Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Halloj members.

Tänkte kolla lite på hur ni ser på det här med Sinsod.

Själv väntar jag lite med min åsikt

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Alternativet "varken för eller emot", är vad som kom närmast min åsikt tycker jag.

För mig är varken giftermål eller sinsod viktigt och jag hade lika gärna kunnat levat ihop som simpel sambo. Men eftersom det var väldigt viktigt med ett anständigt giftermål och sinsod för min tjej och hennes familjs anseende i sin hemmaomgivning så accepterar jag både och utan att ifrågasätta deras traditioner.

En princip bör aldrig vara så viktig att en i sammanhanget struntsumma ska tillåtas göra både min tjej och min svärfamilj till åtlöje och mål för skitprat i hemmaomgivningen.

Vi försöker båda göra det som anses vara viktigt i våra respektive länder och traditioner, något som givetvis betyder ge och ta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig betala sinsod och jag är gift, bara gamla gubbjävlar betalar en jävla massa sinsod och då för fd bartjejer mm och gör att det blir ett djävla massa drygt tjat om snåla falanger. Det finns mycket gammla snusk gubbar på det FORUM,  som så klart inte tycker som mig och mer än gärna betalar för kärlek, lycka till få se hur länge det håller. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle aldrig betala sinsod och jag är gift, bara gamla gubbjävlar betalar en jävla massa sinsod och då för fd bartjejer mm och gör att det blir ett djävla massa drygt tjat om snåla falanger. Det finns mycket gammla snusk gubbar på det FORUM,  som så klart inte tycker som mig och mer än gärna betalar för kärlek, lycka till få se hur länge det håller. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

"Det finns mycket gammla snusk gubbar på det FORUM,  som så klart inte tycker som mig"

Och varför skulle dom inte tycka om dig?

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Givetvis ska man ha respekt för thaifruns traditioner och den thailändska kulturen.

Men att ex skuldsätta sig eller betala fantasisummor är idi*tiskt.

Vet inte om det går att skriva nåt sorts kontrakt att pengarna ska betalas tillbaka

ifall äktenskapet inte blir så lyckat.Men jag misstänker att så inte är fallet.

Skulle det spricka efter ett halvår så är det ju en dyr barfine som betalats.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl rösta på "Varken för eller emot". Det var viktigt för fru Chang, så OK då blev det THB 100000 plus 9 baht guld.

Men jag håller med BTT om att man inte ska betala mer än man har råd med. Att låna pengar till sin sod vore ren idi*ti.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinsood e ett jäla otyg.- Får man ente tag i ett fruntimmer utan sinsood e det redigt illa! Dom ska min själ va glada att nån vill ha dom  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar en Thailändsk man sinsod om han vill gifta sig med en svensk kvinna?? Nej, det gör han troligen inte. Kultur på lika vilkor?

Jag har inte betalat ett korvöre fast det var viktigt för tjejen. Var hon intresserad av att gifta sig så var det upp till henne. Den sortens kultur går jag inte på. Att köpa sig en fru, dumt. Man ser ner på de som köper sin lilla-fru i en bar men högaktar de som betalar en massa för en fru till ett bröllop. Jag kallar det dålig dubbelmoral, hyckleri. :diablo: Den familj som har en tio döttrar som de kan sälja känner väl att de får högvinst varje gång någon flyger ur boet. Pappa och mamma kan leva som kung och drottning på äldre dagar gissar jag.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Ang sinsod så ær det egentligen en "showoff" man lægger fram en summa penngar som ska synas under brølloppet.en gammal tradition som jag har førstått det.En annan sak som jag førstått ær att en modern thailensk kvinna sællan pratar om sinsod.Det ær bara en av brøllopstradijonerna,rætta mig gærna om jag har fel.Pengarna man lægger i sinsoden får man oftas tillbaka nær man får sitt førsta barn ihop.ju mer pengar i sinsoden,desto større spel før galleriet.Taillændarna idag eller den moderna kvinnan pratar sællan om sinsod.detta ær den info jag har fått.Ha de gott. 21 dagar kvar till LOS :crazy:

SANDRAGGARE PÅ COCOSMALLIS

Link to comment
Dela på andra sajter

vägra köpa fru.jo man ska följa traditionen och respektera deras kultur.men jag tycker att i ett förhållande ska det vara jämnlikt och då får dom respektera även det att jag kommer från en annan kultur. Man får gå halva vägen var.

Sinsod är inget jag accepterar iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det ær ju det jag sæger.man køper inte.bara gammal trad.Ett spel før galleriet.Vælkommen till det moderna Thailand.Nær jag børjade åka till LOS før ca 15 år sen .ensam 30så nær man kom hem så såg man næstan hur dom tænkte snuskgubbe fast man bara va 30,men nu snackar alla golf .familjevænligt .underbart åhh har ni ochså køpt hus dær,men svettshopsen hororna.knarket finns dær æn,kanske bara kite mer polerat på ytan.varfør sinsod?up to you falang.Love me or not ? :glasses:

SANDRAGGARE PÅ COCOSMALLIS

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle aldrig betala sinsod och jag är gift, bara gamla gubbjävlar betalar en jävla massa sinsod och då för fd bartjejer mm och gör att det blir ett djävla massa drygt tjat om snåla falanger. Det finns mycket gammla snusk gubbar på det FORUM,  som så klart inte tycker som mig och mer än gärna betalar för kärlek, lycka till få se hur länge det håller. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Oden och andra muntergökar:

Jag är nyss hemkommen från en bröllopscermoni som hölls här i Bkk i morse.

Tjejen är kusin till min fru, hon fick förutom make, en Diamantring, ett guldarmband och ett guldhalsband, sinsod ligger på bordet i bilden, nu ligger den i mammans handväska.

Grabben fick en mycket flott ring, och en söt hustru!

[attachment=1]

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att sinsod skulle vara något gammalt förlegat i Thailand måste vara dagens överdrift. :)

Jag har varit på ett antal bröllop i Thailand och på varenda ett har det förekommit sinsod.

Tycker synd om dom tjejer som hittat svenska män som är så avogt inställda till sin tjejs och svärfamiljs traditioner att dom totalt skiter i dessa för sin mindre genomtänkta "vägra köpa fru" princip.

Ok, visst kan man gå på tvärs mot allt vad thaikultur heter i sitt förhållande och tycka att dom minsan ska anpassa sig i allt till våra svenska högstående moralbegrepp oavsett vad det innebär för nackdelar för tjejen och hennes familj hemma i Thailand. Men det kan nog komma att straffa sig i längden.

Av dom tjejer som börjar titta sig omkring efter en ny man i Sverige så gissar jag att det finns en stor överrepresentation som sitter med ilsket principfasta och kulturosmidiga män där hemma.

Vill man inte försöka förstå eller ta till sig åtminstone en del av sin utländska flickväns kultur och traditioner gör man nog, om inte av annat, så av ren självbevarelsedrift bäst i att välja en svensk tjej istället.

Storleken på sinsod är alltid förhandlingsbart och det viktigaste är oftast inte summan dom egentligen får efteråt utan vad som visas upp under cermonin. Så för alla dom killar som inte anser sig ha råd att faktiskt ge bort några pengar går det alltid att göra upp om att låna ut pengar över själva cermonin så räddas familjens ansikte och alla kan vara nöjda och känna stolthet över sin dotters val av man.

Visst finns det idi*ter till thailändare som försöker göra affär av att dottern funnit en farangpojkvän och begär rent hutlösa summor i sinsod och då kan det säkert kännas frestande som kille att helt enkelt totalvägra både sinsod och giftermål. Går det inte att komma överens om en för båda parter rimlig summa så är ju problemet ett faktum. Och då ser inte föräldrarna till sin dotters bästa utan är rent och skärt giriga vilket är tragiskt. Som tur är så tillhör dessa idi*ter till föräldrar undantagen precis som "våga vägra köpa sin fru" killarna.

Såg för 5-10 år sedan statistik som visade att ett normalsvenskt bröllop gick lös på 80 000 kr i snitt. Mitt eget thaibröllop inklusive sinsod gick bara på 33-35 tusen kr efter att bybornas/släktingarnas många pengagåvor räknats av. Och då behövde jag inte lyfta ett finger under dom tre dagarna av festligheter. Allt praktiskt, in i minsta detalj, sköttes av min svärfamilj och jag behövde bara koncentrera mig på att ha roligt. Och det var också bland det absolut roligaste jag upplevt i hela mitt liv och det enda jag ångrar är att jag inte la ner ett par, tre tiotusingar till på att göra det hela ännu större och roligare. Fast på den tiden fattade man inte bättre och nu när jag vet mer är det redan försent tyvärr.

Hur som helst, här en bild från det senaste thaibröllopet jag var gäst på och som ni ser så ligger sinsoden där fast det var en thailändsk kille som gifte sig.

sinsodbandan.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Jag håller med om det du skrev och det finns egentligen inte mycket att tillägga.

Thailändarna i min dela av isaan betalar sinsod som vanligt och jag tycker att det är helt ok, det är ju också ganska små pengar det handlar om för en falang.

För thailändarna är det mycket pengar och familjen får spara länge för att klara av det.

Jag tycker också som jag har sagt tidigare att man ska ta seden dit man kommer, precis som vi tycker invandrare som kommer till sverige ska göra.

Att man kan lägga fram mer pengar att visa upp är sant, och att en del kan lämnas tillbaka efter brölloppet tillsammans med gästernas gåvor.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att göra familjen och den blivande frun illa genom att vägra betala sinsod och hålla ett traditionellt bröllopp.

Jag vistas mycket i byn och kommer att bosätta mig där senare och försöker göra allt för att passa in och bli accepterad, traditionerna är en viktig del i byns gemenskap.

Och jag uppmanar alla som gifter sig med thai att göra det utan att klaga, om inte annat för tjejen skull. Men glöm inte att man kan pruta om priset är högt.

En del svenskar jag känner har gjort så här, visat en summa på brölloppet som dom får tillbaka, mot att dom sedan lovar att skicka t.ex 3000 - 5000 baht per månad istället.

Ett slags avbetalning, och lite pengar hade dom nog fått skickat ändå, kanske kan vara ett alternativ för en del. Och pengarna tar inte slut så fort på det sättet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag skapade omröstningen så ger jag min åsikt nu då.

Den är kort och gott. varken för eller emot.

Sen har jag väl 2 åsikter till om det där med sinsod, och det är typ när någon kärat ner sig i nån barbrud med unge på halsen. Skall bli giftemål på gång och bruden börjar snacka om miljonbelopp i sinsod.. hahahahaha vakna gubbar, det är pengarna dom vill ha och inte er. ;D

Den andre är att det är tradition, och det är bröllop. Även om inte ni vill det så vill garanterat er blivande fru ha ett riktigt bröllop. Och där är sinsod en del av det.

Så jag är varken för eller emot, och skulle det bli aktuellt med giftemål nån gång med en thailändska så kommer jag lägga den. Men den skall vara realistisk.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får jag hålla med Kim, betalar man inte sinsod, så förlorar familjen i anseende. Vad som senare sker med sinsoden, är ju en sak som grannarna inte har med att göra.

Mitt bröllop i hembyn, också tre dagaras festande med massor av folk, och bland det häftigaste jag har varit med om, kostade inklusive sinsod runt 40-50 tusen om jag inte minns fel.

Och då ett bröllop i Sverige kostar mer, så kan ju ni som inte vill, eller rättare sagt inte har råd att betala sinsod, helelr inte gifta er i Sverige.

Sen tror jag också att en del ljuger, det är nog inte alla som vill erkänna att dom har betalat sinsod. Dumskallar! Ställ till med ett rejält bröllop, det kostar mindre än i Sverige, ha kanonroligt i tre dagar, få en glad och nöjd familj och en väldigt lycklig fru.

Och du Oden, som troligen inte hade råd, mitt äktenskap med en barbrud har nu varat i elva (11) år.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken bra eller dåligt som merparten verkar tycka. Gifter man sig med en Thai på thai sätt då får man väl acceptera deras seder och traditioner, ingenting att tjafsa om. Och som vissa nämner man skadar familjens anseende bland grannar och familjen. 100 000BHT är inte hela världen (man visar naturligtvis mer) och några bht guld och sen är alla nöjda.

Här är mitt lilla bidrag, jag fick också en häftig guldring och en fantastisk hustru, efter 3 år är vi äntligen gifta...  :party::party::party:

Det hela ägde rum den 27e juli i år.

IMG_0111.JPG

Studio_back.jpg

IMG_3138.JPG

.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aspekt på sin sod är ju att veta vart pengarna ska gå. Är det för att betala blivande svärmors spelskulder är det förstås inte så tilltalande.

Vad jag förstår är det många föräldrar som ger tillbaka pengarna till brudparet, och då är det väl inte mycket att tjafsa om?

I mitt eget fall behövdes mina THB 100000 för att göra klart svärfar Changs hus och dessutom installera västerländsk toalett. Eftersom jag insisterade på traditionellt thailändskt bröllop hemma hos fru Changs föräldrar. Och hade bjudit in mina föräldrar och systrar.

Så här i efterhand tycker jag inte denna utgift var något problem. I själva verket hade jag nog gett svärfar Chang dessa pengar ändå, för hans hus såg inte så bra ut.

Fru Chang har fortfarande kvar sina 9 baht guld från bröllopet, och jag tror faktiskt på henne när hon säger att det är för gemensamt bruk om vi skulle hamna i svårigheter.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej sanuk,

Fina bilder från bröllopet, det tackar vi för!

Visst är det så att man får ta seden dit man kommer. Vill man gifta sig i Thailand så har det sina sidor!

För övrigt har jag en känsla av att själva bröllopet är mycket mer betydelsefullt för kvinnan än för mannen. Oavsett nationalitet. Att i detta sammanhang vara dumsnål verkar ju lite onödigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

        sanuk

        Tack för att du visar de fina korten/bilderna.

        Chokdee till det fina brudparet!  :yes:

:yipi: Självklart tar vi seden dit vi kommer, fram för allt vi svenskar som är så duktiga.  :mdr:

        Tycker inte det är mycket att fundera på, och givetvis vill vi ha en lycklig fru och en nöjd

        familj/släktingar där den blivande frun kan/får bära huvudet högt.

       

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu min flickvän skulle kräva sinsod pga thailändsk tradition så måste hon acceptera Mia Noi om jag så önskar,det är också en gammal thailändsk tradition :whistle:

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...