Jump to content
IGNORERAD

UT med den nya e-tjänsten


cimit

Recommended Posts

Grattis.

1... Skatteverket

2.. .Försäkringskassan kan ta låååång tid innan det blir registrerat. tog 5-6 mån för oss

3... Arbetsförmedlingen

4... Skaffa id-kort

5. Öppna bankonto och skaffa bankomatkort

6.. Lägg till henne i hemförsäkringen

7 SFI... I Göteborg är det göteborgs stad som sköter det.

Läsprovet gjordes vid kontoret på Rosenlundsgatan 8 för o se vilken nivå hon skulle börja på. Personligt besök med personbevis är ett måste.

Själv har man precis skickat in en E-ansökan om Svenskt medborgarskap för frugan o grabben. Får se hur lång tid det tar :crazy: .

Lycka till med allt,

Mvh Hn :wai:

Stort tack Hamnoi, precis vad jag sökte :good: ! Antar att man inte kan göra steg 2 - 7 innan hon fått de 4 sista siffrorna från Skatteverket.

Visste inte att man kunde söka medborgarskap via E-ansökan. Hoppas ansökan går snabbt och smärtfritt för er!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marlon

    23

  • kokos

    7

  • thaikonsult

    6

  • Rambo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Frugan var på intervju idag. Som Marlon skrivit så behövdes det inga kopior, bara originaldokument.

Frugan hade fått tid vid 15:00 men p.g.a. av att tjejen innan blev intervjuad i ca. 1,5h plus att de hade ont om personal p.g.a. översvämningarna så blev klockan ca 15:45 innan det var hennes tur. Men hennes intervju gick snabbt 15 - 20 min. Så nu är det bara att vänta på besked.

Det kan vara bra att veta ambassaden vill att ens partner skriver på en fullmakt om att skicka beskedet till parten i Sverige (Den svenska partens namn och adress behövs.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack Hamnoi, precis vad jag sökte :good: ! Antar att man inte kan göra steg 2 - 7 innan hon fått de 4 sista siffrorna från Skatteverket.

Visste inte att man kunde söka medborgarskap via E-ansökan. Hoppas ansökan går snabbt och smärtfritt för er!

/Marlon

Helt riktigt dom 4:a sista innan man gör någonting annat.

Man gör ansökan på nätet och skickar den. Sen får man skriva ut den och skriva under och skicka tillsammans med passen till MIG i Norrköping.

Detta sättet går snabbast (säger dom)...Vi får väl se :) .

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugan var på intervju idag. Som Marlon skrivit så behövdes det inga kopior, bara originaldokument.

Frugan hade fått tid vid 15:00 men p.g.a. av att tjejen innan blev intervjuad i ca. 1,5h plus att de hade ont om personal p.g.a. översvämningarna så blev klockan ca 15:45 innan det var hennes tur. Men hennes intervju gick snabbt 15 - 20 min. Så nu är det bara att vänta på besked.

Det kan vara bra att veta ambassaden vill att ens partner skriver på en fullmakt om att skicka beskedet till parten i Sverige (Den svenska partens namn och adress behövs.)

Tjejen fick också skriva på fullmakten i två exemplar, men ambassaden behöll inget av dem. Det gjorde mej väldigt orolig men vi fick ju UT så det spelar ingen roll. Tro så här i efterhand att ambassaden scannade fullmakten och sen mailade den till MIG.

Skulle tro att ni har beskedet inom 2-3 veckor. För oss tog det lite drygt 4 veckor från intervju till besked, men vi är ju inte gifta så MIG utreder nog mer då.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering om tider för E-ansökan. Tjejen åkte tillbaka till Thailand den 6 September.

E-ansökan, 12 September

Intervju, 27 September

Besked om UT, 25 Oktober

Hämta UT-kort, 3 November

Resa till Sverige, 8 November

Verkligen snabbt, tillbaka i Sverige efter bara 2 månader :good: !

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Frugans tidslinje.

E-ansökan, 10 oktober

Intervju, 26 oktober

Besked om UT, 15 november

Kanske ska tilläggas att hon "bara" fick 2 år. Trots att vi varit gifta i 1 år och Varit tillsammans i 4 år (Men ca 2,5 år om man bara räknar tiden jag varit i Thailand eller hon i Sverige). Ärendet verkar ha handlagts i Örebro trots att jag är skriven i Norrköping.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frugans tidslinje.

E-ansökan, 10 oktober

Intervju, 26 oktober

Besked om UT, 15 november

Kanske ska tilläggas att hon "bara" fick 2 år. Trots att vi varit gifta i 1 år och Varit tillsammans i 4 år (Men ca 2,5 år om man bara räknar tiden jag varit i Thailand eller hon i Sverige). Ärendet verkar ha handlagts i Örebro trots att jag är skriven i Norrköping.

Grattis till UT! Hade ju såklart varit bättre med PUT men det är ju inga problem att fixa hos MIG om 2 år.

Tjejens ärende handlades också i Örebro trots att vi hör hemma på västkusten. Inte en allt för kvalificerad gissning att alla E-ansökningar handläggs på samma ställe.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjejens tidslinje:

E-ansökan 17 nov

Intervju 30 nov

Beslut om UT 5 dec

6 dagar efter intervjun :)

Vi är inte gifta men hon har varit i Sverige två ggr tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens tidslinje:

E-ansökan 17 nov

Intervju 30 nov

Beslut om UT 5 dec

6 dagar efter intervjun :)

Vi är inte gifta men hon har varit i Sverige två ggr tidigare

Grattis! Det var verkligen snabbt, bra jobbat MIG.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att det går lika bra för oss.

E-ansökan inskickad den 2 dec, mitt frågeformulär kom omgående och skickades tillbaka samma dag.

Vi väntar nu bara på intervjutid.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det även blivit tid för intervju, 27 december, då borde hon kunna komma hit i januari får man hoppas:-)

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Någon som vet om man kan få frågeformuläret skickat till annan adress än mantalsskrivnings ort.Är på jobb utomlands några månader.Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeformuläret för E-tjänsten kom som en länk på epost.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ny här så hej alla!

För min fru var det lite strul med just online delen då hon bara hade 1timme på sig att fylla i allt men det löste sig!

Min fru sökte den 25nov 2011 och och jag fyllde i min del i ansökan den 26nov dagen efter.

Frugan fick tid för intervju redan den 7dec och den 8dec var beslut taget och hon fick beviljat både UT och

arbetstillstånd tycker det är helt ok handläggningstid.

Nu väntar vi bara på att de ska ringa och meddela att hennes UT kort finnes för avhämtning på ambassaden.

Frugan har redan sagt adjö till släkt och vänner i Chiang Rai och flyttade ned igår till sin farbror i Bangkok

för just smidighetens skull att när de ringer från ambassaden så har hon nära till att hämta sitt kort och sedan benet till

flygplatsen för hon har redan packat.

Nu hoppas vi båda på att vi kanske får fira in det nya året tillsammans!

Kan tillägga att vi hade alla papper i ordning och vi gifte oss i Bangkok och allt är reggat i både Thailand samt här i Sverige

hos skattemyndigheten och jag ringde efter att vi hade skickat in ansökan så frugan fick sitt mail att det var ok att ringa

och boka tid för intervju.

God jul och god fortsättning mvh Mr.Chiang Rai

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...