Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Thailand och Malaysia samarbetar för fred


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailand och Malaysia kommer att arbeta tillsammans för att få slut på våldsamheterna

i Thailands södra provinser, detta sade tjänstemän till FN´s generalförsamling.

Trots att Malaysias utrikesminister Datuk Anifah bin Haji aman sagt att konflikten i

Thailand är ett internt problem och att Malaysia inte ska ingripa, så är landet nu

villigt att samarbeta med Thailand för att återställa ordningen i området.

Under det 66e mötet för FN´s generalförsamling i New York så uttryckte Thailands

utrikesminister Surapong Tovichakchaikul kondoleanser till Malaysias utrikesminister

för de fyra malaysiska turister som dog i ett bombattentat i Narathiwat förra fredagen.

Källa: http://www.upi.com/Top_News/World-News/2011/09/22/Malaysia-working-with-Thailand-towards-peace/UPI-22421316718381/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma visa som förra gången Malaysia hjälper till skapar fred en person(Thaksin) vill sno åt sig från södern och konflikten kommer blossa upp igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma visa som förra gången Malaysia hjälper till skapar fred en person(Thaksin) vill sno åt sig från södern och konflikten kommer blossa upp igen.

Förutom den totala avsaknaden av faktahänvisningar: Hur står det till med meningsbyggnaden?

För övrigt så kan jag ju inte annat än att hålla med noBuzz. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas bara att dom försöker hantera den bakomliggande orsaken till oroligheterna och inte bara symptomen som vanligt vid konflikhantering

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den totala avsaknaden av faktahänvisningar: Hur står det till med meningsbyggnaden?

För övrigt så kan jag ju inte annat än att hålla med noBuzz. :crazy:

Måste vara den första som måste lämna en källa till det som skrevs här på mpr.Men här har du så kan du sitta och läsa ute i Issan och tro att du är i det riktiga Thailand med dom riktiga Thailändarna.

"In the 1980s, the Thai government reversed its assimilation policy under the premiership of General Prem Tinsulanonda. Prem supported cultural rights and economic development in the historically marginalized region, and also worked with the Malaysian government to enhance security in the southern border area. By the late 1990s, the separatist movement fell quiet. But when Thaksin Shinawatra became prime minister in 2001, a new series of separatist attacks began. His government responded aggressively, causing renewed bloodshed. Many blame his reaction for exacerbating tensions. Joseph Liow Chin Yong, an expert on Southeast Asian Muslim politics at the S. Rajaratnam School of International Studies in Singapore, says the current violence stems from Thaksin's "policy missteps, one after another."

http://www.cfr.org/Thailand/muslim-insurgency-southern-Thailand/p12531

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara den första som måste lämna en källa till det som skrevs här på mpr.Men här har du så kan du sitta och läsa ute i Issan och tro att du är i det riktiga Thailand med dom riktiga Thailändarna.

"In the 1980s, the Thai government reversed its assimilation policy under the premiership of General Prem Tinsulanonda. Prem supported cultural rights and economic development in the historically marginalized region, and also worked with the Malaysian government to enhance security in the southern border area. By the late 1990s, the separatist movement fell quiet. But when Thaksin Shinawatra became prime minister in 2001, a new series of separatist attacks began. His government responded aggressively, causing renewed bloodshed. Many blame his reaction for exacerbating tensions. Joseph Liow Chin Yong, an expert on Southeast Asian Muslim politics at the S. Rajaratnam School of International Studies in Singapore, says the current violence stems from Thaksin's "policy missteps, one after another."

http://www.cfr.org/t...Thailand/p12531

Jag får helt enkelt lita på dig. Här i det riktiga Thailand förstår vi ingen engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den totala avsaknaden av faktahänvisningar: Hur står det till med meningsbyggnaden?

För övrigt så kan jag ju inte annat än att hålla med noBuzz. :crazy:

Jag får helt enkelt lita på dig. Här i det riktiga Thailand förstår vi ingen engelska.

Be om länkar och sen inte orka (eller vilja) läsa dem, var just jag förväntade mej från nån ur Pro-Thaksin-maffian.

Att dessutom bryta mot forumregler genom att kritisera en skribents svenskakunskaper tycker jag är svagsinnat.

Vad är det "riktiga Thailand" enligt dej, förresten?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Be om länkar och sen inte orka (eller vilja) läsa dem, var just jag förväntade mej från nån ur Pro-Thaksin-maffian.

Att dessutom bryta mot forumregler genom att kritisera en skribents svenskakunskaper tycker jag är svagsinnat.

Vad är det "riktiga Thailand" enligt dej, förresten?

MVH Tommy

Så man är alltså Pro-Thaksin-Maffia enligt den Stöveltrampande-Antidemokratiska-Rörelsen här på MPR. Där ser man. :)

Med vänliga hälsningar

RoiET

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Alla initiativ till att lösa konflikter är välkommna, det är bara att hoppas på det bästa.

Och PT säger ju sig vilja ha ett slut på denna konflikt, dom kan ju t.o.m tänka sig ökat självstyre för regionen, så jag räknar med att Yinglucks regering kommer att satsa hårt på att lösa denna konflikt under mandatperioden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla initiativ till att lösa konflikter är välkommna, det är bara att hoppas på det bästa.

