ronoh Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Hej Att skaffa manliga vänner som man umgås med och trivs tillsammans med i Thailand och övriga världen går till på precis samma sätt som i Sverige, jag ser ingen skillnad alls, det ger sig självt eftersom vissa människor fattar tycke för varandra och trivs ihop och då utvecklas en naturlig vänskap oavsett bakgrund, kultur och etnicitet. Jag trivs med och litar precis lika mycket på mina utländska vänner som med mina svenska, och jag är fullständigt övertygad om att det är ömsesidigt. Jag brukar säga att jag förmodligen skulle kunna bli utsläppt i fallskärm över vilket land eller världsdel som helst och hitta vänliga människor som jag skulle stortrivas tillsammans med, jag tycker att det är jätteroligt med annorlunda kulturer och gillar att träffa nya människor som kan lära mig nya saker, och jag tycker inte att det finns något facit på hur folk ska vara och vilket som är rätt, vi kan lära massor av varandra. Mvh Isan Lover Ibland när man träffar på folk här i Thailand, så brukar jag dämpa stämning kring farangen, det känns lite som att man blir ett samtalsämne om vad man gör äter och hur man tänker. Kan vara skönt om det skulle vara ömsesidigt. De manliga vännerna brukar efter några öl försöka briljera med en nyvunnen engelska. Dagen efter när det nyktrats till så är de inte lika sugna på att prata engelska och då får man gå över till bruten thai, det är roligt att se hur de flesta fördomar raderas succesivt om man är lite trevlig och på bekostnad av sig själv garanterar att man inte är någon konkurent, dvs har fått känslan att en del thai män tycker att faranger kommer till Thailand och gifter sig med deras kvinnor. Eftersom thai män föredrar lite vitare kvinnor så brukar jag säga att jag vill ha chokladbrunn och grisnäsad kvinnor, då brukar de lugna ner sig och skratta. Vi blöder och skiter precis lika illa oavsett vart vi befinner oss på jorden. Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Det jag vänder mig mot är den väldigt romantiserade bild vissa forumister, du inräknad, ger av hur enkelt man integreras i den nya kulturen så länge man har ett öppet sinne. Personligen tror inte jag att en människas behov av stimulans och kulturell samhörighet förändras av det faktum att personen ifråga bosätter sig i en annan kultur. Jag vill påstå att detta är uppenbart oavsett åt vilket håll du tittar åt i världen, syrianer i Södertälje, mexikaner i Los Angeles, pakistanier i Oslo, Indier i London, vietnameser i Sydney osv. Jag har, som jag påtalat tidigare, väldigt många bekanta i Bangkok och Pattaya från världens alla hörn. Jag har också en hel del svenska bekanta med thailändsk respektive som spenderar sin lediga tid i Thailand och då ofta i damens hemort med sällskap av hennes släkt och vänner. Det som är slående är att ingen av alla dessa bekanta har några manliga thailändska vänner. Jag menar då inte en svåger som man åker och fiskar med och ler mot när han får napp eller den lokala affärsinnehavaren som alltid bjuder på en Chang när man dyker upp och som man kan småprata lite med om väder och vind. Jag hävdar givetvis inte att du eller andra faktiskt har det men jag har väldigt svårt att tro att det är speciellt vanligt. Man kan då fråga sig, är det viktigt med riktiga,nära vänner? Jag skulle vilja påstå att för de allra flesta är det väldigt viktigt, kanske inte den första tiden men efter ett tag så blir livet ganska ensamt och innehållslöst. Finns säkert olika orsaker varför utlänningar har svårt att skapa riktiga vänrelationer med thai, jag låter bli att nämna de mest laddade teorierna eftersom jag för alltid kommer att utpekas som rasist eller eller möjligen cynisk egoist men att skillnader i kultur,ursprung värderingar, utbildning och intressen är sådana orsaker håller jag för troligt. Jag har aldrig påstått att det är enkelt att integreras i det thailändska samhället, det kräver självklart en hel del uppoffringar av olika art. Och jag bryr mig inte om hur du eller någon annan väljer att leva sina liv i Thailand, man behöver inte integreras eller lära sig språket. Det måste väl vara upp till var och en i vilken grad man önskar assimileras.. Det enda jag vände mig mot i ditt resonemang var påståendet om att det inte skulle finnas något intressant att tala om med thailändare och speciellt kanske de på landsbygden. Bara för att de inte delat vår västerländska sätt att växa upp så diskvalificerar det väl inte deras åsikter, livsupplevelser och kunskaper som ointressanta. Snarare är det tvärtom tycker jag. Livet för en vanlig thaibonde är inte alls så händelsefattigt som många utomstående tycks tro och de har alla väldigt mycket att berätta och kunskap att förmedla, bara de får chansen. Så det jag funderade mest över var varför man nödvändigtvis måste tala om samma saker man talat om med sina landsmän hela sitt liv när man nu plötsligt får chansen att tala om, uppleva och lära sig något helt annorlunda? Själv tycker jag det största värdet med att leva med thailändare i Thailand samt i Sverige är att man står med ett ben vardera i så vitt skilda kulturer. Det berikar livet snarare än gör det tristare. Jag är en god lyssnare och tar gärna del av thailändares livsupplevelser, kunskaper och annorlunda syn på saker och ting. Finner det oerhört intressant faktiskt. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Inte vet jag varför "många" gör det, men tror du verkligen att det inte kan vara av skäl som dåligt språköra t.ex. Alla kan inte lära sig språk överhuvudtaget men dett borde inte diskvalificera dem från ett liv de själva valt, varhelst det nu är! Finns ju ingen rimlig anledning att försöka lära sig något som i alla fall är döfött från begynnelsen. Baserat på vad jag har läst i dina inlägg så tror jag att du funnit din harmoni i alla fall så det var absolut inte min mening att diskvalificera ngn. Var och en lever ju sina egna liv och hittar säkert den väg som pasar dem bäst! mao upp till var och en var man vill lägga sin energi! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Baserat på vad jag har läst i dina inlägg så tror jag att du funnit din harmoni i alla fall så det var absolut inte min mening att diskvalificera ngn. Var och en lever ju sina egna liv och hittar säkert den väg som pasar dem bäst! mao upp till var och en var man vill lägga sin energi! Jodå, du har rätt i att jag insett det omöjliga att höra vad Thailändare har för betoning, litte kan jag, tillräckligt för att gå och handla och tanka bilen t.ex. men sen är det rätt svårt att fortsätta med vardagssnacket, nu har jag 5-6 svenska kompisar här i stan och ingen av dom är någon hejare på Thai men dom trivs bra ändå och klarar liksom jag vardagsbestyren, känner rätt många britter o amerikaner som inte kan ett ord knappt, dom tycker jag pratar bra Thai.Jisses amalia.men dom trivs också här, inte för jag vill negligera problemet, eller nöjet kanske är ett bättre uttryck, över att kunna kommunicera med Thai, men min uppfattning, nu när jag tänkt lite mer på detta, är att det är få som flyttar hit för att umgås socialt med Thailändare, förutom sin dam och hennes familj då förståss och då har dom ju tolk på plats lixom! Är man "vuxen" och vill ha ett bekvämt och lyckligt slut på ett långt liv i slit o släp så tror jag man ser språkbarriären som ett minimalt hinder! MVH Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronoh Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Jag har aldrig påstått att det är enkelt att integreras i det thailändska samhället, det kräver självklart en hel del uppoffringar av olika art. Och jag bryr mig inte om hur du eller någon annan väljer att leva sina liv i Thailand, man behöver inte integreras eller lära sig språket. Det måste väl vara upp till var och en i vilken grad man önskar assimileras.. Det enda jag vände mig mot i ditt resonemang var påståendet om att det inte skulle finnas något intressant att tala om med thailändare och speciellt kanske de på landsbygden. Bara för att de inte delat vår västerländska sätt att växa upp så diskvalificerar det väl inte deras åsikter, livsupplevelser och kunskaper som ointressanta. Snarare är det tvärtom tycker jag. Livet för en vanlig thaibonde är inte alls så händelsefattigt som många utomstående tycks tro och de har alla väldigt mycket att berätta och kunskap att förmedla, bara de får chansen. Så det jag funderade mest över var varför man nödvändigtvis måste tala om samma saker man talat om med sina landsmän hela sitt liv när man nu plötsligt får chansen att tala om, uppleva och lära sig något helt annorlunda? Själv tycker jag det största värdet med att leva med thailändare i Thailand samt i Sverige är att man står med ett ben vardera i så vitt skilda kulturer. Det berikar livet snarare än gör det tristare. Jag är en god lyssnare och tar gärna del av thailändares livsupplevelser, kunskaper och annorlunda syn på saker och ting. Finner det oerhört intressant faktiskt. Om man vill kan man sätta sig ner med svågern och snickra små fiskespön . Eller så kan man hänga på svärfar och fiska vid en stor damm någonstans ute i Issan. Eller så kan man ta med sig några tinnor ut vid närliggande risfälts damm för att försöka få några räkor. Man kan hänga på kärringarna i byn till bytemplet för att leta efter det lyckobringande nummret till månaden lotteri. Eller så kan man besöka by smedjan och köpa några paranger för att sedan lägga ut dem på tradera. Eller så kan man sitta aircon rummet som svärfar byggt åt sin svärson och tycka synd om sig själv... Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Om man vill kan man sätta sig ner med svågern och snickra små fiskespön . Eller så kan man hänga på svärfar och fiska vid en stor damm någonstans ute i Issan. Eller så kan man ta med sig några tinnor ut vid närliggande risfälts damm för att försöka få några räkor. Man kan hänga på kärringarna i byn till bytemplet för att leta efter det lyckobringande nummret till månaden lotteri. Eller så kan man besöka by smedjan och köpa några paranger för att sedan lägga ut dem på tradera. Eller så kan man sitta aircon rummet som svärfar byggt åt sin svärson och tycka synd om sig själv... Eller så kan göra just....ingenting Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Eller så kan göra just....ingenting Eller ta sig ett antal stänkare och vara lycklig till man vaknar dan efter BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Eller ta sig ett antal stänkare och vara lycklig till man vaknar dan efter Bakfylla är för fattiglappar Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Bakfylla är för fattiglappar Så sant så sant käre Watson, men ibland hinner man ju inte till toan in det är färdigt och jag har längre till kylskåpet . För den delen lärde min framlidne far mig en sak som jag har tagit orda på , han sa att det är mycket billigare att starta en gammal än att börja en ny BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Så sant så sant käre Watson, men ibland hinner man ju inte till toan in det är färdigt och jag har längre till kylskåpet . För den delen lärde min framlidne far mig en sak som jag har tagit orda på , han sa att det är mycket billigare att starta en gammal än att börja en ny Din gamle far var en vis man. Man ska aldrig låta gammal fylla självdö En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Va? Vet inte vad PMS ar, mastee vara nat fran norvastra Dalarna? Betr, Atom saklarar han sakert lite mothugg, jag tycker bara inte som han och det skrev jag ocksa! Mario ar Guds gava till familjen sa dar inga popem! PS Laker saren som dom ska DS Baa min vän... Jag kommer från Norra (nästan nordvästra Dalarna) vakta din tunga kompis annars ska jag informera din kära hustru om Pms:ens underbara värld... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Oktober 7, 2011 Dela Inlagd Oktober 7, 2011 Din gamle far var en vis man. Man ska aldrig låta gammal fylla självdö Farsan var väl inte ett riktigt fyllo, men han spottade inte i glaset BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Ibland när man träffar på folk här i Thailand, så brukar jag dämpa stämning kring farangen, det känns lite som att man blir ett samtalsämne om vad man gör äter och hur man tänker. Kan vara skönt om det skulle vara ömsesidigt. De manliga vännerna brukar efter några öl försöka briljera med en nyvunnen engelska. Dagen efter när det nyktrats till så är de inte lika sugna på att prata engelska och då får man gå över till bruten thai, det är roligt att se hur de flesta fördomar raderas succesivt om man är lite trevlig och på bekostnad av sig själv garanterar att man inte är någon konkurent, dvs har fått känslan att en del thai män tycker att faranger kommer till Thailand och gifter sig med deras kvinnor. Eftersom thai män föredrar lite vitare kvinnor så brukar jag säga att jag vill ha chokladbrunn och grisnäsad kvinnor, då brukar de lugna ner sig och skratta. Vi blöder och skiter precis lika illa oavsett vart vi befinner oss på jorden. Hej Håller med dig i ditt inlägg, bjuder man på sig själv och inte ser sig själv som överlägsen så går det nästan inte att misslyckas, och har man svårt för att få manliga vänner i andra länder som t.ex Thailand så bör man nog tänka över sitt eget beteende och handlande i första hand och inte befolkningens i dom länder man besöker. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Jag har aldrig påstått att det är enkelt att integreras i det thailändska samhället, det kräver självklart en hel del uppoffringar av olika art. Och jag bryr mig inte om hur du eller någon annan väljer att leva sina liv i Thailand, man behöver inte integreras eller lära sig språket. Det måste väl vara upp till var och en i vilken grad man önskar assimileras.. Det enda jag vände mig mot i ditt resonemang var påståendet om att det inte skulle finnas något intressant att tala om med thailändare och speciellt kanske de på landsbygden. Bara för att de inte delat vår västerländska sätt att växa upp så diskvalificerar det väl inte deras åsikter, livsupplevelser och kunskaper som ointressanta. Snarare är det tvärtom tycker jag. Livet för en vanlig thaibonde är inte alls så händelsefattigt som många utomstående tycks tro och de har alla väldigt mycket att berätta och kunskap att förmedla, bara de får chansen. Så det jag funderade mest över var varför man nödvändigtvis måste tala om samma saker man talat om med sina landsmän hela sitt liv när man nu plötsligt får chansen att tala om, uppleva och lära sig något helt annorlunda? Själv tycker jag det största värdet med att leva med thailändare i Thailand samt i Sverige är att man står med ett ben vardera i så vitt skilda kulturer. Det berikar livet snarare än gör det tristare. Jag är en god lyssnare och tar gärna del av thailändares livsupplevelser, kunskaper och annorlunda syn på saker och ting. Finner det oerhört intressant faktiskt. Hej Jag håller med dig helt som vanligt, själv tycker jag precis som du att det är oerhört givande att ta del av andra människors kunskaper och tankar om saker och ting, och att få göra detta i ett land som Thailand som är så annorlunda än Sverige på så många olika sätt är ju både fascinerande och lärorikt, och förhoppningsvis får ju dom man möter också ut något av detta som dom kanske kan använda sig av senare. Och jag har många gånger insett att vårt västerländska sätt att tänka och agera kanske inte alltid är det bästa, och att vi själva har mycket att lära av andra kulturer, t.ex när det gäller familjens betydelse, livsglädjen, enkelheten och att man inte alltid behöver planera och försöka tänka ut allt i förväg utan ta det lite som det kommer, det är både avstressande och trevligare på många sätt. Jag håller också med dig om att det inte är enkelt att integreras i en Thailändsk by, men vill man det och satsar på detta så är det fullt möjligt och oerhört givande, jag vet inte om det är svårare eller lättare för oss svenskar att integreras i Thailand än för Thailändskor att integreras i Sverige, förmodligen är det ungefär lika svårt och krävande. Mvh Isan Lover Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Den sista veckan träffade jag ett par i byn killen från Switzerland 60 år gammal tjejen thai 45 år. För 10 år sedan träffade jag dom i Phuket när möte min sambo hon är kusin till tjejen. Ett trevligt par killen flyttade hit för 14 år sedan efter sålt ett antal restauranger , disko i Switzerland köpte mycket mark i Phuuket har gjort bra pengar alla dom har åren. För 3-4 år sedan ville tjejen flyta till byn för ta hand mor och far hennes kille var inte så intresserad flytta från Phuket men gav med sig hyrde ut sitt hus i Phuket byggde nytt hus byn för ca 3000 000 bath lovade två år skulle han testa hur det var. Nu hade han bott 4 månader i byn syntes att han inte gillade att bo har en orsak var att dom bodde med svärmor och svärfar. I phuket hade han många kompisar(från Switserland) som hälsade på. Han hade blivit en väldigt bitter man under alla år hade levt i Thailand en stor orsak var SPRÅKET hans engelska var dålig och thai kunde han några meningar men förstådd inte mycket när de pratade. För överleva lite skojade han ofta sa några ord på thai tyckte ofta det kändes lite sorgligt.Dom flesta thaiarna skrattade tyckte han var rolig.Han behandla sin fru dåligt skämde ut henne för alla så var han inte alls för 10 år sedan. Jag tror att man måste försöka lära sig språket om man ska leva i Thailand annars kommer man inte lyckas få ett bra liv Thailand. Katastof klart som tusan man måste lära sig språket där man väljer att bo och sen kryllar det ju av trevligt folk så man får ju skaffa nya vänner helt enkelt thai som europe. Tråkigt att folk inte tar de tillfällen som kommer i livet utan bara blir ensamma och bittra inte för att jag egentligen kan uttala mig då jag inte känner han men ändå. Din berättelse stämmer nog tyvär in på ganska många utlänningar och jag tror precis som du att språket är jätteviktigt liksom att skaffa sig en vettig sysselsättning och Thailändska vänner, och är man inte beredd att göra detta så är det nog bättre att leva som en evig turist bland andra turister på en plats som landsmän söker sig till, sen finns det ju alltid undantag som t.ex Baa som får till det ändå. Så går det när man är en toffel. Är man bortskämd med Phuket och att få besök av sina polare emellanåt så får man väl tänka efter före om det är en smart ide´att flytta in i ett hus på landet med sina svärföräldrar. Är ju två helt olika liv man lever