Jump to content
IGNORERAD

Hyra eller köpa hus?


grakullf

Recommended Posts

Jag har funderat en del kring denna valmöjlighet. Jag äger en fastighet i Sverige som jag ämnar sälja den dag jag flyttar till Thailand. Jag hyr för närvarande ett hus,visserligen ett litet hus. 2 rum och kök. Men det är ju bara jag och min flickvän som bor där. Aircond. varmvatten. Delvist möblerat. Vi har köpt till en del själva. Fräscht och fint med det traditionella kakelgolvet överallt,även på den stora fina altanen. Till tomten som är stor så ingår en damm med fisk i. Detta ligger i utkanten av Kranuan med risfält kringärdande. Jag/vi betalar 2500 Bth(550 Skr) / månad.

Vi hyr den fastigheten året runt. Det är ju så billigt så varför riskera att mista ¨arrendet¨ under det halva året jag inte bor där. (Min flickvän bor den tiden med sina föräldrar) Vi har allt vi behöver där! Varför skall man bygga eget. Investera och riskera!

Jag har sett på detta forum en massa underbart charmiga hus. Betydligt charmigare än vårat naturligtvis,men ändå,ganska kostsamt.Med thaimått mätt. Dessutom kan jag skönja en linje om att dom pengarna är sällan/aldrig en investering. D.v.s du får inte pengarna tillbaka! ?

Jag missunnar absolut ingen att bygga nytt. Ni har jättefina hus. Jag bara funderar lite kring detta att man ska äga. Då är man ju bunden,medans om man hyr och allting skulle eventuellt ¨skita¨sig. Då är det ju bara att dra mot nya friska äventyr,utan ett kostsamt bagage med sig,eller?

Det är som jag tänker,lite vanskligt att ¨bara¨äga huset men inte marken som det står på. (ofta i alla fall) om något händer frun eller flickvännen! Hur avyttrar man den investeringen med huset i ett sådant läge?

Notera att denna tråd är ingen som helst kritik mot ¨husbyggarna¨ej heller någon form av avundsjuka,utan enbart en fundering kring detta. Jag menar att kunna hyra så billigt och blir det problem så...Maipenrai!

Grakullf

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade själv ett tag på att hyra hus men det blev så att man byggde iaf. Har sina fördelar då man har nått att pyssla med och man kan göra nya grejer. Bastu och fiskedamm nästa projekt tex. Priset? Hade nog bränt huspengarna på 2 Pattaya trippar så blir inget förlustaffär om det skulle skita sig tänker jag iaf.. 79 dar kvar till man drar!!-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyr hus så länge som man inte får äga marken.

Thai myndigheterna försvårar ju också hela tiden för oss långliggare,visumreglerna ändras till våran nackdel nästan varje år.

De har ju klart visat att de bara vill att vi stannar två-tre veckor.

Marknaden för oss som hyr hus eller lägenhet blir ju bättre för varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv aldrig byggt eller hyrt hus. Jag har alltid bott med släkten här.

Däremot så har jag betalat 30 000 baht på min flickväns mark för 2 år sedan då vi lyfte marken. Har därefter låtit tomten stå och stadga sig. Jag kommer med stor sannolikhet lägga ut 30000 baht till för att lyfta tomten där. Kommer nog inte ha pengar att slösa på större bygg projekt. Den dagen mina svärföräldrar eller flickvän väljer att bygga på tomten så vet jag marken huset står på är bra.

Mina svärföräldrar har pengar att bygga hus för själva. Då jag bott hos dem antal månader så tycker jag att ett litet bidrag för deras drömmar och visioner inte är helt fel. Sedan kan jag tycka att många thaibyggen är slarvigt byggda och jag vill iallfall inte att svärföräldrarna ska snåla in på en så viktig sak som marken huset ska stå på . Det är för mig viktigt att huset ligger högt så man slipper vakna upp av att golvet är vattenfyllt när det regnar.

Om jag flyttar in till staden så smånningom pga av arbete eller dylikt så kommer jag och flickvännen att hyra.

Huset jag bor i nu är 70 år gammalt. Det blir ibland översvämmat då marken ligger för lågt. Det är min svärfar som står som ägare och mitt bidrag är en aircondition, ett kylskåp och en sitt toa.

Imported+Photos+00002.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr!

Själv ska jag rusta ett 2 v hus när jag flyttar ner om 2 år Ägt av Oj Är tyvärr övesvämnings utsatt

Så att rusta en trappa upp är ett måste Nb ligger en m under markplanet gissa vad vattnet hamnar

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...