Jump to content
IGNORERAD

UT med den nya e-tjänsten


cimit

Recommended Posts

Tänkte undra om det är någon som har provat den nya e-tjänsten? eller man kör det vanliga tradionella sättet? frågan är till mig jag kommer befinna mig i Thailand medans min tjej söker UT till sverige. Skulle det vara några problem om man söker med e-tjänsten eller det "vanliga sättet" ?

Mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marlon

    23

  • kokos

    7

  • thaikonsult

    6

  • Rambo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vi har använt e-tjänsten ett antal gånger nu och det fungerar bra. Det gäller bara att vara förberedd då det är en hel del frågor att besvara.

Tanken är ju att man ska befinna sig i t.ex. Thailand när man använder tjänsten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okey. Men är det samma med det vanliga sättet, kan jag fortfarande vara i Thailand då eller?? Mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du söka den vanliga vägen men då får du passa upp när Migrationsverket skickar sitt brev till dig i Sverige med uppmaning att du ska skicka in frågeformuläret (din skriftliga intervju).

Söker du via e-tjänsten lovar Migrationsverket ett snabbare beslut.

mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okey, så då är etjänsten enklast för mig som är i Thailand samt min tjej också... :) tack för all hjälp mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte undra om det är någon som har provat den nya e-tjänsten? eller man kör det vanliga tradionella sättet? frågan är till mig jag kommer befinna mig i Thailand medans min tjej söker UT till sverige. Skulle det vara några problem om man söker med e-tjänsten eller det "vanliga sättet" ?

Mvh

Vi har också använt e-tjänsten och det funkar väldigt bra. Är ju ännu bättre då du är i Thailand och kan hjälpa din flickvän på plats. Tjejen var på intervju någon vecka efter att vi fyllt i ansökan. Verkligen snabba ryck. Hoppas nu på ett snabbt och positivt besked!

Lycka till med ansökan!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag är tillbaka i Sverige och tjejen i Bangkok, hur skall vi göra för att skicka ansökan via e tjänsten? Hon är inte så duktig på engelska och hur gör man med betalningen, jag skall betala avgiften?

Tacksam för råd och tips :)

Mvh // Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag är tillbaka i Sverige och tjejen i Bangkok, hur skall vi göra för att skicka ansökan via e tjänsten? Hon är inte så duktig på engelska och hur gör man med betalningen, jag skall betala avgiften?

Tacksam för råd och tips :)

Mvh // Robert

Du skapar ett konto i hennes namn på MIGs hemsida. Fyll i ansökan med hjälp av henne på telefon. Jag angav min privata mailadress för kommunikation till min flickvän och min jobbmail för kommunikation till mig. Tänk på att ni måste ha alla dokument tillgängliga elektroniskt. Du betalar med ditt VISA/Mastercard när ni är klara med ansökan.

Lycka till!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej, det blev genast lite enklare.hade tänkt skicka henne till någon översättningsfirma i bkk annars :)

Vad för sorts dokument skall jag förbereda, är inte så duktig på den biten?

Tack så mycket för svaret och hjälpen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej, det blev genast lite enklare.hade tänkt skicka henne till någon översättningsfirma i bkk annars :)

Vad för sorts dokument skall jag förbereda, är inte så duktig på den biten?

Tack så mycket för svaret och hjälpen :)

Beror på, hur ser ert förhållande ut? Är ni gifta, har hon/ni barn tillsammans?

Kolla gärna på MIGs hemsida, här finns info om vilka dokument som behövs.

http://www.migration.../info/3421.html

Här finns även länken till Webbansökan. Där väljer du sen den länk som passar er bäst (dvs. om ni är gifta eller ej).

Jag och min flickvän är inte gifta eller har några barn tillsammans eller sedan tidigare. Så vi scannade följande dokument:

Intyg från Amphur som visar att tjejen är ogift. Detta dokument översattes först till engelska.

