MPR Nyheter Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Thailands vice transportminister, Chatt Kuldiloke, lovade under förra veckan att uppgradera landets järnvägsnätverk som sin första prioritet. "Jag tycker att järnvägarna måste förändras mycket eftersom dom inte är av internationell standard", sade han. Han erkänner också att han står nära avsatte premiärministern Thaksin Shinawatra, och att han många gånger har uppmanat Kuldiloke att ta tag i järnvägsfrågan. Planen på att förbättra järnvägarna har redan godkänts med en budget på 176 miljarder baht. Bland annat kommer man att införskaffa nya lokomotiv, nya vagnar och bygga ut vissa sektioner med dubbel räls. Vissa preliminära överenskommelser sägs redan finnas med leverantörer, men man tror sig kunna spara mellan 30-40 miljarder baht om man ser över vissa delar av projektet. Pengar som enligt Kuldiloke skulle kunna spenderas på att utveckla ett projekt för höghastighetståg. Källa: http://www.asianewsnet.net/home/news.php?id=21601 Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Det låter ju mycket bra!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Hej Ja ännu ett bra initiativ av den nya regeringen, det börjar likna något. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Blir det nya disel-lok eller miljövänligare el-lok som vi har i Sverige? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Ja, både tågen och rälsen börjar bli till åren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 12, 2011 Dela Inlagd September 12, 2011 Det är på tiden för länge sedan. När jag senast för ett par år sedan åkte tåg upp till Chaing Mai, såg det ut som senaste gången före den, vilket var ca 20 år sedan. Det enda de verkade ha gjort de senaste 20 åren var nog att städa i tågsetet någon gång per år. Däremot låg det stora högar med räls utlagda med någon km's avstånd. Det såg ut som de legat skapligt länge då de var hyffsat övervuxna. Min tanke då var hur länge får dessa högar ligga kvar. Kommer ihåg vad härligt det var på 90-talet när de moderniserade och satte in nya nästan snabbtåg "Sprinter" till Phitsanulok. Nu ser tågseten ut så att man undviker att åka "Sprinter". Förutom rälsen som legat och blivit förstörd så är det nog inte så många som kunnat sko sig på järnvägen de senaste 20 åren, (åtminstonne i norr) så det är ett välkommet projekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Levithicus Inlagd September 13, 2011 Dela Inlagd September 13, 2011 Då har dom snart bättre järnväg än här i Sverige. "The difference between a democracy and a dictatorship is that in a democracy you vote first and take orders later; in a dictatorship you don't have to waste your time voting." Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 13, 2011 Dela Inlagd September 13, 2011 Fixar dom dubbelspår och planfritt. Från Bangkok Central till Bang Pa-in, skiljer Norra och Nordöstra linjerna. Bang Sue Jn. till Nakhon Pathom på Södra Linjen skiljer Södra från Norra linjen. Så har dom lyckats fixa det sämsta på hela nätet På dessa sträckor ligger tidtabells tiderna på ca: 40/h. Länkar http://www.railway.c...25-north-go.pdf Norra http://www.railway.c...NorthEastgo.pdf Nordöstra http://www.railway.c...02-south-go.pdf Södra http://www.railway.co.th/home/ start sida http://www.railway.c...sp?lenguage=Eng Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tricky Inlagd September 13, 2011 Dela Inlagd September 13, 2011 Hur ska Thailand få strömmen att räcka till att driva tåg i Norr...? När det inte änns räcker att driva hushållen idag.Kommer garanterat att vara disel lok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 13, 2011 Dela Inlagd September 13, 2011 Hur ska Thailand få strömmen att räcka till att driva tåg i Norr...? När det inte änns räcker att driva hushållen idag.Kommer garanterat att vara disel lok. tex. Sopförbrännings kraftverk , kan även eldas med typ flis mm. Nya moderna oljekraftverk Problemet idag är järnvägs banorna 100km runt Bangkok. 1m spårvidd går att bygga till ca: 150 km/h Moderna el lok finnes i CH = Schweiz . Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tricky Inlagd September 13, 2011 Dela Inlagd September 13, 2011 tex. Sopförbrännings kraftverk , kan även eldas med typ flis mm. Nya moderna oljekraftverk Problemet idag är järnvägs banorna 100km runt Bangkok. 1m spårvidd går att bygga till ca: 150 km/h Moderna el lok finnes i CH = Schweiz . Hälsar pigge01 Nytt för mig visste inte att Thailand höll på att bygga så många kraftverk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd September 14, 2011 Dela Inlagd September 14, 2011 I Thailand är det väl bara flygplatståget til Suvvan som är eldrivet om man inte räknar MRT och BTS systemem i Bangkok? Det skulle kosta enorma summor att elektrifiera hela järnvägssystemet och det finns just nu en hel del andra viktigare saker att lägga pengarna på. Som till exempel bubbelspår och ett signalsystem. Det som framförallt måste bättras på är ju kapaciteten att framföra godståg-en förutsättning för att landsbygden ska leva. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd September 14, 2011 Dela Inlagd September 14, 2011 I Thailand är det väl bara flygplatståget til Suvvan som är eldrivet om man inte räknar MRT och BTS systemem i Bangkok? Det skulle kosta enorma summor att elektrifiera hela järnvägssystemet och det finns just nu en hel del andra viktigare saker att lägga pengarna på. Som till exempel bubbelspår och ett signalsystem. Det som framförallt måste bättras på är ju kapaciteten att framföra godståg-en förutsättning för att landsbygden ska leva. Du har en bra poäng i godstrafiken, kunde man få bort en del av dessa tradare som inte bara osar som skam, förarna går nog till en stor del på "konstbränsle" med vidhängande faromoment. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bäckis Inlagd September 14, 2011 Dela Inlagd September 14, 2011 Tänk om man kunde börja jobba med järnväg i Thailand stället... Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful. Känns som om jag får ändra denna texten nu.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 14, 2011 Dela Inlagd September 14, 2011 Tänk om man kunde börja jobba med järnväg i Thailand stället... Detta har du mycket rätt i. På sträckan Bang Sue Jn. till Nakhon Pathom på Södra Linjen Ligger på börjat dubbelspår mm. sedan flera år. Det arbetet starta innan den stora ekominska nedgången kring 2000- talet Samtidigt med att arbetet ned det nya pelarbyggen, mellan gamla flygplatsen och Bang Sue Jn. Dessa synes från betalmotorvägen vag 1, som man åker norrut på. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clas391 Inlagd September 15, 2011 Dela Inlagd September 15, 2011 Pigge ska vi dra igång macadam gänget svets och spårrikt, vi har ju åtskilliga års erfarenhet av att "hålla grytan kokandes" En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas Våga vägra fesbok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 15, 2011 Dela Inlagd September 15, 2011 Pigge ska vi dra igång macadam gänget svets och spårrikt, vi har ju åtskilliga års erfarenhet av att "hålla grytan kokandes" Ja clas och vi kallar in medlemmen ylle till hjälp. Ha det pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.