Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] DSI: Armén dödade Reuters fotograf


MPR Nyheter

Recommended Posts

Chefen för Thailands Department of Special Investigation(DSI), Tharit Pengdit, vänder helt om

och har nu berättat för fransk massmedia att det var armén som var ansvarig för

dödsskjutningen av den japanska kameramannen Hiroyuki Muramoto under sammandrabbningarna

mellan rödskjortor och armén den 10 april 2010.

DSI har tidigare rapporterat att kulan som dödade Muramoto, som arbetade för Reuters,

kom från en vapentyp som armén inte använde den dagen.

Vändningen kom en dag efter att vice premiärminister Chalerm Yubamrung fråntagit

DSI uppgiften att utreda dödsfallen av 13 civila, inklusive Muramoto, som inträffade

under oroligheterna i April & Maj 2010.

Han har anklagat DSI för att vara ineffektiva, och har nu gett uppgiften till Bangkokpolisen.

Källa: http://www.ifex.org/Thailand/2011/09/23/army_responsibility/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Isaan Butterfly

    5

  • MaiChai

    5

  • audirs2

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

http://www.nationmultimedia.com/2011/09/24/national/TRC-grappling-with-revealing-names-related-to-Apri-30166031.html

Hmmm, det borde ju inte varar några problem att avslöja namnen på de som var skyldiga till att situationen till slut blev okontrollerbar-men de flesta sitter numera i parlamentet och har därför åtalsimmunitet

"We still don't have the truth in some parts of Bangkok," he said, adding that the process will take a long while yet.

Undras vilka delar det rör sig om.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Vad lägger du i begreppet "avrättade" ?

Militären sköt en obeväpnad reporter. Men som det dräller av exmilitärer på mpr så förstår jag att det inte inte går hem hos alla här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Militären sköt en obeväpnad reporter. Men som det dräller av exmilitärer på mpr så förstår jag att det inte inte går hem hos alla här.

Föreslår lite svenska-språket-utbildning för dig och ord-betydelse studier

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Föreslår lite svenska-språket-utbildning för dig och ord-betydelse studier

Just det, du var ju en exmilitär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, du var ju en exmilitär.

Ja. Och för att bli det och en hel del andra yrken krävs åtminstone basala kuskaper i landets språk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Ja. Och för att bli det och en hel del andra yrken krävs åtminstone basala kuskaper i landets språk

Så du tycker att avrättningen var ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker att avrättningen var ok?

Så du tycker att avrättningen var ok?

Jag anser att det inte var en avrättning och vad jag kan se är du ensam om den benämningen (som du inte verkar veta vad den betyder)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Jag anser att det inte var en avrättning och vad jag kan se är du ensam om den benämningen (som du inte verkar veta vad den betyder)

Ja, du är ju militär.

Link to comment
Dela på andra sajter

svenska-språket-utbildning för dig och ord-betydelse studier

Du är riktigt skarp när du är självironisk TV. För det var du väl nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du är ju militär.

Anser du Wikipedia, SAO och andra ordböcker vara styra av militären ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är riktigt skarp när du är självironisk TV. För det var du väl nu?

hehehe :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking Vad tror du i sakfrågan?

Kan soldaterna gjort fel här och skjutit ihjäl nyhetsbyrån Reuters obeväpnade italienske fotograf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur kulorna ven runt öronen från alla håll vid Khok Wua den 10 april så är det inte alls omöjligt att fotografen sköts med ett militärt vapen-sen om det tillhörde armén eller de svartklädda legosoldaterna mitt ibland rödskjortorna är förmodligen svårt att avgöra.

post-3473-0-73574600-1316853260.jpg

post-3473-0-73574600-1316853260.jpg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Huga Huga ny tjafstråd på G :ironi:

Vi kan varken påverka eller nåt annat så de e ingen ide å tjafsa om rätt eller fel <_<

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Med tanke på hur kulorna ven runt öronen från alla håll vid Khok Wua den 10 april så är det inte alls omöjligt att fotografen sköts med ett militärt vapen-sen om det tillhörde armén eller de svartklädda legosoldaterna mitt ibland rödskjortorna är förmodligen svårt att avgöra.

post-3473-0-73574600-1316853260.jpg

"(RSF/IFEX) - 21 September 2011 - In a stunning reversal, Department of Special Investigation (DSI) chief Tharit Pengdit told Agence France Presse on 17 September that the army was responsible for the fatal shooting of Japanese cameraman Hiroyuki Muramoto during clashes between government forces and "Red Shirt" protesters in Bangkok on 10 April 2010. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking Vad tror du i sakfrågan?

Kan soldaterna gjort fel här och skjutit ihjäl nyhetsbyrån Reuters obeväpnade italienske fotograf?

Den frågan lär vi nog aldrig få svar på?

¨"The change in position came a day after Deputy Prime Minister Chalerm Yubamrung relieved the DSI of responsibility for the special enquiry into the deaths of 13 civilians, including Muramoto, during the clashes in April and May 2010.

Accusing the DSI of being ineffective, Chalerm has put the Bangkok police in charge of the investigation."

Vilket sammanträffande?

Handlar nog mer om att dom utredande tjänstemännen försöker täcka sitt eget bakstycke, mer än att sanningen ska upp till ytan?

Liktväl är detta än mer tragiskt för dom anhöriga till reportern som fortsatt får leva i ovisshet vem som dödade honom.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra att det kom fram att militären avrättade reportern.

Hej

Håller med dig om detta, det är lite tragiskt men inte oväntat att det skulle behöva bli ett regeringsskifte innan folk på ansvariga positioner kunde börja tala om sanningen, att reportern sköts av militären har väl varit ett känt faktum för dom flesta som följde händelserna i Bangkok, men fram tills nu har det nog varit omöjligt att berätta detta, militären hade nog total kontroll över både demokraterna och dom myndigheter som påstods utreda dessa händelser, jag förväntar mig mer sånt här nu när landet återigen har en folkvald regering, så det här är nog bara början.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har inget Ådalen -39, där svensk militär avrustades för evigt! Dom får knappt skjuta lösplugg nuförtiden som det verkar!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking Vad tror du i sakfrågan?

Kan soldaterna gjort fel här och skjutit ihjäl nyhetsbyrån Reuters obeväpnade italienske fotograf?

Italiensk? var det inte en japan?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Perra Du har rätt.

Jag blandade ihop fallet med ett annat fall där en italiensk journalist också blev skjuten av soldaterna.

Fallet om italienaren nämns också i källan till denna tråds forsta inlägg.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...