Jump to content
IGNORERAD

Källare


Kabbanoss

Recommended Posts

Hejsan!

Jag som inte alls kan bygge har en fråga angående varför aldrig är nån som bygger gör det med källare ?

Mvh/korven

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar Thailand... aldrig sett en kallare. Och med tanke pa arets oversvamningar,,, vill man ha hus pa palar.

Och Sverige,,,, bygge rman kallare numera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar Thailand... aldrig sett en kallare. Och med tanke pa arets oversvamningar,,, vill man ha hus pa palar.

Och Sverige,,,, bygge rman kallare numera?

Nja, knappast, ska väl vara suteränghus i så fall, även om undantag görs, fast nu har jag inte gjort ett smack på 8 år så jag vet egentligen inte om det svängt tebax!

Betr. Thailand så har jag faktiskt sett jordkällare, men då på en kulle!!!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

he he jordkallare pa kulle,,, de kan sina saker har.. Oversvamning ar ingen nyhet.pa landsbygden ser man ofta dessa hus pa palar. Forsta gangen jag sag denna typ av hus fragade jag min fru varfor.(?) Svar: "when rain come..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en som har en fin källare.

Dyrt att bygga och till ingen egentlig nytta, enligt han själv.

Inga översvämningar där han bor, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt senaste hus i sverige var 70-tals hus med kallare och sk "bodega"... alltid orolig for tecken pa fuktflackar i betongen..

Men en jordkallare svensk modell 30-tal ,varfor inte.. aven i Thailand, ,med tanke pa elpriser.

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt senaste hus i sverige var 70-tals hus med kallare och sk "bodega"... alltid orolig for tecken pa fuktflackar i betongen..

Men en jordkallare svensk modell 30-tal ,varfor inte.. aven i Thailand, ,med tanke pa elpriser.

En rejäl jordkällare kommer att hålla i närheten av årsmedeltemperaturen. Vilket för centrala Thailands del betyder ca 28 grader!

(Uppe i CM har Ni lite lägre temperaturer, men knappast lämpliga för matförvaring i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag som inte alls kan bygge har en fråga angående varför aldrig är nån som bygger gör det med källare ?

Mvh/korven

Med den stadiga biten regn som faller ner är det svårt att få till en bra dränering. Man får isåfall förlita sig på att bygga en pumpgrop.

Men om det skulle bli elavbrott som det brukar bli lite nu och då i Thailand så kan man ju tänka sig vad som händer om det spöregnar samtidigt.

Dessutom om man jämför med sverige så ligger spill och dagvatten så pass djupt ändå oftast på grund av kälen i marken. Vilket gör att det i sverige inte är så svårt att bygga dränering med naturlig avrinning.

Detta + det faktum att mängden regn som kommer är oftast mindre i sverige.

Det gör det därmed mer intressant att bygga på höjden i Thailand istället.

Mvh Janne.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den stadiga biten regn som faller ner är det svårt att få till en bra dränering. Man får isåfall förlita sig på att bygga en pumpgrop.

Men om det skulle bli elavbrott som det brukar bli lite nu och då i Thailand så kan man ju tänka sig vad som händer om det spöregnar samtidigt.

Dessutom om man jämför med sverige så ligger spill och dagvatten så pass djupt ändå oftast på grund av kälen i marken. Vilket gör att det i sverige inte är så svårt att bygga dränering med naturlig avrinning.

Detta + det faktum att mängden regn som kommer är oftast mindre i sverige.

Det gör det därmed mer intressant att bygga på höjden i Thailand istället.

Mvh Janne.

Undras hur det skulle funka med WellPoint och ev. stödpump? (Och ett Hondaaggregat)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv har jag funderat på att bygga en ovan jord så högt att den inte kan bli översvämmad och sen täcka den med jord, skulle kunna vara skön att sova i under dom varmaste månaderna, men jag är osäker på om det blir tillräckligt svalt för att motivera jobbet och kostnaderna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Undras hur det skulle funka med WellPoint och ev. stödpump? (Och ett Hondaaggregat)

WellPoint?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv har jag funderat på att bygga en ovan jord så högt att den inte kan bli översvämmad och sen täcka den med jord, skulle kunna vara skön att sova i under dom varmaste månaderna, men jag är osäker på om det blir tillräckligt svalt för att motivera jobbet och kostnaderna.

Mvh Isan Lover

I Thailand är det nog smartare att planera hus med stor luftgenomsläpp för att få det svalare.

Kolla in typ Teakwoodhouse. Dom har ofta den typ av konstruktion.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

WellPoint?

Mvh Janne

Placera ut större genomströmningsbrunnar cc 2-3000, 4 -5 met djupa med dränering till lägre jordlager, dessa är ju som regel inte vattenförande i den typ av hård jord som finns i Thailand. Ett hundratal brunnar på en 3-4 km lång sträcka där den sista skall ligga högst (med inloppet lågt). LOD kallas det också för.

