Jump to content
IGNORERAD

Översvämning i Udon-området?


cpo

Recommended Posts

Hej,

med tanke på de stora översvämningarna i mitten av Thailand och nu utanför Bangkok undrar jag hur Udon-området står sig vid mycket överskott på vatten. Min fru bor ganska centralt och där har det varit vatten som kommit in i huset för ett par veckor sedan. "Vi bygger" ett hus, se kartan här under, och frujn säger att i det omrdået är det aldrig översvämningar eftersom det ligger så pass högt. Jag har försökt hitta någon karta över området med höjdmarkeringar - men inte kunnat hitta det. Stämmer det att området för husbygget ligger bra till ur vattensynpunkt???

Mvh

cpo

map.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte varit några översvämningar i Udon, några få lågt liggande områden har som vanligt denna tid på året fått lite mer vatten än som förmodligen avsetts när de byggdes, kortvariga "översvämningar" efter häftiga regnskurar tillhör vanligheterna såväl inne i centrum som ute på landsbyggden.

Det har precis som de flesta år förstörts ett antal risodlingar men långt, långt ifrån de katastrofer som man kan se på nyhetrna.

Betr. husplaceringen så vet jag inte till 100 hur högt det ligger, Udon är ju rätt platt och några höjder finns inte i stan eller dess närmsta omgivning, däremot har en del husbyggnadsföretag fyllt upp marken nån halvmeter extra de senaste åren samt anlagt kanaler för att leda bort dagvatten vid kraftig nederbörd.

Är det vid Garden Home ni bygger kan ni känna er lugna, har en vän som bor där och där är det inga som helst problem.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för ditt svar. Det känns betryggande! Ja, det är det som kallas Garden Home där vårt hus byggs.

Mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för ditt svar. Det känns betryggande! Ja, det är det som kallas Garden Home där vårt hus byggs.

Mvh

cpo

Det finns en hyfsat stor dagvattenkanal alldeles intill området ni bygger i, tror man har dragit dagvattenserviser dit ganska frekvent.

Lycka till med bygget.

PS Bor precis åt motsatta hållet från staden, ut mot Sakhon Nakhonvägen ((utanför gamla BigC) c:a 3 km och hit är det uppförsbacke hela vägen. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för det. Ja, det är meningen att det ska vara klart cirka mitten av december. Jag kommer dit då och blir där en dryg månad och får väl hoppas att det går att vara där en del då. Mvh cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för det. Ja, det är meningen att det ska vara klart cirka mitten av december. Jag kommer dit då och blir där en dryg månad och får väl hoppas att det går att vara där en del då. Mvh cpo

Vi kommer att ha en MPR-forumträff den 26 december i Udon, ett bra tillfälle att träffa fler medlemmar och utbyta allehanda information och erfarenheter! Brukar vara väldigt trevligt.

Kolla efter tråden "Annandagsträff i Udon".

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet.. har sett hur det är. Skulle dit förra året, men fick en magsjuka (feber, ont, diarre) och låg med den hela jul och nyårshelgerna. Var tvungen att avboka alltså. Såg sedan bilderna från festen. Det var viss öldrickande i flera dagar... Dessvärre klarar jag inte sådant nu. Så i vart fall väntar jag med att anmäla mej ... Tack i vart fall / cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet.. har sett hur det är. Skulle dit förra året, men fick en magsjuka (feber, ont, diarre) och låg med den hela jul och nyårshelgerna. Var tvungen att avboka alltså. Såg sedan bilderna från festen. Det var viss öldrickande i flera dagar... Dessvärre klarar jag inte sådant nu. Så i vart fall väntar jag med att anmäla mej ... Tack i vart fall / cpo

Inga krav på att dricka alkohol, kom och sällskapa lite bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet.. har sett hur det är. Skulle dit förra året, men fick en magsjuka (feber, ont, diarre) och låg med den hela jul och nyårshelgerna. Var tvungen att avboka alltså. Såg sedan bilderna från festen. Det var viss öldrickande i flera dagar... Dessvärre klarar jag inte sådant nu. Så i vart fall väntar jag med att anmäla mej ... Tack i vart fall / cpo

Det är nog lite överdrivet med att påstå att det "bara" är en massa alkointag, det finns en hel del som kör bil till o från och de som inte har fyllekondis, undertecknad t.ex. att hålla på i två dar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kommer nog att anmäla mej (och frun) när jag väl är i området så jag vet vad som gäller för oss med hus och annat.

Mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...