Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Kenthamon

Anar man en aning av avundsjuka där ?

Bra fråga. Det är inte alla förunnat att köra en av de bästa bilar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort att famljen även åker Lexus :)

Ja vad nu det har för relevans i en tråd SOM inte handlar om bilar?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Du är ju helt makalös?

Det är så man blir förstummad över hur du till synes verkar producera inlägg på nivå som man läste i böcker om afrika från början av 1900talet.

Du framställer dig som något högre väsen och står och tittar ner på Thailändska ungdomar. Detta grundar du på vad du hört från en engelsk kompis, och eventuelt läst på Thaivisa?

Jag skulle för övrigt be dig studera innebörden i ordet IQ då detta egentligen inte säger ett skit om huruvida ungdomarna är "omogna, okunniga och allmänt ovetande"?

Då det du skriver mer är en följd av låg IQ men egentligen inte säger ett skit om personen har låg eller hög IQ.

Och vad jag producerar i inlägg eller inte. Så konstaterar jag likt dig att du får väl kommunicera med vem fan du vill.

Men då jag upplevde den delen av texten mer som att du försökte göra dig ball över att ha varit gift med en Thailändska i 4 år och påstår dig ha 100 Thailändska kollegor som du i samma inlägg nervärderade. Så ansåg jag inte det var värt dom extra tangentslagen för att bemöta något sånt.

I övrigt så är alla mina barn halvthai 3st + 2 av min fru,s pojkar. Och min äldsta son är 18 år fyllda.

Om man nu ska tala om år av erfarenhet.

Men i det här samanhanget så tycker jag att det knappast spelar någon roll, då det inte handlar om vem som har längst k*k!

Då jag upplever ditt inlägg som skrivet av en människa med patetiskt och bedrövlig människosyn!

Mvh Janne

Glöm inte bort att famljen även åker Toyota :)

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Glöm inte bort att famljen även åker Lexus :)

Är inte det något japanskt skit??

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mest på devisen att avundsjuka gossar är oftast ?????. Vet dock ej om det stämmer.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

olycklig och olycklig i byn visst känner jag en stor tristess och frustation av att vara i byn och det har ju en självklar förklaring i att först och främst jag kan inte föra en normal disskution med folket pga språket och att det finns ingen sysselsättning där som jag är intresserad av. . Jag är ej intresserad av lantbruk , sork och ormjakt ej heller av uppfödning av diverse boskap. Tycker inte om att jag måste vara social när jag inte vill. tycker inte om att gå och lägga mig tidigt och dessutom bara för att alla andra gör det. Har suttit uppe i hängmattan många nätter och ölat för mig själv o drömmer mig nån annanstans. och när jag väl somnat så vaknar man av hundar, tuppar och till slut av människor okristligt tidigt för min smak. Och man har helt enkelt inte nåt val och jag som älskar att sköta mig själv. Nä fan ta trisstesen i byn . Jag har inget emot människorna i byn men för mig blir det ohållbart thats it och jag har testad så pass många gånger nu att jag vet att jag inte kommer att ändra åsikt.

Och ni som säger bara att lära dig thai då säger jag lättare sagt än gjort. Jag har bara träffat en handfull personer under snart 25 år som kan prata bra thai. Och jag kommer tyvärr aldrig bli en av dom . Om ingen ger mig en gratis 2-3 års thaikurs och ger mig också ledigt från jobb och familj så jag hinner detta .

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju undra hur man hämtar infon till den topplistan?

Då nordkorea kom på tredjeplats?

Låter lite osannolikt med 3e högst IQ per person i världen i genomsnitt. I en nation som länge har svältfött sin befolkning. Samt att officiella informationsinhämtningskanaler ej fungerar opartiskt.

Men jag kan ju ha fel? Och jag vet faktiskt inte!

Mvh Janne

Dom är väldigt duktiga i Nordkorea, visste du inte det ?

