Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] F.d premiärminister uppmanar till vaksamhet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag tror knappast Veera's linje är att alla viktiga poster bäst sköts av Thaksins jasägare, tror du verkligen det?

Nåväl, frågan var inte om Veera utan om Du anser det?

/ SatanG

Hej

Eftersom det inte är någon som har påstått att alla viktiga tjänster ska skötas av Thaksins jasägare så känns frågan lite märklig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • noBuzz

    9

  • måne

    8

  • andersbangkok

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Eftersom det inte är någon som har påstått att alla viktiga tjänster ska skötas av Thaksins jasägare så känns frågan lite märklig.

Mvh Isan Lover

Då kan man ju undra vad du anser.

Vilka tjänster skall besättas med släkt till familjen Thaksin, eller rena jasägare?

Och på vilka tjänster är det fortfarande ok att ha icke släktingar till klanen Thaksin, eller folk som kan förväntas ha en egen åsikt?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då kan man ju undra vad du anser.

Vilka tjänster skall besättas med släkt till familjen Thaksin, eller rena jasägare?

Och på vilka tjänster är det fortfarande ok att ha icke släktingar till klanen Thaksin, eller folk som kan förväntas ha en egen åsikt?

Hej

Själv tycker jag att det är självklart att dom lagändringar och utnämningar som gjordes i samband med kuppen och under den tid som militärjuntan styrde landet ska upphävas, men exakt vilka lagar och personer som behöver åtgärdas finns det säkert andra personer än mig som vet bättre, vad jag förstår så har generalerna med Prayut Chan- O-Cha i spetsen skaffat sig ett för stort inflytande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL tyckte samma sak och försvarade Thaksins nepotism när vi diskuterade dennes nepotism under den första regeringsperioden.

Redan då ansåg IL att det var rätt av Thaksin att utse familjemedlemmar i alla olika sammanhang eftersom Thaksin var tvungen att motverka militären och adeln. INNAN kuppen och redan 2001-2002 alltså.

IL menade att Thaksin redan då "visste" att militären var boven och ville bekämpa denne. I förebyggande syfte... typ. :)

Jag tror att vi får acceptera att människor ofta är beredda att ursäkta alla övergrepp vissa politiker begår bara för att man själv tror på dessa politiker.

IL gillar Thaksin, har aldrig förstått kritiken mot honom. Och tycker på fullt allvar att Thaksin är Thailands svar på Ghandi etc. Precis som han själv skrivit tidigare.

Inga bevis kommer att få IL att se Thaksins despotiska eller diktatoriska sida. Och IL kommer troligen alltid att kalla sig förespråkare för demokrati genom Thaksin.

Trots att det rimmar otroligt illa med verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ministrar/polischefer eller överbefälhavare byts mot lojala medarbetare är ett vanligt förfaringssätt och inte unikt just för Thailand men dessvärre går han för långt. Hur Thailand tror sig möta annat än förakt från demokratiska stater det begriper jag inte och han verkar helt skita i vilket...

Företeelsen är känd sedan antiken. Särskild ökänd var svågerpolitiken bland biskopar och påvar under medeltiden och renässansen. Den upplevde ett uppsving under påvarna Klemens V, Johannes XXII,Klemens VI och Innocentius VI. Sin kulmen upplevde den påvliga nepotismen mellan 1400-talet och 1600-talet, när påvesläktingar erhöll hela områden i kyrkostaten som förläningar för att kunna upprätta egna furstendömen. Nepotism förbjöds slutligen i alla sina former av Innocentius XII 1692.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL tyckte samma sak och försvarade Thaksins nepotism när vi diskuterade dennes nepotism under den första regeringsperioden.

Redan då ansåg IL att det var rätt av Thaksin att utse familjemedlemmar i alla olika sammanhang eftersom Thaksin var tvungen att motverka militären och adeln. INNAN kuppen och redan 2001-2002 alltså.

