Jump to content
IGNORERAD

Beg bildelar på internet


Singha711

Recommended Posts

Hej alla bilkunniga medlemmar här på MPR.

Mina bakre stötdämpare har gått sönder och skramlar nu förfärligt.

Det är väl bara byta till nya sådana, tyckte jag, och åkte till verkstan. Där fick jag höra att det rörde sig om sk 'nivåreglerade' stöddämpare där 1 st nya går på drygt 6000 kr. Alltså 12000 kr + montering för några tusenlappar.

Bilen är en MB C240T Kombi från 1998 (W202).

Den är visserligen i mycket bra skick f.ö. men att kosta på så mycket pengar bara för ett par nya stötdämpare känns litet motigt med tanke på bilens ålder. Jag har därför kollat på internet på begagnade stöddämpare men det verkar vara ganska svårt att få tag i sådana för just min bil.

Alla ni som är kunniga inom bil- och reservdelsbranschen ber jag därför om tips och info hur jag skall göra för att få tag i någorlunda prisvärda 'nivåreglerade' stötdämpare. Kom gärna med länkar eller telnr till evtl säljare.

Tack på förhand!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    4

  • Odin

    4

  • ASG

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

skruvat.se

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Montera vanliga dämpare

finns på Biltema.

Har varit inne på den tanken också men hörde en massa motstridiga uppgifter om att det går att göra så eller inte.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

måste du tvunget ha nivåreglerade då? du kan väl köpa ett par vanliga ganska billigt antar jag...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

opps, va inte så snabb ser jag nu, varför skulle det inte gå att byta till ett par standard dämpare?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel drives dom dämparna hydraliskt

går väl och plugga hydralslangen som går till dämparna.

Sitter en pump i bagageutrymmet,hade själv en 300 Mercadiesel

för länge sedan och det är ju sällan man lastar så mycket så att

man har användning av nivåregleringsdämpare.

Prata med din bilmeckare,eller kontakta Forden här på forumet

han vet säkert.

Lycka till

Sjöqvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Som flera andra är inne på, finns ingen anledning att tvunget byta till nivåreglerande dämpare utan sätt ditt vanliga betydligt billigare dämpare. Skruvat.se har ju ett något begränsat sortiment men har inte dom så löser ju garanterat t ex mekonomen det.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag har idag kollat med flera 'experter' och alla säger att det inte går att montera vanliga stötdämpare pga bilens konstruktion.

Jag får väl vänta då tills jag får tag i beg. nivåreglerade stötdämpare till ett vettigt pris. Förr eller senare måste ju även en Mercedes hamna på bilskroten av andra skäl än åldern.

Så, om ni vet något, få ni gärna tipsa mig.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en AUDI och brukar köpa in dyra reservelar direkt via en god vän i Lübeck.

40% billigare än Sverige.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bygg om till 4-link och släng en riktig spis i fronten. Vem påstår att det inte går att bygga om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack BanFang, min motor rasade idag å nu har jag redan hittat en ny tack vare ditt eminenta tips... 35 för motorn och 19 för bytet... Phu... som hittat eller inte? Men men de e bara att bita i det sura...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ebay kan vara ett alternativ... Men det är bäst att söka på tyska, när det gäller reservdelar till tyska bilmärken iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Tack BanFang, min motor rasade idag å nu har jag redan hittat en ny tack vare ditt eminenta tips... 35 för motorn och 19 för bytet... Phu... som hittat eller inte? Men men de e bara att bita i det sura...

Vad ska du för motor???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Sätt dit vanliga stötisar, koppla bara ur för pumpen så unkar allt som det ska på en vanlig bil, köp lite hårdare dämpare bara, plugga slangarna så inte skit kommer in

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Nu har jag ännu en gång konsulterat några 'experter' om möjligheten att montera vanliga stötdämpare i stället för nivåreglerade.

Frågar man på rätt sätt så säger alla att det inte är några problem att montera vanliga stötdämpare men att verkstäderna inte gärna vill ta på sig jobbet pga evtl skadeståndskrav.

M.a.o. inga problem med att låta en 'bekant' utföra jobbet privat vilket även blir något billigare.

Där ser man!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nissan Navarra -08... 2,5 commonrail

Novis på dom men är det diesel lr bensin

Vad har hänt med motorn??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Diesel, 171 0rginalhästar med KCR ca: 200.

Kamkedjesträckarna gick på semester, och mecken vill ha 6 ribbor för att ta av toppen för att kolla hur kolvarna ser ut och om det ev. går att rädda... Så jag ringde i morse å sa skit i det riv ur motorn jag kommer med en ny i slutet på veckan.

6 tusen av och ca 7tusen på, plus topprenovering kommer att hamna uppåt 35 iaf.

Jag har hittat en motor som har gått ca: 4 tusen mil för 35.000 min har gått 16.000, så de e nog bättre att byta.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...