Jump to content
IGNORERAD

Finns det något som är bättre än Slingbox?


mr chaweng

Recommended Posts

Om du klickar på "Dela det här resultatet" så får du en liten tjusig ruta :)

<a href=%7Boption%7Dhttp://www.speedtest.net/result/1637347897.png' alt='1637347897.png'>

Testar bara

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    13

  • Peter_BKK

    10

  • Gustav

    9

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Det sket sej. Fick en liten fin ruta som du sa klickade på kopiera men sen då ????

Hittade ingen bra knapp att trycka på i svarsrutan

http://1637347897.png

Fy fan trail and error. :14: Plus i kanten Knasen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Small and stinky

Suck har en Slingbox PRO som jag är nöjd med. Precis skaffat en padda och reagerar först att appen till paddan kostar när den redan kostat 240 till iphonen..

Laddar ner appen enbart för att upptäcka att iPadappen endast stöder Slingbox PRO-HD & Slingbox solo..

Självmål, ibland är det bäst att läsa på före :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Körde en liten test nu när jag skulle ner till Göteborg. Satt på tåget med Sj's trådlösa WiFi som är under all kritik.

Men jag streamade tv via min Slingbox i så låga hastigjeter som 450Kb/sek, med godkänd bild.

Kändes helt ok att kunna sitta på tåget och kolla på Tv'n hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Skulle man kunna be Mor sin att koppla in en Slingbox vid hennes tv och sedan kan hon fortsätta titta på vilken kanal hon vill och jag tittar på min önskade kanal helt oberoende av varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna be Mor sin att koppla in en Slingbox vid hennes tv och sedan kan hon fortsätta titta på vilken kanal hon vill och jag tittar på min önskade kanal helt oberoende av varandra?

Du måste ju då ha en egen mottagare till slingboxen, och givetvis lämpligt programkort om du ska se kodade kanaler. Idag är det väl bara vissa gamla kabel tv nät där man fortfarande klarar sig utan nån sorts box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna be Mor sin att koppla in en Slingbox vid hennes tv och sedan kan hon fortsätta titta på vilken kanal hon vill och jag tittar på min önskade kanal helt oberoende av varandra?

Behöver en box till och Tvillingabonnemang,inte så dyrt.

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns faktiskt ett alternativ till som möjliggör att titta på svensk tv (hemmatvn) via internet.

Lösningen består i ett vanligt tv-kort som installeras i en dator som är ansluten till både internet och tv-källan (tv-uttag, satelittmottagare etc.) i hemmet och som man ansluter till genom en fjärranslutning (evtl med wake-up funktionalitet).

För bästa kvalitet behöver man även ha en player (=program typ VLC, ,Windows mediaplayer etc) konfigurerat så att man kan buffra ett ojämnt internetflöde ordentligt.

Denna alternativ kan man fixa själv, behöver inga abonnemang etc och är klart det billigaste alternativ med fullständig kontroll över i stort sett alla aspekter. Ett bra tv-kort med tillhörande program kostar inte många hundralappar.

Å andra sidan kräver denna lösning en del teknisk kompetens och vana och är ingenting att rekommendera för nybörjare på området. Men för den som har tid och ork att sätta sig in i detaljerna är det den bästa lösningen eftersom den är optimal map kostnader och fullständig kontroll.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna be Mor sin att koppla in en Slingbox vid hennes tv och sedan kan hon fortsätta titta på vilken kanal hon vill och jag tittar på min önskade kanal helt oberoende av varandra?

Som alla skriver sa ar det en extra box som galler.

Har sjalv sling box och anvander den I Bangkok. Och det fungerar utmarkt.

Anvander mig da av satellite oxen I mitt sovrum I Sverige. Som ingen av Dom andra anvander nar jag ar I Thailandj.

I Thailand har jag en Boxee box kopplad till tv,n sa att jag kan se tv Fran Sverige pa en vanilla tv istallet for datorn. Vilket aven gor det mojligt att Zappa med fjarren Fran soffan!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Spinner vidare på detta. Har inte pillat med svensk TV sedan 2003 och det har ju hänt en massa med svensk TV sedan dess.

 

Vad behöver jag förutom en slingbox (vilken skall man köpa?) Behöver man verkligen HD?

Digitalbox? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Kortläsare? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Min mor har redan Boxer (tror jag) Vad finns det för andra alternativ? Vill se 1,2,3,4,5,6,mm, även kanske Discovery, NatGeo, etc

Min mor är inte helt oteknisk men heller ingen datahacker..

 

Tacksam för goda råd.

 

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Spinner vidare på detta. Har inte pillat med svensk TV sedan 2003 och det har ju hänt en massa med svensk TV sedan dess.

 

Vad behöver jag förutom en slingbox (vilken skall man köpa?) Behöver man verkligen HD?

Digitalbox? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Kortläsare? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Min mor har redan Boxer (tror jag) Vad finns det för andra alternativ? Vill se 1,2,3,4,5,6,mm, även kanske Discovery, NatGeo, etc

Min mor är inte helt oteknisk men heller ingen datahacker..

 

Tacksam för goda råd.

 

Peter

betala för skiten. vilken random telefonförsäljare är mer än lycklig för att hjälpa dig, lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Spinner vidare på detta. Har inte pillat med svensk TV sedan 2003 och det har ju hänt en massa med svensk TV sedan dess.

 

Vad behöver jag förutom en slingbox (vilken skall man köpa?) Behöver man verkligen HD?

Digitalbox? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Kortläsare? förslag? Länkar skulle uppskattas.

Min mor har redan Boxer (tror jag) Vad finns det för andra alternativ? Vill se 1,2,3,4,5,6,mm, även kanske Discovery, NatGeo, etc

Min mor är inte helt oteknisk men heller ingen datahacker..

 

Tacksam för goda råd.

 

Peter

 

Enligt min åsikt är det värt pengarna för HD, givetvis förutsatt att man har en TV som klarar Full HD.

 

Jag ser en hel del på SVT1 HD, TV3 HD, TV4 HD, Nat Geo HD och History HD. En markant skillnad i bildkvalitet. Om programmen är från 2000-talet. Gamla 4:3 program gör sig inte lika bra även om de sänds på en HD-kanal.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Om man i Sverige har Comhem så sänder ju dom fortfarande 15 kanaler analogt. Detta har jag själv och därför räcker en gammal VCR bandspelare (där faktiskt själva bandenheten är trasig) som mottagare av kanalerna.

 

Sedan att HD är att föredra . Jo men jag tvivlar starkt att internet Sverige --- > Thailand kommer att skicka denna bild som HD. Jag ser ju en markant skillnad när jag kör slingboxen från en dator hemma mot när jag sitter på nätet här i Thailand.

 

Någon som provat denna box. http://www.vulkano.tv/   . Den skall ju kunna spela in på en USB sticka i Sverige. Så man kan se programmen när man vaknar nästa dag. Å andra sidan finns ju playkanalerna så jag ser faktiskt mycket sällan på TV via min slingbox.. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna be Mor sin att koppla in en Slingbox vid hennes tv och sedan kan hon fortsätta titta på vilken kanal hon vill och jag tittar på min önskade kanal helt oberoende av varandra?
Om du köper slingbox PRO så är det en inbyggd mottagare i den men för kabeltv ,då kan du byta kanal hur du vill utan att det stör den andra Skickat från mig

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper slingbox PRO så är det en inbyggd mottagare i den men för kabeltv ,då kan du byta kanal hur du vill utan att det stör den andra Skickat från mig
Nu hade ju Peter, s mor boxer. Vilket betyder att det är digitalbox i marknätet. Då behövs en extra box. Så Peters mor slipper hänga med på Peters kanal byten och vise versa. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

När jag körde slingbox, som för övrigt fick samma fel som TS:n beskriver och var bara att kasta sen eftersomjag aldrig fick den kontakta Slingbox:s seerver mer.

Men iallafall körde jag med VCR (DVD spelare och TV. Slingboxen kopplade jag till DVD:n för den har en hårddisk som jag kunde använda när jag behövde

spela in eller ville titta nåt som redan ligger på HD:n

 

Då kunde folk som var hemma o ville titta på TV:n titta alla kanaler som inte behövde digitalbox (kortläsare) via TV. ( Slingboxen kopplad efter kortläsaren)

Det var endast betalkanaler som t.e.x TV1000 mm som kunde inte ses separat för då var mottagaren upptagen.

 

Alltså Box->DVD->Slingbox->TV Det krävdes en splitta (Scart fördelare) mellan DVD - TV för att det funkade som jag ville.

Hoppas det nu blev tillräckligt otydligt. :crazy:  Men det går att lösa bara man har ork o tålamod.

 

Erfarenhet av slingbox är positivt för det mesta, krångla sällan, bra bildkvalite, fjärrstyring men kräver lite av linan (internet kopplingen) Ingen HD kvalite dock

i Thailand särskild om man tittar på en stor TV typ 42  tum och ->

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde slingbox, som för övrigt fick samma fel som TS:n beskriver och var bara att kasta sen eftersomjag aldrig fick den kontakta Slingbox:s seerver mer.

Men iallafall körde jag med VCR (DVD spelare och TV. Slingboxen kopplade jag till DVD:n för den har en hårddisk som jag kunde använda när jag behövde

spela in eller ville titta nåt som redan ligger på HD:n

 

Då kunde folk som var hemma o ville titta på TV:n titta alla kanaler som inte behövde digitalbox (kortläsare) via TV. ( Slingboxen kopplad efter kortläsaren)

Det var endast betalkanaler som t.e.x TV1000 mm som kunde inte ses separat för då var mottagaren upptagen.