Kopia av husboken. Detta dokument översattes först till engelska

Kopia på hennes pass, personuppgifter

Kopia på tidigare turistvisum till Sverige samt in och utrese stämplar

Kopia på hennes temporära UT-kort

Kopia på hennes ID-kort

Kopia på mitt pass, personuppgifter

Kopia på mina in och utresestämplar från Thailand

Personbevis från mig, syfte "Familjebevis"

Flertalet foton på oss tillsammans

Gamla flygbiljetter, resor till Sverige för henne och resor till Thailand för mig

Ja, tror det var allt. Tjejen mailade alla dokument till mig innan vi drog igång med ansökan. Själva dokumentet tar ca 1.5 tim att fylla i. Är mycket som ska beskrivas, hur ni träffades, vart, hur ofta, vad man vet om varandra etc. Tänk på att du måste ha tillgång till hennes och hennes familjs adress samt namn på hennes närmaste anhöriga. Fyll i den tillsammans på telefon!

Lycka till!

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till, om hon är dålig på engelska och du väljer att anger din mailadress för kommunikation till henne, se då till att den inte har ditt namn. Skapa en ny hotmail-adress eller liknande som MIG kan skicka till. Ni kan då båda läsa mailen till henne från MIG.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tackar tackar för info.

Vart kan man få ett sådant intyg i Bangkok om att man ej är gift, tjejen visste tydligen inte vart hon skulle vända sig?

Mvh // Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tackar tackar för info.

Vart kan man få ett sådant intyg i Bangkok om att man ej är gift, tjejen visste tydligen inte vart hon skulle vända sig?

Mvh // Robert

Från Marlon:

Intyg från Amphur som visar att tjejen är ogift. Detta dokument översattes först till engelska

Svaret på frågan blir alltså Amphur i hemkommunen(byn) . Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Marlon:

Intyg från Amphur som visar att tjejen är ogift. Detta dokument översattes först till engelska

Svaret på frågan blir alltså Amphur i hemkommunen(byn) . Mvh Hn :wai:

Tack hamnoi, visst är det så :good:

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Beror på, hur ser ert förhållande ut? Är ni gifta, har hon/ni barn tillsammans?

Kolla gärna på MIGs hemsida, här finns info om vilka dokument som behövs.

http://www.migration.../info/3421.html

Här finns även länken till Webbansökan. Där väljer du sen den länk som passar er bäst (dvs. om ni är gifta eller ej).

Jag och min flickvän är inte gifta eller har några barn tillsammans eller sedan tidigare. Så vi scannade följande dokument:

Intyg från Amphur som visar att tjejen är ogift. Detta dokument översattes först till engelska.

Kopia av husboken. Detta dokument översattes först till engelska

Kopia på hennes pass, personuppgifter

Kopia på tidigare turistvisum till Sverige samt in och utrese stämplar

Kopia på hennes temporära UT-kort

Kopia på hennes ID-kort

Kopia på mitt pass, personuppgifter

Kopia på mina in och utresestämplar från Thailand

Personbevis från mig, syfte "Familjebevis"

Flertalet foton på oss tillsammans

Gamla flygbiljetter, resor till Sverige för henne och resor till Thailand för mig

Ja, tror det var allt. Tjejen mailade alla dokument till mig innan vi drog igång med ansökan. Själva dokumentet tar ca 1.5 tim att fylla i. Är mycket som ska beskrivas, hur ni träffades, vart, hur ofta, vad man vet om varandra etc. Tänk på att du måste ha tillgång till hennes och hennes familjs adress samt namn på hennes närmaste anhöriga. Fyll i den tillsammans på telefon!

Lycka till!

/Marlon

Hur gjorde du med fotona?? Pappersfoton? Skiva?Usb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde du med fotona?? Pappersfoton? Skiva?Usb?