Tex gick ju Kim Jong-Il sin första golfrunda på fantastiska 38 slag under par och gjorde 5 hole in one. :ahh:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

olycklig och olycklig i byn visst känner jag en stor tristess och frustation av att vara i byn och det har ju en självklar förklaring i att först och främst jag kan inte föra en normal disskution med folket pga språket och att det finns ingen sysselsättning där som jag är intresserad av. . Jag är ej intresserad av lantbruk , sork och ormjakt ej heller av uppfödning av diverse boskap. Tycker inte om att jag måste vara social när jag inte vill. tycker inte om att gå och lägga mig tidigt och dessutom bara för att alla andra gör det. Har suttit uppe i hängmattan många nätter och ölat för mig själv o drömmer mig nån annanstans. och när jag väl somnat så vaknar man av hundar, tuppar och till slut av människor okristligt tidigt för min smak. Och man har helt enkelt inte nåt val och jag som älskar att sköta mig själv. Nä fan ta trisstesen i byn . Jag har inget emot människorna i byn men för mig blir det ohållbart thats it och jag har testad så pass många gånger nu att jag vet att jag inte kommer att ändra åsikt.

Och ni som säger bara att lära dig thai då säger jag lättare sagt än gjort. Jag har bara träffat en handfull personer under snart 25 år som kan prata bra thai. Och jag kommer tyvärr aldrig bli en av dom . Om ingen ger mig en gratis 2-3 års thaikurs och ger mig också ledigt från jobb och familj så jag hinner detta .

Snucke

Bra skrivet Snucke, ger en balanserad bild av hur olikt många upplever livet, jag håller med 6 månader om året, de andra varvade jag ner var gång jag återkom efter livet i Sverige, trits att det oftast bara var en 3-4 månader.

Nu bor jag i en typisk Thaiförort med visserligen hundar, men inga kreatur och med grannar som jobbar mer eller mindre 8-5 så livet leker 12 månader om året, fast jag gillar att hälsa på och vara i byn då o då!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som är IQ befriad så är det väl du som säger det!!! Va f-n!! leker du fortfarande i lekskolan??Vilken statistik säger att dom har mindre IQ än nån annan???? Du måste ju vara dum på riktigt!! Skärp till dig!!!! fan va sne ja blir!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Svärmor är död(RIP Mama) och svärfar hankar sig fram rätt bra trots att åldern börjar sätta sina spår.

Och nej, jag/vi försörjer inte papa det gör han så bra själv, och när han valde att skriva över all mark(detta gjordes då mama ännu levde) till äldsta sonen förutom en halv rai (i byn) var till resterande barn så förbands den äldste sonen att även ta hand om föräldrarna så länge de lever.

När detta hände så hade alla barnen förutom den äldste sonen flyttat ifrån Isaan så ingen kan klandra föräldrarnas beslut.

Idag har dock alla barnen utom yngste systern flyttat tillbaka till byn :)

En bild på den självförsörjande 75-åringen :)

Hej

Vi har ungefär samma situation som dig, svärmor är död och svärfar som är 65 år arbetar lika hårt som han har gjort hela livet, att han numera har tre döttrar i utlandet verkar inte ha påverkat honom speciellt mycket, men han får ca 5000 baht varje månad ifrån döttrarna, och dom pengarna går nog mest till underhåll av hans gamla bil och diesel, i gengäld håller han ett öga på marker och hus, rensar ogräs och hjälper till när systrarna vill ha något gjort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

olycklig och olycklig i byn visst känner jag en stor tristess och frustation av att vara i byn och det har ju en självklar förklaring i att först och främst jag kan inte föra en normal disskution med folket pga språket och att det finns ingen sysselsättning där som jag är intresserad av. . Jag är ej intresserad av lantbruk , sork och ormjakt ej heller av uppfödning av diverse boskap. Tycker inte om att jag måste vara social när jag inte vill. tycker inte om att gå och lägga mig tidigt och dessutom bara för att alla andra gör det. Har suttit uppe i hängmattan många nätter och ölat för mig själv o drömmer mig nån annanstans. och när jag väl somnat så vaknar man av hundar, tuppar och till slut av människor okristligt tidigt för min smak. Och man har helt enkelt inte nåt val och jag som älskar att sköta mig själv. Nä fan ta trisstesen i byn . Jag har inget emot människorna i byn men för mig blir det ohållbart thats it och jag har testad så pass många gånger nu att jag vet att jag inte kommer att ändra åsikt.

Och ni som säger bara att lära dig thai då säger jag lättare sagt än gjort. Jag har bara träffat en handfull personer under snart 25 år som kan prata bra thai. Och jag kommer tyvärr aldrig bli en av dom . Om ingen ger mig en gratis 2-3 års thaikurs och ger mig också ledigt från jobb och familj så jag hinner detta .

Snucke

Hej

Du är nog inte unik, det är nog så här dom flesta utlänningar upplever bylivet av förklarliga skäl, kan man inte prata med dom som bor där, har sena kvällsvanor och vill sova länge på morgonen, och inte är intreserad av dom sysselsättningar som finns så måste vistelsen i en by på landet bli en plåga, och det är bara att inse att detta liv inte passar alla, och jag har träffat åtskilliga utlänningar som precis som du sitter ensamma med sin whiskey flaska eller öl på sina altaner efter att alla i byn har gått och lagt sig och längtar bort, och då måste bylivet vara en pest.

Men är man som jag van med livet på landet ifrån barnsben i Sverige (mormor och morfar hade bondgård på 60-70 talet), där man la sig tidigt och gick upp 5-6 på morgonen och mjölkade korna, hade lite höns, grisar och får, tog in hö och odlade lite spannmål, fiskade och jagade, där man drack kaffehalv och tog sig en pilsner mitt på dagen, och man inte var så noga med om man hade körkort eller hade druckit lite när man körde bil, mc, båt eller traktor, och vi barn satt ofta på flaket, skärmen och åkte med på alla slags fordon utan hjälm, och det fanns gott om småbutiker där man sålde något precis som det gör i var och varannat hus på den Thailändska landsbygden idag, och man levde flera generationer tillsammans i en naturlig gemenskap, och var nästan helt självförsörjande, så det känns det lite som att återvända till den tiden när jag vistas i byn.

Jag saknar inget och älskar detta livet helt enkelt, alla har gott om tid och stressen är obefintlig, och man låter solen och inte klockan sköta tiden, man vaknar i gryningen, eldar och lagar mat, äter alla tillsammans, barnen går till skolan eller körs på mopeden, dom vuxna arbetar på sina farmer, bygger eller liknande, man äter tillsammans ute på fälten i skuggan av ett träd, fångar och plockar lite mer ätbart på platsen man befinner sig och ropar till sig alla som passerar och bjuder in dessa också eftersom man tycker om att äta många tillsammans, kanske hinner man också med en liten tupplur också, och när arbetsdagen är slut brukar man ta sig lite lao kao eller öl innan man skiljs åt, sedan bär det av hemmåt för dusch och sen brukar männen samlas och prata, dricka lite innan det blir helt mörkt, och efter detta äter alla tillsammans hos någon släkting ofta 10-20 personer och minst 10 olika rätter, alla tar med sig något, en anka, höna , fisk, orm, råtta, insekter, örter, grönsaker eller frukt, så sitter vi på golvet och äter av detta under ett livligt pladder, sedan blir det oftast antingen TV eller så bär det av ut i skogar och fält med pannlampa på huvudet och man skjuter det man hittar eller så sätter man ut fällor av olika slag, och efter en sån dag känns det skönt att gå och lägga sig tidigt och man sover gott, sedan vaknar man till bychefens musik, tupparnas galande och hundarnas skällande och så börjar allt om igen, och jag känner mig verkligen som en av dom och jag njuter av varje dag där, och jag känner mig lyckligt lottad som får uppleva det här, snart är nog även denna livsstil historia i Thailand precis som det har varit länge redan i Sverige.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jan, se upp med blodtrycket där. Om du läser mina inlägg så borde du se att jag endast hävdat 2 saker:

1. Att som inflyttad lära sig tala thai innebär inte per automatik att man kan ha meningsfulla samtal med thai. Låt oss säga att detta är huvudtesen.

2. Thailändska tonåringar är omogna, okunniga och allmänt ovetande. Just nu obekräftade rön föreslår att låg IQ kan vara en bidragande orsak, andra faktorer kan vara utbildningssystemet, klass samhällets påverkan, politisk ovilja att utjämna kunskaps- och inkomstklyftor.

Låt mig ge ett par exempel på vanliga samtalsämnen där de samtalande förväntas kunna ge insiktsfulla åsikter och kommentarer:

Världspolitik

Migrations- och flyktingpolitik

Lagar och förordningar

Skatter och avgifter

Korruption och brottslighet

Ekonomi och samhällsutveckling

Infrastruktur

Teknik & innovation

Dessa är enligt min mening normala samtalsämnen när goda vänner träffas, i Sverige eller Thailand eller var som helst. I mitt fall har jag inga som helst problem att samtala med andra expats om dessa och andra ämnen.

Min poäng är att man inte kan förvänta sig att de thailändska bekanta kan ersätta dina normala samtalsbehov, inte pga språk utam pga ovetande, okunskap och ointresse.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Just precis. Påvisas väl tydligast av behovet av att skapa kluster av kulturellt och språkligt likasinnade i storstäder och turistorter liksom intresseforum av allehanda slag.

