Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] F.d premiärminister uppmanar till vaksamhet


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • noBuzz

    9

  • måne

    8

  • andersbangkok

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag vet inte om Anand kommenterade kuppen eller inte men så vitt jag förstår har han iallafall tidigare varit ganska anti militären och även anklagats vara kommunist.

Oavsett om han kommenterade militären eller inte, tycker du inte han gör rätt när han varnar för personer som kan tänkas försöka bli folkvalda diktatorer? Du som säger dig företräda demokrati måste väl tycka att alla som varnar för tyranni ska uppmuntras?

Vi brukar ju hålla med varandra när andra skribenter klankar ned på thailändares logik, beteende och allmän förståelse men just när det gäller politisk medvetenhet så går det nästan inte att underskatta den genomsnittlige thailändaren, så låg är den. Bröd och skådespel är fortfarande säljande argument för en stor majoritet av alla som röstar och det kopplat till en nästan total avsaknad av likhet inför lagen och allehanda checks and balances gör att Thailand fortfarande 2011 är nästan lika långt från riktig demokrati som Kina, Saudiarabien och andra länder som inte ens låtsas vara demokratiska.

Jag är nästan 100% säker på att det inte kommer hållas något val 2015, iallafall inget riktigt val. Lyckas PT till slut få ordning på alla yra höns och leverera lite valfläsk så kommer de på det ena eller andra sättet att kuppas bort. Får PT inte ordning på sin politik så kommer de istället försöka sig på någon form av manöver för att undvika ett val.

Hej

Jag själv tycker att tanken på att någon i familjen Shinawatra eller ifrån PT skulle ha som mål att bli diktator är helt overklig och för mig är det ren fiction, jag skulle nog vara beredd att satsa ganska mycket i ett vad på att så absolut inte är fallet, att val kommer att hållas efter att denna regerings mandatperiod är över vågar jag lova redan nu.

Utan jag tror att man byter ut så många som möjligt av dom personer som tillsattes i olika tjänster av militären och den efterföljande marionett regeringen helt enkelt för att stärka demokratin och för att i möjligaste mån förhindra nya avskaffanden eller hot mot demokratin via kupper eller styrning av olika myndigheter ifrån ej valbara makthavare som står utanför det demokratiska politiska systemet.

Och jag hoppas att regeringen Yingluck fortsätter på den väg som kommisissionen för landets enande har pekat ut och att dom stärker demokratin precis så mycket som militären och landets odemokratiska krafter kan acceptera utan att kuppa på nytt, det viktigaste i närtid är väl att få till en civil konstitution igen, och det tror jag kommer att ske ganska snart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är lika patetisk och hycklande som Moona Sahlin, när hon hyllade Obama och menade på att en ny politisk era var kommen.. Reinfeldt är ju en riktig duvunge jämfört med Obama i högerperspektiv :rotfl: Och vad brukar Moona spotta ur sig för superlativ ang. Fredrik då..?

Patetiskt är bara förnamnet.. :blah:

Jag har för mig att vi kommit överens om att inte blanda in svensk politik på MPR men jag måste få lämna en replik på ovanstående knasiga inlägg.

När Mona Sahlin hyllade Obama så var det ju naturligtvis i jämförelse med Busch och inte med Reindeldt.

Jag ser inte nåt som helst patetiskt eller ologiskt i att en och samma person kan föredra Obama före Busch och samtidigt ogilla den politik som Reinfeld företräder.

Jag hoppas att jag kan hålla mig i minst ett år till innan jag gör ett nytt inlägg som handlar om svensk politik.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag själv tycker att tanken på att någon i familjen Shinawatra eller ifrån PT skulle ha som mål att bli diktator är helt overklig och för mig är det ren fiction, jag skulle nog vara beredd att satsa ganska mycket i ett vad på att så absolut inte är fallet, att val kommer att hållas efter att denna regerings mandatperiod är över vågar jag lova redan nu.

