Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.[/b]

Själv har jag aldrig betalt Sinsod, men det kan ju bero på att jag sedan 6 år lever i ett samboförhållande med min thai-kvinna.

Jag har aldrig förstått varför jag måste gifta mig för att kunna leva ihop med en kvinna. Några sådana krav har aldrig framförts av varken min nuvarande thai-fru eller min tidigare thai-fru som avled 1992. Både min nuvarande och den tidigare frun valde att bo ihop med mig för att vi gillade varandra, och inte för att krama ut några pengar. Om det hade ställts krav på sinsod eller skryt-bröllop och att jag var tvungen att så att säga "köpa ut henne" från föräldrarna så hade nog det förhållandet runnit ut i sanden ganska snabbt.

Snål är jag inte, för istället har jag ju under åren ryckt in och hjälpt till ekonomiskt lite då och då när något akut problem eller sjukdom har drabbat svärföräldrarna. Det tycker jag är helt ok, eftersom de är arbetsamma och ärliga människor som försöker klara sig på egen hand.

Att ta seden dit man kommer det kan ju vara ett argument om man nu ska flytta till Thailand för att där gifta sig med en kvinna vars föräldrar försöker göra sig en hacka och kräver att man ekonomiskt "löser ut henne". Men om det istället är thai-kvinnan som har för avsikt att flytta till en man i Sverige, så är det enligt min åsikt hon som ska ta seden dit hon kommer. Om nu alla seder och bruk ska följas till punkt och pricka, så ska ju den Thailändska kvinnans far stå för kostnaderna om det blir bröllop i Sverige. Undrar om hennes far har lust med att följa en sådan gammal svensk sed??

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.

Om man börjar blanda in pengar och köpeavtal i kärleken, så kan man lika gärna glömma att förhållandet vilar på ömsesidiga känslor.

Men var och en gör naturligtvis som den själv vill   :wai: eller hur   :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.[/b]

Snål är jag inte, för istället har jag ju under åren ryckt in och hjälpt till ekonomiskt lite då och då när något akut problem eller sjukdom har drabbat svärföräldrarna. Det tycker jag är helt ok, eftersom de är arbetsamma och ärliga människor som försöker klara sig på egen hand.

Tycker jag ar en vettig installning, alldeles for manga sinsod "tiggs/kravs" av "fattiga/avundsjuka" slaktingar till familjen som fatt den. Battre att satsa in pa sant som stannar i familjen typ nya risfalt/gummitrad eller annat som genererar pengar manga ar.

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.

Om man börjar blanda in pengar och köpeavtal i kärleken, så kan man lika gärna glömma att förhållandet vilar på ömsesidiga känslor.

Vi har inte for avsikt att gifta oss om det inta sker nagon forandring av migrationsverket eller Thaimyndigheterna som skulle gora det lattare for oss att fritt rora oss mellan Sverige och Thailand, da blir det brollop i Svedala.

Men var och en gör naturligtvis som den själv vill   :wai: eller hur   :great:

Absolut

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.[/b]

Själv har jag aldrig betalt Sinsod, men det kan ju bero på att jag sedan 6 år lever i ett samboförhållande med min thai-kvinna.

Jag har aldrig förstått varför jag måste gifta mig för att kunna leva ihop med en kvinna. Några sådana krav har aldrig framförts av varken min nuvarande thai-fru eller min tidigare thai-fru som avled 1992. Både min nuvarande och den tidigare frun valde att bo ihop med mig för att vi gillade varandra, och inte för att krama ut några pengar. Om det hade ställts krav på sinsod eller skryt-bröllop och att jag var tvungen att så att säga "köpa ut henne" från föräldrarna så hade nog det förhållandet runnit ut i sanden ganska snabbt.

Snål är jag inte, för istället har jag ju under åren ryckt in och hjälpt till ekonomiskt lite då och då när något akut problem eller sjukdom har drabbat svärföräldrarna. Det tycker jag är helt ok, eftersom de är arbetsamma och ärliga människor som försöker klara sig på egen hand.

Att ta seden dit man kommer det kan ju vara ett argument om man nu ska flytta till Thailand för att där gifta sig med en kvinna vars föräldrar försöker göra sig en hacka och kräver att man ekonomiskt "löser ut henne". Men om det istället är thai-kvinnan som har för avsikt att flytta till en man i Sverige, så är det enligt min åsikt hon som ska ta seden dit hon kommer. Om nu alla seder och bruk ska följas till punkt och pricka, så ska ju den Thailändska kvinnans far stå för kostnaderna om det blir bröllop i Sverige. Undrar om hennes far har lust med att följa en sådan gammal svensk sed??

Nej, och nej tack till Sinsod och skrytsamma bröllop.

Om man börjar blanda in pengar och köpeavtal i kärleken, så kan man lika gärna glömma att förhållandet vilar på ömsesidiga känslor.

Men var och en gör naturligtvis som den själv vill   :wai: eller hur   :great:

Nu var vårt bröllop inget skrytbröllop utan en ganska så stillsamt och i liten skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Förväntar du dig inte att folk som flyttar till sverige ska anpassa sig till vårt samhälle?

Att dom ska ta seden dit dom kommer?

Om det är viktigt för min tjej och hennes familj att enligt deras sed att ha ett bröllop med allt vad det innebär.

Ska jag då som trångsynt svensk vägra det bara för att,vadå...så gör vi inte i sverige.