Och PT säger ju sig vilja ha ett slut på denna konflikt, dom kan ju t.o.m tänka sig ökat självstyre för regionen, så jag räknar med att Yinglucks regering kommer att satsa hårt på att lösa denna konflikt under mandatperioden.

Mvh Isan Lover

Under den långa lögnkavalkaden minns jag hur Yingluck åkte runt i södra Thailand iförd sin röda Hijab och lovade självstyre.

20110615.182616_20110615_yingluck.jpg

Självstyret var bara ett i den långa raden av löften utan seriös avsikt att förverkligas, men bedrägeriet lyckades lite eftersom det gjorde vissa hoppfulla.

Direkt efter valet var det däremot ett annat ljud i källan och så här säger t.ex den sverigeboende Kasturi Mahkota, en av Pulo's ledare, om detta.

"A turn in the road appeared several months ago when Prime Minister Yingluck Shinawatra, then on the campaign trail, traveled to the region in a red hijab and promised a semi-autonomous zone to give local Muslims greater political power.

But after her July election victory, the new premier’s cabinet dismissed her pledges as mere ideas. Prominent academics and non-separatist Muslim groups have pressured her to honor her campaign commitment. “I think it’s finished,” Kasturi said. “That was just for the election. Now they don’t dare talk about it.”.

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/asia-pacific/Thailand/110923/Thailand-terror-islamic-insurgency-malaysia-red-light-district

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Under den långa lögnkavalkaden minns jag hur Yingluck åkte runt i södra Thailand iförd sin röda Hijab och lovade självstyre.

20110615.182616_20110615_yingluck.jpg

Självstyret var bara ett i den långa raden av löften utan seriös avsikt att förverkligas, men bedrägeriet lyckades lite eftersom det gjorde vissa hoppfulla.

Direkt efter valet var det däremot ett annat ljud i källan och så här säger t.ex den sverigeboende Kasturi Mahkota, en av Pulo's ledare, om detta.

"A turn in the road appeared several months ago when Prime Minister Yingluck Shinawatra, then on the campaign trail, traveled to the region in a red hijab and promised a semi-autonomous zone to give local Muslims greater political power.

But after her July election victory, the new premier’s cabinet dismissed her pledges as mere ideas. Prominent academics and non-separatist Muslim groups have pressured her to honor her campaign commitment. “I think it’s finished,” Kasturi said. “That was just for the election. Now they don’t dare talk about it.”.

http://www.globalpos...-light-district

Hej

Nu är ju inte mandatperioden över så jag vill allt vänta lite till innan jag kastar in handduken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu är ju inte mandatperioden över så jag vill allt vänta lite till innan jag kastar in handduken.

Mvh Isan Lover

Ok, jag förstår det. Du vill ju alltid tro det bästa om PT. Men ser du inte skillnad på ett "löfte" och en "ide"?

Och tycker du inte att man ska ha torrt på fötterna innan man kommer med vallöften?

Eller ingår det i din demokratiuppfattning att vallöften får vara hur utsiktslösa eller avsiktslösa som helst - så länge de vinner röster?

Är det ok att bara hitta på vad som helst som låter bra innan ett val - och sedan bara strunta i allt man lovat för att det inte går att genomföra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag förstår det. Du vill ju alltid tro det bästa om PT. Men ser du inte skillnad på ett "löfte" och en "ide"?

Och tycker du inte att man ska ha torrt på fötterna innan man kommer med vallöften?

Eller ingår det i din demokratiuppfattning att vallöften får vara hur utsiktslösa eller avsiktslösa som helst - så länge de vinner röster?

Är det ok att bara hitta på vad som helst som låter bra innan ett val - och sedan bara strunta i allt man lovat för att det inte går att genomföra?

Om jag får vara med och svara så är det enkla svaret: Självklart.

Och det lite svårare svaret: Absolut inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Bara lite mer salt i såren för IL. [/size]

[size=4]Från dagens Bangkokpost..[/size]

[size=4]"Her government is only a month into office, but has already backflipped or significantly amended the details of key policies from what was originally presented and promised on the campaign trail. [/size]The latest example came yesterday when Ms Yingluck appeared to soften details of the government's rice mortgage scheme."

[size=4]http://www.bangkokpo...thout-direction[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker att det är självklart att man genomför så många "vallöften" som möjligt under en mandatperiod.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker att det är självklart att man genomför så många "vallöften" som möjligt under en mandatperiod.

Mvh Isan Lover

Eftersom du sätter "vallöften" inom citationstecken och vägrar att svara på mina frågor så kan jag bara ledas till att konstatera att du tycker att det är ok att bedra folk för att få komma till makten.

Vi har sannerligen olika syn på demokrati, folkstyre och företrädaransvar du och jag.

Vet facket om att du tycker så här och har du samma inställning gentemot de medlemmar du företräder? Lovar runt och håller tunt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger man fan i att genomföra sina vallöften nu kan man ju använda dem i nästa valrörelse också-det förutsätter dock att man har total kontroll på media och att man ser till att hålla väljarna på en låg utbildningsnivå så att de inte börjar kräva att löftena infrias.

Så vid valet 2015 så ska alla få 600 Baht om dagen i minimilön.

Nyutbildade akademiker ska få 30 000 baht i ingångslön.

Alla kidsen ska få en Iphone 7 i skolan (Kinesiskbyggd kopia visserligen)

Södra Thailand ska inte bara få visst självstyre utan bli en separat stat.

Unt so weiter...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...