Jump to content
IGNORERAD

På Tv i kväll "Bron över floden Kwai"


Burken

Recommended Posts

SVT 2

on 10 9    22.55 Bron över floden Kwai

(The Bridge on the River Kwai) Under andra världskriget får en grupp brittiska krigsfångar i uppdrag av japanerna att bygga en järnvägsbro över floden Kwai. Samtidigt kämpar sig en brittisk kommandostyrka genom djungeln för att spränga den strategiskt viktiga bron. Filmen blev sjufaldigt oscarsbelönad. Regi: David Lean. I rollerna: Alec Guinness, William Holden, Jack Hawkins, Sessue Hayakawa, James Donald, m.fl.

Bör ses av alla som är intresserade av Thailand.

Passa på och besök bron när ni är i Thailand nästa gång om ni inte sett det tidigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt bra film.. o stället var med trevligt. Var där för några veckor sedan. Fick dock reda på att jag uttalat namnet fel på floden :( .. jaja så kan det va

Link to comment
Dela på andra sajter

Bron står kvar än idag, och den är inte byggd av Bambu...

Filmen är en höjdare  :great: men den är inte en dokumentär.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sjukt bra film.. o stället var med trevligt. Var där för några veckor sedan. Fick dock reda på att jag uttalat namnet fel på floden :( .. jaja så kan det va

Trevligt vet jag inte. Inte museumet där de visar hur det gick till då bron byggdes. Tortyr, slaveri, död och elände.

Väldigt många människoliv gick till spillo då denna järnväg byggdes.

Se filmen !

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när ni är där så är det inte långt till Tiger templet mkt värt ett besök tyckte jag

Rekomenderar  

Noblenight Guesthouse

99-101 River Kwai Road

Thamakam, Kanchanaburi 71000

750 bath/natt 2007 okt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

(Ähum, inga länkar till piratkopior tack. HC)

Jag hann citera innan Herr Chang raderade  :intello:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Filmen är definitivt sevärd. Missar man den på TV finns den att köpa på DVD. Jag rekommenderar denna utgåva:

http://www.amazon.co...20997163&sr=1-2

Herr Chang har talat.

Och jag rekomenderar att ni läser igenom Herr Changs länk ordentligt innan ni beställer.

Skivan är bland annat regionskodad för USA och Canada för er som inte har regionsfria spelare,

samt text på.. inte svenska iallafall.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och jag rekomenderar att ni läser igenom Herr Changs länk ordentligt innan ni beställer.

Skivan är bland annat regionskodad för USA och Canada för er som inte har regionsfria spelare,

samt text på.. inte svenska iallafall.

Då kanske denna länk är bättre. http://www.discshop.te=movies&&ref=

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bra poäng där Farang! Det gäller att se upp med regionskodning om man inte har regionfri spelare. Jag tänkte mest på allt extramaterial som ingår i denna utgåva.

Och tack till M150 för bra länk till svensk leverantör.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelad på Ceylon, dvs Sri Lanka enligt internet movie database.

Det var ursprungligen 2 broar, först byggdes en av trä, därefter byggdes den som fortfarande existerar i stål.

Den blev delvis förstörd av allierade bombningar i slutet av kriget, men reparerades och används än idag.

Bron ligger där den alltid har legat, men, när filmen blev en succé och turister kom och skulle besöka platsen så fick thailändarna ett problem. Det fanns ingen bro över Kwai norr om Kanchanaburi, bron gick över Mae Khlung!

Hmm, vad göra?

Jo, en del av Mae Khlung döptes sonika om till Kwae Yai!

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Kumusta ka, filmen är inspelad på Siri Lanka eller Ceylon som det hette då tror jag, det finns även en uppföljare som heter the Return of the River Kwai

som är inspelad i flapplandet, den var jag och några polare med i när vi hängde i Ermita på 80-talet (inspelad 1988) med bla Edward Fox och Sean Penns

bror Chris Penn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...