beroende på om man bor i en turistort eller ute på landet. Vadå "bortskämd med Phuket" Det skulle aldrig falla mig in att bo på en turistort. Skämt åsido. Just det till de rödmarkerade, utom att jag inte tycker att det kryllar av personer, som det är intressant att prata med, men det är säkert lättare att hitta i en thaiby än i Sverige, eftersom man då även har kulturskillnader att prata om (Om man kan tillräckligt för att förstå varandra alltså.) Summa summarum: På vissa ställen behöver man inte kunna någon thai för att kunna trivas men med en del thaikunskaper går det säkert att trivas i en thaiby, som t ex Isan Lover. De flesta inflyttade som inte kan förstå eller tala thai kan inte ha ett meningsfullt samtal med lokalbefolkningen. Dessvärre gäller detsamma för de som kan förstå och tala thai. Oops! Det blev ett pluskarma för mycket för den posten. Jag läste lite slarvigt och trodde först att du menade att det även gäller faranger, som kan en del thai, men pratar mycket om öl, sprit o d ) Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 En bra engelska hjälper inte i Thailand. Dålig engelska klarar man sig bättre med, konstigt nog. Det är inte så konstigt. T ex om man väljer mer lättbegripliga ord, även då det inte är riktigt rätt att använda dem, så blir det ju lättare för dem att förstå. I annan tråd klagades på min engelska, som de hade hittat i något helt annat forum (!) Iofs har jag säkert glömt en del sedan skoltiden, men under ett läsår skrev jag totalt ETT fel på alla skriftliga läxförhör, som vi fick s g s varenda vecka... Förenklingssättet har jag tillämpat mycket t ex då jag byggde upp en organisation med ryska programmerare, och namnet på en liten hjälporganication översatte vi fel med flit då den började jobba utomlands, för "help" vet ju fler betydelsen på. Kanske glömde jag någonstans att switcha tillbaka till "riktig" engelska Till ryssarna skrev jag f ö då och då mycket grova språkfel MED FLIT, så att även de såg att det var fel, för att höja deras språkliga självförtroende ) Kanske för att vi står för vår egen försörjning och inte behöver integreras i samhället på samma sätt, men det är väl klart att man vill lära sig thai om man flyttar dit. Något ligger det i det, MEN en hel del fastboende faranger är väl sjukpensionärer? Gällande Sverige så får inte ens högutbildade ofta någon bra chans, många företag sorterar bort dem bara för att de har ett utlänskt namn, ÄVEN då de är födda i Sverige/pratar bra svenska!... Det finns ju t ex många taxichaffisar, som har mycket höga andra utbildningar. Men inom vården har det skett en förbättring. Antagligen beroende på att det blev stor läkarbrist, så det blev framtvingat... På sjukhuset i "stan" här i Sverige, finns vad jag vet bara EN SVENSK läkare och resten är invandrare... (Östeuropisk, Kines, Arab, Afrikan.) Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Hej Janne, med 100+ expat bekanta och 100+ thai bekanta i form av kollegor och vänner till familjen så har jag nog tillräckligt med referenser. Har jobbat med thai i snart 4 år och är gift thai med 2 halvbarn. Kanske handlar det om att definera vad ett meningsfullt samtal kan vara? med risk för att raljera så brukar de flesta samtal handla om: Vad åt du/vad ska du äta? Kommer det att regna snart? Spökar det/har det spökat/kommer det att spöka? Vad är guldpriset? Vilket nummer kommer att vinna på lotteriet? Vem är otrogen med vem? Kan du låna mig pengar? Jag klarar samtliga ämnen på godkänd thai men föredrar numera att avstå till förmån för mer givande samtal med vänner från andra delar av världen. Visste ni förresten att thailändska tonåringar har näst lägst IQ i världen? Tål att tänka på. Ungefär som "Svensson" då En bunt här på MPR är uppenbarligen mest intresserade av att diskutera vilken som är godaste ölen o d och de har bara kommit med en massa skitsnack då jag skrivit om forskningar som t ex: /"övernaturligt". Mycket amerikanska och ryska militärpengar satsades på sådan forskning under "Kalla kriget". Då det slutade skrev en av de amerikanska chefsforskarna en bok om det, och den läste jag och testade och tränade ett tag, innan jag kom på att det inte är spännande att se på sport om man blir för bra på att veta hur det kommer att gå. Det finns olika sorters, och en del tror jag inte på, och det finns även många bluffmakare, som försöker blåsa folk på pengar. Men det finns även många bevis på att det går att göra mycket "övernaturligt". (T ex svenska "Det okända" och medier har använts för att lösa brott i både USA och New Zeeland). Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). /mental träning. Har funnits "alltid" t ex inom shamanism och yoga. Anpassning till sport och moderna företeelser som t ex botande av flygskräck har forskats fram på bl a GIH (=Gymnastik och Idrottshögskolan) och Bosön (=centret för sport) 1976 och senare. Den forskning, som jag haft mest kontakt med, har även gjort varianter för t ex rökavvänjning. Vet inte om någon gjort sådana här träningar speciellt gällande alkoholproblem, men i alla fall då det är på nivån gränsfall till alkoholism så går det att använda sådan här träning för att få bort problemet för individen. Istället har "ölargänget" bara snackat skit då något sådant här skrivits... /Det går även att nå bra resultat genom att kombinera sådant som redan upptäckts men tidigare bara använts inom helt andra områden. Även om det kom "ölargänget" med en massa skitsnack... Så det är mycket mer givande att prata med en thaibybo... Jag klarar samtliga ämnen på godkänd thai men föredrar numera att avstå till förmån för mer givande samtal med vänner från andra delar av världen. Visste ni förresten att thailändska tonåringar har näst lägst IQ i världen? Tål att tänka på. Nej det visste jag inte. Har du en källa att hänvisa till ? Enligt denna så ligger Thailand på 57:e plats av 189 länder när det gäller IQ. Visserligen är det inte bara tonåringar som är testade men jag har svårt att tro att dom skulle rusa från 188:e till 57:e plats bara för att dom plötsligt lämnar tonårsstadiet. http://en.wikipedia.alth_of_Nations Fritz.. Iofs har jag ingen kontakt med thai, som inte använder