Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Turbulent munkliv i ett tempel i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det buddhistiska munklivet får en ofta att tänka på stillhet och inre frid.

Munkar vid ett thailändskt tempel har dock gjort anmälningar mot varandra hos polisen,

bland annat för stöld och hot.

Jirawat Pasanano säger att han tvingades lämna sitt tempel efter att två andra munkar

slagit honom, hotat honom med pistol och krävt att han skulle sluta med sin lukrativa

morgonrunda genom Bangkok för allmosor.

Men det två anklagade, Pitch Prapasaro och en munk känd som Auan har gjort en egen

anmälan.

Dom påstår att den 44-åriga Jirawat har hittat på incidenten med pistolen för att

hämnas på Auan, som hade anklagat Jirawat för att ha använt templets namn för att samla

in allmosor som sedan hamnade i egen ficka.

Auan, som man tror är i 50-årsåldern säger sig inte ha något motiv för att vilja ha

Jirawats runda.

"Det är helt osant att jag använde en pistol för att skrämma honom. Jag har dålig hälsa

och jag slutade att gå för att samla allmosor för fem år sedan", berättade han för

journalister.

Källa: http://www.menafn.com/qn_news_story_s.asp?StoryId=1093444227&src=RSS

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om hur manga munkar som finns i Thailand.

Men det ar många .

Vissa, krökar, rökar och g-kar

Hustrun läser pa universitet pa helgerna.

En av klasskamraterna är en munk , på hög niva.

Nu har han börjat förfolja min fru.

Ringer i tid och otid. senast idag 0600.

Klasskamraterna har redan noterat hans beteende.

En anmala ar på gang.

Såg häromdagen på tv, en smygfilmad munk som gick bärsärkar gång i ett tempel. Han stampade med ena foten pa bord stolar och mat.

Så heligheten skall man nog ta med en nypa salt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men in yellow" finns det gott om i Thailand..nu ska man väl inte dömma alla men många munkar är bara fake och lever dubbelliv med fru, älskarinnor, välfyllt bankkonto, statusprylar, stort hus, bil...osv.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog har man sett märkliga beteenden hos vissa munkar i olika tempel som gör en väldigt fundersam.

Att sitta med en surfplatta, tiden mellan "kunderna", att ta emot bön och sprätta vigvatten på de bedjande för att sen återgå till internet.

Sitta och röka utanför templet tycker jag inte hör hemma i den miljön.

Alla gåvor och pengar i urnorna, är nog intressanta för de som inte har rent mjöl i påsen.

Tror nog att lättförtjänta pengar drar till sig bedragare, och vad är väl lättare än att promenera genom byn och ta emot alla matgåvor och knyten, istället för att jobba för brödfödan.

Sen är väl många munkar bara tillfälligt "munk", på liknande sätt vi gör en värnplikt, och tar med sig beteende från tiden före och till den miljö de återvänder till efter "munkplikten"

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

På sätt och vis ska både vi och thailändarna vara glada åt att templen vid sidan av

troende munkar även huserar och klär en massa trasiga och arbetskygga individer.

Templen är ju Thailands svar på ett socialt skyddsnät där samhället inget har att erbjuda.

Utan dessa öppna tempel så hade ju alla dessa herrar stått och hängt i gathörnen när det skymmer om kvällen.

Hur det kan vara, ja det har jag sett i bland annat Manilla. :nono:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...