Jump to content
IGNORERAD

Mynt


chiangmai

Recommended Posts

Hustrun sparar alla mynt for sin sons rakning, och jag gor det samma. Detta har pagatt nu i snart 3 ar. Drom om min forvaning, att da jag vagde sackarna sa ar det ca 15 kg mynt i varierande valorer.

Sa till hustrun, vi skickar mynten till pojkens bank konto, nu. Men nu sager banken att vi sjalva skall rakna och paketera mynten.

Nagon som vet vilken eller vilka banker som har myntraknare?

Jag tanker inte sitta 1 dag och lagga 1 battingar 10 om 10..

Tacksam for svar

post-8853-0-71286600-1316090597.gif

post-8853-0-71286600-1316090597.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hustrun sparar alla mynt for sin sons rakning, och jag gor det samma. Detta har pagatt nu i snart 3 ar. Drom om min forvaning, att da jag vagde sackarna sa ar det ca 15 kg mynt i varierande valorer. Sa till hustrun, vi skickar mynten till pojkens bank konto, nu. Men nu sager banken att vi sjalva skall rakna och paketera mynten. Nagon som vet vilken eller vilka banker som har myntraknare? Jag tanker inte sitta 1 dag och lagga 1 battingar 10 om 10.. Tacksam for svar

Har du en "knark-våg" så är det ganska enkelt. Bara dela upp valörerna, väga och räkna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ar att de vill att jag plastar in battingarna 10 om 10... Sa aven om jag andvander firmans knarkvag...sa maste jag likt f-bannat plasta 10 om 10.

Vet att i Svedala har de myntrakning ..mot avgift. men jag ha raldrig sett dessa maskiner har... bara sedelraknare

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att att 1 bahtingar före 2008 är gjorda av Cupronickel, blandning av koppar och nickel, vars metalvärde överstiger det nominella värdet av myntet. Visserligen är det bara 20% mer och jag vet inte om det finns någon marknad för att lösa in äldre 1 bahtingar för mer än det nominella värdet men antagligen kommer metallvärdet för dessa mynt stiga så de kan vara bra att spara undan om man inte hittar någon som vill ge 5-10% mer för mynten.

Har man 5, 10 eller 20 satang mynt från 1941 har man riktigt tur då dessa innehåller silver.

PS. Vet att jag har sett några mynträknare i Thailand, tror att den UOB som vi var inne i en gång hade en men jag minns inte var detta kontor ligger.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan riktigt se det framför mig. Chiangmai, en yngling på 56 år, som inte bara ska sortera myten i resp valör och bunta ihop dem i 10 pack. Utan dessutom med hjälp av förstoringsglas, modell kraftigt, kontrollera årtalen på 15 kg mynt!

Han kommer nog att bli duktig på skrivtecknen för siffror eftersom årtalet är skrivet med thailändska tecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

he he,,,,, jag ger mig.har nu nytt tidsfordriv. Satter mig ner som Joakim Von Anka och simmar igenom 1 battingar, 2-battingar , 5- battingar ..och 10 battingar... var nu pa 7 eleven for inkop av Mars och Chang, fick nya mynt i retur :

4 1 battingar, 1 10-batting.ner i penga bassangen for forbattrad simtur .

post-8853-0-05283100-1316096070.jpg

post-8853-0-05283100-1316096070.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

he he,,,,, jag ger mig.har nu nytt tidsfordriv. Satter mig ner som Joakim Von Anka och simmar igenom 1 battingar, 2-battingar , 5- battingar ..och 10 battingar... var nu pa 7 eleven for inkop av Mars och Chang, fick nya mynt i retur :

4 1 battingar, 1 10-batting.ner i penga bassangen for forbattrad simtur .

Glöm för all del inte satangmynten!

Finns både 25 och 50 satang. Många bäckar små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt snack om mynt får mig att tänka på det Thailändska uttrycket: "mai tem bath, sahm salung " inte en full bath, bara 3 salung

nån som inte e helt hundra :wink:

Ändrades av Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

har liten pase med dessa ocksa... + liten pase med 2- battingar,,,,,, Thai gillar inte dessa 2 battingar. Kan inte skilja pa 1 batting och 2 batting.Har nagra mynt de skrivit med spritpenna '2'

Link to comment
Dela på andra sajter

har liten pase med dessa ocksa... + liten pase med 2- battingar,,,,,, Thai gillar inte dessa 2 battingar. Kan inte skilja pa 1 batting och 2 batting.Har nagra mynt de skrivit med spritpenna '2'

Det blir bättre, de nya 2battingarna är numera gula

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir bättre, de nya 2battingarna är numera gula

Precis. har nagra silver med spritpennna "2"... men verkar som Thai avskyr dessa 2-battingar... sallan man far vaxel med dem...lever val ett tynande liv...dags for smaltugnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

sa min ursprungsfraga,,,, nagon som sett myntraknare i "Amazing Thailand"

Tror nog att flera banker har dem men om inte så kan du alltid köpa en...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det inte billigare att köpa en rakhyvel till honom.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajabaja! inte Wiki!

Och vad är det för fel på Wikipedia? Är det som att fuska eller något? Wikipedia är utmärkt ställe för att hitta information och referens till ursprungskällan. Du kanske alltid enbart vill ha ursprungskällan men då får du skippa alla länkar till Aftonbladet och andra liknande sidor.

Här har du ursprungsinformationen som Wikipedia länkar till om den passar bättre...

http://ecatalog.trea...tail.php?id=176

แถลงข่าวออกใช้เหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่ 176-3494.jpg

press%202%20B%20New%20series3.jpg

บ่ายวันที่ 2 กุมภาพันธ์ 2552 ณ ห้องประชุม 801 กรมธนารักษ์ นายพฤติชัย ดำรงรัตน์ รัฐมนตรีช่วยว่าการกระทรวงการคลัง แถลงข่าวการออกใช้เหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่โดยมีการปรับปรุงโลหะและลักษณะของเหรียญ เพื่อปรับต้นทุนในการผลิตให้มีความเหมาะสม สะดวกต่อการใช้สอย แต่ยังคงไว้ซึ่งคุณภาพ คือ ให้มีความสวยงามและยากต่อการปลอมแปลงมากยิ่งขึ้น

ในการจัดทำเหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่นี้ มีรูปแบบและลวดลายเช่นเดิม แต่ปรับปรุงให้สวยงามมากยิ่งขึ้น สำหรับในส่วนของรายละเอียดคุณลักษณะเฉพาะของเหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่มีความแตกต่างในสาระสำคัญจากเหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดปัจจุบัน ดังนี้

1. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 1 สตางค์ และ10 สตางค์ เส้นผ่าศูนย์กลาง ความหนา และน้ำหนักคงเดิม

แต่เปลี่ยนส่วนผสมของโลหะจากอลูมิเนียมร้อยละ 97 เป็นร้อยละ 99

2. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 5 สตางค์ น้ำหนักคงเดิม แต่เปลี่ยนเส้นผ่าศูนย์กลางจาก 16.00มิลลิเมตร เป็น 16.50 มิลลิเมตร

และเปลี่ยนส่วนผสมของโลหะจากอลูมิเนียมร้อยละ 97 เป็นร้อยละ 99

3. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 25 สตางค์ และ 50 สตางค์ เส้นผ่าศูนย์กลาง ความหนา และน้ำหนังคงเดิม

แต่เปลี่ยนชนิดของโลหะจากอลูมิเนียมบรอนซ์ (สีทอง) เป็นโลหะไส้เหล็กชุบทองแดง

4. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 1 บาท เส้นผ่าศูนย์กลางและความหนาคงเดิม แต่เปลี่ยนชนิดของโลหะจากคิวโปรนิกเกิล

เป็นโลหะไส้เหล็กชุบนิกเกิล และน้ำหนักลดลงจาก 3.40 กรัม เป็น 3.00 กรัม

5. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 2 บาท เส้นผ่าศูนย์กลางคงเดิม แต่เปลี่ยนชนิดของโลหะจากไส้เหล็กชุบนิกเกิล (สีขาว)

เป็นโลหะอลูมิเนียมบรอนซ์ (สีทอง) น้ำหนักลดลงจาก 4.40 กรัม เป็น 4.00 กรัม

6. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 5 บาท โลหะ เส้นผ่าศูนย์กลางคงเดิม แต่ลดความหนา

และน้ำหนักลดลงจาก 7.50 กรัม เป็น 6.00 กรัม

7. เหรียญกษาปณ์ชนิดราคา 10 บาท โลหะ เส้นผ่าศูนย์กลาง ความหนา และน้ำหนักคงเดิม

การนำออกใช้เหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่นี้ กระทรวงการคลัง โดยกรมธนารักษ์จะเริ่มออกใช้เหรียญกษาปณ์

ชนิดราคา 2 บาทก่อนเป็นลำดับแรก ตั้งแต่วันที่ 3 กุมภาพันธ์ 2552 เป็นต้นไป

ส่วนเหรียญกษาปณ์ ชนิดราคาอื่น ๆ จะทยอยนำออกจ่ายแลกต่อไป

ประชาชนและผู้สนใจสามารถแลกเหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดใหม่ได้ที่

ส่วนกลาง ที่

- สำนักบริหารเงินตรา ถนนจักรพงษ์ กรุงเทพฯ

- หน่วยจ่ายแลกเหรียญกษาปณ์ กรมธนารักษ์ ถนนพระราม 6 กรุงเทพฯ

- หน่วยจ่ายแลกเหรียญกษาปณ์ ณ โรงกษาปณ์ รังสิต คลองหลวง จว.ปทุมธานี

ส่วนภูมิภาค ที่

- ศาลาธนารักษ์ 1 จังหวัดเชียงใหม่

- ศาลาธนารักษ์ 2 จังหวัดสงขลา

- สำนักงานคลังจังหวัด

ซึ่งแต่ละจังหวัดจะทยายเข้ามาเบิกจากส่วนกลาง เพื่อนำออกจ่ายแลกในแต่ละจังหวัดต่อไป

ทั้งนี้ ขอบอกกล่าวเพิ่มเติมว่า เหรียญกษาปณ์หมุนเวียนชุดปัจจุบัน ไม่ว่า 10 บาท 5 บาท 2 บาท(ชนิดไส้เหล็ก)

1 บาท 50 สตางค์ และ 25 สตางค์ ที่อยู่ในมือของเพื่อนสมาชิกทุกท่าน ยังคงสามารถใช้จ่ายหมุนเวียนและชำระหนี้

ตามกฎหมายได้ทุกประการ

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Buss I BKK kosta 50 satang 1969 har fortfarand 2 st kvar

VissA 1 BATH går i p-auomater i uppsala och äldre tele aut.

Offe

Avd onödigt vetande

Link to comment
Dela på andra sajter

10 battarna går som 2 euro i automater!

Har du några "bevis" för detta? Jag testade på flygplatsen i Helsingfors... där fungerade det inte iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 battarna går som 2 euro i automater!

ändrades för 3-4 år sen då alla automater i Euroländerna tog 10 B som 2 €, var ju brist på 10 battingar i Thailand ett tag.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några "bevis" för detta? Jag testade på flygplatsen i Helsingfors... där fungerade det inte iaf.

Jag testade för något år sedan i några automater och det funkade inte. Dock så kan det finnas gamla automater kvar som inte är utbytta/omprogrammerade.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...