Utan jag tror att man byter ut så många som möjligt av dom personer som tillsattes i olika tjänster av militären och den efterföljande marionett regeringen helt enkelt för att stärka demokratin och för att i möjligaste mån förhindra nya avskaffanden eller hot mot demokratin via kupper eller styrning av olika myndigheter ifrån ej valbara makthavare som står utanför det demokratiska politiska systemet.

Och jag hoppas att regeringen Yingluck fortsätter på den väg som kommisissionen för landets enande har pekat ut och att dom stärker demokratin precis så mycket som militären och landets odemokratiska krafter kan acceptera utan att kuppa på nytt, det viktigaste i närtid är väl att få till en civil konstitution igen, och det tror jag kommer att ske ganska snart.

Mvh Isan Lover

Då kan du sluta hoppas nu för trots att TRC ansåg att både Tak Bai och Krue Se massakern skulle ingå i arbetet för landest enande så har vice PM Yougyuth Wichaidit beslutat att de masskerna inte ska omfattas av TRC. Man kan ju undra varför...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Jag själv tycker att tanken på att någon i familjen Shinawatra eller ifrån PT skulle ha som mål att bli diktator är helt overklig och för mig är det ren fiction, jag skulle nog vara beredd att satsa ganska mycket i ett vad på att så absolut inte är fallet, att val kommer att hållas efter att denna regerings mandatperiod är över [size=5]vågar jag lova redan nu.[/size]

Utan jag tror att man byter ut så många som möjligt av dom personer som tillsattes i olika tjänster av militären och den efterföljande marionett regeringen helt enkelt för att stärka demokratin och för att i möjligaste mån förhindra nya avskaffanden eller hot mot demokratin via kupper eller styrning av olika myndigheter ifrån ej valbara makthavare som står utanför det demokratiska politiska systemet.

Och jag hoppas att regeringen Yingluck fortsätter på den väg som kommisissionen för landets enande har pekat ut och att dom stärker demokratin precis så mycket som militären och landets odemokratiska krafter kan acceptera utan att kuppa på nytt, det viktigaste i närtid är väl att få till en civil konstitution igen, och det tror jag kommer att ske ganska snart.

Mvh Isan Lover

Låter som du sitter i Yinglucks regering när du LOVAR.

Menar du inte TROR.

En liten, men väsentlig skillnad, för mig i alla fall.

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du sitter i Yinglucks regering när du LOVAR.

Menar du inte TROR.

En liten, men väsentlig skillnad, för mig i alla fall.

Kenthamon

Förstår inte riktigt hur du tänker.

Den väsentliga skillnaden är det att det blir en militärkupp innan du åker till Thailand . Fattar inte riktigt, men du är ju inte ensam om att ha liknande resonemang .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag har för mig att vi kommit överens om att inte blanda in svensk politik på MPR men jag måste få lämna en replik på ovanstående knasiga inlägg.

När Mona Sahlin hyllade Obama så var det ju naturligtvis i jämförelse med Busch och inte med Reindeldt.

Jag ser inte nåt som helst patetiskt eller ologiskt i att en och samma person kan föredra Obama före Busch och samtidigt ogilla den politik som Reinfeld företräder.

Jag hoppas att jag kan hålla mig i minst ett år till innan jag gör ett nytt inlägg som handlar om svensk politik.

Fritz..

Det beror väl på vad jag hittar på.. Har för mig att senast det begav sig så var det jag som var orsaken även den gången :P:rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Låter som du sitter i Yinglucks regering när du LOVAR.

Menar du inte TROR.

En liten, men väsentlig skillnad, för mig i alla fall.

Kenthamon

Hej

Nej det var ingen felskrivning, jag är fullständigt övertygad om att val kommer att hållas efter mandatperiodens slut och att ingen diktator kommer att utses, det finns absolut ingenting som tyde på något annat, enskilda MPR medlemmara rädsla för detta är helt oförstålig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är något som är oförståligt så är det väl snarare hur någon kan vara så inskränkt och ha så lite insikt att man INTE inser att Thailand idag är en fullständigt genomkorrupt diktatur.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det var ingen felskrivning, jag är fullständigt övertygad om att val kommer att hållas efter mandatperiodens slut och att ingen diktator kommer att utses, det finns absolut ingenting som tyde på något annat, enskilda MPR medlemmara rädsla för detta är helt oförstålig.

Mvh Isan Lover

Val kommer att hållas så länge Thaksin har kontroll över alla lurade bönder och på grundval av det kan utropa sig till folkvald kejsare.

Och skulle PTs popularitet sjunka, t.ex p.g.a UDD et,al, så finns säkert något annat parti han kan köpa istället.

Att du inte tycker att någon diktator utses kan däremot bara förklaras med att din inställning till politik närmast är förhistorisk.

Den enda gången du tror att en diktator är en diktator är ju om denne passar med bilderna du såg i blädderböckerna i grundskolan.

Alltså en sån med bister uppsyn, kraftig mustasch och en massa medaljer på axlarna.

Avviker en politiker det minsta från den bilden så verkar du chanslös och t.o.m benägen att tro att det är jesus du tittar på.

Dessvärre så har världen utvecklats sedan din skoltid och många har lärt sig förstå att man ska titta efter andra saker än bara vad folk säger och vilka kläder de bär.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det var ingen felskrivning, jag är fullständigt övertygad om att val kommer att hållas efter mandatperiodens slut och att ingen diktator kommer att utses, det finns absolut ingenting som tyde på något annat, enskilda MPR medlemmara rädsla för detta är helt oförstålig.

Mvh Isan Lover

Jag vet inget land i världen där en diktator utsetts. Diktator är något som man utvecklas till efter att ha kommit till makten på antingen legala eller olegala sätt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Val kommer att hållas så länge Thaksin har kontroll över alla lurade bönder och på grundval av det kan utropa sig till folkvald kejsare. Och skulle PTs popularitet sjunka, t.ex p.g.a UDD et,al, så finns säkert något annat parti han kan köpa istället. Att du inte tycker att någon diktator utses kan däremot bara förklaras med att din inställning till politik närmast är förhistorisk. Den enda gången du tror att en diktator är en diktator är ju om denne passar med bilderna du såg i blädderböckerna i grundskolan. Alltså en sån med bister uppsyn, kraftig mustasch och en massa medaljer på axlarna. Avviker en politiker det minsta från den bilden så verkar du chanslös och t.o.m benägen att tro att det är jesus du tittar på. Dessvärre så har världen utvecklats sedan din skoltid och många har lärt sig förstå att man ska titta efter andra saker än bara vad folk säger och vilka kläder de bär.

Hej

Ja jag ser absolut ingen likhet mellan en diktator och Premiärministrar (eller f.d) som har utsetts i fria och godkända val, och som kan avsättas vid nästa val om det finns en majoritet som vill ha det så, då är jag betydligt oroligare när dom partier som inte har sitt folks stöd i tillräcklig omfattning för att på demokratiskt sätt få bilda regeringar vid fria val tar makten via militärkupper eller genom att förbjuda dom största och populäraste partierna i ett land.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag själv tycker att tanken på att någon i familjen Shinawatra eller ifrån PT skulle ha som mål att bli diktator är helt overklig och för mig är det ren fiction, jag skulle nog vara beredd att satsa ganska mycket i ett vad på att så absolut inte är fallet, att val kommer att hållas efter att denna regerings mandatperiod är över vågar jag lova redan nu.

Utan jag tror att man byter ut så många som möjligt av dom personer som tillsattes i olika tjänster av militären och den efterföljande marionett regeringen helt enkelt för att stärka demokratin och för att i möjligaste mån förhindra nya avskaffanden eller hot mot demokratin via kupper eller styrning av olika myndigheter ifrån ej valbara makthavare som står utanför det demokratiska politiska systemet.

Och jag hoppas att regeringen Yingluck fortsätter på den väg som kommisissionen för landets enande har pekat ut och att dom stärker demokratin precis så mycket som militären och landets odemokratiska krafter kan acceptera utan att kuppa på nytt, det viktigaste i närtid är väl att få till en civil konstitution igen, och det tror jag kommer att ske ganska snart.

Mvh Isan Lover

Så du menar att demokrati endast kan stärkas genom att personer inom eller nära Thaksin-klanen kommer till makten? Det är roande!

Den som studerat Dr T framfart vid förra tillfället han satt vid makten, den känner igen mönstret. Sätt odugliga, närstående personer på de viktigaste posterna (t.ex lillasyster marionetten), säg till dem att hålla käft och bara göra som jesus säger., hota media som uttalar kritik mot diktatorns sätt att leda landet.mm.mm.

Alla politiskt insatta jämställer Thaksn som obehagligt lik Berlusconi.

Den som inte kan se likheten, den har väldigt selektivt seende.

Dessutom, som MaiChai skrev; du kan lägga ner hoppet om försoningskommisionen. Dom har redan exkluderat de massakrer som Dr T var ansvarig för. varför det?

Det är så uppenbart att min 11-årige son fattar. Gör du det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar att demokrati endast kan stärkas genom att personer inom eller nära Thaksin-klanen kommer till makten? Det är roande!

Den som studerat Dr T framfart vid förra tillfället han satt vid makten, den känner igen mönstret. Sätt odugliga, närstående personer på de viktigaste posterna (t.ex lillasyster marionetten), säg till dem att hålla käft och bara göra som jesus säger., hota media som uttalar kritik mot diktatorns sätt att leda landet.mm.mm.

Alla politiskt insatta jämställer Thaksn som obehagligt lik Berlusconi.

Den som inte kan se likheten, den har väldigt selektivt seende.

Dessutom, som MaiChai skrev; du kan lägga ner hoppet om försoningskommisionen. Dom har redan exkluderat de massakrer som Dr T var ansvarig för. varför det?

Det är så uppenbart att min 11-årige son fattar. Gör du det?

Hej

Jag har full förståelse för att en demokratiskt vald civil regering försöker återställa så mycket som möjligt av det som raserades av generalerna efter kuppen, att ha folk på betydelsefulla poster som har regeringen som uppdragsgivare och är underställda det politiska systemet och inte har sin lojalitet hos militären är nog helt nödvändigt i en demokrati, militären ska hålla till i sina baracker och deras inflytande i politikens korridorer ska minimeras t.ex genom att byta ut dom personer som tillsattes under landets odemokratiska period.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Anser du på samma sätt Berlusconi vara udden av Demokrati ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag har full förståelse för att en demokratiskt vald civil regering försöker återställa så mycket som möjligt av det som raserades av generalerna efter kuppen, att ha folk på betydelsefulla poster som har regeringen som uppdragsgivare och är underställda det politiska systemet och inte har sin lojalitet hos militären är nog helt nödvändigt i en demokrati, militären ska hålla till i sina baracker och deras inflytande i politikens korridorer ska minimeras t.ex genom att byta ut dom personer som tillsattes under landets odemokratiska period.

Mvh Isan Lover

Och det där var den vanliga agitationen från IL. Inlägget hade som vanligt inget med frågan att göra utan allmänna floskler.

På vilket sätt anser du att ditt inlägg hade med mitt påstående att göra?

Att jesus med marionett håller på att göra som sist, vad har det med att militärer inte skall delta i politik?

För din information så skrev jag redan 2010 i diskussion med dig att jag tycker militär skall göra det dom är tillsatta att göra; skydda landet mot värnade angrepp. Jag kan upprepa det igen om det tar tid för dig att ta in denna information.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och det där var den vanliga agitationen från IL. Inlägget hade som vanligt inget med frågan att göra utan allmänna floskler. På vilket sätt anser du att ditt inlägg hade med mitt påstående att göra? Att jesus med marionett håller på att göra som sist, vad har det med att militärer inte skall delta i politik? För din information så skrev jag redan 2010 i diskussion med dig att jag tycker militär skall göra det dom är tillsatta att göra; skydda landet mot värnade angrepp. Jag kan upprepa det igen om det tar tid för dig att ta in denna information.

Hej

I dagens Bangkok Post kan du läsa en bra artikel av Veera som handlar om varför den PT ledda regeringen vill (måste) byta ut militärer på höga poster och varför politikerna måste förändra dom beslut och lagändringar som infördes av militärjuntan för att stärka militärens makt, för att regeringen och politikerna åter ska få makt över landets militär, för så är inte fallet nu efter kuppen, som vanligt tycker jag att Veera har skrivit en mycket bra artikel och jag delar hans åsikter i frågan.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/260529/military-needs-to-stay-well-away-from-politics

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

man ska inte tro på allt trams som står i den "gula" pressen, eller räknas inte Bangkok Post dit?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

I dagens Bangkok Post kan du läsa en bra artikel av Veera som handlar om varför den PT ledda regeringen vill (måste) byta ut militärer på höga poster och varför politikerna måste förändra dom beslut och lagändringar som infördes av militärjuntan för att stärka militärens makt, för att regeringen och politikerna åter ska få makt över landets militär, för så är inte fallet nu efter kuppen, som vanligt tycker jag att Veera har skrivit en mycket bra artikel och jag delar hans åsikter i frågan.

http://www.bangkokpo...y-from-politics

Mvh Isan Lover

Jag har absolut inget emot att man skyfflar om bland militärer eller tjänstemän. Att sätta dit släktingar till jesus och marionetten, det är oanständigt.

Din jesus använde samma strategi senast då han satte släkten att driva AB Thailand.

Det måste han lära sig att gör man det, då kan det sluta illa. Han testar gränserna som en barnunge. Det kan bli smäll på fingrarna.

Notera! Jag är för demokrati; inte nepotism.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

man ska inte tro på allt trams som står i den "gula" pressen, eller räknas inte Bangkok Post dit?

Hej

Du har helr rätt i att man ska vara kritisk mot det man läser, men just Veera på Bangkok Post tycker jag är ett ljus i mörkret, och det verkar vara en av få personer som verkligen försöker se det som sker ifrån båda sidors perspektiv.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helr rätt i att man ska vara kritisk mot det man läser, men just Veera på Bangkok Post tycker jag är ett ljus i mörkret, och det verkar vara en av få personer som verkligen försöker se det som sker ifrån båda sidors perspektiv.

Mvh Isan lover

Hahaha underbart :-)

Så hur ställde du dig till AndersBkk's fråga?

Ser du det som ett framsteg för demokratin med Thaksins nepotism, att enbart sätta nickedockor

på viktiga positioner?

Eller är det ett framsteg i demokratin när "icke valbara personer", läs thaksin, styr landet?

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hahaha underbart :-)

Så hur ställde du dig till AndersBkk's fråga?

Ser du det som ett framsteg för demokratin med Thaksins nepotism, att enbart sätta nickedockor

på alla viktiga positioner?

/ SatanG

Hej

Jag är nog mer inne på Veeras linje att det är naturligt att en del av dom människor som installerades under den tid som militärjuntan styrde och som innebar att militären stärkte sitt grepp över landet nu byts ut, och lämpligen då mot personer som är lojala mot regering och valda politiker.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är nog mer inne på Veeras linje att det är naturligt att en del av dom människor som installerades under den tid som militärjuntan styrde och som innebar att militären stärkte sitt grepp över landet nu byts ut, och lämpligen då mot personer som är lojala mot regering och valda politiker.

Mvh isan Lover

svara på satang:s fråga

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är nog mer inne på Veeras linje att det är naturligt att en del av dom människor som installerades under den tid som militärjuntan styrde och som innebar att militären stärkte sitt grepp över landet nu byts ut, och lämpligen då mot personer som är lojala mot regering och valda politiker.

Mvh isan Lover

Jag tror knappast Veera's linje är att alla viktiga poster bäst sköts av Thaksins jasägare, tror du verkligen det?

Nåväl, frågan var inte om Veera utan om Du anser det?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...