Jump to content
IGNORERAD

UT med den nya e-tjänsten


cimit

Recommended Posts

jag åker ner i dec o stannar 4 månader,vill bara ha klart för mig så det inte strular när jag är där om jag nu måste fixa papper här hemma!!!

ska kolla igenom idag,tack för vänligheten..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Marlon

    23

  • kokos

    7

  • thaikonsult

    6

  • Rambo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Redovisning av vår första E-ansökan på premiärdagen den 4 september.

Ansökan gjort den 4 september.

Referenspersonens intervju också den 4 september.

Sökandens intervju hos ambassaden i Bangkok den 26 september.

Beslut om 2 års UT den 5 oktober.

De jobbar snabbt med de nya E-ansökningarna.

Mvh Thaikonsult

[size=4]Inte rättvist mot oss som gjorde pappersansökan i slutet av juli.[/size]

[size=4]Vi får vänta på besked till feb.-mars 2012. Hade vi haft vetskap om detta så[/size]

[size=4]hade det ju varit bättre att vänta lite och gjort en E-ansökan istället.[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade väl inte spelat någon roll hur Migrationsverket gjort. Några hade ändå hamnat i kläm.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man kan hoppas på är att de nya e-ansökningarna går snabbare att behandla och att man på så sätt frigör resurser för att snabbare behandla pappersansökningarna.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi nera på 22 dagar i handläggningstid när det gäller E-ansökningar.

22 dagar från ansökan till beslut. Nu börjar det likna något.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvär fanns ju inte den tjänsten när vi sökte UT så vi får snällt sitta o vänta medans dom som gör E tjjänten snart redan e klara

surtr som fan kan ja säga

micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi nera på 22 dagar i handläggningstid när det gäller E-ansökningar.

22 dagar från ansökan till beslut. Nu börjar det likna något.

Mvh Thaikonsult

En fråga, de som ni hjälpt med ansökan har de varit gifta/haft barn? Kanske därför det gått så snabbt? Vi lämnade in ansökan den 12/9 och har inte fått besked ännu.

Fortfarande inte lång tid, men man börjar ju fundera på varför andra får besked snabbare.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi nera på 22 dagar i handläggningstid när det gäller E-ansökningar.

22 dagar från ansökan till beslut. Nu börjar det likna något.

Mvh Thaikonsult

Hur långt är det i snitt mellan ambassadbesöket och beslutet?

Frugan ringde för tidsbokning igår och fick tid på onsdag nästa vecka d.v.s. 9 dagar senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite frågor angående vad som ska tas med till intervjun på ambassaden (vid e-ansökan)

Det är självklart att alla dokument ska tas med i original.

Men hur är det med foton som bara existerar digitalt; behöver de skrivas ut och i så fall i hur många ex.?

Behövs det kopior på dokumenten och i så fall i hur många ex.?

Behövs kopia på mitt aktuella pass (sidan med fotot)?

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite frågor angående vad som ska tas med till intervjun på ambassaden (vid e-ansökan)

Det är självklart att alla dokument ska tas med i original.

Men hur är det med foton som bara existerar digitalt; behöver de skrivas ut och i så fall i hur många ex.?

Behövs det kopior på dokumenten och i så fall i hur många ex.?

Behövs kopia på mitt aktuella pass (sidan med fotot)?

Hej,

Så här var det för tjejen (men vi har inte fått något beslut ännu så vet i sjutton om det är rätt eller fel).

Hon hade såklart med sig alla originaldokument som bifogats ansökan inkl pass, id-kort och gammalt UT-kort.

Hon hade inte med sig några utskrifter av digitala foton.

Hon hade med sig kopior på alla dokument men behövde inte lämna några.

Hon hade inte med sig kopia av min pass.

Men jag ska dubbelkolla med tjejen imorgon så att jag inte far med osanning.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Så här var det för tjejen (men vi har inte fått något beslut ännu så vet i sjutton om det är rätt eller fel).

Hon hade såklart med sig alla originaldokument som bifogats ansökan inkl pass, id-kort och gammalt UT-kort.

Hon hade inte med sig några utskrifter av digitala foton.

Hon hade med sig kopior på alla dokument men behövde inte lämna några.

Hon hade inte med sig kopia av min pass.

Men jag ska dubbelkolla med tjejen imorgon så att jag inte far med osanning.

/Marlon

Tack för infon.

Frugan påstår att hon blev tillsagd att ta med sig original + 2 kopior av alla dokument. Dessutom vill de ha 2 passfoton. Jag tycker det verkar lite konstigt att de vill ha kopior (som de inte verkar enl. Marlons inlägg). De har ju alla dokument digitalt så det ska väl bara vara att skriva ut om det skulle behövas kopior. Eller är vi på väg mot samma system som de thailändska ambassaderna där det är omöjligt för dem att kopiera?

Själva ansökan hopas jag att de har, för vi lyckades bara spara utkastet. Den slutgiltiga ville inte bli sparad (firefox och pdf kommer inte alltid överens).

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen ska ha med sig pass, id-kort och thaioriginalen av handlingarna som krävs för ett uppehållstillstånd till ambassaden när hon har ansöket via E-ansökan.

Har man missat att bifoga någon handling via E-ansökan ska man ta med översatta kopior av den missade handlingen.

Tänk på att om du missar handlingar via E-tjänsten så kommer handläggningen att ta längre tid eftersom det blir en manuell hantering som inte var avsikten med E-tjänsten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon.

Frugan påstår att hon blev tillsagd att ta med sig original + 2 kopior av alla dokument. Dessutom vill de ha 2 passfoton. Jag tycker det verkar lite konstigt att de vill ha kopior (som de inte verkar enl. Marlons inlägg). De har ju alla dokument digitalt så det ska väl bara vara att skriva ut om det skulle behövas kopior. Eller är vi på väg mot samma system som de thailändska ambassaderna där det är omöjligt för dem att kopiera?

