Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Trupper blir tillbakadragna från Preah Vihear


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ledare för Thailand och Kambodja har kommit överens om att trupper längsmed den

omstridda gränsen ska ha regelbundna möten för att lätta på spänningen, samt att man

ska dra sig tillbaka från tempelområdet i enlighet med den internationella domstolens dom.

Kambodjas utrikesminister Hor Namhong sade att Thailands premiärminister Yingluck

Shinawatra och Kambodjas premiärminister Hun Sen gjorde överenskommelsen under torsdag

eftermiddag i Phnom Penh.

Namhon kallade mötet för ett stort steg mot bättre relation mellan länderna.

Källa: http://seattletimes.nwsource.com/html/nationworld/2016214948_apascambodiathailand.html?syndication=rss

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • Caveman

    7

  • knifetown

    6

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Tack för denna överenskommelse som också visar hur viktigt det är att rösta i valen, för ingen tror väl att detta hade varit möjligt med den förra regeringen vid makten, men först och fämst grattis till båda ländernas folk och speciellt dom vid denna gräns.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för denna överenskommelse som också visar hur viktigt det är att rösta i valen, för ingen tror väl att detta hade varit möjligt med den förra regeringen vid makten, men först och fämst grattis till båda ländernas folk och speciellt dom vid denna gräns.

Mvh Isan Lover

Bor för tillfället med flickvännen och familj utanför Si saket. Inte långt ifrån det omstrida templet.

Vi kommer nog bevaka den här nyheten och ha förhoppningar på att det löser sig för allas bästa. Även om man oavsett hur man röstar kan känna en viss misstro till politiska beslut. (dvs huruvida de kommer att tillämpas eller ej)

Link to comment
Dela på andra sajter

Former prime minister Thaksin Shinawatra will arrive in Phnom Penh next week to talk to the Cambodian government - a day after his sister, Yingluck, is due to arrive on an official visit.Skönt att den nya regeringen med hjälp av Thaksins gamla förbindelser med Cambodja ser till att att trupperna dras tillbaka en bit för att släppa på spänningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bor för tillfället med flickvännen och familj utanför Si saket. Inte långt ifrån det omstrida templet.

Vi kommer nog bevaka den här nyheten och ha förhoppningar på att det löser sig för allas bästa. Även om man oavsett hur man röstar kan känna en viss misstro till politiska beslut. (dvs huruvida de kommer att tillämpas eller ej)

Hej

Jag tror nog att båda parter menar allvar och att faran är över, man kommer nog att börja samarbeta ändå mer nu när frågan om dom gemensamma oljefyndigheterna ska lösas på ett för båda länderna positivt sätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är definitivt ingen fan av Thaksin men däremot är jag en pragmatiker som denna gång gärna tar hjälp av Thaksins förbindelser.Hoppas dock inte Thaksin har en egen ekonomisk agenda i bakhuvudet. Skulle inte förvåna mig med det styret de har i Cambodja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är för väl att situationen lättar upp är självklart, men hur och varför det sker lämnar onekligen en fadd eftersmak. Oavsett vad man tycker om partipolitiken i Thailand är händelseutveckling ett entydigt bevis på att vissa herrar hade allt att vinna på att konflikten eskalerade under förra regeringen och har allt att vinna på att nu ''sluta fred''. När maktfullkomliga despoter av Thaksins och Hun Sen's kaliber bollar med människoliv och leker krig för att gynna personliga agendor är det svårt att inte känna annat än avsky.

Det stod tidigt klart att förra regeringen egentligen inte hade något val än att fortsätta på den inslagna vägen när de kom till makten och fick PV-frågan i knät. Visst hade de kunnat handla annorlunda på en del sätt men det är knappast någon tillfällighet att Hun Sen helt plötsligt byter från att prata om att ''hämnas tusen år av oförätter'' till att prata om '' våra bröder och systrar i väst'' - att det är Thaksins förtjänst står klart. Dock inte pga diplomatisk skicklighet utan snarare pga att han regiserade hela spektaklet från början.

Hoppas detta verkligen är slutet eller om det lagom till nästa val blossar upp igen - man skulle tyvärr inte bli förvånad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är för väl att situationen lättar upp är självklart, men hur och varför det sker lämnar onekligen en fadd eftersmak. Oavsett vad man tycker om partipolitiken i Thailand är händelseutveckling ett entydigt bevis på att vissa herrar hade allt att vinna på att konflikten eskalerade under förra regeringen och har allt att vinna på att nu ''sluta fred''. När maktfullkomliga despoter av Thaksins och Hun Sen's kaliber bollar med människoliv och leker krig för att gynna personliga agendor är det svårt att inte känna annat än avsky.

