PeeBee Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 Hej Vad är medelinkomsten för: Industriarbetare? Tjänstemän (akademiker)? Mvh PeeBee Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 Den fasta lonen for industriarbetarna ligger under 2.000 kr/månad for 48 tim/ arbetsvecka. Ingen lagstadgad semester. Sedan finns det en del som med hjälp av mycket overtid kan tjäna lite mera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 Min granne jobbar på typ VA-verket i Udon, ingenjörsutbildning, 18 000 + jour 3-4 000 alltså 250 000 om året c:a Hustrun är lärarinna för 5-6 åringar (bättre lön ju äldre eleverna är) 14 000 + extralön för 1 timme varje dag för elver som inte hänger med, där tjänar hom mer än en fabriksarbetare, beroende på hur många hon anser behöver stöd och om föräldrarna har råd så kan det bli uppåt 10-12 000, (räkna med 2-300 bath i veckan per elev. Alltså runt 150-180 000 per år. På det har dom råd med ett litet hus, värde i dag c:a 1,2 mille, 2 bilar nya värde c:a 1,4 mille. Man frågar sig fortfarande varför det är så viktigt för Thai att visa si i nya bilar. Baa som har en 4 år gammal och trivs med den! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kung Otto Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 Hej Vad är medelinkomsten för: Industriarbetare? Tjänstemän (akademiker)? Mvh PeeBee Eftersom mininkomsten är 200b om dagen skall höjas till 300B när ?Så hur har man råd med hus och 2bilar Herr Baa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 Eftersom mininkomsten är 200b om dagen skall höjas till 300B när ?Så hur har man råd med hus och 2bilar Herr Baa? För att det är minimilön kanske, 200 är det lägsta man har rätt att betala i lön och det är inte i tex Bangkok, utan i några provinser "Ute på landet"? De flesta normalanställda tjänar mer än så, och dessutom nämner Baa vad de han skriver om jobbar med. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kung Otto Inlagd Oktober 20, 2011 Dela Inlagd Oktober 20, 2011 För att det är minimilön kanske, 200 är det lägsta man har rätt att betala i lön och det är inte i tex Bangkok, utan i några provinser "Ute på landet"? De flesta normalanställda tjänar mer än så, och dessutom nämner Baa vad de han skriver om jobbar med. MVH Tommy Lite fel blev det.Men fabriksarbetare i Bangkok har 200B,finns säkert dom som har mer,men de kommer från Issan har icke mer.Och ha råd med 2bilar mm är det som i Sverige,Norge Banklån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hej Medelinkomsten i Thailand ar 11600 Baht / manad detta galler for 2011. En fabrikarbetare har 8500 Baht / manad i snitt. En bilmekaniker tjanar i snitt 11000 Baht / manad. Sen tillkommer incentives som i snitt ligger pa 5000 Baht / manad. Om man istallet har bonus sa betaldes det ut i snitt 3,2 manadsloner 2010 i Thailand . En mellanhog tjansteman tjanar i snitt 25000 / manad. Ha en bra dag. Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Ifrågasätter inte uppgifterna, men källan skulle underlätta saken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hej Medelinkomsten i Thailand ar 11600 Baht / manad detta galler for 2011. En fabrikarbetare har 8500 Baht / manad i snitt. En mellanhog tjansteman tjanar i snitt 25000 / manad. Ha en bra dag. Medelinkomsten for fabriksarbetare i Thailand 2011 är enl ovan 8500 baht/månad, dvs under 2000 kr/månad. Skulle vara intressant att veta vad medlemmarna på MPR har for åsikt om detta? är det någon som vet vad medellonen for fabriksarbetare är i Sverige 2011? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Medelinkomsten for fabriksarbetare i Thailand 2011 är enl ovan 8500 baht/månad, dvs under 2000 kr/månad. Skulle vara intressant att veta vad medlemmarna på MPR har for åsikt om detta? är det någon som vet vad medellonen for fabriksarbetare är i Sverige 2011? Jag tycker att det ä bra att medelinkomsten i Thailand är låg. Det innebär att jag kan åka dit på semester och slösa i jämförelse med dem en årslön på ett par veckor. Jag framstår som rik och jag får ligga massor billigt. Helt seriöst ifall de haft lika lön som vi, tror ni att vi fått ligga så mycket då ? Största delen av oss här på forumet hade då inte fått k**lla och fått sig en ung vacker fru. Nä det är bra tycker jag, håll lönerna nere. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hade medelinkomsten i Thailand legat på våra nivåer så hade knappast detta forum existerat. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Medelinkomsten for fabriksarbetare i Thailand 2011 är enl ovan 8500 baht/månad, dvs under 2000 kr/månad. Skulle vara intressant att veta vad medlemmarna på MPR har for åsikt om detta? är det någon som vet vad medellonen for fabriksarbetare är i Sverige 2011? SCB http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28207.aspx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hej Vad är medelinkomsten för: Industriarbetare? Tjänstemän (akademiker)? Mvh PeeBee Fråga.. varför vill du veta detta.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Jag tycker att det ä bra att medelinkomsten i Thailand är låg. Det innebär att jag kan åka dit på semester och slösa i jämförelse med dem en årslön på ett par veckor. Jag framstår som rik och jag får ligga massor billigt. Helt seriöst ifall de haft lika lön som vi, tror ni att vi fått ligga så mycket då ? Största delen av oss här på forumet hade då inte fått k**lla och fått sig en ung vacker fru. Nä det är bra tycker jag, håll lönerna nere. Svar tiull falukorven Det är väl ingen som foreslagit att de skall ha ``lika lon som vi`` men om en svensk fabriksarbetare har 20 000 kr/månad, och en thailändsk har 2 000 kr/månad, så är det en väldigt stor skillnad, som knappast är rimlig. Ganska lätt att forså att många thailändare protesterar mot makthavarna, eller hur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hej Vad är medelinkomsten för: Industriarbetare? Tjänstemän (akademiker)? Mvh PeeBee Fråga.. varför vill du veta detta.. Varför vill du veta varför han vill veta detta? ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Jag tycker att det ä bra att medelinkomsten i Thailand är låg. Det innebär att jag kan åka dit på semester och slösa i jämförelse med dem en årslön på ett par veckor. Jag framstår som rik och jag får ligga massor billigt. Helt seriöst ifall de haft lika lön som vi, tror ni att vi fått ligga så mycket då ? Största delen av oss här på forumet hade då inte fått k**lla och fått sig en ung vacker fru. Nä det är bra tycker jag, håll lönerna nere. Något rakt på sak, men du har helt rätt. För att många av oss turister ska kunna leva som kungar på vår, i västerländska mått mätt mediokra lön, så krävs det ju att lönerna är låga i jämförelse till våra egna löner. Annars går ju inte ekvationen ihop.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Svar tiull falukorven Det är väl ingen som foreslagit att de skall ha ``lika lon som vi`` men om en svensk fabriksarbetare har 20 000 kr/månad, och en thailändsk har 2 000 kr/månad, så är det en väldigt stor skillnad, som knappast är rimlig. Ganska lätt att forså att många thailändare protesterar mot makthavarna, eller hur? Det är en oerhört stor skillnad men ändå skulle jag tro att i över hälften av världens länder är genomsnittslönen ännu lägre än i Thailand. Problemet är att kunskapsnivån, både teoretisk och praktisk, är så låg i Thailand att de enda företag som etablerar sig här är företag med arbetsintensiv produktion och då är lönekostnader i stort sett det enda man kan konkurrera med. Väldigt få nya utländska företag har etablerat sig i Thailand sedan Tom Yam Kung-krisen 1997 så helt klart anser inte världens storföretag att Thailand är tillräckligt intressant, ibland kanske för att den inhemska marknaden är för liten eller pga korruption och andra problem men oftast pga Thailand, relativt många andra Asiatiska länder, har relativt höga lönekosnader i förhållande till arbetsinsatsen, både gällande arbetare och chefer. Thailändare gör rätt som protesterar mot makthavarna men det de ska protestera för är inte omedelbart högre löner utan bättre utbildning och bättre ledning av landet, inklusive mindre korruption. Makthavarna sätter inte lönerna inom industrin och de flesta multinationella företag med enkla monteringsfabriker i Thailand kan snabbt flytta till Vietnam eller något annat land, framförallt nu när de ändå måste bygga nya fabriker pga decennier av politisk misskötsel. Företagen höjer bara lönerna ifall de anställda kan producera fler eller bättre varor och för det krävs det bättre utbildning. En satsning på utbildning ger dock inga omedelbara resultat så därför har aldrig någonsin någon Thailändsk regering satsat på det och det verkar inte bli någon skillnad än på ett tag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Oktober 22, 2011 Dela Inlagd Oktober 22, 2011 Visst skulle oxå protestera. Inte fan skulle vilja att min dotter skulle tex åka till Göteborg för att ligga äldre thaigubbar som var där på fiskesemester för att försörja sig och mig.. Jag skulle oxå protestera mot samhällsordningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.