En undran, varför är du själv med i detta intresse forum????????????

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

olycklig och olycklig i byn visst känner jag en stor tristess och frustation av att vara i byn och det har ju en självklar förklaring i att först och främst jag kan inte föra en normal disskution med folket pga språket och att det finns ingen sysselsättning där som jag är intresserad av. . Jag är ej intresserad av lantbruk , sork och ormjakt ej heller av uppfödning av diverse boskap. Tycker inte om att jag måste vara social när jag inte vill. tycker inte om att gå och lägga mig tidigt och dessutom bara för att alla andra gör det. Har suttit uppe i hängmattan många nätter och ölat för mig själv o drömmer mig nån annanstans. och när jag väl somnat så vaknar man av hundar, tuppar och till slut av människor okristligt tidigt för min smak. Och man har helt enkelt inte nåt val och jag som älskar att sköta mig själv. Nä fan ta trisstesen i byn . Jag har inget emot människorna i byn men för mig blir det ohållbart thats it och jag har testad så pass många gånger nu att jag vet att jag inte kommer att ändra åsikt.

Och ni som säger bara att lära dig thai då säger jag lättare sagt än gjort. Jag har bara träffat en handfull personer under snart 25 år som kan prata bra thai. Och jag kommer tyvärr aldrig bli en av dom . Om ingen ger mig en gratis 2-3 års thaikurs och ger mig också ledigt från jobb och familj så jag hinner detta .

Snucke

Bra skrivet!!

Om jag hade kunnat prata flytande Thai så hade det naturligtvis blivit lite lättare att vara i byn, men det hade ärligt talat inte spelat nån roll. Om jag så vore expert på Thai och Isaan så hade jag aldrig i mitt liv ens övervägt att slå mig ner i byn.

Där finns INGET som jag är intresserad av och jag tror inte heller att vi hade haft något alls att diskutera.

För min del så har jag svårt att förstå kommentarer som, - Det finns ju ett Lotus 5 mil västerut, dit kan du ju åka..., ja och hur kul är det då?? ???

Alla är olika och tur är väl det, men ni kommer inte att hitta mig sittande på verandan, tittande på när riset växer med en Chang. Mig hittar ni i Pattaya, tittande på helt andra saker med en Chang!! :crazy:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jan, se upp med blodtrycket där. Om du läser mina inlägg så borde du se att jag endast hävdat 2 saker:

1. Att som inflyttad lära sig tala thai innebär inte per automatik att man kan ha meningsfulla samtal med thai. Låt oss säga att detta är huvudtesen.

2. Thailändska tonåringar är omogna, okunniga och allmänt ovetande. Just nu obekräftade rön föreslår att låg IQ kan vara en bidragande orsak, andra faktorer kan vara utbildningssystemet, klass samhällets påverkan, politisk ovilja att utjämna kunskaps- och inkomstklyftor.

Låt mig ge ett par exempel på vanliga samtalsämnen där de samtalande förväntas kunna ge insiktsfulla åsikter och kommentarer:

Världspolitik

Migrations- och flyktingpolitik

Lagar och förordningar

Skatter och avgifter

Korruption och brottslighet

Ekonomi och samhällsutveckling

Infrastruktur

Teknik & innovation

Dessa är enligt min mening normala samtalsämnen när goda vänner träffas, i Sverige eller Thailand eller var som helst. I mitt fall har jag inga som helst problem att samtala med andra expats om dessa och andra ämnen.

Min poäng är att man inte kan förvänta sig att de thailändska bekanta kan ersätta dina normala samtalsbehov, inte pga språk utam pga ovetande, okunskap och ointresse.

Hemligheten med intressanta samtal med thailändare är att som farang vara nyfiken på det de har att förmedla. Varför ska man diskutera samma saker som man gjort hela sitt liv när man plötsligt får chansen till insyn i något man inte tidigare haft en aning om?

Finns hur många intressanta samtalsämnen som helst man kan hålla med vilken thailändare som helst. Alla har de något fängslande att förmedla om man bara själv besitter den nyfikenhet och frågvishet som krävs.