Hej Forden34,

Sorry, borde jag beskrivit bättre. Bilderna hade jag redan elektroniskt på jpg format. Det enda jag gjorde var att minska storleken på dem då MIG har en begränsning på hur stora filerna man laddar upp i e-ansökan får vara. Alla andra dokument scannades dock och sparades som pdf.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till, om hon är dålig på engelska och du väljer att anger din mailadress för kommunikation till henne, se då till att den inte har ditt namn. Skapa en ny hotmail-adress eller liknande som MIG kan skicka till. Ni kan då båda läsa mailen till henne från MIG.

/Marlon

Smart där, blir att skaffa ett konto så båda kan stämma av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Redovisning av vår första E-ansökan på premiärdagen den 4 september.

Ansökan gjort den 4 september.

Referenspersonens intervju också den 4 september.

Sökandens intervju hos ambassaden i Bangkok den 26 september.

Beslut om 2 års UT den 5 oktober.

De jobbar snabbt med de nya E-ansökningarna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Redovisning av vår första E-ansökan på premiärdagen den 4 september.

Ansökan gjort den 4 september.

Referenspersonens intervju också den 4 september.

Sökandens intervju hos ambassaden i Bangkok den 26 september.

Beslut om 2 års UT den 5 oktober.

De jobbar snabbt med de nya E-ansökningarna.

Mvh Thaikonsult

Dock på bekostnad av vanliga pappers-ansökningar, antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Redovisning av vår första E-ansökan på premiärdagen den 4 september.

Ansökan gjort den 4 september.

Referenspersonens intervju också den 4 september.

Sökandens intervju hos ambassaden i Bangkok den 26 september.

Beslut om 2 års UT den 5 oktober.

De jobbar snabbt med de nya E-ansökningarna.

Mvh Thaikonsult

Wow, nu blir jag förväntansfull. Tjejen ansökte den 12 Sep, jag gjorde min "intervju" (besvarade frågeformuläret) den 14 Sep. Tjejen var på intervju den 27 Sep. I bästa fall borde hon få svar om hon får UT eller inte kommande vecka :good: .

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Redovisning av vår första E-ansökan på premiärdagen den 4 september.

Ansökan gjort den 4 september.

Referenspersonens intervju också den 4 september.

Sökandens intervju hos ambassaden i Bangkok den 26 september.

Beslut om 2 års UT den 5 oktober.

De jobbar snabbt med de nya E-ansökningarna.

Mvh Thaikonsult

Glömde, hur lång tid tar det innan UT-kortet når fram till Thailand?

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag och frugan fyllt i e-ansökan... Jag har lite tips och åsikter om den...

1. Se till att du kan personnumren på dina syskon och föräldrar.

2. Ansökan vill inte acceptera vissa tecken... t.ex. / gick inte att ha i adressen och sen kan man inte skriva ' vilken används ganska flitigt i engelska annars...

3. Det går "bara" att ladda upp 30 övriga dokument.

4. Det går bra att betala "hennes" ansökan med ditt visa/mastercard.

5. Sen är det lite jobbigt att man först ska fylla i hennes ansökan på engelska och sen fylla i nästan exakt samma uppgifter i sin ansökan fast på svenska... kunde de inte samkört lite här? eller tror de att man inte har en aning om vad ens partner fyllt i?

6. Ansökan är förvånansvärt stabil. Den kunde dock varit lite användarvänligare och ibland undrar man vad det är för stålle som översatt den till engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju riktigt smidigt.o snabbt!ska tjecka igenom detta...

en dum fråga kanske :crazy: ..vilka papper behöver jag ta med mig från sverige ??

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju riktigt smidigt.o snabbt!ska tjecka igenom detta...

en dum fråga kanske :crazy: ..vilka papper behöver jag ta med mig från sverige ??

Hej,

Planerar du att ta med dig dina papper och åka till Thailand och hjälpa din tjej/fru på plats? I inlägg #10 skrev jag en del om hur min tjej och jag gjorde när hon sökte UT och vilka papper som behövs. Från mig var det kopia på pass (personuppgifter och in & ut-resestämplar), personbevis, foto och gamla flygbiljetter.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...