Jump to content
IGNORERAD

Räntefritt vid husköp


Joe

Recommended Posts

Frugan säger att en av vallöftena var att man skulle kunna köpa hus och låna pengar helt utan ränta de första fyra åren.

Någon som har mer information angående detta?

Vilka villkor gäller?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Har funderat lite på detta var man skall ta lånet för sitt hus. I Thailand eller I Sverige.

Och mitt svar är. Där man tjänar in pengarna för att betala av lånet.

Ex. Man har en Thai hustru som bor och jobbar i Sverige och vill låna 150 000:- till sitt hus i Thailand.

Hon kan då ex välja att ta ett lån på banken i Sverige. Ett lån utan säkerhet så räntan kanske hamnar på 7% idag.

Hon lånar samma summa i en Thaibank. till kanske ex 4% ränta.

Då säger alla. Måste vara bättre med lånet i Thailand. Men för det första så får man tillbaks 30% på räntan i Sverige via skattsedeln. Så i praktiken har man lånat till 4,9% ränta.

Och sedan är det ju detta att om man planerar att jobba i Sverige för att betala tillbaks på sitt lån så vet man ju vad det kostar.

Men om man istället lånat ex 690 000 thb i Thailand och sedan Euro maffian kollapsar Euron ( och drar med Svenska kronan) så kanske vi får en kurs på 3thb/sek när man skall betala ränta och amorteringar.

Helt plötsligt har man en skuld på 230 000:- istället för 150 000:-

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tanker helt ratt

Vi har lan i Kasikorn Bank sk bottenlan ranta ar MLR - 0.25 (MLR f.n 7.12%) ( MLR ar sa vitt jag forstar styrranta i Thailand)

Sa lana i Sverige , blanko lan , normalt kan du fa 350.000 sek. Har du bra kontakter kanske du far 4.5-5 %. Rantan har du ju avdrag for i Sverige. Och slipper valuta risken

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu verkar PT kommit på hur de ska göra med vallöftet om räntefria lån. De bidde i alla fall en tumme. http://www.nationmultimedia.com/2011/09/20/business/Tax-deductions-for-up-to-half-a-million-baht-30165662.html

Ser att dom röda verkligen tänker på dom som är fattiga.

Skatteavdrag???? Vilken samhällsklass betalar skatt?

Nu läste jag inte igenom artickeln, så jag kan ha gått miste om något och ursäktar mitt svar om det blev tokoigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på detta var man skall ta lånet för sitt hus. I Thailand eller I Sverige.

Och mitt svar är. Där man tjänar in pengarna för att betala av lånet.

Ex. Man har en Thai hustru som bor och jobbar i Sverige och vill låna 150 000:- till sitt hus i Thailand.

Hon kan då ex välja att ta ett lån på banken i Sverige. Ett lån utan säkerhet så räntan kanske hamnar på 7% idag.

Hon lånar samma summa i en Thaibank. till kanske ex 4% ränta.

Då säger alla. Måste vara bättre med lånet i Thailand. Men för det första så får man tillbaks 30% på räntan i Sverige via skattsedeln. Så i praktiken har man lånat till 4,9% ränta.

Och sedan är det ju detta att om man planerar att jobba i Sverige för att betala tillbaks på sitt lån så vet man ju vad det kostar.

Men om man istället lånat ex 690 000 thb i Thailand och sedan Euro maffian kollapsar Euron ( och drar med Svenska kronan) så kanske vi får en kurs på 3thb/sek när man skall betala ränta och amorteringar.

Helt plötsligt har man en skuld på 230 000:- istället för 150 000:-

hf

Du får dra av ränta på skatten i Thailand också, frugan gör det.

Dessutom räknar du på ditt exempel så ligger inflationen på 4% i Thailand vilket då gör lånet gratis.

Nu är dock räntan högre än 4%, vill minnas MLR minus 1% på frugans lån.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på detta var man skall ta lånet för sitt hus. I Thailand eller I Sverige.

Och mitt svar är. Där man tjänar in pengarna för att betala av lånet.

Ex. Man har en Thai hustru som bor och jobbar i Sverige och vill låna 150 000:- till sitt hus i Thailand.

Hon kan då ex välja att ta ett lån på banken i Sverige. Ett lån utan säkerhet så räntan kanske hamnar på 7% idag.

Hon lånar samma summa i en Thaibank. till kanske ex 4% ränta.

Då säger alla. Måste vara bättre med lånet i Thailand. Men för det första så får man tillbaks 30% på räntan i Sverige via skattsedeln. Så i praktiken har man lånat till 4,9% ränta.

Och sedan är det ju detta att om man planerar att jobba i Sverige för att betala tillbaks på sitt lån så vet man ju vad det kostar.

Men om man istället lånat ex 690 000 thb i Thailand och sedan Euro maffian kollapsar Euron ( och drar med Svenska kronan) så kanske vi får en kurs på 3thb/sek när man skall betala ränta och amorteringar.

Helt plötsligt har man en skuld på 230 000:- istället för 150 000:-

hf

Du får dra av ränta på skatten i Thailand också, frugan gör det.

Dessutom räknar du på ditt exempel så ligger inflationen på 4% i Thailand vilket då gör lånet gratis.

Nu är dock räntan högre än 4%, vill minnas MLR minus 1% på frugans lån.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan bli lite billigare om man tar lån i Thailand tex mark eller annan tillgång. Detta är något som frugan eller flickvännen isåfall får göra upp med släkten om inte marken står på hennes namn det vill säga. Min flickvän har en markbit inne i stan som tydligen ska vara värld omkring 2 miljoner baht. Sedan kan hon använda den där markbiten som säkerhet om hon tar lån förutsatt att hon har papper på att hon kan betala tillbaka lånet med någon form av inkomst.

Har hon inte inkomst i Thailand måste hon översätta och få stämpel på att hennes arbetsgivarintyg ifrån Sverige är hennes och att hon är hon. Det kan med andra ord vara både enklare och billigare att ta lån i Sverige beroende på förutsättningarna man har i endera länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...