Men det finns ju också många människor som bara tycker om att höra sin egen röst och är totalt ointresserad av vad andra kan tänkas ha att förmedla och då kan det säkert vara jobbigt att leva bland människor som inte förstår ett jota av den vishet man själv försöker förmedla sin omgivning. :)

Med det inte sagt att det gäller just dig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Kim,

även om man rent språkligt skulle "nå fram" och diskutera med en isaansk bybo, så skulle nog diskussionen hamna på en mycket låg och rent av barnslig och naiv nivå.

Vi skulle nog ha möjlighet att förstå sammanhangen ur deras perspektiv - hur och varför - men jag tror att deras allmänt torftiga baskunskaper skulle göra det omöjligt att förstå och ta till sej vårt sätt att diskutera och se på världen.

Kan du ge exempel på vad du tycker har varit givande i en sådan diskussion.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jan, se upp med blodtrycket där. Om du läser mina inlägg så borde du se att jag endast hävdat 2 saker:

1. Att som inflyttad lära sig tala thai innebär inte per automatik att man kan ha meningsfulla samtal med thai. Låt oss säga att detta är huvudtesen.

2. Thailändska tonåringar är omogna, okunniga och allmänt ovetande. Just nu obekräftade rön föreslår att låg IQ kan vara en bidragande orsak, andra faktorer kan vara utbildningssystemet, klass samhällets påverkan, politisk ovilja att utjämna kunskaps- och inkomstklyftor.

Låt mig ge ett par exempel på vanliga samtalsämnen där de samtalande förväntas kunna ge insiktsfulla åsikter och kommentarer:

Världspolitik

Migrations- och flyktingpolitik

Lagar och förordningar

Skatter och avgifter

Korruption och brottslighet

Ekonomi och samhällsutveckling

Infrastruktur

Teknik & innovation

Dessa är enligt min mening normala samtalsämnen när goda vänner träffas, i Sverige eller Thailand eller var som helst. I mitt fall har jag inga som helst problem att samtala med andra expats om dessa och andra ämnen.

Min poäng är att man inte kan förvänta sig att de thailändska bekanta kan ersätta dina normala samtalsbehov, inte pga språk utam pga ovetande, okunskap och ointresse.

Tolkar jag dig rätt när jag tror du påstår att om man inte har lärt om de ovanstående upplistade ämnen så betyder det att man har lågt IQ?

Och därmed motsatsen, alltså att man känner till och kan diskutera de upplistade ämnena per automatik har en hög IQ?

//Peo

Ändrades av Peo61

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Kim,

även om man rent språkligt skulle "nå fram" och diskutera med en isaansk bybo, så skulle nog diskussionen hamna på en mycket låg och rent av barnslig och naiv nivå.

Vi skulle nog ha möjlighet att förstå sammanhangen ur deras perspektiv - hur och varför - men jag tror att deras allmänt torftiga baskunskaper skulle göra det omöjligt att förstå och ta till sej vårt sätt att diskutera och se på världen.

Kan du ge exempel på vad du tycker har varit givande i en sådan diskussion.

Alldeles klar analys i en risby, under de 3-4 år det tog innan det blev dax att flytta därifrån var nästan bara de enda något så när utombyskonverationerna de som fördes med några grabbar som varit i Singapore och knegat på bygge!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Kim,

även om man rent språkligt skulle "nå fram" och diskutera med en isaansk bybo, så skulle nog diskussionen hamna på en mycket låg och rent av barnslig och naiv nivå.

Vi skulle nog ha möjlighet att förstå sammanhangen ur deras perspektiv - hur och varför - men jag tror att deras allmänt torftiga baskunskaper skulle göra det omöjligt att förstå och ta till sej vårt sätt att diskutera och se på världen.

Kan du ge exempel på vad du tycker har varit givande i en sådan diskussion.

Du har dålig fantasi nu, finns ju hur mycket intressant som helst att lyssna på. Prata med en soldat om hans verkliga upplevelser och känslor från krig, en jämnårig gammal gumma om hur livet fungerade när hon var barn (rena stenåldern oftast), en ung tjejs syn på sex, sin sexdebut och thailändska killar (jodå, finns de som är väldigt öppenhjärtlig om sånt som vi tycker är tabu), om när gubbarna tjuvjagade elefanter och tigrar i sin ungdom och hur och varför viltet försvunnit sedan dess. Är man genuint intresserad av en annan människa så leder samtalet förr eller senare in på något mycket givande som man aldrig ens i fantasin kunnat tänka sig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har dålig fantasi nu, finns ju hur mycket intressant som helst att lyssna på. Prata med en soldat om hans verkliga upplevelser och känslor från krig, en jämnårig gammal gumma om hur livet fungerade när hon var barn (rena stenåldern oftast), en ung tjejs syn på sex, sin sexdebut och thailändska killar (jodå, finns de som är väldigt öppenhjärtlig om sånt som vi tycker är tabu), om när gubbarna tjuvjagade elefanter och tigrar i sin ungdom och hur och varför viltet försvunnit sedan dess. Är man genuint intresserad av en annan människa så leder samtalet förr eller senare in på något mycket givande som man aldrig ens i fantasin kunnat tänka sig.

