliga egna projekt som rör djurhållning eller odling.

Ungefär som gamla tiders "Jordbrukskassan" i Sverige.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. det verkar ju vara en logisk förklaring då tjejens pappa är bonde. Hon var dock den enda som fick ta lån då hon var den med inkomst. Marken familjen har pantsattes som säkerhet för en struntsumma i mina ögon. Tjuvbank kan jag tycka! Så tjejen har Ensam betalat av på lånet medan broder och pappa slipper. Men när lånet är färdigbetalt så står dom alla 3 som ägare av marken.

Det är ett evigt tjafs om detta lån när det ska betalas in för året och jag säger då: Din pappa kan vara kvar MEN vill inte din bror betala sin del så får han AVSTÅ ägande till marken! Pengarna användes till sjukvård av mamman som senare avled.

Tragisk och sorglig historia MEN för den skull ska inte tjejen ensam dra lasset.

Nu återstår tydligen inte så mycket av detta lån att betala om man ser till Kronor. Men jag är en man av principer så jag tänker inte fixa lånet så att brodern sedan kan komma och kräva sin del av marken! ALDRIG I HELV...!

För betalar inte tjejen så säljer banken marken och Ingen blir ägare till det ändå.

Hälsningar BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Beer Chang,

Självklart måste du och din tjej komma överens om att hitta en fungerande

kompromiss i den här amorteringsfrågan.

Både du och hon får väl fråga er vad det är för typ mark som måste "räddas"?

Finns faderns och broderns hus och hem på den aktuella markbiten,

och blir de bostadslösa om banken säljer tomten på exekutiv auktion?

Du skriver ju själv att:

"Marken familjen har pantsattes som säkerhet för en struntsumma i mina ögon."

Om det nu är en "struntsumma" så kan man ju fråga sig om marken i sig inte

genererar några inkomster, eftersom de förlitar sig på att du och din flickvän ska betala lånet.

Hade den aktuella marbiten varit en bördig åker som genererar inkomster

så borde ju skulden (dvs struntsumman) kunna betalas från markens avkastning, kan man tycka.

Eller också kanske den avkastningen stoppas i fickan av fadern o brodern,

och att de sedan låter dottern/systern ta hand om den tråkiga biten?

Är det värt att hålla på och amortera denna skuld om marken i sig inte ger några inkomster?

Ja, det är väl sådana frågor som du får fundera på.

Det ena fallet är inte det andra likt, så det är inte lätt att rådgöra om detta för en utomstående.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...