Det stod tidigt klart att förra regeringen egentligen inte hade något val än att fortsätta på den inslagna vägen när de kom till makten och fick PV-frågan i knät. Visst hade de kunnat handla annorlunda på en del sätt men det är knappast någon tillfällighet att Hun Sen helt plötsligt byter från att prata om att ''hämnas tusen år av oförätter'' till att prata om '' våra bröder och systrar i väst'' - att det är Thaksins förtjänst står klart. Dock inte pga diplomatisk skicklighet utan snarare pga att han regiserade hela spektaklet från början.

Hoppas detta verkligen är slutet eller om det lagom till nästa val blossar upp igen - man skulle tyvärr inte bli förvånad.

Att konflikten helt plötsligt blommade upp inför den stundande valrörelsen känns ju onekligen med facit i hand som ett beställningsjobb mellan två affärspartners-får se vad som händer när Yingluck pressas på huruvida hon ger upp marken och templet till Kambodja eller inte.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är för väl att situationen lättar upp är självklart, men hur och varför det sker lämnar onekligen en fadd eftersmak. Oavsett vad man tycker om partipolitiken i Thailand är händelseutveckling ett entydigt bevis på att vissa herrar hade allt att vinna på att konflikten eskalerade under förra regeringen och har allt att vinna på att nu ''sluta fred''. När maktfullkomliga despoter av Thaksins och Hun Sen's kaliber bollar med människoliv och leker krig för att gynna personliga agendor är det svårt att inte känna annat än avsky.

Det stod tidigt klart att förra regeringen egentligen inte hade något val än att fortsätta på den inslagna vägen när de kom till makten och fick PV-frågan i knät. Visst hade de kunnat handla annorlunda på en del sätt men det är knappast någon tillfällighet att Hun Sen helt plötsligt byter från att prata om att ''hämnas tusen år av oförätter'' till att prata om '' våra bröder och systrar i väst'' - att det är Thaksins förtjänst står klart. Dock inte pga diplomatisk skicklighet utan snarare pga att han regiserade hela spektaklet från början.

Hoppas detta verkligen är slutet eller om det lagom till nästa val blossar upp igen - man skulle tyvärr inte bli förvånad.

Oj oj oj. Kanske har du rätt men helt säkert är att hela ditt inlägg bryter mot allt vad Tallviking har lärt oss genom åren vad gäller vikten av att åtminstone kunna erbjuda en endaste liten wiki-länk till stöd för vad man påstår.

Go kväll. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj. Kanske har du rätt men helt säkert är att hela ditt inlägg bryter mot allt vad Tallviking har lärt oss genom åren vad gäller vikten av att åtminstone kunna erbjuda en endaste liten wiki-länk till stöd för vad man påstår.

Go kväll. :)

Då kanske du kan presentera wikilänken till var Tallviking säger detta. :ironi:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj. Kanske har du rätt men helt säkert är att hela ditt inlägg bryter mot allt vad Tallviking har lärt oss genom åren vad gäller vikten av att åtminstone kunna erbjuda en endaste liten wiki-länk till stöd för vad man påstår.

Go kväll. :)

DU och de övriga i IL fan-group har väl aldrig lärt er det ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

DU och de övriga i IL fan-group har väl aldrig lärt er det ! :whistle:

Nää, men kan inte du som Bangkoknomenklatur Wannabe lära oss okunniga?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää, men kan inte du som Bangkoknomenklatur Wannabe lära oss okunniga?

Ni har gång på gång visat hur obildbara ni är så jag är nog lite trött på att försöka

Ni kan väl googla själva istället .

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har gång på gång visat hur obildbara ni är så jag är nog lite trött på att försöka

Ni kan väl googla själva istället .

Vi som gillar Isaan är ju så "obildbara" så vi har inte lärt oss det.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Over a hundred years ago, Thailand was forced to demarcate its borders with two imperial powers, Britain (which ruled Burma and Malaya) and France, which had colonised Indo-China, including Cambodia.

Some maps helping define the borders between Thailand and states under protection of those imperial countries were drawn up. However, these were not officially accepted by Bangkok, especially those covering the border between Thailand and Cambodia.

I den här länken kan man läsa mer om gränsdragningen

både på land och till havs

http://antithaksin.w...atuaral-gasoil/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som gillar Isaan är ju så "obildbara" så vi har inte lärt oss det.

Jasså, är vi? Jag gillar nämligen också Isaan. Och det vet jag att det finns många fler normala individer som gör.