 

Alltså Box->DVD->Slingbox->TV Det krävdes en splitta (Scart fördelare) mellan DVD - TV för att det funkade som jag ville.

Hoppas det nu blev tillräckligt otydligt. :crazy:  Men det går att lösa bara man har ork o tålamod.

 

Erfarenhet av slingbox är positivt för det mesta, krångla sällan, bra bildkvalite, fjärrstyring men kräver lite av linan (internet kopplingen) Ingen HD kvalite dock

i Thailand särskild om man tittar på en stor TV typ 42  tum och ->

 

Delningen beror ju helt och hållet på vilken typ av tv man har hemma. Har man kabeltv direkt i jacket utan box som växlar kanaler så kan man koppla slingboxen direkt mot uttaget då den har mottagare (icke digital) inbyggd.

Har man nån typ av digitalbox med separat fjärrkontroll som sköter kanalerna så krävs ytterligare box till slingboxen. Då man annars slåss om kanalerna vid tittandet.

Som i mitt fall som exklusivt har parabol (viasat) så måste jag ha en unik box som ingen annan använder när jag är i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade ju Peter, s mor boxer. Vilket betyder att det är digitalbox i marknätet. Då behövs en extra box. Så Peters mor slipper hänga med på Peters kanal byten och vise versa. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Okidoki såg ej detta Skickat från mig

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son
Om man i Sverige har Comhem så sänder ju dom fortfarande 15 kanaler analogt. Detta har jag själv och därför räcker en gammal VCR bandspelare (där faktiskt själva bandenheten är trasig) som mottagare av kanalerna.

 

Sedan att HD är att föredra . Jo men jag tvivlar starkt att internet Sverige --- > Thailand kommer att skicka denna bild som HD. Jag ser ju en markant skillnad när jag kör slingboxen från en dator hemma mot när jag sitter på nätet här i Thailand.

 

Någon som provat denna box. http://www.vulkano.tv/   . Den skall ju kunna spela in på en USB sticka i Sverige. Så man kan se programmen när man vaknar nästa dag. Å andra sidan finns ju playkanalerna så jag ser faktiskt mycket sällan på TV via min slingbox.. 

 

hf

 

Så bättre internet du har så bättre bild kvalité blir de...har du dålig internet uppkoppling så ställer slingboxen ner kvalitén så inte de börjar lagga.

Där av att du kanske har bättre kvalité när du kollar hemma i sverige

Ändrades av Borgmästarens Son

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Så bättre internet du har så bättre bild kvalité blir de...har du dålig internet uppkoppling så ställer slingboxen ner kvalitén så inte de börjar lagga.

Där av att du kanske har bättre kvalité när du kollar hemma i sverige

Absolut är det så. Då därför kanske en HD version av Slingbox blir bortkastade pengar för en som vill se på den från Thailand. 

 

Dessutom om man har slingboxen i Sverige på ett ADSL abonnemang. Så är ju hastigheten oftast 24/1 och då blir det ju hastigheten 1 som gäller när man skickar iväg till Thailand. 

 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son
Absolut är det så. Då därför kanske en HD version av Slingbox blir bortkastade pengar för en som vill se på den från Thailand. 

 

hf

 

De beror nog på vart i Thailand du bor...Vissa ställen som jag har bott på har haft riktigt bra internet uppkoppling

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
De beror nog på vart i Thailand du bor...Vissa ställen som jag har bott på har haft riktigt bra internet uppkoppling

En utströmming i Sverige på 8 Mbs är ingen konstighet nuförtiden, tom mobilt klarar den ofta.

Och samma med mottagning i Thailand på 8 mbs är rätt så vanlig. Men det som är problematisk är

kabeln mellan Europa och Asien, där får man bandbredd knappt så att man kan prata på skype, särskild

på kvällen då alla surfar. Bättre är en server som spar programmen och jag kan buffra hem sen, typ den

som vi har från Finland, tvkaista.fi där man kan spela in 14 dagar de program man vil titta, kostar nog 1200 SEK/år

(vet inte dagsaktuella priset) Det som är problem med den att man kan se bara fria kanaler, ej betalTV

Link to comment
Dela på andra sajter

betala för skiten. vilken random telefonförsäljare är mer än lycklig för att hjälpa dig, lycka till !

 

Hmmm, vad skall man säga? Om det ändå hade vart så lätt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussigt goa gubbar med all nyttig information. Nu visade det sig att min mor har Comhem. Dessutom har hon bara 25/1Mbit, och hon vill dra ner på alla sina kostnader så då kan ju jag vara med att betala hälften hav hennes internet o TV var det tänkt. Vad behöver man för att Slingbox skall funka med Comhem. Uppgradera internet till "nästa steg" är nog ett måste då hon bara har 1Mbit ut. Vad mera? Har Comhem "tvillingkort"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...