Själva ansökan hopas jag att de har, för vi lyckades bara spara utkastet. Den slutgiltiga ville inte bli sparad (firefox och pdf kommer inte alltid överens).

Som sagt, jag ska kolla med tjejen imorgon så att du får ett 100% svar. Men passfoton låter konstigt, de fotade tjejen och tog hennes fingeravtryck i samband med intervjun för att kunna tillverka ett UT-kort vid ett (förhoppningsvis) positivt besked. Kanske blev en missuppfattning i ert fall och ambassaden trodde att din fru skulle söka ett besöksvisum? För då behövs ju dubbla passfoton.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag ska kolla med tjejen imorgon så att du får ett 100% svar. Men passfoton låter konstigt, de fotade tjejen och tog hennes fingeravtryck i samband med intervjun för att kunna tillverka ett UT-kort vid ett (förhoppningsvis) positivt besked. Kanske blev en missuppfattning i ert fall och ambassaden trodde att din fru skulle söka ett besöksvisum? För då behövs ju dubbla passfoton.

/Marlon

Nja. Inte besöksvisum kanske men en "vanliga" UH-anskökan. Hon fick ju uppge sitt kontrollnummer och det ha man väl bara vid e-ansökan?

Hon får ringa och kolla med ambassaden på måndag helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

VIlka är det som utför dessa intervjuer på ambassaden? är det thailändsk eller svensk personal?

Den som intervjuade tjejen var thai men pratade även svenska.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Inte besöksvisum kanske men en "vanliga" UH-anskökan. Hon fick ju uppge sitt kontrollnummer och det ha man väl bara vid e-ansökan?

Hon får ringa och kolla med ambassaden på måndag helt enkelt.

Hej igen,

Har dubbelkollat med tjejen. Det jag skrev i tidigare inlägg står fast. Hon behövde bara visa upp originaldokumenten, lämnade inga kopior. Hon hade inga passfoton med sig, blev fotograferad på ambassaden isamband med att hon lämnade sitt fingeravtryck. Hade inte med sig några utskrivna foton av oss tillsammans. Hade heller inte med sig någon kopia av mitt pass.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Är så oehört glad just nu :yahoo:!!! När jag kom hem från jobbet idag så hade jag fått ett brev från MIG som talade om att tjejen fått sin ansökan om UT godkänd.

Så nu väntar vi på att UT-kortet ska tillverkas och skickas till ambassaden innan en enkel flygbiljett kan bokas.

Så här ser tjejens väg till UT ut:

E-ansökan, 12 September

Intervju, 27 September

Besked om UT, 25 Oktober

Ha en bra kväll, det ska jag!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis.

Min dam åker hem den 1 december men tänkte lämna in ansökan sista veckan i november genom E-tjänsten.

Hoppas att det kommer att gå lika smidigt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow .respekt för snabbeten..lycka till med allt ..gå direkt till skatteverket och få sista 4 ..

mvh Repe

Tack för lyckönskningen! Ja det gick verkligen smidigt, bra jobbat MIG.

Och tack för tipset om Skatteverket! Är det någon annanstans man också ska anmäla sig (t.ex. Försäkringskassan?)? Är det Arbetsförmedlingen man ska kontakta för att tjejen ska kunna få gå på SFI? Har läst någonstans att Arbetsförmedlingen har samordningsansvaret för nyanlända. Är ute på otrampad mark, tidigare var det funderingar om hur man söker visum och UT. Nu är det istället funderingar om vilka myndigheter man behöver kontakta när hon kommer.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis.

Min dam åker hem den 1 december men tänkte lämna in ansökan sista veckan i november genom E-tjänsten.

Hoppas att det kommer att gå lika smidigt.

Stort tack! Tror att din flickväns ansökan kommer att gå lika smidigt, MIG och ambassaden börjar nog bli inkörda på E-ansökan nu.

Tänk bara på att hon inte får ansöka om UT när hon befinner sig i Sverige. MIG kommer säkert att jämföra datumet för E-ansökan med datumet på utresestämpel i passet/UT-kortet.

Lycka till!

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyckönskningen! Ja det gick verkligen smidigt, bra jobbat MIG.

Och tack för tipset om Skatteverket! Är det någon annanstans man också ska anmäla sig (t.ex. Försäkringskassan?)? Är det Arbetsförmedlingen man ska kontakta för att tjejen ska kunna få gå på SFI? Har läst någonstans att Arbetsförmedlingen har samordningsansvaret för nyanlända. Är ute på otrampad mark, tidigare var det funderingar om hur man söker visum och UT. Nu är det istället funderingar om vilka myndigheter man behöver kontakta när hon kommer.

/Marlon

Grattis.

1... Skatteverket

2.. .Försäkringskassan kan ta låååång tid innan det blir registrerat. tog 5-6 mån för oss

3... Arbetsförmedlingen

4... Skaffa id-kort

5. Öppna bankonto och skaffa bankomatkort

6.. Lägg till henne i hemförsäkringen

7 SFI... I Göteborg är det göteborgs stad som sköter det.

Läsprovet gjordes vid kontoret på Rosenlundsgatan 8 för o se vilken nivå hon skulle börja på. Personligt besök med personbevis är ett måste.

Själv har man precis skickat in en E-ansökan om Svenskt medborgarskap för frugan o grabben. Får se hur lång tid det tar :crazy: .

Lycka till med allt,

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

En anmälan till f-kassan när hon har fått dom 4 sista .fan det var 10 års sen för sambon nu ..har glömt kanske nåt.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...