Jump to content
IGNORERAD

Hyra eller köpa hus?


grakullf

Recommended Posts

Vi hyr den fastigheten året runt. Det är ju så billigt så varför riskera att mista ¨arrendet¨ under det halva året jag inte bor där. (Min flickvän bor den tiden med sina föräldrar) Vi har allt vi behöver där! Varför skall man bygga eget. Investera och riskera!

Jag har sett på detta forum en massa underbart charmiga hus. Betydligt charmigare än vårat naturligtvis,men ändå,ganska kostsamt.Med thaimått mätt. Dessutom kan jag skönja en linje om att dom pengarna är sällan/aldrig en investering. D.v.s du får inte pengarna tillbaka! ?

Jag missunnar absolut ingen att bygga nytt. Ni har jättefina hus. Jag bara funderar lite kring detta att man ska äga. Då är man ju bunden,medans om man hyr och allting skulle eventuellt ¨skita¨sig. Då är det ju bara att dra mot nya friska äventyr,utan ett kostsamt bagage med sig,eller?

Det är som jag tänker,lite vanskligt att ¨bara¨äga huset men inte marken som det står på. (ofta i alla fall) om något händer frun eller flickvännen! Hur avyttrar man den investeringen med huset i ett sådant läge?

Notera att denna tråd är ingen som helst kritik mot ¨husbyggarna¨ej heller någon form av avundsjuka,utan enbart en fundering kring detta. Jag menar att kunna hyra så billigt och blir det problem så...Maipenrai!

Grakullf

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry! Det blev något galet där!? Jag är nykter!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med förstår inte detta hysteriska att alltid köpa eller bygga. Säger jag nu men man vet aldrig jag kanske ändarr mig om nån övertalar mig??!!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr gör man för sig själv, köper gör man för efterlevande!

Ser man rent ekonomiskt över en låt säga 20 årsperiod så beroende på var man bor så klart, kan man nog säga att det lönar sig att köpa/bygga men är man osäker på var man skall bo så blir ju efterfrågan per område en faktor som inte går att att förutspå och kan vara en riskfaktor!

Vi hyr i Udon, men kommer att succesivt modernisera svärföräldrarnas hus utanför ChumPhae dit vi planerar att flytta på "ålderns höst".

Gamle Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hyr också ett litet radhus i ChiangMai för en billig peng. Jag tycker det är bättre alternativ än att köpa/bygga så länge vi pendlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

.Kopa eller hyra hus.. Bor man permanent i Thailand/Annat land ar det ju trevligt att aga sin "borg". Pa 20 ars sikt kanske en bra affar ekonomiskt.

Just nu har i var stad byggs det hammningslost. Jag tror att det jattesvart att salja ett begagnat hus,om man inte kryper ner rejalt pa priset.

Varfor kopa ett hus med tre ar pa nacken, da du kan fa ett nytt... Tva grannar har forsokt salja... Nu tror jag har banken tagit hand om husen..

Pendlar man mellan olika lander tex Sverige och Thailand, ar det ju mindre riskabelt att hyra. Koper man kan man raka ut for ovanstaende, maste salja men kan inte hitta kopare...Hyr man...och maste flytta ar det ju bara att saga upp kontraktet. Smartast ar val att borja med att hyra...trivs man koper man huset... eller nagot liknande i omradet. Problemet med hus i Thailand ar ju detta att utlanningar inte far aga fast egendom (marken)

Men detta ar ju egentligen inget Thai problem. Samma problem har man ju i Sverige..Kopa respektive hyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För många som ensamstående och helsvenska par så är nog att hyra ett hus eller lägenhet ett bättre alternativ än att ge sig in i ett osäkert ägande p.g.a gällande regler, men för dom som har ett stabilt förhållande är nog att bygga alternativt köpa sig hus eller lägenhet ett ekonomiskt bra alternativ på lång sikt, men det förutsätter ju att man verkligen vet var man vill hålla till (byn, stan, havet) och att man får vara beredd på att man kan komma att förlora allt. Fördelen med att hyra är ju att man inte tar samma risker och att man kan byta ort och boendeform när man känner för det av någon anledning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja vi köpt vårt första hus i Phuket 91 vad jag då tyckte mycket pengar 800 000 THB. Sålde det huset för 2 år sedan för 2,7 THB. Så vinst vart det. Jag bodde permanent i Phuket 87- 00.

Denna vinst har sedan gått till land köp & hus byggen i Khao lak. Men ser inget fel med att hyra finns massor till bra priser & finna lägen, fan dom sista åren tyckte jag Phuket bara var "too much" som tur var hade min sambo mer is imagen än jag när det gällde försäljningen. Min tanken var sälj till första jävel & låt oss kom härifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man pga åldersskillnad gör en rimlig bedömning att farangen tar ner skylten före thaifrun, så är väl ett ägt hus i fruns namn att föredra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vi köpt vårt första hus i Phuket 91 vad jag då tyckte mycket pengar 800 000 THB. Sålde det huset för 2 år sedan för 2,7 THB. Så vinst vart det. Jag bodde permanent i Phuket 87- 00.

Denna vinst har sedan gått till land köp & hus byggen i Khao lak. Men ser inget fel med att hyra finns massor till bra priser & finna lägen, fan dom sista åren tyckte jag Phuket bara var "too much" som tur var hade min sambo mer is imagen än jag när det gällde försäljningen. Min tanken var sälj till första jävel & låt oss kom härifrån.