datorer, så det blir inte ett thaigenomsnitt, men jag känner många thai, som är mycket smartare än genomsnittet på hårdsupande barfaranger... Gällande IQ-tester, så verkar en del av testutformarna inte ha vidare högt IQ En del tester mäter ju INTE förmågan att tänka ut saker, utan mäter bara kunskap!!! Inom t ex skolan har jag träffat många, som har bra MINNE, så de kan rabbla upp svar, men de är ganska blåsta och kan knappt tänka ut något själva. Och IQ-testfrågor är ofta gjorda för västerlandet, så det är ju inte ett dugg konstigt om folk från andra delar av världen får lägre resultat. Undantaget faranger, som är mycket i båda, så vet ju många asiater mycket mer om västvärlden än västvärlden vet om dem. T ex så är det ju inte särskilt intressant för en smart hövding in en afrikansk by att veta om New York är huvudstad eller inte i USA. Under andra världskriget försökte USA avslöja spioner genom att fråga misstänka personer saker om USA typ vilken är huvudstaden i olika amerikanska stater. De "avslöjade" inte en enda spion, men många oskyldiga amerikaner... ) Om man skulle mäta vad genomsnittsbefolkningen vet om ANDRA delar av världen än sin egen, så är säkert amerikaner bland de sämsta. Vid en undersökning visste en stor del av dem inte ens vad huvudstaden i Irak heter, fastän det säkert sägs ofta på amerikanska nyheterna efter att USA började ha militärer där. T ex svarade en amerikanska med univesitetsexamen "Afganistan" på den frågan! ) Men en del IQ-skillnader finns säkert mellan fattiga och rika länder för /näringsbrist. Speciellt i unga år, kan sådan skada hjärnutvecklingen. (T ex visade TV nyligen skrämmande hjärnskador p g a det i en by i sydamerika.) /utbildning. Hjärnan behöver vettig stimulering för att utvecklas bra. Där det finns mer (utbildnings-)resurser blir det såklart mycket lättare att åstadkomma. Men det behöver INTE nödvändigtvis vara vanlig skolutbildning. T ex finns det en hel del gatubarn, som är mycket smartare än västerlänska skolbarn. /Sedan finns det även kulturella skillnader gällande VAD man anser vara viktigt. En del vettiga sådana, men ibland även skadliga. (T ex skulle Thailand säkert nått bättre resultat om de tänkt annorlunda gällande utbildning gällande utlänska språk. Ganska nyligen kom det iofs ett förslag om hårdsatsning på det, men det var väldigt ineffektivt utformat. Det gick ut på att skaffa utlänska engelskalärare med mycket högre lön än thai. Sedan skulle de använda dem i vanliga skolor, istället för att använda dem till att utbilda engelskalärare!!! Med deras förslag kommer det ju att bli stor brist på engelskalärare även efter det kostsamma projektet är slut... Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Ungefär som "Svensson" då En bunt här på MPR är uppenbarligen mest intresserade av att diskutera vilken som är godaste ölen o d och de har bara kommit med en massa skitsnack då jag skrivit om forskningar som t ex: /"övernaturligt". Mycket amerikanska och ryska militärpengar satsades på sådan forskning under "Kalla kriget". Då det slutade skrev en av de amerikanska chefsforskarna en bok om det, och den läste jag och testade och tränade ett tag, innan jag kom på att det inte är spännande att se på sport om man blir för bra på att veta hur det kommer att gå. Det finns olika sorters, och en del tror jag inte på, och det finns även många bluffmakare, som försöker blåsa folk på pengar. Men det finns även många bevis på att det går att göra mycket "övernaturligt". (T ex svenska "Det okända" och medier har använts för att lösa brott i både USA och New Zeeland). Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). /mental träning. Har funnits "alltid" t ex inom shamanism och yoga. Anpassning till sport och moderna företeelser som t ex botande av flygskräck har forskats fram på bl a GIH (=Gymnastik och Idrottshögskolan) och Bosön (=centret för sport) 1976 och senare. Den forskning, som jag haft mest kontakt med, har även gjort varianter för t ex rökavvänjning. Vet inte om någon gjort sådana här träningar speciellt gällande alkoholproblem, men i alla fall då det är på nivån gränsfall till alkoholism så går det att använda sådan här träning för att få bort problemet för individen. Istället har "ölargänget" bara snackat skit då något sådant här skrivits... /Det går även att nå bra resultat genom att kombinera sådant som redan upptäckts men tidigare bara använts inom helt andra områden. Även om det kom "ölargänget" med en massa skitsnack... Så det är mycket mer givande att prata med en thaibybo... Iofs har jag ingen kontakt med thai, som inte använder datorer, så det blir inte ett thaigenomsnitt, men jag känner många thai, som är mycket smartare än genomsnittet på hårdsupande barfaranger... Gällande IQ-tester, så verkar en del av testutformarna inte ha vidare högt IQ En del tester mäter ju INTE förmågan att tänka ut saker, utan mäter bara kunskap!!! Inom t ex skolan har jag träffat många, som har bra MINNE, så de kan rabbla upp svar, men de är ganska blåsta och kan knappt tänka ut något själva. Och IQ-testfrågor är ofta gjorda för västerlandet, så det är ju inte ett dugg konstigt om folk från andra delar av världen får lägre resultat. Undantaget faranger, som är mycket i båda, så vet ju många asiater mycket mer om västvärlden än västvärlden vet om dem. T ex så är det ju inte särskilt intressant för en smart hövding in en afrikansk by att veta om New York är huvudstad eller inte i USA. Under andra världskriget försökte USA avslöja spioner genom att fråga misstänka personer saker om USA typ vilken är huvudstaden i olika amerikanska stater. De "avslöjade" inte en enda spion, men många oskyldiga amerikaner... ) Om man skulle mäta vad genomsnittsbefolkningen vet om ANDRA delar av världen än sin egen, så är säkert amerikaner bland de sämsta. Vid en undersökning visste en stor del av dem inte ens vad huvudstaden i Irak heter, fastän det säkert sägs ofta på amerikanska nyheterna efter att USA började ha militärer där. T ex svarade en amerikanska med univesitetsexamen "Afganistan" på den frågan! ) Men en del IQ-skillnader finns säkert mellan fattiga och rika länder för /näringsbrist. Speciellt i unga år, kan