volc Inlagd September 14, 2011 Dela Inlagd September 14, 2011 Här startar jag en tråd för vårat bygge i Chiang Rai. Planerar byggstart om ca 1 månad, ska bli väldigt spännande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd September 15, 2011 Dela Inlagd September 15, 2011 lägg till tak och cement mellan ingången och altan bra att kunna gå runt i skugga eller slippa regnet hoj upp huset 2 trappsteg från marken fyll INTE i med jord utan grovsingel när ni gjuter golven , det är for att inte marken skall suga upp vatten till betong-golvet (kapilärkraften) lycka till med husbygget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd September 15, 2011 Trådstartare Dela Inlagd September 15, 2011 tack för tipsen. ska lägga till tak och golv som du skrev. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd September 16, 2011 Dela Inlagd September 16, 2011 Här startar jag en tråd för vårat bygge i Chiang Rai. Planerar byggstart om ca 1 månad, ska bli väldigt spännande! Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)?? Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips. Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan. Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !! /Johan Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.gov.au/technical/index.html Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM. Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd September 24, 2011 Dela Inlagd September 24, 2011 Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)?? Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips. Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan. Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !! /Johan Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.ical/index.html Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM. Johan, Tack för den länken. Skall bygga i Thailand inom två år. Kan en del om husbygge i kallt klimat, nu gäller det att tänka lika fast tvärtom.. /Sarne Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 9, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)?? Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips. Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan. Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !! /Johan Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.ical/index.html Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM. Tack så mycket Johan, jag har haft mycket nöje med att läsa din tråd om ditt bygge. Vi kommer inte bygga med samma metod som du utan den mer traditionella metoden i Thailand med stolpar. Det blir sedan vanliga enkla betongstenar för väggarna. vet inte vad de kallas. Vi fyller facken med grövre kross, men har svårt att få tag på markduken. någon som har ett tips vart man ska vända sig eller om det finns något annat alternativ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 9, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Här är lite nya planer som tillkommit. Vi kör en tunnare betongplatta runt huset en meter ut så vi slipper allt stänk som annars kan smutsa ner väggarna. Imorgon ska det börjas gräva. Spännande ska det bli Önska mig lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tricky Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Här är lite nya planer som tillkommit. Vi kör en tunnare betongplatta runt huset en meter ut så vi slipper allt stänk som annars kan smutsa ner väggarna. Imorgon ska det börjas gräva. Spännande ska det bli Önska mig lycka till! Om badrummet är det brevid köket skulle jag flytta det inte direkt någon hygienisk placering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 9, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Om badrummet är det brevid köket skulle jag flytta det inte direkt någon hygienisk placering. Jo jag har tänkt den tanken med, men jag kommer inte på någon bättre lösning Eftersom jag vill ha alla avlopp på baksidan av huset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 9, 2011 Dela Inlagd Oktober 9, 2011 Fantastiskt fina illustrationer du skapat på ditt bygge, kan nästan ana att det har med ditt levebröd att göra. Det kommer med säkerhet att bli ett fint bygge, mycket smakfull design på huset. Något som jag inte ångrar med vårt bygge var att vi byggde en separat toalett till varje sovrum, jag var emot det från början med fogade mig till frugans önskemål där som tur var". Vi står nu i begrepp med att bygga ut huset med ett 2 sovrum till, önskar att jag kunde skapa så professionella illustrationer som TS, men får nog tyvärr nöja mig med betydligt enklare. Lycka till, det kommer att bli intressant att följa,,,trådstarten har ju verkligen satt ribban på en nivå som heter duga. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 9, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2011 (ändrad) Fantastiskt fina illustrationer du skapat på ditt bygge, kan nästan ana att det har med ditt levebröd att göra. Det kommer med säkerhet att bli ett fint bygge, mycket smakfull design på huset. Något som jag inte ångrar med vårt bygge var att vi byggde en separat toalett till varje sovrum, jag var emot det från början med fogade mig till frugans önskemål där som tur var". Vi står nu i begrepp med att bygga ut huset med ett 2 sovrum till, önskar att jag kunde skapa så professionella illustrationer som TS, men får nog tyvärr nöja mig med betydligt enklare. Lycka till, det kommer att bli intressant att följa,,,trådstarten har ju verkligen satt ribban på en nivå som heter duga. Tack! Ladda ner Google Sketchup. http://sketchup.google.com/ Det är hur roligt som helst att sitta med i timmar och skissa på saker. är det om man blir dålig som du tänker på att det är bra med toaletterna nära till hands om natten ? mvh Magnus Ändrades Oktober 9, 2011 av volc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemannen Inlagd Oktober 10, 2011 Dela Inlagd Oktober 10, 2011 Det skall bli spännande att följa din tråd, ser fram emot lite bilder då bygget drar igång ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Oktober 10, 2011 Dela Inlagd Oktober 10, 2011 Jo jag har tänkt den tanken med, men jag kommer inte på någon bättre lösning Eftersom jag vill ha alla avlopp på baksidan av huset. Jag ser inga problem att ha ingången till badrummet i köket. Det blir bra och nära om du har gäster på Chang-verandan också . Ett thai-badrum är ju "våtare" än ett farang-dito. Golvet på badrummet bör då ligga några centimeter (thai-standard) under kökets nivå, så går det utmärkt. Enkelt sen, som du sa, med rördragningen till septicarna. En plast för toan och sen 1 eller 2 med cementringar till gråvattnet och utloppet från toa-septicen. Se till att dom inte lägger dom alldeles vid husväggen, utan några meter ut. Lycka till, Johan Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 12, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 12, 2011 Nu har vi börjat. Här kommer lite bilder från bygget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 13, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Mer bilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemannen Inlagd Oktober 13, 2011 Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Härligt! blir spännande att följa ert bygge så skicka mer än gärna upp lite nytt så ofta du hinner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd Oktober 13, 2011 Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Hej, trevligt med husbyggartrådar på olika platser i Thailand så man har någon att besöka när man semestrar i sitt nya hemland vid flytten 2012. Skall bli roligt att följa detta bygget mvh Drivern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Oktober 13, 2011 Dela Inlagd Oktober 13, 2011 Blir roligt att se det här växa fram! Det var en rejäl damm på tomten! Hur djup är den och blir det fiskodling? Mvh AMJA "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
volc Inlagd Oktober 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Blir roligt att se det här växa fram! Det var en rejäl damm på tomten! Hur djup är den och blir det fiskodling? Mvh AMJA Jag är lite osäker på hur djup den är, men just nu är det en fiskodling där. Funderar på att göra den lite större senare då vi är klar med huset. Den är inte riktigt så stor som jag ritat in på min skiss. Den har iaf gott om fisk just nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 (ändrad) Mer bilder Kul att följa ditt bygge, men.Såna där cementtravar drar till sig regn som en dj-vla magnet.!! Se upp!! Ändrades Oktober 14, 2011 av JohanB Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glimten66 Inlagd Oktober 14, 2011 Dela Inlagd Oktober 14, 2011 Lycka till me bygget ska bli kul o följa o se till att hålla cementen torr nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu