Jump to content
IGNORERAD

Thailand drabbat av kolera


Tallviking

Recommended Posts

Epidemi i turistlandet

Kolerautbrotten har ökat dramatiskt i Thailand.

Och varje år åker nästan en halv miljon svenskar till Thailand.

– Tidigare tyckte man inte det fanns anledning att vaccinera sig mot kolera om man skulle till Thailand. Men det finns skäl att ompröva det nu, säger vaccinationsläkare Ola Strömstedt till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13615931.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Epidemi i turistlandet

Kolerautbrotten har ökat dramatiskt i Thailand.

Och varje år åker nästan en halv miljon svenskar till Thailand.

– Tidigare tyckte man inte det fanns anledning att vaccinera sig mot kolera om man skulle till Thailand. Men det finns skäl att ompröva det nu, säger vaccinationsläkare Ola Strömstedt till Aftonbladet.

http://www.aftonblad...icle13615931.ab

Jag kan rekommendera Ducoral, jag tog det innan jag åkte på dykresor till Egypten och det verkar fungera. Det fixar de flesta former av turist diarre inklusive kolera.

Man behöver inte ens ta sprutor, man dricker det istället. Kolla länk.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Humanlakemedel-Arkiv/Dukoral-oralt-vaccin-mot-kolera/

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Ducoral, jag tog det innan jag åkte på dykresor till Egypten och det verkar fungera. Det fixar de flesta former av turist diarre inklusive kolera.

Man behöver inte ens ta sprutor, man dricker det istället. Kolla länk.

http://www.lakemedel...cin-mot-kolera/

/ Joe

Vad jag förstår så finns det egentligen inga tillräckliga studier för att hävda att det hjälper mot "turist diarre"

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så finns det egentligen inga tillräckliga studier för att hävda att det hjälper mot "turist diarre"

Jaja, på mig fungerade det i alla fall... Kanske kan man inte kalla det för en klinisk studie :crazy:

"Dukoral registrerades i Sverige (nationellt godkännande) 1991. Indikationen utökades 1996 till att även inkludera skydd mot turistdiarré orsakad av LT-producerande ETEC."

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får man ju panik! Sjutton personer har dött på två år!

.. Tänkte ju åka ner snart, får stanna hemma helt enkelt.

Pandemi, PANDEMIIII!!

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, på mig fungerade det i alla fall... Kanske kan man inte kalla det för en klinisk studie :crazy:

"Dukoral registrerades i Sverige (nationellt godkännande) 1991. Indikationen utökades 1996 till att även inkludera skydd mot turistdiarré orsakad av LT-producerande ETEC."

/ Joe

OBS! Dukoral har sedan årskiftet 05/06 ej längre indikationen "vaccination mot ETEC" inom EU, då aktuella, vetenskapligt korrekta studier saknas . Vaccinet har dock ej förändrats utan uppvisar egenskaper som tidigare och rekommenderas av infektionsläkare till känsliga personer .

http://www.vaccination.nu/vaccin/sjukdom.cfm?sid=16

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faaann! Jag läste "Thaksin drabbat av..." men sedan fick jag ställa tillbaka champagnen :-(

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Faaann! Jag läste "Thaksin drabbat av..." men sedan fick jag ställa tillbaka champagnen :-(

Jag vart lite orolig att det skulle komma en andra tråd som inte tog upp Thaksin på de första 10 inläggen här i Nyheter.

Men det löste sig :D

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart lite orolig att det skulle komma en andra tråd som inte tog upp Thaksin på de första 10 inläggen här i Nyheter.

Men det löste sig :D

Ja han är ju omtalad av många...

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är AB fantastiska med sina ytliga artiklar om det farliga livet i Thailand?

Här gäller det att slänga ur sig något snabbt som dessa svenska turister i Thailand kan ha hjälp av. Är det så de tänker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt innan ska man häva i sig Dukoral då?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska "häva i sig" Dukoral överhuvudtaget.

Utan att ha 100 på fötterna skulle jag tro att det är mycket p.g.av de enorma översvämningar som drabbat landet de senaste åren som orsakat utbrotten, avloppsvattnet flödar helt enkelt in i vattentäkterna i en sådan hastighet att den normala, naturliga filtreringen inte hinner med, vattenverken kloreras kraftigt men det räcker att några 100 liter kommer ut i ledningen och kontaminerar nätet, man hinner helt enkelt inte med och då förmodligen inte heller eliminera de baksug som uppstår vid och i halvfulla/tomma ledningar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får man ju panik! Sjutton personer har dött på två år!

.. Tänkte ju åka ner snart, får stanna hemma helt enkelt.

Pandemi, PANDEMIIII!!

:crazy:

Spelar ingen roll om du stannar i Europa, enligt samma tidning får man resistent TBC då! :ahh:

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt innan ska man häva i sig Dukoral då?

Om jag kommer ihåg rätt så skall man ta två doser med ca en månads mellanrum. Sen sitter effekten i ca 1 år(tror jag)

Kontakta den lokala vaccinationscentralen för info. Eller kolla här http://www.vaccinati...cmott_lan_m.asp

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska "häva i sig" Dukoral överhuvudtaget.

Utan att ha 100 på fötterna skulle jag tro att det är mycket p.g.av de enorma översvämningar som drabbat landet de senaste åren som orsakat utbrotten, avloppsvattnet flödar helt enkelt in i vattentäkterna i en sådan hastighet att den normala, naturliga filtreringen inte hinner med, vattenverken kloreras kraftigt men det räcker att några 100 liter kommer ut i ledningen och kontaminerar nätet, man hinner helt enkelt inte med och då förmodligen inte heller eliminera de baksug som uppstår vid och i halvfulla/tomma ledningar!

Nu hänger jag inte riktigt med?

Det du skriver låter i mina öron som en alldeles utmärkt anledning att 'häva i sig' Dukoral!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joe!

Ska prata med dom här i Malmö.

// Bäckis

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kommer ihåg rätt så skall man ta två doser med ca en månads mellanrum. Sen sitter effekten i ca 1 år(tror jag)

Kontakta den lokala vaccinationscentralen för info. Eller kolla här http://www.vaccinati...cmott_lan_m.asp

/ Joe

Om det gått mindre än 2 år sedan man senast tog vaccinet så räcker det med en påbyggnadsdos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte riktigt med?

Det du skriver låter i mina öron som en alldeles utmärkt anledning att 'häva i sig' Dukoral!!

/ Joe

HiHi, så kan det bli när man klipper i andra trådar, naturligtvis är det aldrig fel att förebygga magsjuka.

Klipparen Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...