Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] F.d premiärminister uppmanar till vaksamhet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Före detta premiärminister Anand Panyarachun uppmanade under gårdagen alla thailändare

att kämpa emot minsta drag mot att få regering, domstol och lagstiftning under kontroll

av en och samma person eller grupp.

Under en insamling för välgörenhet på Montien Riverside Hotel sade Anand att demokratins

anda måste backas upp av ett sant förstående för hur den verkligen fungerar.

Han använde Adolf Hitler som ett exempel för hur en man kan använda "demokrati" för att

få total kontroll.

Anands kommentarer om thailändsk demokrati kommer samtidigt som en het debatt pågår angående

ett kontroversiellt förslag om att alla legala konsekvenser för militärkuppen 2006 ska

upphävas.

Källa: http://www.nationmul...l-30166687.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • noBuzz

    9

  • måne

    8

  • andersbangkok

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Synd att han inte påpekade detta när militären lade under sig både den politiska makten, domstolarna och alla andra myndigheter i landet vid militärkuppen och dessutom införde en militär konstitutionen, hade han protesterat då så hade hans trovärdighet nu varit större.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin som ju uppenbarligen är en väldigt intelligent och driven affärsman försöker nu lägga alla funktioner i Thailand under sig.

Vad jag inte kan förstå är varför han inte försöker ta det lite lugnare, det är ju så fullständigt uppenbart vad han håller på med. Samma sak när han undvek att betala skatt vid Shincorp affären, var det verkligen så viktigt att spara de Bahten?? osv osv. Hade han tagit det lite lugnt kanske det inte hade blivit nån kupp.

Han verkar ju ha-galen bortom förnuftets gränser!

Nu lägger han återigen upp för en kupp!! Konstigt att han inte fattar det!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thaksin som ju uppenbarligen är en väldigt intelligent och driven affärsman försöker nu lägga alla funktioner i Thailand under sig.

Vad jag inte kan förstå är varför han inte försöker ta det lite lugnare, det är ju så fullständigt uppenbart vad han håller på med. Samma sak när han undvek att betala skatt vid Shincorp affären, var det verkligen så viktigt att spara de Bahten?? osv osv. Hade han tagit det lite lugnt kanske det inte hade blivit nån kupp.

Han verkar ju ha-galen bortom förnuftets gränser!

Nu lägger han återigen upp för en kupp!! Konstigt att han inte fattar det!

/ Joe

Hej

Det är inte dom röstande och demokratin som bäddar för en kupp om det blir någon, det är i så fall som vanligt dom som vägrar finna sig i majoritetens rätt att bestämma landets framtid som ropar på militärkupp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte dom röstande och demokratin som bäddar för en kupp om det blir någon, det är i så fall som vanligt dom som vägrar finna sig i majoritetens rätt att bestämma landets framtid som ropar på militärkupp.

Mvh Isan Lover

Om du läser vad Joe skriver istället för att ha egna tolkningar på allt som skrivs?

Väljarna har väl ingen annan roll än att dom i demokratisk ordning lagt sin röst på PT.

Däremot när man som kontenta av detta gör en egen agenda som går ut på att gynna enskilda individer istället för folket i stort, så är detta vare sig demokrati eller nånting som stillar känslorna på motståndarsidan.

Därav bidrar dom genom sitt arroganta beteende till att det blir möjligtvis upplagt för en militärkupp till. Sen om militärkupper är bra eller inte är en annan historia som inte hör hit.

Dock är det alltid det Thailändska folket som blir lidande av detta vad än kontentan består i.

Vi får hoppas att PT håller sig på mattan och försöker göra vettig politik framför att lägga energin i första hand på DR T? Som i detta sammanhang borde vara en icke fråga för rådande regering.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du läser vad Joe skriver istället för att ha egna tolkningar på allt som skrivs?

Väljarna har väl ingen annan roll än att dom i demokratisk ordning lagt sin röst på PT.

Däremot när man som kontenta av detta gör en egen agenda som går ut på att gynna enskilda individer istället för folket i stort, så är detta vare sig demokrati eller nånting som stillar känslorna på motståndarsidan.

Därav bidrar dom genom sitt arroganta beteende till att det blir möjligtvis upplagt för en militärkupp till. Sen om militärkupper är bra eller inte är en annan historia som inte hör hit.

Dock är det alltid det Thailändska folket som blir lidande av detta vad än kontentan består i.

Vi får hoppas att PT håller sig på mattan och försöker göra vettig politik framför att lägga energin i första hand på DR T? Som i detta sammanhang borde vara en icke fråga för rådande regering.

Mvh Janne

Hej

Jag är fullständigt övertygad om att Thaksins återkomst var en del i röstandet för dom människor som lade sin röst på PT, så det är nog nästan bara den minoritet som redan tidigare hatade Thaksin som nu ser hans återkomst som ett problem och som ev. tycker att det ånyo skulle kunna rättfärdiga ännu en kupp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp

Inget förvånande svar från dig.Hur insatt är du?Förrutom att karmabomba IL så har du inte hörts av så mycket.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin som ju uppenbarligen är en väldigt intelligent och driven affärsman försöker nu lägga alla funktioner i Thailand under sig.

Vad jag inte kan förstå är varför han inte försöker ta det lite lugnare, det är ju så fullständigt uppenbart vad han håller på med. Samma sak när han undvek att betala skatt vid Shincorp affären, var det verkligen så viktigt att spara de Bahten?? osv osv. Hade han tagit det lite lugnt kanske det inte hade blivit nån kupp.

Han verkar ju ha-galen bortom förnuftets gränser!

Nu lägger han återigen upp för en kupp!! Konstigt att han inte fattar det!

/ Joe

Så länge Yingluck fortsätter att smörja militären med Ubåtar, helikoptrar och annat så tror nog Big T att han kan hålla dem i barackerna. Men regeringens hanterande av översvämmningarna har varit under all kritik och alla dessa svikna och hårt modifierade vallöften måste förr eller senare komma tillbaka och bita dem arschlet. För att undvika det gäller det att snabbt kontrollera media och opposition-något som de redan verkar vara på god väg att göra.

Men han vandrar en smal väg den gode doktorn...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget förvånande svar från dig.Hur insatt är du?Förrutom att karmabomba IL så har du inte hörts av så mycket.

Åker bara taxi ibland o lyssnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge Yingluck fortsätter att smörja militären med Ubåtar, helikoptrar och annat så tror nog Big T att han kan hålla dem i barackerna. Men regeringens hanterande av översvämmningarna har varit under all kritik och alla dessa svikna och hårt modifierade vallöften måste förr eller senare komma tillbaka och bita dem arschlet. För att undvika det gäller det att snabbt kontrollera media och opposition-något som de redan verkar vara på god väg att göra.

Men han vandrar en smal väg den gode doktorn...

Över svämningarna måste väl bero på tidigare Pms oförmåga att hantera väderleken kan väl ej skyllas på den nuvarande förträffliga regeringen. Det hörde jag i alla fall från min taxidriver när jag var i Bankok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte sittande regering sander en tacksamhetens tanke till vadergudarna, nu kan dom ju skylla pa oanade utgifter i oversvamningarnas spar och pa sa satt motivera uteblivna valloften..Sa brukar det ju ga till i politiken, galler att hitta nat att skylla brutna valloften pa, och har i LOS passar oversvamningar bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker bara taxi ibland o lyssnar

Ja vår gode vän DR T anklagade just Taxichaufförer för att spionera på honom för några år sedan.

Med tanke på vad du skriver ovan, så kan det ju teoretiskt vara så att han inte var helt ute och cyklade? Eller..? :crazy:

Eller går ni till samma hjärnskrynklare?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Synd att han inte påpekade detta när militären lade under sig både den politiska makten, domstolarna och alla andra myndigheter i landet vid militärkuppen och dessutom införde en militär konstitutionen, hade han protesterat då så hade hans trovärdighet nu varit större.

Mvh Isan Lover

Jag vet inte om Anand kommenterade kuppen eller inte men så vitt jag förstår har han iallafall tidigare varit ganska anti militären och även anklagats vara kommunist.

Oavsett om han kommenterade militären eller inte, tycker du inte han gör rätt när han varnar för personer som kan tänkas försöka bli folkvalda diktatorer? Du som säger dig företräda demokrati måste väl tycka att alla som varnar för tyranni ska uppmuntras?

Vi brukar ju hålla med varandra när andra skribenter klankar ned på thailändares logik, beteende och allmän förståelse men just när det gäller politisk medvetenhet så går det nästan inte att underskatta den genomsnittlige thailändaren, så låg är den. Bröd och skådespel är fortfarande säljande argument för en stor majoritet av alla som röstar och det kopplat till en nästan total avsaknad av likhet inför lagen och allehanda checks and balances gör att Thailand fortfarande 2011 är nästan lika långt från riktig demokrati som Kina, Saudiarabien och andra länder som inte ens låtsas vara demokratiska.

Jag är nästan 100% säker på att det inte kommer hållas något val 2015, iallafall inget riktigt val. Lyckas PT till slut få ordning på alla yra höns och leverera lite valfläsk så kommer de på det ena eller andra sättet att kuppas bort. Får PT inte ordning på sin politik så kommer de istället försöka sig på någon form av manöver för att undvika ett val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är fullständigt övertygad om att Thaksins återkomst var en del i röstandet för dom människor som lade sin röst på PT, så det är nog nästan bara den minoritet som redan tidigare hatade Thaksin som nu ser hans återkomst som ett problem och som ev. tycker att det ånyo skulle kunna rättfärdiga ännu en kupp.

Mvh Isan Lover

Tyvärr är den "minoritet" en maktfaktor som inte kan förbises. Och jag anser då att det är oerhehört korkat att försöka utmana denna så kallade "minoritet" hela tiden som DR T sysslar med.

Hade han sysslat med politik som en vanlig politiker gjort i vilken västdemokrati som helst.Då hade vi sluppit mycket problem bakåt i tiden och framåt också för den delen.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Det är inte dom röstande och demokratin som bäddar för en kupp om det blir någon, det är i så fall som vanligt dom som vägrar finna sig i majoritetens rätt att bestämma landets framtid som ropar på militärkupp.

Mvh Isan Lover

Nä IL, det är dom korrupta och lögnhalsiga politikerna som provocerar fram odemokratiska lösningar på problemet.. Tänk om du någon gång kunde fatta att din stora idol i Thailand representerar allt det som du åtagit dig att bestrida som fackpamp..

Du är lika patetisk och hycklande som Moona Sahlin, när hon hyllade Obama och menade på att en ny politisk era var kommen.. Reinfeldt är ju en riktig duvunge jämfört med Obama i högerperspektiv :rotfl: Och vad brukar Moona spotta ur sig för superlativ ang. Fredrik då..?

Patetiskt är bara förnamnet.. :blah:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är inte dom röstande och demokratin som bäddar för en kupp om det blir någon, det är i så fall som vanligt dom som vägrar finna sig i majoritetens rätt att bestämma landets framtid som ropar på militärkupp.

Mvh Isan Lover

Du slänger ur dig floskler utan att förstå vad du svarar på.

det så många är oroliga och rädda för, det är att Thaksin skall göra som förra gången, ta kontroll och styra media (tvärtemot det som du anger som yttrandefrihet), köra Thailand som sitt privata företag. det gjorde han tidigare och tendenserna nu är likadana.

Jag håller helt med om att nu gäller det att bevaka klanen med marionetten i täten så man kan slå stopp om dom tar detta för långt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag är fullständigt övertygad om att Thaksins återkomst var en del i röstandet för dom människor som lade sin röst på PT, så det är nog nästan bara den minoritet som redan tidigare hatade Thaksin som nu ser hans återkomst som ett problem och som ev. tycker att det ånyo skulle kunna rättfärdiga ännu en kupp.

Mvh Isan Lover

Nu blev det fel igen...det är en minoritet av Thailands befolkning som röstat fram PT. Varken du, jag eller någon annan vet hur stort hatet mot Thaksin är. Att det är stort, det vet jag genom alla dom jag träffar och diskuterar med.

Att du inte ser hans återkomst som ett nationellt problem, det visar vilken liten känsla du har om hur det fungerar utanför ris-byn. Han är det största hotet mot en demokratisk utveckling i landet. Så länge han finns i kulisserna med sin marionett i fronten så kommer landet vara splittrat. Konstigt att du helt saknar insikt kring detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Över svämningarna måste väl bero på tidigare Pms oförmåga att hantera väderleken kan väl ej skyllas på den nuvarande förträffliga regeringen. Det hörde jag i alla fall från min taxidriver när jag var i Bankok.

PM Abhisit kunde mycket men styra vädret, det gick utanför även hans kunskaper. Om man vill tillskriva honom ett misslyckande för att han inte hanterat väderleken ja då är det många andra som skall stå i skamvrån. Du förstår säkert nu varför du skall lyssna på andra än en taxidriver från Chiang Rai på besök i Bangkok.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som svenska kungen vill införa diktatur i Sverige osså!

Sen e det så att den som har pengar har makt, den som haft makt en gång vill inte bli utan den känslan igen! Den som tror att "demokraten" Thaksin inte har fixta lite i bakgrunden under dessa år som gått med abisit vid rordet är nog kanske lite mer än "röd" :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hörde jag i alla fall från min taxidriver när jag var i Bankok.

Jasså, min info är ifrån en bitter försupen lagbas i Nakhorn Nowhere så den måste ju väga tyngre.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...