sådan skada hjärnutvecklingen. (T ex visade TV nyligen skrämmande hjärnskador p g a det i en by i sydamerika.) /utbildning. Hjärnan behöver vettig stimulering för att utvecklas bra. Där det finns mer (utbildnings-)resurser blir det såklart mycket lättare att åstadkomma. Men det behöver INTE nödvändigtvis vara vanlig skolutbildning. T ex finns det en hel del gatubarn, som är mycket smartare än västerlänska skolbarn. /Sedan finns det även kulturella skillnader gällande VAD man anser vara viktigt. En del vettiga sådana, men ibland även skadliga. (T ex skulle Thailand säkert nått bättre resultat om de tänkt annorlunda gällande utbildning gällande utlänska språk. Ganska nyligen kom det iofs ett förslag om hårdsatsning på det, men det var väldigt ineffektivt utformat. Det gick ut på att skaffa utlänska engelskalärare med mycket högre lön än thai. Sedan skulle de använda dem i vanliga skolor, istället för att använda dem till att utbilda engelskalärare!!! Med deras förslag kommer det ju att bli stor brist på engelskalärare även efter det kostsamma projektet är slut... Då är det ingen IQ-test, utan det är ett kunnskapstest. Har du inte förstått skilnaden så avråder jag dig ifrån att göra något av testerna. Besvikelsen fåor din del kan bli enorm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Ungefär som "Svensson" då En bunt här på MPR är uppenbarligen mest intresserade av att diskutera vilken som är godaste ölen o d och de har bara kommit med en massa skitsnack då jag skrivit om forskningar som t ex: /"övernaturligt". Mycket amerikanska och ryska militärpengar satsades på sådan forskning under "Kalla kriget". Då det slutade skrev en av de amerikanska chefsforskarna en bok om det, och den läste jag och testade och tränade ett tag, innan jag kom på att det inte är spännande att se på sport om man blir för bra på att veta hur det kommer att gå. Det finns olika sorters, och en del tror jag inte på, och det finns även många bluffmakare, som försöker blåsa folk på pengar. Men det finns även många bevis på att det går att göra mycket "övernaturligt". (T ex svenska "Det okända" och medier har använts för att lösa brott i både USA och New Zeeland). Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). /mental träning. Har funnits "alltid" t ex inom shamanism och yoga. Anpassning till sport och moderna företeelser som t ex botande av flygskräck har forskats fram på bl a GIH (=Gymnastik och Idrottshögskolan) och Bosön (=centret för sport) 1976 och senare. Den forskning, som jag haft mest kontakt med, har även gjort varianter för t ex rökavvänjning. Vet inte om någon gjort sådana här träningar speciellt gällande alkoholproblem, men i alla fall då det är på nivån gränsfall till alkoholism så går det att använda sådan här träning för att få bort problemet för individen. Istället har "ölargänget" bara snackat skit då något sådant här skrivits... /Det går även att nå bra resultat genom att kombinera sådant som redan upptäckts men tidigare bara använts inom helt andra områden. Även om det kom "ölargänget" med en massa skitsnack... Så det är mycket mer givande att prata med en thaibybo... Iofs har jag ingen kontakt med thai, som inte använder datorer, så det blir inte ett thaigenomsnitt, men jag känner många thai, som är mycket smartare än genomsnittet på hårdsupande barfaranger... Gällande IQ-tester, så verkar en del av testutformarna inte ha vidare högt IQ En del tester mäter ju INTE förmågan att tänka ut saker, utan mäter bara kunskap!!! Inom t ex skolan har jag träffat många, som har bra MINNE, så de kan rabbla upp svar, men de är ganska blåsta och kan knappt tänka ut något själva. Och IQ-testfrågor är ofta gjorda för västerlandet, så det är ju inte ett dugg konstigt om folk från andra delar av världen får lägre resultat. Undantaget faranger, som är mycket i båda, så vet ju många asiater mycket mer om västvärlden än västvärlden vet om dem. T ex så är det ju inte särskilt intressant för en smart hövding in en afrikansk by att veta om New York är huvudstad eller inte i USA. Under andra världskriget försökte USA avslöja spioner genom att fråga misstänka personer saker om USA typ vilken är huvudstaden i olika amerikanska stater. De "avslöjade" inte en enda spion, men många oskyldiga amerikaner... ) Om man skulle mäta vad genomsnittsbefolkningen vet om ANDRA delar av världen än sin egen, så är säkert amerikaner bland de sämsta. Vid en undersökning visste en stor del av dem inte ens vad huvudstaden i Irak heter, fastän det säkert sägs ofta på amerikanska nyheterna efter att USA började ha militärer där. T ex svarade en amerikanska med univesitetsexamen "Afganistan" på den frågan! ) Men en del IQ-skillnader finns säkert mellan fattiga och rika länder för /näringsbrist. Speciellt i unga år, kan sådan skada hjärnutvecklingen. (T ex visade TV nyligen skrämmande hjärnskador p g a det i en by i sydamerika.) /utbildning. Hjärnan behöver vettig stimulering för att utvecklas bra. Där det finns mer (utbildnings-)resurser blir det såklart mycket lättare att åstadkomma. Men det behöver INTE nödvändigtvis vara vanlig skolutbildning. T ex finns det en hel del gatubarn, som är mycket smartare än västerlänska skolbarn. /Sedan finns det även kulturella skillnader gällande VAD man anser vara viktigt. En del vettiga sådana, men ibland även skadliga. (T ex skulle Thailand säkert nått bättre resultat om de tänkt annorlunda gällande utbildning gällande utlänska språk. Ganska nyligen kom det iofs ett förslag om hårdsatsning på det, men det var väldigt ineffektivt utformat. Det gick ut på att skaffa utlänska engelskalärare med mycket högre lön än thai. Sedan skulle de använda dem i vanliga skolor, istället för att använda dem till att utbilda engelskalärare!!! Med deras förslag kommer det ju att bli stor brist på engelskalärare även efter det kostsamma projektet är slut... Inga korta inlägg du gör . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Ungefär som "Svensson" då En bunt här på MPR är uppenbarligen mest intresserade av att diskutera vilken som är godaste ölen o d och de har bara kommit med en massa skitsnack då jag skrivit om forskningar som t ex: /"övernaturligt". Mycket amerikanska och ryska militärpengar satsades på sådan forskning under "Kalla kriget". Då det slutade skrev en av de amerikanska chefsforskarna en bok om det, och den läste jag och testade och tränade ett tag, innan jag kom på att det inte är spännande att se på sport om man blir för bra på att veta hur det kommer att gå. Det finns olika sorters, och en del tror jag inte på, och det finns även många bluffmakare, som försöker blåsa folk på pengar. Men det finns även många bevis på att det går att göra mycket "övernaturligt". (T ex svenska "Det okända" och medier har använts för att lösa brott i både USA och New Zeeland). Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). /mental träning. Har funnits "alltid" t ex inom shamanism och yoga. Anpassning till sport och moderna företeelser som t ex botande av flygskräck har forskats fram på bl a GIH (=Gymnastik och Idrottshögskolan) och Bosön (=centret för sport) 1976 och senare. Den forskning, som jag haft mest kontakt med, har även gjort varianter för t ex rökavvänjning. Vet inte om någon gjort sådana här träningar speciellt gällande alkoholproblem, men i alla fall då det är på nivån gränsfall till alkoholism så går det att använda sådan här träning för att få bort problemet för individen. Istället har "ölargänget" bara snackat skit då något sådant här skrivits... /Det går även att nå bra resultat genom att kombinera sådant som redan upptäckts men tidigare bara använts inom helt andra områden. Även om det kom "ölargänget" med en massa skitsnack... Så det är mycket mer givande att prata med en thaibybo... Iofs har jag ingen kontakt med thai, som inte använder datorer, så det blir inte ett thaigenomsnitt, men jag känner många thai, som är mycket smartare än genomsnittet på hårdsupande barfaranger... Gällande IQ-tester, så verkar en del av testutformarna inte ha vidare högt IQ En del tester mäter ju INTE förmågan att tänka ut saker, utan mäter bara kunskap!!! Inom t ex skolan har jag träffat många, som har bra MINNE, så de kan rabbla upp svar, men de är ganska blåsta och kan knappt tänka ut något själva. Och IQ-testfrågor är ofta gjorda för västerlandet, så det är ju inte ett dugg konstigt om folk från andra delar av världen får lägre resultat. Undantaget faranger, som är mycket i båda, så vet ju många asiater mycket mer om västvärlden än västvärlden vet om dem. T ex så är det ju inte särskilt intressant för en smart hövding in en afrikansk by att veta om New York är huvudstad eller inte i USA. Under andra världskriget försökte USA avslöja spioner genom att fråga misstänka personer saker om USA typ vilken är huvudstaden i olika amerikanska stater. De "avslöjade" inte en enda spion, men många oskyldiga amerikaner... ) Om man skulle mäta vad genomsnittsbefolkningen vet om ANDRA delar av världen än sin egen, så är säkert amerikaner bland de sämsta. Vid en undersökning visste en stor del av dem inte ens vad huvudstaden i Irak heter, fastän det säkert sägs ofta på amerikanska nyheterna efter att USA började ha militärer där. T ex svarade en amerikanska med univesitetsexamen "Afganistan" på den frågan! ) Men en del IQ-skillnader finns säkert mellan fattiga och rika länder för /näringsbrist. Speciellt i unga år, kan sådan skada hjärnutvecklingen. (T ex visade TV nyligen skrämmande hjärnskador p g a det i en by i sydamerika.) /utbildning. Hjärnan behöver vettig stimulering för att utvecklas bra. Där det finns mer (utbildnings-)resurser blir det såklart mycket lättare att åstadkomma. Men det behöver INTE nödvändigtvis vara vanlig skolutbildning. T ex finns det en hel del gatubarn, som är mycket smartare än västerlänska skolbarn. /Sedan finns det även kulturella skillnader gällande VAD man anser vara viktigt. En del vettiga sådana, men ibland även skadliga. (T ex skulle Thailand säkert nått bättre resultat om de tänkt annorlunda gällande utbildning gällande utlänska språk. Ganska nyligen kom det iofs ett förslag om hårdsatsning på det, men det var väldigt ineffektivt utformat. Det gick ut på att skaffa utlänska engelskalärare med mycket högre lön än thai. Sedan skulle de använda dem i vanliga skolor, istället för att använda dem till att utbilda engelskalärare!!! Med deras förslag kommer det ju att bli stor brist på engelskalärare även efter det kostsamma projektet är slut... Tjena! När du säger att du bara citat: Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden:slut citat. Har själv lite problem med spik till dagens V75...har du möjlighet att kolla in hur det gick i lopp V75-6 senare idag behöver lite hjälp till miljonerna idag. Hör av dej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flor Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 (ändrad) ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Detta provade jag och det gick bra, men sedan försökte jag förflytta mig till Gävletravet 4 timmar framåt men det sket sig totalt. Vad gjorde jag för fel ? Ändrades Oktober 8, 2011 av flor bor i Korat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 cut Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). cut Ditt inlägg var rätt långt och jag förstår nog inte riktigt vad du vill få sagt men just din förmåga att kunna förflytta dig i tiden, gärna i kombination med egenskapen att kunna prata med katter, öppnar ju upp för oanade möjligheter om du nu skulle vara olycklig i byn. Man skulle ju kunna tänka sig att du och katten satt i köket och sedan förflyttade er till vardagsrummet och sedan kan ni hålla på och resa fram och tillbaka mellan dessa två rum och tider och eventuellt spela fyrmanswhist (heter det så om två av spelarna är katter?), alltså om det blir riktigt tråkigt i byn vill säga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 En viktig sak med umgänget- livet i Thailand är att man inte kan "sälja sin själ, dvs att dom saker som man inte kan acceptera med "thaistyle Jag är själv en förespråkare av integration, att man gör sitt bästa för att passa in i det nya landet, men inte till priset av att man gör saker mot sin egen vilja Om man inte gillar att kreti & pleti dyker in o raidar din kyl, säg ifrån Om man inte vill ha tillbaks sin bil med tom tank eller trasig, säg ifrån