Ar val regeln vid fastighetsaffarer,,,,, med tiden far man lonsamhet. i ditt fall innehav 1991-2009. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så länge man inte behöver låna pengar så ser jag inget problem i att köpa eller bygga hus.

Bor man permanent i Thailand så ser jag inget problem om man tar sig ett lån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt två hus i Thailand.

Det första sålde jag med en förlust på 450 000 Baht.

Det andra bor jag fortfarande kvar i och skulle jag sälja det idag , så skulle jag vara glad om jag fick ut lika mycket som jag gav för 2 1/2 år sedan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja med tiden får man lönsamhet & vi lyckades amortera/ casha av på 3 1/2 år. Men naturligtvis med längre amorterings tid blir ju vinsten sämre. Men jag kommer ihåg att när svenska kronan droppa till en bra bit under 3 mot THB (1992), tänkte man va fan har man get sig in på. Jobba på den tiden som Reparatör åt Wallenius 3 månader på 3 av & tyckte man var kung när man hade 45- 48000 THB i månads lön när det sedan droppa till under 30000 THB med avbetalningar nyfödd dotter så var det inte mycket pengar över till Singa.

Vad jag vill har sagt är att under tiden man äger ett hus är det en jävla massa faktorer som man ej styr över som dyker upp & då menar jag inte min dotter. Så en rejäl buffert eller kontant insatts tycker jag är en bra försäkring & fan så viktig när man bor i annat land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr gör man för sig själv, köper gör man för efterlevande!

Ser man rent ekonomiskt över en låt säga 20 årsperiod så beroende på var man bor så klart, kan man nog säga att det lönar sig att köpa/bygga men är man osäker på var man skall bo så blir ju efterfrågan per område en faktor som inte går att att förutspå och kan vara en riskfaktor!

Vi hyr i Udon, men kommer att succesivt modernisera svärföräldrarnas hus utanför ChumPhae dit vi planerar att flytta på "ålderns höst".

Gamle Baa

Hoppades vi skulle bli "nästangrannar" när jag flyttar ned om 2 år.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som bygger hus här i Thailand bygger i tjejens hemby, eller omedelbara närhet. Och i byn brukar det inte vara lätt att hitta något att hyra. I alla fall inte om man vill ha lite farangstuk på t.ex. kök/badrum. Så i de fallen finns knappast något alternativ.

I mitt fall fanns det dock valmöjlighet. I det område där jag nu bor kunde jag välja på att köpa eller hyra hus med bra standard. Jag valde att köpa, trots att det hade krävts en ganska usel investering av pengarna för att få in mindre i ränta/utdelning än vad det hade kostat att hyra.

För min del var det friheten att göra vad jag vill med huset. Utan att fråga om lov. Jag har på 5 år byggt om/till två gånger så kåken är ungefär dubbelt så stor som när jag köpte den. Men nu är tomten nästan slut så det får färdigtbyggt! Men det är klart. Uppåt finns ingen gräns…..

Med de extremt låga hyror som gäller här i Thailand (i alla fall utanför turistområdena) så hade det varit billigare att hyra. Men. ”Du han ingenting ta med dig dit du går”. Så ett bra boende på ålderns höst blev mitt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppades vi skulle bli "nästangrannar" när jag flyttar ned om 2 år.

Såg du inte brasklappen "på ålderns höst"? :17:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

//...Ser man rent ekonomiskt över en låt säga 20 årsperiod så beroende på var man bor så klart, kan man nog säga att det lönar sig att köpa/bygga men är man osäker på var man skall bo så blir ju efterfrågan per område en faktor som inte går att att förutspå och kan vara en riskfaktor...

//...För många som ensamstående och helsvenska par så är nog att hyra ett hus eller lägenhet ett bättre alternativ än att ge sig in i ett osäkert ägande p.g.a gällande regler, men för dom som har ett stabilt förhållande är nog att bygga alternativt köpa sig hus eller lägenhet ett ekonomiskt bra alternativ på lång sikt, men det förutsätter ju att man verkligen vet var man vill hålla till (byn, stan, havet) och att man får vara beredd på att man kan komma att förlora allt.

//..För min del var det friheten att göra vad jag vill med huset. Utan att fråga om lov. Jag har på 5 år byggt om/till två gånger så kåken är ungefär dubbelt så stor som när jag köpte den...

Låter förnuftigt - Amen!

:-)

Har man dessutom varit nere en längre tid och bestämt sig för hur framtiden i Thailand skall se ut så är det ju inte helt otänkbart att osäkerheten i eget boende snarare blir en trygghet till skillnad från osäkerheten i att hyra, med risk för nekad förlängning. (Det blev en krystad mening..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter förnuftigt - Amen!

:-)

Har man dessutom varit nere en längre tid och bestämt sig för hur framtiden i Thailand skall se ut så är det ju inte helt otänkbart att osäkerheten i eget boende snarare blir en trygghet till skillnad från osäkerheten i att hyra, med risk för nekad förlängning. (Det blev en krystad mening..)

Risken att man ska bli uppsagd som hyresgäst när man hyr ett hus anser jag som försumbar så länge man betalar hyran och sköter sig någorlunda.

Fördelen med att hyra i en stad som jag gör är att det är lättare att byta om man tex får en ny granne med en massa hundar som skäller nästan dygnet runt.

Jag är jäkligt glad att jag bara hyrde och inte ägde förra huset vi bodde i kan jag lugnt säga.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du inte brasklappen "på ålderns höst"? :17:

Jo...nu när jag satt på glasögonen :neo:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...