Jo, jag kan förstå att det kan vara kul att lyssna på deras historier, absolut, men när det kommer till diskussioner så skulle jag nog bli frustrerad och tänka..."men herre gud!"

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har dålig fantasi nu, finns ju hur mycket intressant som helst att lyssna på. Prata med en soldat om hans verkliga upplevelser och känslor från krig, en jämnårig gammal gumma om hur livet fungerade när hon var barn (rena stenåldern oftast), en ung tjejs syn på sex, sin sexdebut och thailändska killar (jodå, finns de som är väldigt öppenhjärtlig om sånt som vi tycker är tabu), om när gubbarna tjuvjagade elefanter och tigrar i sin ungdom och hur och varför viltet försvunnit sedan dess. Är man genuint intresserad av en annan människa så leder samtalet förr eller senare in på något mycket givande som man aldrig ens i fantasin kunnat tänka sig.

Tjena!

Håller helt med. När det gäller IQ så är min nästan obefinlig när jag ser vad thailändare kan göra med händerna.

Gå runt o upptäck allt hantverk med små medel.

Kolla in gummorna när det vävs bastmattor,saronger, binds blommor till bröllop o begravningar.

Följ med en farmare man eller kvinna,snacka om att ha koll på vad i naturen det går att äta,växter,myror,blommor m.m m.m

En Thailändare skulle aldrig vara hungrig i en Robinson-tävling.

Jag kan sitta en hel dag i den lokala verkstan o kolla när det lagas allt från knivar till traktorer.

Nu är jag västerlänning och troligtvis vet jag mer om Världspolitiken,huvudstäder m.m

Men fy fan vilken novis jag är när det gäller naturen m.m

Vill bara ha sagt att vi alla har en egen utgångspunkt vi lever efter.

Lär av varandra!! Är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

IQ har inte så mycket med utbildning att göra, det är bara ett "sätt att tänka".

Numeriskt, logiskt och grafiskt tänkande har inte så mycket att göra med om man vet hur man ska plantera en liljekonvalj i söder eller väster-läge.

Att man är bra på att rensa fisk, skala ägg, veta vad som går att äta från naturen eller om man är en bra jurist har inte någonting med IQ att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Håller helt med. När det gäller IQ så är min nästan obefinlig när jag ser vad thailändare kan göra med händerna.

Gå runt o upptäck allt hantverk med små medel.

Kolla in gummorna när det vävs bastmattor,saronger, binds blommor till bröllop o begravningar.

Följ med en farmare man eller kvinna,snacka om att ha koll på vad i naturen det går att äta,växter,myror,blommor m.m m.m

En Thailändare skulle aldrig vara hungrig i en Robinson-tävling.

Jag kan sitta en hel dag i den lokala verkstan o kolla när det lagas allt från knivar till traktorer.

Nu är jag västerlänning och troligtvis vet jag mer om Världspolitiken,huvudstäder m.m

Men fy fan vilken novis jag är när det gäller naturen m.m

Vill bara ha sagt att vi alla har en egen utgångspunkt vi lever efter.

Lär av varandra!! Är mitt råd.

Du har en poäng där.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

IQ har inte så mycket med utbildning att göra, det är bara ett "sätt att tänka".

Numeriskt, logiskt och grafiskt tänkande har inte så mycket att göra med om man vet hur man ska plantera en liljekonvalj i söder eller väster-läge.

Att man är bra på att rensa fisk, skala ägg, veta vad som går att äta från naturen eller om man är en bra jurist har inte någonting med IQ att göra.

Tjena!

Om inte jag har helt fel så är även kreativitet ett sätt att mäta IQ

Kreativitet måste det väl vara när en liten sket-verkstad på landet plockar i sär t.ex en motor i molekyler, lyckas

plocka ihop den igen med minimalt med verktyg. Många verktyg hopsnickrade efter mycket tänk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...