Jump to content
IGNORERAD

Vådan av att vistas i Thailand


Herr Chang

Recommended Posts

Igår var det gårdsfest i vår bostadsrättsförening här i Göteborg. Knytkalas, och fru Chang lagade till några uppskattade thairätter. Det dracks ju en del också, och då kommer ju oundvikligen det ena och det andra fram som ska diskuteras.

Cirka fem år sen var det en medlem som i fyllan och villan blev sugen på korv framåt morgonkvisten. Ja, på med stekpannan och i med korven. Problemet var att han somnade ifrån denna delikatess, och plötsligt var trappuppgången fylld med rök. Brandkår anländer, men ingen större skada skedd.

Efter denna händelse bestämmer sig föreningens styrelse att dela ut gratis brandvarnare till alla boende. Jag monterar mitt exemplar i hallen, och efter några år signalerar den att batteriet nästan är slut. Jag sätter i ett nytt batteri, och någon vecka senare åker jag till Thailand.

Det var på den tiden jag hade stora ambitioner att lära mig det thailändska språket. Jag sitter på AUA i Chiang Mai och försöker tillgodogöra mig min privatlektion. Då ringer min thailändska telefon, och då jag ser att samtalet kommer från Sverige så tar jag det. Samtalet är från en av bostadsrättsföreningens styrelsemedlemmar, och han meddelar i något förtvivlad ton att min brandvarnare satt igång och tjuta. Det brinner inte, men nu har det tjutit i tre dygn och vi har liksom lite svårt att sova... kan vi få stänga av den? Jag bor på fjärde våningen, otroligt nog hörs detta tjut ner till första våningen och ända upp till sjunde våningen.

Styrelsemedlemmen säger att många boende ringt polisen, men dom kan inget göra eftersom detta oljud ej är tillräckliga skäl för att bryta sig in i min lägenhet. Möjligen kan dom hjälpa till med att kontakta mig... min syster som har nyckel till lägenheten är tyvärr på tjänsteresa och kan ej hjälpa till. Polisen lyckas lokalisera min mor, och hon har mitt thailändska telefonnummer. Skulle jag möjligen kunna skicka en fullmakt så att dom med hjälp av låssmed tar sig in och kan stänga av eländet?

Jodå, det kan jag förstås. När lektionen är slut går jag till närmaste internetcafe och faxar en fullmakt. Man bryter upp dörren, stänger av den jämrans brandvarnaren, och installerar nytt lås. Senare får jag en faktura på 1400 spänn.

Att detta ska behöva hända när jag är i Thailand! Håhåjaja. Det var ju säkert en hel del hat mot mig då, men nu verkar man ha förlåtit det inträffade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang- jag lider med dig för den saltade räkningen!

En bekant till mig som bor i Göteborg ringde en dag till mig och sa: Min son ( 3 år ) har låst dörren från insidan medan jag gick ut med soppåsen och nu står han innanför och skriker för han kan inte öppna, och jag har nyckeln inne och min man är på jobbet.Vad skall jag göra? Jag har försökt att ta bort en ruta i sidoljuset men den sitter fast med en silikonsträng.

Lugn sa jag , detta fixar du lätt. Gå till en granne och låna en borrmaskin och borra ett 6 mm stort hål rakt ovanför springan där du sätter i nyckeln och sen kan du vrida runt låset med en skruvmejsel.

en halvtimme senare ringer hon och kvittrar glatt: Jag fixade det!.

Kostnad : en ny cylinder fick hon av en granne som bytt alla sina.

Låssmeden Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Kul story Chang:lol:

Minns själv en gång för ett antal år sedan när jag kom hem efter en minst sagt blöt afton.

Har troligtvis satt mig i soffan för att lyssna på lite musik men det ville sig inte bättre än att jag måste somnat och på något vis lagt/satt mig på fjärrkontrollens volymknapp, ja det behöver väl knappt nämnas att ljudet vreds upp på max och cd-spelaren stod på repeat:mdr:

Har en rätt rejäl pjäs till ljudanläggning men alla vet ju vad en rejäl dos med alkohol kan göra när sömnbehoven ska tas tillvara - man sover som en klubbad oxe.

Så inte framåt förmiddan vaknade jag och kunde rätt till det lilla missödet och sen återstod att förklara sig för grannarna vad som var orsaken.

Och när jag läste inlägget av Born41 drog jag mig till minnes en egen liten händelse som utspelade sig för ca 20år sedan :oh:

Va en dag mitt i veckan och jag hade varit ute på lokal och träffat en tjej som förljde med mig hem.

Vaknar på morgonen av att klockan ringer så upp och in i duschen.

Säger åt tjejen, som fortfarande sover, att bara slå igen dörren och se till att den är låst när hon går och får ett mumlande ja till svar och sen iväg till jobbet.

Efter jobbet va det innebandy, har jag för mig, och sen ut och käka med polarna. Det blev väl rätt sent, dock inte mitt i natten.

Kommer hem och när jag som alltid sätter nyckeln i sjutillhållarlåset så slår det mig - jävlar, hon e kvar OCH INLÅST (jag bodde på 4e våningen).

Möts av en minst sagt irriterad tjej som undrar va fan jag har varit.

Det här va ju innan mobiltelefonerna fanns och till saken hör att jag vid tillfället va helt nyinflyttad och min fasta telefon hade inte hunnit installeras så hon kunde ringa nån.

Blev inge sex den natten utan det fick bli en slant till taxi istället och sen såg jag aldrig henne mer :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jodå, det kan jag förstås. När lektionen är slut går jag till närmaste internetcafe och faxar en fullmakt. Man bryter upp dörren, stänger av den jämrans brandvarnaren, och installerar nytt lås. Senare får jag en faktura på 1400 spänn.

Hur kom du in i lägenheten sen när du kom hem till Sverige?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Farang,

Man bytte bara niotillhållarlåset, ASSA-låset hade jag inte låst men det låste man och det hade jag ju nyckel till. Nya nyckeln låg på köksbordet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Chang- jag lider med dig för den saltade räkningen!

En bekant till mig som bor i Göteborg ringde en dag till mig och sa: Min son ( 3 år ) har låst dörren från insidan medan jag gick ut med soppåsen och nu står han innanför och skriker för han kan inte öppna, och jag har nyckeln inne och min man är på jobbet.Vad skall jag göra? Jag har försökt att ta bort en ruta i sidoljuset men den sitter fast med en silikonsträng.

Lugn sa jag , detta fixar du lätt. Gå till en granne och låna en borrmaskin och borra ett 6 mm stort hål rakt ovanför springan där du sätter i nyckeln och sen kan du vrida runt låset med en skruvmejsel.

en halvtimme senare ringer hon och kvittrar glatt: Jag fixade det!.

Kostnad : en ny cylinder fick hon av en granne som bytt alla sina.

Låssmeden Ingvar

Det gjorde polisen hemma hos en polare. Hans mamma hade inte hört ifrån honom på ett par dagar och söker honom på hemtele samt mobil ett gäng med gånger men inget svar. Hon åker hem till honom och knackar på dörrn och ingen öppnar, då blir hon orolig och ringer polisen som kommer med låssmed och börjar borra. När dom kommer in så ligger polarn och sover i sängen sin :lol:

Edit: Ska man borra i kransen runt låscylindern eller i själva låscylindern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...