Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] DSI: Armén dödade Reuters fotograf


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Abslout möjligt. I en stridssituation är misstag inte ovanliga tyvärr

"Misstag" i en stridssituation?

-Tja, du har ju tidigare uttalat dig om militären och dess "brottsbekäpande" roll i samhället.

Uppriktiga och karaktärsavlöjande skriverier från både dig och mig, tycker jag.

http://www.maipenrai...post__p__337229

http://www.maipenrai...post__p__337232

http://www.maipenrai.se/forum/t/14102-nyhet-jamnt-allmant-val-i-Thailand-den-3-juli/page__view__findpost__p__337238

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Isaan Butterfly

    5

  • MaiChai

    5

  • audirs2

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Perra Du har rätt.

Jag blandade ihop fallet med ett annat fall där en italiensk journalist också blev skjuten av soldaterna.

Fallet om italienaren nämns också i källan till denna tråds forsta inlägg.

No pom pem...vart lite fundersam om det var fler utlänningar som strök med som jag missat... :)

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Misstag" i en stridssituation?

-Tja, du har ju tidigare uttalat dig om militären och dess "brottsbekäpande" roll i samhället.

Uppriktiga och karaktärsavlöjande skriverier från både dig och mig, tycker jag.

http://www.maipenrai...post__p__337229

http://www.maipenrai...post__p__337232

http://www.maipenrai...post__p__337238

Ditt militär-spöke skuggar ditt omdöme som vanligt ser jag ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger man sej in i en orossituation av fri vilja så har man säkerligen förstått allvaret

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ditt militär-spöke skuggar ditt omdöme som vanligt ser jag ..

He He,

Tja, du själv lämnade ju det militära av någon orsak.

Kan det bero på ditt eget eller dina överordnades goda omdöme? ;)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

He He,

Tja, du själv lämnade ju det militära av någon orsak.

Kan det bero på ditt eget eller dina överordnades goda omdöme? :wink:

SN

En halvering av svenska försvaret över natten gjorde att rätt många av oss inte rymdes i den nya budgeten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Tallviking Vi får väl hoppas att Thailands regering gor något liknande nu när de behover pengar till hojda minimiloner och hojd ersättning till risodlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking Vi får väl hoppas att Thailands regering gor något liknande nu när de behover pengar till hojda minimiloner och hojd ersättning till risodlarna.

Tveksam till att det blir något med det, Yingluck har lovat armén 30 nya helikoptrar. Sen bidde det ju bara en tummetott av den utlovade höjningen av minimilönen, endast 7 provinser av 77 skulle ju få den-ifall de var statligt anställda.

http://defense-studies.blogspot.com/2011/07/govt-to-back-new-chopper-fleet-plan.html

“My government is willing to do anything it can to support the army,” she said.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Men visst håller du med om att om regeringen Yingluck halverar antalet generaler och andra hogre befäl, och istället använder dessa pengar till helikopterinkop, så gor de den thailändska armen en tjänst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst håller du med om att om regeringen Yingluck halverar antalet generaler och andra hogre befäl, och istället använder dessa pengar till helikopterinkop, så gor de den thailändska armen en tjänst?

Håller helt med om att regeringen måste minska utgifter på något håll. Just nu ökas utgifterna på en rad områden (löner,bensin,ris mm) och inkomsterna ska minskas (företagsskatt, bilar, hus).

Och allt finansieras med lånade pengar! (Budgeten var underbalanserad redan innan valfläsket skulle betalas)

Det verkar som om de har Grekland som föredöme.

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst håller du med om att om regeringen Yingluck halverar antalet generaler och andra hogre befäl, och istället använder dessa pengar till helikopterinkop, så gor de den thailändska armen en tjänst?

OM hon gör det så vore det bra för Thailand har en osedvanligt hög andel generaler och befäl i sin armé. Dock har jag inte sett ett enda uttalande om att armén ska minskas någonstans i Thailand, har du?

Sen tillkommer ju underhåll på materiel-något som uppenbart har varit eftersatt i Thailand-någon uppgift sade att de hade drygt 400 helikoptrar men bara 200 av dem var flygdugliga och antar vi att dessa tre som störtade räknades in ibland de flygdugliga så kanske det finns anledning att revidera vilka som går att flyga med och vilka som bör skrotas ytterligare en gång.

Men inte ens om man slopar hela armén och ersätter den med en vit flagga så skulle det räcka för att betalar för alla PT´s vallöften...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om de har Grekland som föredöme.

Vad ? Gregor får ju pengar från Finland, ingen ide att stoppa pengaflödet genom att spara, eller betala skatt själv.

Säger en stolt Finne :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ? Gregor får ju pengar från Finland, ingen ide att stoppa pengaflödet genom att spara, eller betala skatt själv.

Säger en stolt Finne :thumbsup:

Haken är väl att Thailand inte är med i EU och kan då inte ta del av pengarna från Nokialand...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fallet med italienaren skall nu också granskas av Bangkokpolisen

http://www.bangkokpo...last-year-death

Hej

Ja det börjar röra på sig lite, det gjorde nog gott med en ny regering för under den tidigare hände ju ingenting, dom verkade mest vilja förhala och tysta ner vad som hade inträffat och vilka som var skyldiga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det börjar röra på sig lite, det gjorde nog gott med en ny regering för under den tidigare hände ju ingenting, dom verkade mest vilja förhala och tysta ner vad som hade inträffat och vilka som var skyldiga.

Mvh Isan Lover

Dessvärre så har du nog rätt i det. Den förra regeringen hade, vad det verkar, definitivt lojalitetsproblem och utredningar som drogs igång gick i stå.

Eller så var det av andra skäl än lojalitet som utredningarna inte kom någonstans.

Hur som helst så är det bra att dessa saker utreds så att dessa händelser kan läggas bakom oss.

Med det sagt så vill jag också tillägga att jag tycker att man är mer än lovligt naiv, och t.o.m lite dum, om man tror att den befintliga regeringen gör det här i något slags rättviseintresse eller att man verkligen vill hitta syndabockar.

För om regeringen verkligen ville detta.. så skulle de också påskynda och lägga resurser på utredningar kring ansvaret för UDDs våldshets. En våldshets som många tycker är ensam skuldbärare till uppkomna kravaller med dödade som följd. Men eftersom UDDs ledare sitter med i regeringen så inser vilken lågstadieelev som helst att rättvisa och nyktra utredningar inte är det som ligger på agendan. Därav att regeringen enbart fokuserar på straff för militära felsteg (vilket alltså är rätt) samtidigt som man vill påverka domstolar att ändra åtal för de röda att gälla upplopp istället för terrorism.

Min gissning är att man vill skaffa sig förhandlingsutrymme genom att sätta press på de militära figurer som man ser som sina motståndare.

Allt för att så småningom komma överens om en generell amnesti för alla. Rättvisa skiter man alltså rätt löst i.

Som sista fråga så får man ju undra hur mycket som egentligen kommer att komma ur en sådan utredning.

Jag tror att den kommer att gå i stå, precis som i fallet förra gången.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Föreslår lite svenska-språket-utbildning för dig och ord-betydelse studier

Ja. Och för att bli det och en hel del andra yrken krävs åtminstone basala kuskaper i landets språk

Precis. Kuskaper i svenska språket och att sluta med särskrivning och onödigt användande av binde-sträck borde vara ett minimi - krav för att få bli yrkes - mili-tär kan man tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dessvärre så har du nog rätt i det. Den förra regeringen hade, vad det verkar, definitivt lojalitetsproblem och utredningar som drogs igång gick i stå. Eller så var det av andra skäl än lojalitet som utredningarna inte kom någonstans. Hur som helst så är det bra att dessa saker utreds så att dessa händelser kan läggas bakom oss. Med det sagt så vill jag också tillägga att jag tycker att man är mer än lovligt naiv, och t.o.m lite dum, om man tror att den befintliga regeringen gör det här i något slags rättviseintresse eller att man verkligen vill hitta syndabockar. För om regeringen verkligen ville detta.. så skulle de också påskynda och lägga resurser på utredningar kring ansvaret för UDDs våldshets. En våldshets som många tycker är ensam skuldbärare till uppkomna kravaller med dödade som följd. Men eftersom UDDs ledare sitter med i regeringen så inser vilken lågstadieelev som helst att rättvisa och nyktra utredningar inte är det som ligger på agendan. Därav att regeringen enbart fokuserar på straff för militära felsteg (vilket alltså är rätt) samtidigt som man vill påverka domstolar att ändra åtal för de röda att gälla upplopp istället för terrorism. Min gissning är att man vill skaffa sig förhandlingsutrymme genom att sätta press på de militära figurer som man ser som sina motståndare. Allt för att så småningom komma överens om en generell amnesti för alla. Rättvisa skiter man alltså rätt löst i. Som sista fråga så får man ju undra hur mycket som egentligen kommer att komma ur en sådan utredning. Jag tror att den kommer att gå i stå, precis som i fallet förra gången.

Hej

Jag tror inte att man fick utreda dessa händelser tidigare p.g.a Demokraternas koppling till Generalerna, och av tacksamhetsskuld till dessa eftersom det var dom som gav demokraterna makten, men nu när Generalernas makt är bruten (för tillfället) så kommer nog det här i ett annat läge.

Vad det gäller röda och gula som har begått brott så bör regeringen nog lyssna på "Truth for Reconciliation Commission of Thailand" rekommendationer hur dessa ska klassas och ses på.

[size=5]TRCT's recommendations to PM[/size]

Wed, 28/09/2011 - 18:10 | by prachatai

Truth for Reconciliation Commission of Thailand

Recommendations of the Truth for Reconciliation Commission of Thailand (TRCT) towards the policies in bringing reconciliation and solidarity among people in the nation and restoring democracy.

http://www.prachatai3.info/english/node/2799?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Kuskaper i svenska språket och att sluta med särskrivning och onödigt användande av binde-sträck borde vara ett minimi - krav för att få bli yrkes - mili-tär kan man tycka.

Inte oväntat att du skulle missa anledning och syfte med just dom bindestrecken ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...