IL menade att Thaksin redan då "visste" att militären var boven och ville bekämpa denne. I förebyggande syfte... typ. :)

Jag tror att vi får acceptera att människor ofta är beredda att ursäkta alla övergrepp vissa politiker begår bara för att man själv tror på dessa politiker.

IL gillar Thaksin, har aldrig förstått kritiken mot honom. Och tycker på fullt allvar att Thaksin är Thailands svar på Ghandi etc. Precis som han själv skrivit tidigare.

Inga bevis kommer att få IL att se Thaksins despotiska eller diktatoriska sida. Och IL kommer troligen alltid att kalla sig förespråkare för demokrati genom Thaksin.

Trots att det rimmar otroligt illa med verkligheten.

skriver du om Isan Lover eller om Myrdal ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att ministrar/polischefer eller överbefälhavare byts mot lojala medarbetare är ett vanligt förfaringssätt och inte unikt just för Thailand men dessvärre går han för långt. Hur Thailand tror sig möta annat än förakt från demokratiska stater det begriper jag inte och han verkar helt skita i vilket...

Företeelsen är känd sedan antiken. Särskild ökänd var svågerpolitiken bland biskopar och påvar under medeltiden och renässansen. Den upplevde ett uppsving under påvarna Klemens V, Johannes XXII,Klemens VI och Innocentius VI. Sin kulmen upplevde den påvliga nepotismen mellan 1400-talet och 1600-talet, när påvesläktingar erhöll hela områden i kyrkostaten som förläningar för att kunna upprätta egna furstendömen. Nepotism förbjöds slutligen i alla sina former av Innocentius XII 1692.

Hej

Håller med dig om att det är vanligt att man byter personal för att få lojala medarbetare på viktiga poster och att detta inte är unikt för Thailand, och efter att landet har genom gått en militärkupp och en odemokratisk period med bl.a juntastyre där kuppmakarna bytte ut alla personer på viktiga poster mot sådana som var lojala mot kuppmakarna, så det är nog i högsta grad befogat att dom som installerades av juntan byts ut mot såna som är underställda och lojala mot landets folkvalda regering och inte landets generaler.

Sen gäller det ju att balansera detta så att landets odemokratiska krafter inte får för sig att avskaffa demokratin igen, det bär mig emot att säga det men generalerna har ju fortfarande vetorätt och kan ta makten i landet när dom vill.

Men själv hoppas jag att dom fortfarande slickar såren efter sin stora förlust i valet tillsammans med det demokratiska partiet och att dom låter landets folkvalda regera mandatperioden ut och låter folket avgöra om PT eller något annat parti ska regera efter nästa val.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig IL att val resultatet är det som gäller framtill nästa val... En helt annan fråga är om Thaksin klanen tror sig kunna vinna respekt från andra demokratiska stater med att tillsätta viktiga poster med släkt medlemmar. Vi har sett liknande i klan länder där en diktator styr allt tex Nord och mellan afrika och nu känns det som Thaksin går samma väg..visserligen i ett modernt samhälle på ytan men till syvende och sist förblir han en despot i mina ögon.Tyvärr är det inte åt det hållet vi Thailands vänner önskar att LOS skall gå. :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan hålla med dig IL att val resultatet är det som gäller framtill nästa val... En helt annan fråga är om Thaksin klanen tror sig kunna vinna respekt från andra demokratiska stater med att tillsätta viktiga poster med släkt medlemmar. Vi har sett liknande i klan länder där en diktator styr allt tex Nord och mellan afrika och nu känns det som Thaksin går samma väg..visserligen i ett modernt samhälle på ytan men till syvende och sist förblir han en despot i mina ögon.Tyvärr är det inte åt det hållet vi Thailands vänner önskar att LOS skall gå. :nono:

Hej

Bara det att landet återigen har en regering utsedd i ett val får väl ses som ett litet framsteg, men jag håller med dig om att Thailands väg till att bli en riktig demokrati fullt ut förmodligen är både lång och krokig, men nu är dom ju åtminstone på vägen igen efter dikeskörningen vid den senaste kuppen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snarare att dom spårar ur mer och mer från demokratin med all nepotism etc som pågår i Thailand efter valet :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara det att landet återigen har en regering utsedd i ett val får väl ses som ett litet framsteg, men jag håller med dig om att Thailands väg till att bli en riktig demokrati fullt ut förmodligen är både lång och krokig, men nu är dom ju åtminstone på vägen igen efter dikeskörningen vid den senaste kuppen.

