Jump to content
IGNORERAD

Bygga Mur på marken


wingcommander0

Recommended Posts

wingcommander0

Har en ca 1 rai stor tomt och planerar att mycket snart bygga en mur runt hela tomten. tanken är att det skall vara en relativt enkel i cementblock hur mycket kan detta beräknas kosta på ett ungefär eventuellt en grind på framsidan också ca 3 meter bred.

Planen är att vi skall göra detta under torrperioden innan regnperioden startar och eftersom vi fyllde upp med jord i augusti så skall vi vänta med husbygge till nästa år så marken sätter sig ordentligt. det viktigaste nu är att inhägna marken så vi slipper grannens alla kor som trampar ner och alla de lokala hundarna som springer omkring och härjar.

post-5766-0-85528400-1316254783_thumb.jp

post-5766-0-85528400-1316254783_thumb.jp

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt att ge noggranna siffror, ska den målas? o.s.v. men en sak som du skrev, grind 3 meter, ta till lite extra, inte bara med tanke på Thailändarnas körskicklighet, det ska till en bred väg om du ska få in en lastbil t.ex. i en så smal grind! Jag har 5 meter och det är knappt dom klarar det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på en del saker. Har du jorden högre på insidan blir det ganska stort tryck mot muren från den sidan: Speciellt om det går en väg nära muren. Frugans äldre bror påpekade detta för den yngre brodern. Men han är ekonomisk så han förstärkte inte muren. Ett år senare var det både böjar och lutning på muren som inte var där i från början. På sina ställen nära vägen har det nog rört sig drygt 10 - 15cm på flera ställen.

Nästa sak du måste fundera över är dränering, det är något som de flesta Thailändare anser som onödigt. En så enkel sak som att väga av marken så du får avrinning kan vara hur svårt som helst att förklara för vissa. Jag vet inte hur dom tänker! I vissa fall tänker de förmodligen mer på att om man kan få riktigt med vattensamlingar så behöver man inte fara så långt för att samla grodor. I andra fall förmodligen inget tänk alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra på stolpar o tråd om det nu bara ska va enkelt o hålla buffalon borta?,,rätt billigare med..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta e va mitt kostade nu i juli-augusti rostfria grinden + den blåa järngrinden inkl. montering 40000tbath

staketet efter vägen 65 meter + det låga ca, 35-40 meter kostade mig me matrial o byggare ca 50-55000 tbath

glimten66

post-5373-0-73969900-1316334793_thumb.jp

post-5373-0-30191000-1316334901_thumb.jp

post-5373-0-96499300-1316335001_thumb.jp

post-5373-0-73969900-1316334793_thumb.jp

post-5373-0-30191000-1316334901_thumb.jp

post-5373-0-96499300-1316335001_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

wingcommander0

fick ett prisförslag av flickvännens uncle som skall ansvara för bygget 150 000 bath för standardkvalitet och 200 000 bath för bra kvalitet kan det va rimligt pris tycker det låter ganska dyrt. vet inte vilken modell men jag skall be dom skicka bilder på muren så man vet va man betalar för (blir väl blåst på en del i sann thailändsk tradition)

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

fick ett prisförslag av flickvännens uncle som skall ansvara för bygget 150 000 bath för standardkvalitet och 200 000 bath för bra kvalitet kan det va rimligt pris tycker det låter ganska dyrt. vet inte vilken modell men jag skall be dom skicka bilder på muren så man vet va man betalar för (blir väl blåst på en del i sann thailändsk tradition)

Det är alltså 160m mur du ska ha med 5m grind. Använder man nyckeltalet 1000 bath/m ligger du väl ok till.

Frågan är väl vad standard och bra kvalitet står för? Jag anser att 1000bath/m det gäller för bra kvalitet, och andra sidan så har byggmaterial stigit i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

fick ett prisförslag av flickvännens uncle som skall ansvara för bygget 150 000 bath för standardkvalitet och 200 000 bath för bra kvalitet kan det va rimligt pris tycker det låter ganska dyrt. vet inte vilken modell men jag skall be dom skicka bilder på muren så man vet va man betalar för (blir väl blåst på en del i sann thailändsk tradition)

Blåst behöver du inte bli, se till att få ett pris på jobbet, det bör finnas nån i grannskapet som har en hum om byggare av hygglig kvalitet, bestäm sedan själv höjd och utseende, eventuella smidesarbeten e.t.c.

Att räkna fram antal block är inte svårt, sedan går man till butiken och beställer, se til att vara på plats vid leverans för annars.fötter.KOLLA innan dom åker därifrån, räkna cementsäckarna, beräkna sanden. verktyg får du säkert köpa, dom försvinner av nån konstig anledning när bygget är klart och, VAR PÅ PLATS..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...