Jump to content
IGNORERAD

Husbygge Chiang Rai


volc

Recommended Posts

lägg till tak och cement mellan ingången och altan

bra att kunna gå runt i skugga eller slippa regnet

hoj upp huset 2 trappsteg från marken

fyll INTE i med jord utan grovsingel när ni gjuter golven , det är for att inte

marken skall suga upp vatten till betong-golvet (kapilärkraften)

lycka till med husbygget

Link to comment
Dela på andra sajter

Här startar jag en tråd för vårat bygge i Chiang Rai.

Planerar byggstart om ca 1 månad, ska bli väldigt spännande!

Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)??

Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips.

Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan.

Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !!

/Johan

Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.gov.au/technical/index.html

Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)??

Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips.

Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan.

Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !!

/Johan

Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.ical/index.html

Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM.

Johan,

Tack för den länken. Skall bygga i Thailand inom två år. Kan en del om husbygge i kallt klimat, nu gäller det att tänka lika fast tvärtom..

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ser på ritningen att du tänker bygga på platta utan stolpar. Verkar rätt likt mitt bygge, förutom storleken. Ska du använda typ lättbetong (AAC, Superblock, Q-con)??

Kolla in min tråd "Husbygge i Nakhon Sawan" i den här delen av forumet, så får du mycket tips.

Thaiola har rätt om att bygga upp plattan 40-50cm och fylla med grovkross 1/2" eller 3/4"i utfackningarna. Men det bör vara markduk under, så att det inte "äts upp" av jorden under. Allt ska vibreras undan för undan.

Lycka till och håll oss informerade på forumet alltefter framskridandet !!

/Johan

Kolla även länkar till byggsiter här på forumet. En länk jag haft mycket nytta av är: http://www.yourhome.ical/index.html

Du är välkommen att ställa frågor både här och via PM.

Tack så mycket Johan, jag har haft mycket nöje med att läsa din tråd om ditt bygge.

Vi kommer inte bygga med samma metod som du utan den mer traditionella metoden i Thailand med stolpar.

Det blir sedan vanliga enkla betongstenar för väggarna. vet inte vad de kallas.

Vi fyller facken med grövre kross, men har svårt att få tag på markduken. någon som har ett tips vart man ska vända sig eller om det finns något annat alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite nya planer som tillkommit.

Vi kör en tunnare betongplatta runt huset en meter ut så vi slipper allt stänk som annars kan smutsa ner väggarna.

Imorgon ska det börjas gräva.

Spännande ska det bli :)

Önska mig lycka till!

post-6168-0-49538500-1318188503_thumb.jp

post-6168-0-79549100-1318188513_thumb.jp

post-6168-0-88574100-1318188519_thumb.jp

post-6168-0-11999100-1318188537_thumb.jp

post-6168-0-49538500-1318188503_thumb.jp

post-6168-0-79549100-1318188513_thumb.jp

post-6168-0-88574100-1318188519_thumb.jp

post-6168-0-11999100-1318188537_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite nya planer som tillkommit.

Vi kör en tunnare betongplatta runt huset en meter ut så vi slipper allt stänk som annars kan smutsa ner väggarna.

Imorgon ska det börjas gräva.

Spännande ska det bli :)

Önska mig lycka till!

Om badrummet är det brevid köket skulle jag flytta det inte direkt någon hygienisk placering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om badrummet är det brevid köket skulle jag flytta det inte direkt någon hygienisk placering.

Jo jag har tänkt den tanken med, men jag kommer inte på någon bättre lösning

Eftersom jag vill ha alla avlopp på baksidan av huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt fina illustrationer du skapat på ditt bygge, kan nästan ana att det har med ditt levebröd att göra.

Det kommer med säkerhet att bli ett fint bygge, mycket smakfull design på huset.

Något som jag inte ångrar med vårt bygge var att vi byggde en separat toalett till varje sovrum, jag var emot det från början med fogade mig till frugans önskemål där som tur var".

Vi står nu i begrepp med att bygga ut huset med ett 2 sovrum till, önskar att jag kunde skapa så professionella illustrationer som TS, men får nog tyvärr nöja mig med betydligt enklare.

Lycka till, det kommer att bli intressant att följa,,,trådstarten har ju verkligen satt ribban på en nivå som heter duga.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt fina illustrationer du skapat på ditt bygge, kan nästan ana att det har med ditt levebröd att göra.

Det kommer med säkerhet att bli ett fint bygge, mycket smakfull design på huset.

Något som jag inte ångrar med vårt bygge var att vi byggde en separat toalett till varje sovrum, jag var emot det från början med fogade mig till frugans önskemål där som tur var".

Vi står nu i begrepp med att bygga ut huset med ett 2 sovrum till, önskar att jag kunde skapa så professionella illustrationer som TS, men får nog tyvärr nöja mig med betydligt enklare.

Lycka till, det kommer att bli intressant att följa,,,trådstarten har ju verkligen satt ribban på en nivå som heter duga.

Tack! Ladda ner Google Sketchup.

http://sketchup.google.com/

Det är hur roligt som helst att sitta med i timmar och skissa på saker.

är det om man blir dålig som du tänker på att det är bra med toaletterna nära till hands om natten ? :)

mvh Magnus

Ändrades av volc
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har tänkt den tanken med, men jag kommer inte på någon bättre lösning

Eftersom jag vill ha alla avlopp på baksidan av huset.

Jag ser inga problem att ha ingången till badrummet i köket. Det blir bra och nära om du har gäster på Chang-verandan också :17: .

Ett thai-badrum är ju "våtare" än ett farang-dito.

Golvet på badrummet bör då ligga några centimeter (thai-standard) under kökets nivå, så går det utmärkt.

Enkelt sen, som du sa, med rördragningen till septicarna. En plast för toan och sen 1 eller 2 med cementringar till gråvattnet och utloppet från toa-septicen.

Se till att dom inte lägger dom alldeles vid husväggen, utan några meter ut.

Lycka till, Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! blir spännande att följa ert bygge så skicka mer än gärna upp lite nytt så ofta du hinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

trevligt med husbyggartrådar på olika platser i Thailand så man har någon att besöka när man semestrar i sitt nya hemland vid flytten 2012.

Skall bli roligt att följa detta bygget

mvh Drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir roligt att se det här växa fram!

Det var en rejäl damm på tomten! Hur djup är den och blir det fiskodling?

Mvh

AMJA

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir roligt att se det här växa fram!

Det var en rejäl damm på tomten! Hur djup är den och blir det fiskodling?

Mvh

AMJA

Jag är lite osäker på hur djup den är, men just nu är det en fiskodling där.

Funderar på att göra den lite större senare då vi är klar med huset. Den är inte riktigt så stor som jag ritat in på min skiss.

Den har iaf gott om fisk just nu :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer bilder

Kul att följa ditt bygge, men.Såna där cementtravar drar till sig regn som en dj-vla magnet.!! Se upp!! :ahh:

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...