Dessa saker har inget att göra med Thaikultur, snarare med "Thaistyle eller girighet Uttrycket " kå juum betyder - be att få låna, men hos en del Asiater så betyder det "kå luum - jag ber att få glömma (att jag lånat din pryl och nu är den min ! ) To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Oktober 8, 2011 Dela Inlagd Oktober 8, 2011 Ungefär som "Svensson" då En bunt här på MPR är uppenbarligen mest intresserade av att diskutera vilken som är godaste ölen o d och de har bara kommit med en massa skitsnack då jag skrivit om forskningar som t ex: /"övernaturligt". Mycket amerikanska och ryska militärpengar satsades på sådan forskning under "Kalla kriget". Då det slutade skrev en av de amerikanska chefsforskarna en bok om det, och den läste jag och testade och tränade ett tag, innan jag kom på att det inte är spännande att se på sport om man blir för bra på att veta hur det kommer att gå. Det finns olika sorters, och en del tror jag inte på, och det finns även många bluffmakare, som försöker blåsa folk på pengar. Men det finns även många bevis på att det går att göra mycket "övernaturligt". (T ex svenska "Det okända" och medier har använts för att lösa brott i både USA och New Zeeland). Själv testade jag nästan bara "att förflytta sig fram och tillbaka i tiden" d v s titta in i framtiden. ALLA även fysiker är överens om att tiden är 4:e dimensionen, så det är inte så mycket konstigare än att gå mellan köket och vardagsrummet Och sådana tester har jag alltså gjort för att visa både en civilekonom och en civilingeniör, vilka sa att det är omöjligt. De tappade hakan /att även katter har språkuttryck (något tysk universitet hade forskat fram det på 90-talet). /mental träning. Har funnits "alltid" t ex inom shamanism och yoga. Anpassning till sport och moderna företeelser som t ex botande av flygskräck har forskats fram på bl a GIH (=Gymnastik och Idrottshögskolan) och Bosön (=centret för sport) 1976 och senare. Den forskning, som jag haft mest kontakt med, har även gjort varianter för t ex rökavvänjning. Vet inte om någon gjort sådana här träningar speciellt gällande alkoholproblem, men i alla fall då det är på nivån gränsfall till alkoholism så går det att använda sådan här träning för att få bort problemet för individen. Istället har "ölargänget" bara snackat skit då något sådant här skrivits... /Det går även att nå bra resultat genom att kombinera sådant som redan upptäckts men tidigare bara använts inom helt andra områden. Även om det kom "ölargänget" med en massa skitsnack... Så det är mycket mer givande att prata med en thaibybo... Iofs har jag ingen kontakt med thai, som inte använder datorer, så det blir inte ett thaigenomsnitt, men jag känner många thai, som är mycket smartare än genomsnittet på hårdsupande barfaranger... Gällande IQ-tester, så verkar en del av testutformarna inte ha vidare högt IQ En del tester mäter ju INTE förmågan att tänka ut saker, utan mäter bara kunskap!!! Inom t ex skolan har jag träffat många, som har bra MINNE, så de kan rabbla upp svar, men de är ganska blåsta och kan knappt tänka ut något själva. Och IQ-testfrågor är ofta gjorda för västerlandet, så det är ju inte ett dugg konstigt om folk från andra delar av världen får lägre resultat. Undantaget faranger, som är mycket i båda, så vet ju många asiater mycket mer om västvärlden än västvärlden vet om dem. T ex så är det ju inte särskilt intressant för en smart hövding in en afrikansk by att veta om New York är huvudstad eller inte i USA. Under andra världskriget försökte USA avslöja spioner genom att fråga misstänka personer saker om USA typ vilken är huvudstaden i olika amerikanska stater. De "avslöjade" inte en enda spion, men många oskyldiga amerikaner... ) Om man skulle mäta vad genomsnittsbefolkningen vet om ANDRA delar av världen än sin egen, så är säkert amerikaner bland de sämsta. Vid en undersökning visste en stor del av dem inte ens vad huvudstaden i Irak heter, fastän det säkert sägs ofta på amerikanska nyheterna efter att USA började ha militärer där. T ex svarade en amerikanska med univesitetsexamen "Afganistan" på den frågan! ) Men en del IQ-skillnader finns säkert mellan fattiga och rika länder för /näringsbrist. Speciellt i unga år, kan sådan skada hjärnutvecklingen. (T ex visade TV nyligen skrämmande hjärnskador p g a det i en by i sydamerika.) /utbildning. Hjärnan behöver vettig stimulering för att utvecklas bra. Där det finns mer (utbildnings-)resurser blir det såklart mycket lättare att åstadkomma. Men det behöver INTE nödvändigtvis vara vanlig skolutbildning. T ex finns det en hel del gatubarn, som är mycket smartare än västerlänska skolbarn. /Sedan finns det även kulturella skillnader gällande VAD man anser vara viktigt. En del vettiga sådana, men ibland även skadliga. (T ex skulle Thailand säkert nått bättre resultat om de tänkt annorlunda gällande utbildning gällande utlänska språk. Ganska nyligen kom det iofs ett förslag om hårdsatsning på det, men det var väldigt ineffektivt utformat. Det gick ut på att skaffa utlänska engelskalärare med mycket högre lön än thai. Sedan skulle de använda dem i vanliga skolor, istället för att använda dem till att utbilda engelskalärare!!! Med deras förslag kommer det ju att bli stor brist på engelskalärare även efter det kostsamma projektet är slut... Inga problem att flytta sig fram i tiden, problemet är ju att komma tillbaka. T.ex när jag i lördags kväll intog middagen på flyget från Bryssel så svalde jag även ner en lagom dos Rohypnol. Det sista jag tänkte på var att det skulle bli skönt att komma hem. TA MIG FAN tror du inte det var exakt vad som hände. Jag landade och mådde bra som vanligt. Senare på söndagskvällen tog jag återigen en lämplig dos Rohypnol ((( då jag jobbar uppemot 100 timmar i veckan tar det lite tid att varva ner))) och försökte förflytta mig till landningen i Bangkok. Detta för att TJÄNA en dag, kan jag göra så varje dag behöver jag aldrig jobba 100 timmar i VECKAN igen. Dock gick det inte att förflytta sig TILLBAKA i tiden. Jag ska förklara detta för nästa sjöingenjör jag träffar och se hur knäpp han tror jag är / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu