Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Quote

:gasp:Nu snackar du väl för dig själv :glasses:

HAHA

Na 'jag tankte nog mer pa feta 50 taggare med singhalinne o flippflopp.

Har Du det? :lol:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Nej nej, kör med diesel linne och camel shorts och i tillägg ray ban kopier.

Det går hem hos den Thailändska eliten!!! :glasses:

P.S inte fet och inte 50, men går nog ändå inte hem hos svärföräldrar i den Thailändska överklassen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lappen

Trodde det var uppenbart vad jag svarade på iom dina citat var svart och mina svar röd text, men ok.

I Thailand kräver vissa kvinnor hemgift.

I Indien, t.ex., är det det motsatta som gäller.

I Sverige lade vi ner tänket med hemgift för xx år sedan.

Varför anser du att det är svensken som är "trångsynt" som kanske vill sköta detta på annorlunda sätt då inte ens

thaifolket själva kan bestämma sig för hur det, överlag, ska se ut? I mina ögon är det mera trångsynt att inte vara

öppen för nya ideer.

Varför jag undrade om du var bättre än Thaifolket?

Jag fick intryck av att du verkar anse att vi svenskar ska ha en djup förståelse för hur omvärlden och kulturer ser ut men inte samma regler ska gälla Thai. Om jag eller någon annan inte tyckte likadant som dig, eller de som kräver sinsod, så var vi trångsynta.

Som sagt, jag kommer sannolikt få hosta upp jag med men det finns även andra alternativ för andra människor.

Men kan den inte hållas på en rimlig nivå så kanske det finns anledning att backa. Inte pga mannens kärlek utan tvivel på hennes.

Som Hr Chang o BTT var inne på, att låna stora belopp tror jag också är ett stort misstag. Det går ju dock återfå del/delar efteråt.

Vad fick dig förresten att tro att min åsikt om Thailand begränsar sig till "att det bara duger till att åka dit och sätta på barbrudar"?

Mr SatanG

Problemet är att om jag i min tur trycker på citatknappen för att svara på det du skrivit i min gamla text så kommer inte min gamla citat text där du skrivit.

Vad jag menar med trångsynt är när man hårdnackat vägrar att ens tänka att betala sin sod som vissa tydligt sagt.

Kan man inte tänka sig in i vad det betyder för dom ska man nog inte gifta sig med en thaitjej.

Den summan jag betalade har ingen större betydelse för deras liv utan var mer en symbol.

Men som Baa skriver är det här en omöjlig diskution eftersom alla familjer har sina egna krav och seder.

Jag kan förstå att man blir negativt inställd till sin sod om det handlar om fantasi summor.

Jag fick det intrycket av dina tidigare poster och hur du utryckte dig...så enkelt var det

Quote

Jag fick intryck av att du verkar anse att vi svenskar ska ha en djup förståelse för hur omvärlden och kulturer ser ut men inte samma regler ska gälla Thai

Öhh...jag tror du får läsa om det jag skrivit eller tänka till lite.

Jag har flera gånger skrivit att om jag förväntas rätta mig efter deras seder och bruk är det ömsesidigt när hon kommer hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor´s syster skilde sig för ett år sedan, hon är väll i 50 årsåldern

Frugan ringde hem idag och får då veta att hon nu gift om sig med en Thaiman

och hon fick en sinsod på 30000 bath  :yes:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Man får ändå betänka att 30000 bath motsvarar en halv årslön för en thailändare.

Då först hamnar man väl ungefär vad den thailänska seden påbjuder i frågan.

Hörde på tråden tidigare summor på motsvarande 300 000 SEK .

Det skulle motsvara 30 årslöner i Thailand, eller en hel årslön för en svensk industrijobbare.

Då diskuterar vi inte längre sinsod utan något helt annat.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att dom som är "för" detta med sinsod är dom som redan betalat x antal hundra tusen baht för en välprovad barbrud med 2 ungar?  :gasp:

För de vore ju för jäkligt å bara kasta pengar i sjön å tro man följer en sed...när man gör det  exakt motsatta??

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Är det så att dom som är "för" detta med sinsod är dom som redan betalat x antal hundra tusen baht för en välprovad barbrud med 2 ungar?  :gasp:

För de vore ju för jäkligt å bara kasta pengar i sjön å tro man följer en sed...när man gör det  exakt motsatta??

Dom kanske blir lite överkulturella och sva vara mer Thai än Thailändarna själv??? :mdr:

Samma gäng som waiar till höger och vänster och dricker lao kao och vrålar tillsammans med Thai grabbarna, fast dom inte förstår många stavelser. :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Eftersom att man är farang och inte thai, så får man inte fördelarna av att vara thai, eftersom att man inte lever after thairegler och kulturella skyldigheter så behöver man inte betala sinsod. Det är inte vare sig vår plikt eller skyldighet. Skall man nu ändå betala sinsod så tänk på vad en thaikille hade betalat. Är din thaitjej en bartjej så skall det inte betalas en krona, för det hade såklart inte en thaikille gjort, hon är skadat gods och hon vet om det. Hennes möjligheter att få en thaikille att betala sinsod är noll.

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de -utan att förstå varann’- inte ens förstår att de inte förstår varandra…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kingling

Du skrev " Är din thaitjej en bartjej så skall det inte betalas en krona, för det hade såklart inte en thaikille gjort, hon är skadat gods och hon vet om det. Hennes möjligheter att få en thaikille att betala sinsod är noll. "

Det låter lite konstigt att se sin blivande fru "som skadat gods", låter inte som en bra attityd för ett livslångt förhållande med

någon man förhoppningsvis älskar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan lover,

Jag generaliserar givetvis i detta fall, och detta är ju min åsikt

Folk får ju givetvis se på sina fruar hur dom vill, men tycker folk att sin(blivande) fru är skadat gods så har du såklart rätt i att det inte finns mycket att bygga på.

Mvh Kingling

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de -utan att förstå varann’- inte ens förstår att de inte förstår varandra…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom att man är farang och inte thai, så får man inte fördelarna av att vara thai, eftersom att man inte lever after thairegler och kulturella skyldigheter så behöver man inte betala sinsod. Det är inte vare sig vår plikt eller skyldighet. Skall man nu ändå betala sinsod så tänk på vad en thaikille hade betalat. Är din thaitjej en bartjej så skall det inte betalas en krona, för det hade såklart inte en thaikille gjort, hon är skadat gods och hon vet om det. Hennes möjligheter att få en thaikille att betala sinsod är noll.

Det finns ingen lag som sager att man ska betala sinsod till nagon, vare sig hon ar prinsessa eller bartjej. Om du nu tydligt vill tala om for din blivande partner "du ar en bartjej och ingen thaiman vill gifta sig med dig och an mindre betala sinsod sa du ska vara javligt glad att jag overhuvudtaget gifter mig med dig" sa tanker du nog helt ratt, annars ar du helt ute och cyklar. Det spelar val ingen roll hur en thaiman skulle resonerat, ska man ha de referensramarna i hela sitt forhallande? "Du far 100 kronor for att veckohandla, det ar vad en thaiman skulle gett dig"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Atom,

Vad jag menar är att varför skall jag betala sinsod om inte en thaikille skulle göra det?

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de -utan att förstå varann’- inte ens förstår att de inte förstår varandra…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Atom,

Vad jag menar är att varför skall jag betala sinsod om inte en thaikille skulle göra det?

Svaret på den frågan har du ju i din egen underline.. ha ha

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Atom,

Vad jag menar är att varför skall jag betala sinsod om inte en thaikille skulle göra det?

Hej Kingling,

Jag forstar fortfarande inte hur du tanker. Det finns en hel massa anledningar till att inte gilla sinsod och personligen tycker jag det ar en forlegad tradition och jag har heller inte betalat nagon sinsod. Det var dock inte mitt motstand mot sinsod som gjorde att jag inte betalade utan svarmors motstand som gjorde att hon sjalv lade upp pengarna for att undvika eventuellt snack. Skulle min fru och hennes familj tyckt att det var viktigt sa skulle jag givetvis varit beredd att kompromissa och jag ar saker pa att vi kommit fram till en losning som bada parter kunnat acceptera.

Hur mycket en thaiman, en amerikan eller en bulgar skulle betalat i det fiktiva fallet att han istallet gift sig med min fru skulle dock inte varit av minsta intresse for mig.

Om man inte tycker att en bartjej ar bra nog att betala sinsod for, pga att thaimannen inte tycker det, sa borde man isafall overhuvudtaget inte gifta sig med henne av samma anledning. Dessutom bor man overhuvudtaget inte besoka en beerbar av samma anlening. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Jepp, jag tycker att jag är generös, men för den sakens skull tycker jag inte att det är kul att lägga pengar på dumheter...även om jag såklart har gjort det oxå.

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de -utan att förstå varann’- inte ens förstår att de inte förstår varandra…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kultur är under ständig förändring och det är nog bara de som har skygglapparna på sig och inte vill se ett mera jämställt samhälle som tycker att sinsod är jätteroligt. Genom att alltid ta seden som den är, är att permanenta det förgångna och motsätta sig förändringar.

Farang, är det så att du håller på och konverterar till Buddhismen nu då? Menar du säd eller sed.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr A Tom, "sa du ska vara javligt glad att jag overhuvudtaget gifter mig med dig", just denna insikt är ju grundbulten i ett lyckligt förhållande där alla vet sin plats.

[move]Platschefen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang, är det så att du håller på och konverterar till Buddhismen nu då? Menar du säd eller sed.

Menade nog Pattaya...  :drinks:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr A Tom, "sa du ska vara javligt glad att jag overhuvudtaget gifter mig med dig", just denna insikt är ju grundbulten i ett lyckligt förhållande där alla vet sin plats.

[move]Platschefen Arne[/move]

BanArne,

Ironiserar du over min ironi eller missade du min ironi? Jag trodde det framgick tydligt att citatet ovan ar vad man indirekt sager om man vagrar att betala sinsod med hanvisning till att en thaiman inte betalar sinsod for, som Kingling sa finkansligt uttryckte det, skadat gods.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Quote

Kultur är under ständig förändring och det är nog bara de som har skygglapparna på sig och inte vill se ett mera jämställt samhälle som tycker att sinsod är jätteroligt. Genom att alltid ta seden som den är, är att permanenta det förgångna och motsätta sig förändringar.

Farang, är det så att du håller på och konverterar till Buddhismen nu då? Menar du säd eller sed.

Nog är det under förändring allt med tanke på att man läser att många inte betalar sinsod.

Vi gjorde en kompromiss där vi visade en summa men jag fick tillbaks merparten.

Den del som hennes mor fick behålla gick till cermonin och festen samt kostnaden för transport av hennes mor och farfäräldrar.

I svenska mått mätt var det en spottstyver jag betalade för bröllopet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skönt att se att fler än jag själv brottats med sinsod-frågan. I mitt fall begärde föräldrarna inget men min tillkommande tyckte undrade om jag kunde ge 150.000 bath så skulle hon betala för festen. I slutändan visade det sig att svärfar kommer att betala för festen (liten, privat, närmaste släkten - högst 100 gäster :D ). De ville också att jag skulla ta med huvuddelen (100.000) i svenska kronor eftersom de ändå tänkte skicka med pengarna med henne tillbaka till Sverige. Som jag förstår det så har jag överfört gemensamma pengar från mitt konto till hennes och köper guld för ca 10.000 kr. Kan inte påstå att jag känner mig lurad direkt.

Har funderat på om Thailand är lite som Sverige - att folk inom landet kan vara olika trots att de har samma nationalitet ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Toboas där träffade du huvudet på spiken!! 00020201.gif

 

  Mvh

      Highlander

sig.asp?img=ad1

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Fan då hadde inte tängt å ha reklam

i min mening! 000203BB.gif

sig.asp?img=ad1

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...