Mvh Isan Lover

[/quote

Helt klart att rätt parti vann,det kan man aldrig komma ifrån och det är förmätet att tycka att de som röstade inte visste bättre. Har många gånger ifrågasatt senaste regeringen för att de inte tog sin chans och närmade sig folket och visade att hela Thailand lever.De tog inte vara den möjligheten och det kan vara så att det behövs ett generation skifte likt "nya moderaterna" innan de kommer rätt på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara det att landet återigen har en regering utsedd i ett val får väl ses som ett litet framsteg, men jag håller med dig om att Thailands väg till att bli en riktig demokrati fullt ut förmodligen är både lång och krokig, men nu är dom ju åtminstone på vägen igen efter dikeskörningen vid den senaste kuppen.

Mvh Isan Lover

[/quote

Helt klart att rätt parti vann,det kan man aldrig komma ifrån och det är förmätet att tycka att de som röstade inte visste bättre. Har många gånger ifrågasatt senaste regeringen för att de inte tog sin chans och närmade sig folket och visade att hela Thailand lever.De tog inte vara den möjligheten och det kan vara så att det behövs ett generation skifte likt "nya moderaterna" innan de kommer rätt på det.

Hej

Ja jag tror precis som du att det kommer att ta några generationer innan Thailand blir en stabil demokrati med politiker som i första hand vill tjäna sitt land och inte bara berika sig själva, men för att denna utveckling ska lyckas får inte politikerna och väljarna störas av militären hela tiden.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tror precis som du att det kommer att ta några generationer innan Thailand blir en stabil demokrati med politiker som i första hand vill tjäna sitt land och inte bara berika sig själva, men för att denna utveckling ska lyckas får inte politikerna och väljarna störas av militären hela tiden.

Mvh isan Lover

Vi får hoppas att det rör sig åt rätt håll?

Problemet är just den typ utav styre som Shinawatraklanen sysslar med utmanar militären likt demokratier tidigare i sydamerikanska länder(chile, argentina o.s.v) Det är extra viktigt att inte dom utmanar militären på det viset tills dom kunnat visa prov på moget ledarskap. Tyvärr har historien visat att just DR T har haft svårt att hålla fingrarna i styr utan att reta upp sin omgivning.

Detta ser jag som den största fara i PT,s styre just nu!

Vi får hoppas att han lärt sig av historien och går varsammare fram denna gång. Dock med besättningen av viktiga poster av hans egen familj verkar inte tyda på att han lärt sig något. Tvärtom gör detta mig orolig, då detta om något är skäl till att utmana dom mörka krafter som går emot demokratin.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Stjäla från folket är tydligen en "röd" tradition, förutom Thaksin så har vi Juholt & Sahlin :) Listan kan göras lång :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi får hoppas att det rör sig åt rätt håll?

Problemet är just den typ utav styre som Shinawatraklanen sysslar med utmanar militären likt demokratier tidigare i sydamerikanska länder(chile, argentina o.s.v) Det är extra viktigt att inte dom utmanar militären på det viset tills dom kunnat visa prov på moget ledarskap. Tyvärr har historien visat att just DR T har haft svårt att hålla fingrarna i styr utan att reta upp sin omgivning.

Detta ser jag som den största fara i PT,s styre just nu!