(Lokalt omhändertagande av dagvatten.) Fast å andra sidan, varför skulle myndighetrna bry sig om detta? Skulle tro att inkl.allt, mtr och arbete skulle en sådan brunn betinga c:a 15-20 000 bathx100 blir en försumbar kostnad om man ser det på sikt! Och det funkar just vid störtregn eller vid nederbörd utöver normalmängd.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna källare finns i husen Jomtien Park Villas området. Fönsterna gränsar alltså till poolen, om det ingår badnymfer man kan kolla på medan man tränar framgår ej...

post-3397-0-91425500-1316171232.gif

Fina hus med bra läge, men ganska dyra, börjar på ca 10 milj bath.

/ Joe

post-3397-0-91425500-1316171232.gif

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Placera ut större genomströmningsbrunnar cc 2-3000, 4 -5 met djupa med dränering till lägre jordlager, dessa är ju som regel inte vattenförande i den typ av hård jord som finns i Thailand. Ett hundratal brunnar på en 3-4 km lång sträcka där den sista skall ligga högst (med inloppet lågt). LOD kallas det också för.

(Lokalt omhändertagande av dagvatten.) Fast å andra sidan, varför skulle myndighetrna bry sig om detta? Skulle tro att inkl.allt, mtr och arbete skulle en sådan brunn betinga c:a 15-20 000 bathx100 blir en försumbar kostnad om man ser det på sikt! Och det funkar just vid störtregn eller vid nederbörd utöver normalmängd.

Då myndigheterna i glesbygd i bland inte ens prioriterar vägar så tror jag detta är ännu mera lågprioriterat.

Vi har i.o.f.s ingen källare. Men vi har höjt marken och dränerar ut mot kringliggande risfält som är kraftigt lägre.

Dock visste dom inte ute på landet vad dräneringsslang är. Så det vart att handborra blårör för att få till dräneringen.

Detta i kombination med singel fungerar.

Men som proffesionell rörmokare avråder jag från källarbyggen i Thailand. Möjligt att någon annan som är byggnadsingeniör kan komma med annan info som motsäger det jag skriver?

Då dessa är riskfyllda om man inte vill lägga mycket pengar på dessa.

Däremot har jag sett källare i större byggnader i Bangkok. Men då snackar vi om en annan budget.

Och jag ser inte nyttan att ha en källare i varma Thailand.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

he he ok ok...ingen jordkallare i Thailand

Nix pix men bor man i Sverige kan man lätt fixa till en enkel liten "jordkällare" utanför sommarstugan enligt följande.

Man börjar med att gräva en grop som är lite större än den cementring man inhandlat.

Efter att man placerat ringen i gropen så skottar man igen från sidorna och snickrar till ett lock av bräder eller frigolit så har man hux flux en liten jordkällare.

Inget kylskåp direkt men i norra delen av landet så är det i alla fall ett jäkligt bra ställe att förvara ett par flak öl.

I den delen av landet ska man vara beredd på gäster vilken tid som helst på dygnet. :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I Thailand är det nog smartare att planera hus med stor luftgenomsläpp för att få det svalare. Kolla in typ Teakwoodhouse. Dom har ofta den typ av konstruktion. Mvh Janne

Själv så planerade jag ett hus med AC. Förstår inte varför man ska leva utan en när man inte är tvungen till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så planerade jag ett hus med AC. Förstår inte varför man ska leva utan en när man inte är tvungen till det.

Varför inte som vårat hus det bästa av 2 världar.

Vi har både AC samt bra genomslpp om vi vill.

Fördelen med ett trähus är att det blir inte lika varmt. Och det kan vara så att man inte alltid vill använda AC i alla situationer.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför inte som vårat hus det bästa av 2 världar. Vi har både AC samt bra genomslpp om vi vill. Fördelen med ett trähus är att det blir inte lika varmt. Och det kan vara så att man inte alltid vill använda AC i alla situationer. Mvh Janne

Jo, det hade kanske inte varit helt fel.

Använder bara AC i två av sovrummen, hade kunnat bygga övriga huset med natur-AC

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

I frugans by så finns det ett hus med källare...

När vi och moppe förbi så har frugan pekat och sagt det hustet har källare. så mycket mera vet jag inte.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Däremot har jag sett källare i större byggnader i Bangkok. Men då snackar vi om en annan budget.

Och jag ser inte nyttan att ha en källare i varma Thailand.

Mvh Janne

I Pattaya har dom större varuhusen källare bl.a Tukcom

där man har livsmedelsaffär och "Clas Ohlsson" butik

det är väl att marken är så dyr, så då kan dom lika gärna

bygga en källare så har dom juh en våning till :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...