Jump to content
IGNORERAD

Finns det något som är bättre än Slingbox?


mr chaweng

Recommended Posts

Jag har en Slingbox här hemma som min polare i Thailand tittar på Svensk TV via.

Helt plötsligt la den av att fungera. Det finns två lampor en för el och en för internetkontakt.

Det är nu internetlampan som slocknat. När man startar upp SB så blinkar den till några ggr vilket den ska men den får inget fast sken utan slocknar.

Jag har provat med att byta ethernetkabel och att starta om routern inget hjälper. Den verkar som att routern inte heller känner av SB

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Finns det något på marknaden nu som är bättre än Slingbox om man nu ändå måste köpa en ny?

mr chaweng

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    13

  • Peter_BKK

    10

  • Gustav

    9

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Slingboxen är nog outstanding då den höjer och sänker bildkvaliten automatiskt beroende på hastigheten på nätet.

Tror att Sony har något liknand. Men om den är bättre vet jag ej?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Måste delge er ett litet tips som jag fick idag av min internet lev. Att om du skaffar en Slingbox och har en router hemma i Sv som du sen ska koppla upp mot tex en Lapptopp.

Så föreslog han att dels fixa en fast IP och sen ta TP kabeln ur routern och stoppa in den i Slingboxen.

Då slipper man bekymmer med portar och elände plus att man tar bort ett hopp.

Då sitter du i LOS och vet på vilken IP som Slingboxen är, så då är det bara att tuta och köra om man har en skaplig lina

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

@roffe

Bra tips ska testas i förväg innan min tremånaderstripp då slingboxen kommer användas en del är det tänkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

DB är ju ingen dum ide men det fodras lite mer kunskap om datorer och Linux för att få det som man vill.

Gillar man att hålla på och ladda ner filer bränna kort skriva in strängar och gulla med den heal tiden som ett fritidsintresse så är DB väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en undran, är det inte så att man streamar svensk tv i direktsändning med en dreambox eller slingbox.

Om så är fallet, betyder det inte då att alla program ligger 6 timmar efter thailändsk tid.

Så om jag skulle vilja se svensk tv som börjar klockan 20.00 svensk tid då får jag vänta till 02.00 på natten thailändsk tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en undran, är det inte så att man streamar svensk tv i direktsändning med en dreambox eller slingbox.

Om så är fallet, betyder det inte då att alla program ligger 6 timmar efter thailändsk tid.

Så om jag skulle vilja se svensk tv som börjar klockan 20.00 svensk tid då får jag vänta till 02.00 på natten thailändsk tid?

Stämmer blir till att hålla sej nykter :D Det finns en mjukvara som kostar lite som man kan ladda ner och med den kan du spela in det du vill se. Återkommer om några timmar när jag är på jobbet så ska du få en länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer blir till att hålla sej nykter :D Det finns en mjukvara som kostar lite som man kan ladda ner och med den kan du spela in det du vill se. Återkommer om några timmar när jag är på jobbet så ska du få en länk

Tack för svaret men då ser jag ingen mening för mig med denna utom vi direktsända idrottsevenemang så man gärna vill se live. Resten av svensk tv finns oftast att ladda ner dagen efter på andra sidor.

Jag sover före 23.00 annars är jag full. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

@gorocco

Möjligheten finns att spela in program ,likväl spela upp det som finns på hårddisken.

Slingboxen är väldigt användarvänlig imho.

Jag har min kopplad så jag kan byta källa mellan Canal digital & viasats box, funkar även med iphone som dator.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste delge er ett litet tips som jag fick idag av min internet lev. Att om du skaffar en Slingbox och har en router hemma i Sv som du sen ska koppla upp mot tex en Lapptopp.

Så föreslog han att dels fixa en fast IP och sen ta TP kabeln ur routern och stoppa in den i Slingboxen.

Då slipper man bekymmer med portar och elände plus att man tar bort ett hopp.

Då sitter du i LOS och vet på vilken IP som Slingboxen är, så då är det bara att tuta och köra om man har en skaplig lina

Behövs inte då den iallafall går via slings server

Fungerar utmärkt ändå!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs inte då den iallafall går via slings server

Fungerar utmärkt ändå!

Mvh Janne

Det beror på, kör du boxen via slingplayer så är inte webben inblandad. Men om du väljer den webb baserade lösningen så visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på, kör du boxen via slingplayer så är inte webben inblandad. Men om du väljer den webb baserade lösningen så visst.

Vad jag menade var att slingboxen talar om löpande för Sling,s server vilket IP Nummer den ligger på för tillfället.

Vilken lösning som du väljer att titta med gör en förfrågan var slingbox xxxx har för IP nummer kontaktar sedan Slingboxen direkt utan att använda Slings server som proxy. På så sätt är det klart överkurs med fast IP i.o.m att den ite behövs för att fungera! Har fungerat klockrent för mig i många år.

Har för mig att dom dessutom slutat med slingplayer till förmån för den webbaserade lösningen. Men i princip same but different.

Däremot fins ju Slingplayer för Android samt Iphone tror jag.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på mr chaweng's fråga, så ja det finns andra alternativ men om dom är bättre det är upp till dej att avgöra.

Båda systemen har sina för och nackdelar. Jag har bara testat Slingboxen i Sverige för att se till att allt är rätt uppsatt innan jag åker ner till Thai.

Konkurrenten till Slingbox är : http://www.monsoonmultimedia.com/products.html eller http://www.vulkano.tv/

Den mjukvara som finns till Slingmedia är: http://www.jaksta.com/jaksta-recorder-for-slingbox/

Tycker man däremot att man vill permanenta sin Slingboxlösning så kan skaffa en Slingcatcher.

http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=6566&cat_nr=125&ucat_nr= 102

Tyvärr lite dyr men det kostar att ligga på topp :scomp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört slingbox nu i ca 1 år den står i sverige o jag är i Thailand o har funkat kanon har även en slingcatcher den är ju som en liten box som man kopplar till tv sen sitter man med fjärren o byter kanal på samma sätt som du var hemma men tittar väl ändå mest på laptoppen de blir lite dålig kvalite när det blir för stor skärm (för mig 6 mb TOT) så inte värdens bästa uppkoppling i Thailand

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört slingbox nu i ca 1 år den står i sverige o jag är i Thailand o har funkat kanon har även en slingcatcher den är ju som en liten box som man kopplar till tv sen sitter man med fjärren o byter kanal på samma sätt som du var hemma men tittar väl ändå mest på laptoppen de blir lite dålig kvalite när det blir för stor skärm (för mig 6 mb TOT) så inte värdens bästa uppkoppling i Thailand

Men 6 mb borde väl räcka gott och väl. Vad har du för fart upp i Sverige då?

Hur stor tv har du då, blir bilden oskarp eller vad?

mvh Rolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ADSL med oftast max 1 mb upphastighet oavsett ner-hastighet blir det ju inte bättre än den farten kan prestera. Oavsett vilken nedladdningshastighet man har i Thailand

Och allt annat skit på vägen mellan Sverige och Thailand som kan försämra trafikhastigheten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 6 mb borde väl räcka gott och väl. Vad har du för fart upp i Sverige då?

Hur stor tv har du då, blir bilden oskarp eller vad?

mvh Rolf

jag har 10mb upp i sverige men TOT i Thailand är ganska dåligt på eftermiddagen, morgon o sen kväll/natt funkar det bra o upplösningen blir ju inte så bra på en stor skärm menar pixlarna kan ju bli lite stora men det beror på hastigheten på nätet är det bra så är bilden kanon

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

1636556708.png

Jag har TOT som internetleverantör, skulle få 6 MB men har väl som mest fått 5,5 MB, men jag är väldigt nöjd.

Betalar 590 Baht/månad.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten följdfråga blir då, går alla aktörer samma väg till Europa eller finns det dom som går via Kina Ryssland,

den enda trösten i eländet med intern. i Thailand är väl att det går åt rätt håll.

Jag har blivit rekommenderad Dtac i Rayong området.

Jag ska ju se om det funkar med en usb sticka tveksamt men vi får se

Link to comment
Dela på andra sajter

1636556708.png

Jag har TOT som internetleverantör, skulle få 6 MB men har väl som mest fått 5,5 MB, men jag är väldigt nöjd.

Betalar 590 Baht/månad.

Måste fråga lite vid sidan om ämnet. Jag har kollat min hastighet via Speedtest.net men jag får inte den lilla tjusiga rutan som du klistrat in i svaret.

Utan jag har hela skärmen med kartor och resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Måste fråga lite vid sidan om ämnet. Jag har kollat min hastighet via Speedtest.net men jag får inte den lilla tjusiga rutan som du klistrat in i svaret.

Utan jag har hela skärmen med kartor och resultat.

Om du klickar på "Dela det här resultatet" så får du en liten tjusig ruta :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en undran, är det inte så att man streamar svensk tv i direktsändning med en dreambox eller slingbox.

Om så är fallet, betyder det inte då att alla program ligger 6 timmar efter thailändsk tid.

Så om jag skulle vilja se svensk tv som börjar klockan 20.00 svensk tid då får jag vänta till 02.00 på natten thailändsk tid?

Nja, beror på hur du använder dreamboxen, som cardsharer streamar du inte, du får bara orginalkortets koder.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...