Ni andra är rätt spridda överallt så blanda inte in Isaan i det här. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, är vi? Jag gillar nämligen också Isaan. Och det vet jag att det finns många fler normala individer som gör.

Ni andra är rätt spridda överallt så blanda inte in Isaan i det här. :)

Förlåt att jag drog in googlekungen i det här...

Vi som gillar Isaan OCH är obildbara(NoBuss ingår inte här fastän han gillar Isaan ;-) ) i Militärstroppens ögon borde det ha stått.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Oj oj oj. Kanske har du rätt men helt säkert är att hela ditt inlägg bryter mot allt vad Tallviking har lärt oss genom åren vad gäller vikten av att åtminstone kunna erbjuda en endaste liten wiki-länk till stöd för vad man påstår.

Go kväll. :)

Med tanke på vad Wille jobbade med i Thailand så borde kanske hans inlägg i denna tråd finnas med som länk på wiki :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag drog in googlekungen i det här...

Vi som gillar Isaan OCH är obildbara(NoBuss ingår inte här fastän han gillar Isaan ;-) ) i Militärstroppens ögon borde det ha stått.

Ok. Ingen fara på taket. Du är ju en relativ internetnovis så dina nykläckarglitches är ursäktbara. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att det är för väl att situationen lättar upp är självklart, men hur och varför det sker lämnar onekligen en fadd eftersmak. Oavsett vad man tycker om partipolitiken i Thailand är händelseutveckling ett entydigt bevis på att vissa herrar hade allt att vinna på att konflikten eskalerade under förra regeringen och har allt att vinna på att nu ''sluta fred''. När maktfullkomliga despoter av Thaksins och Hun Sen's kaliber bollar med människoliv och leker krig för att gynna personliga agendor är det svårt att inte känna annat än avsky.

Det stod tidigt klart att förra regeringen egentligen inte hade något val än att fortsätta på den inslagna vägen när de kom till makten och fick PV-frågan i knät. Visst hade de kunnat handla annorlunda på en del sätt men det är knappast någon tillfällighet att Hun Sen helt plötsligt byter från att prata om att ''hämnas tusen år av oförätter'' till att prata om '' våra bröder och systrar i väst'' - att det är Thaksins förtjänst står klart. Dock inte pga diplomatisk skicklighet utan snarare pga att han regiserade hela spektaklet från början.

Hoppas detta verkligen är slutet eller om det lagom till nästa val blossar upp igen - man skulle tyvärr inte bli förvånad.

Hej

Själv har jag svårt att se Hun Sen som den aggressiva parten i denna konflikt, enligt mig är det en konflikt startad av PAD och militären i Thailand, och jag ser det som helt logiskt att den tar slut nu när både PAD och militären har förlorat sitt inflytande via det fria val som hölls i landet, och det är bara att gratulera innevånarna på båda sidor av gränsen.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv har jag svårt att se Hun Sen som den aggressiva parten i denna konflikt, enligt mig är det en konflikt startad av PAD och militären i Thailnd, och jag ser det som helt logiskt att den tar slut nu när både PAD och militären har förlorat sitt inflytande via det fria val som hölls i landet, och det är bara att gratulera innevånarna på båda sidor av gränsen.

Mvh isan Lover

Hur kan du mena att den är startad av PAD? Fanns PAD 1904? Är du på riktigt? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan du mena att den är startad av PAD? Fanns PAD 1904? Är du på riktigt? :D

Hej

Nog för att jag har förstått att du har svårt att hänga med, men det senaste kriget mellan dessa länder startade inte 1904.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nog för att jag har förstått att du har svårt att hänga med, men det senaste kriget mellan dessa länder startade inte 1904.

Mvh Isan Lover

Det är ju inte så lätt för NoBuss att veta när han söker via google.

Sökord= krig+start+Thailand+cambodia och google svarar 1904...;-)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv har jag svårt att se Hun Sen som den aggressiva parten i denna konflikt, enligt mig är det en konflikt startad av PAD och militären i Thailand, och jag ser det som helt logiskt att den tar slut nu när både PAD och militären har förlorat sitt inflytande via det fria val som hölls i landet, och det är bara att gratulera innevånarna på båda sidor av gränsen.

Mvh isan Lover

En artikel ifrån 2008 där den snälla och trevliga Hun Sen hotar med våld

Cambodian Prime Minister Hun Sen may have begun beating the war drums too early this week when he issued an ultimatum to Thailand that he would use force to resolve the border dispute at Preah Vihear, but he had reasons for doing so.

http://www.nationmul...cs_30086166.php

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...