Vi får hoppas att han lärt sig av historien och går varsammare fram denna gång. Dock med besättningen av viktiga poster av hans egen familj verkar inte tyda på att han lärt sig något. Tvärtom gör detta mig orolig, då detta om något är skäl till att utmana dom mörka krafter som går emot demokratin.

Mvh Janne

Hej

Ja det är en svår balansgång, PT,s väljare förväntar sig krafttag mot dom odemokratiska krafterna och en stärkning av demokratin men det gäller att göra det utan att militären kuppar, för i så fall är man ju tillbaka på gå igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är en svår balansgång, PT,s väljare förväntar sig krafttag mot dom odemokratiska krafterna och en stärkning av demokratin men det gäller att göra det utan att militären kuppar, för i så fall är man ju tillbaka på gå igen.

Mvh Isan Lover

Kallar du taxens handlingar för demokrati ?

Mycket märkligt för en som säger sig vara facklig.

En icke folkvald landsflyktig despot som gör allt för säkra sin återkomst genom att tillskansa klanen viktiga funktioner i samhället.

Och kom inte med ditt dravel om att det är syrran som styr.

Du är bara för mycket :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kallar du taxens handlingar för demokrati ?

Mycket märkligt för en som säger sig vara facklig.

En icke folkvald landsflyktig despot som gör allt för säkra sin återkomst genom att tillskansa klanen viktiga funktioner i samhället.

Och kom inte med ditt dravel om att det är syrran som styr.

Du är bara för mycket :ahh:

Hej

När olika länders befolkningar fritt får välja sin President eller Premiärminister så brukar det kallas demokrati, och i Thailands fall är väl en PM utsedd i ett val ett framsteg jämfört med militärjuntor efter kupper, men sen finns det ju grader av demokrati och där har ju Thailand precis som många andra länder i Syd Ost Asien en bit till att gå.

Men fria val utan militär inblandning är väl ändå ett framsteg demokratiskt?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är en svår balansgång, PT,s väljare förväntar sig krafttag mot dom odemokratiska krafterna och en stärkning av demokratin men det gäller att göra det utan att militären kuppar, för i så fall är man ju tillbaka på gå igen.

Mvh Isan Lover

Japp. För demokratins skull får man verkligen hoppas att rejäla krafttag som senast då UDD var missnöjda med valresultatet blir tradition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fria val utan militär inblandning är väl ändå ett framsteg demokratiskt?

Nej, inte nödvändigtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

IL, du verkar dyrka Thaksindynastin som Thailändarna älskar kungen.

Same, same but different.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, du verkar dyrka Thaksindynastin som Thailändarna älskar kungen.

Same, same but different.

Ofattbart att en vuxen man kan dyrka en annan man på detta viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL, du verkar dyrka Thaksindynastin som Thailändarna älskar kungen.

Same, same but different.

Hej

Jämfört med Kungliga rådgivare och generaler som tillsätter och avsätter landets ledare så föredrar jag folkvalda, och jag respekterar folkets val.

Och att dom TRT, PPP och nu PT har landets odemokratiska krafter emot sig stärker bara min uppfattning i att folket väljer det minst dåliga och mest demokratiska alternativet så fort dom tillåts välja.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Hej

Jämfört med Kungliga rådgivare och generaler som tillsätter och avsätter landets ledare så föredrar jag folkvalda, och jag respekterar folkets val.

Och att dom TRT, PPP och nu PT har landets odemokratiska krafter emot sig stärker bara min uppfattning i att folket väljer det minst dåliga och mest demokratiska alternativet så fort dom tillåts välja.

Mvh Isan Lover

Menar du att Thaksin är folkvald?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du att Thaksin är folkvald?

Hej

Han var bevisligen det personligen i tre raka val och hans partier har vunnit dom två senaste valen, och han är ensam PM om att ha vunnit tre raka val, så det är inte mycket som tyder på att någon annan har en chans att vinna ett val där han eller hans parti får vara med just nu, men det kan ju ändra sig om PT missköter sig under denna mandatperiod.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...