När vi gifter oss här sen i sverige så får hon allt vackert rätta sig i hur vi gör när vi gifter oss.

Kan inte förstå det att det ska vara så svårt att tänka sig in i hur det fungerar i andra länder.

Men Thailand duger väl bara till att åka och besöka för att sätta på barbrudar?

Enig!

Jag ær varken før eller emot, så om jag hade gift mig i Thailand så hade jag snællt fått betala sin sod. Nu har det inte varit några ønskemål om något sådant hos frugan, så.

Men något som jag inte gjorde var att tvinga styvfar att betala hemgiften nær vi gifte oss i Sverige :lol:

Hade sjælv inte en tanke på att gifta mig, men frugan hade bra "argument" och det var viktigt før henne. Før mig var det sak samma.

Gillar absolut inte att stå i centrum (scen skræck) så det blev ett vældigt borgerligt brøllop.

1 Advokat, 2 vittnen hokuspokus så var det klart. Kostnad 0 kr exkl. lite fikabrød och kaffe. Romantiskt nej, praktiskt ja :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ganska intressant med svaren "Man får ta seden dit man kommer"

Innebär det att ni bor i Thailand även efter giftemålet då eller?

Mr SatanG

Seden i Thailand är väl att kvinnan flyttar till den man hon gifter sig med? Om då mannen bor i Sverige är det väl naturligt att flytta dit?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Seden i Thailand är väl att kvinnan flyttar till den man hon gifter sig med? Om då mannen bor i Sverige är det väl naturligt att flytta dit?

Herr Chang har talat.

Tydligen olika beroende pa var man bor, har i byarna flyttar mannen oftast hem till bruden och nar dom har rad eller tid bygger man eget pa svarforaldrarnas tomt eller pa mark man fatt i narheten. Undrade tidigare vafor det ar sa fortvivlat tatt mellan husen fast det finns gott om plats i byarnas utkanter, nu har jag (och Ni) fatt forklaringen, dom stannar hemma hos far o mor!!!!

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tydligen olika beroende pa var man bor, har i byarna flyttar mannen oftast hem till bruden och nar dom har rad eller tid bygger man eget pa svarforaldrarnas tomt eller pa mark man fatt i narheten. Undrade tidigare vafor det ar sa fortvivlat tatt mellan husen fast det finns gott om plats i byarnas utkanter, nu har jag (och Ni) fatt forklaringen, dom stannar hemma hos far o mor!!!!

MVH

Baa

Det här stämmer bra på frugans två bröder i byn utanför Buri ram.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Väl talat Siam-Nilsson!!

Tycker att det vänder sig lite i magen när man sätter ett pris på kärleken.

Kanske är jag bara ovan att tänka i dom banerna. Vad vet jag!!

Prissättningen varierar tydligen om vad som kan anses lämplig. En ensamstående

mamma med 3 ungar som sliter ut sig på något bygge, får nöja sig med vad hon får,

medan en oöppnad tös med en violbukett i underbyxorna, som är från en "finare"

familj betingar ett avsevärt högre marknadsvärde.

Svår fråga där inga svar är givna.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:morgon:

Väl talat Siam-Nilsson!!

Tycker att det vänder sig lite i magen när man sätter ett pris på kärleken.

Kanske är jag bara ovan att tänka i dom banerna. Vad vet jag!!

Prissättningen varierar tydligen om vad som kan anses lämplig. En ensamstående

mamma med 3 ungar som sliter ut sig på något bygge, får nöja sig med vad hon får,

medan en oöppnad tös med en violbukett i underbyxorna, som är från en "finare"

familj betingar ett avsevärt högre marknadsvärde.

Svår fråga där inga svar är givna.

MVH

Janneludenfot

Det är väl inte så konstigt att gemene man inte gillar sinsod när den seden inte existerar längre i vårt samhälle.

Och bara för att det inte existerar längre i vårat samhälle kan vi inte fördöma att det finns kvar i Thailands.

Skulle vilja se den man som avslutar ett förhållande bara för att han vägrar betala sinsod.

Om det finns sådana fall så var inte kärleken stark från han sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog BTT ratt i, om det inte finns mer aspekter an svart eller vitt. :glasses:

Man kan ju tanka sig att istallet for att slanta upp en deg for brollop sa kan man ju se till att familjen forsorjs genom andra praktiska arrangemang, da slipper man "kopa hustru" och familjen har anseendet kvar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lappen!

Ifall sinsoden inte betalas är det nog inte gubben som avslutar förhållandet.

BTT

Jaha och det vet du med säkerhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förväntar du dig inte att folk som flyttar till sverige ska anpassa sig till vårt samhälle?

Att dom ska ta seden dit dom kommer?

Jovisst hoppas jag på det, men så är inte knappast fallet.

Vad jag vänder mig emot är ett sniket skyllande på att sinsod ska betalas även för skilda med barn eller barbrudar pga att det skulle

vara någon påhittad tradition. Är det inte två kulturer som möts, varför måste då thaikulturen alltid vinna i penninglägena?

Kan förtydliga med att det är långt från alla som kräver sin sod och jag vill inte dra alla thai över samma kam.

Om det är viktigt för min tjej och hennes familj att enligt deras sed att ha ett bröllop med allt vad det innebär.

Ska jag då som trångsynt svensk vägra det bara för att,vadå...så gör vi inte i sverige.

När vi gifter oss här sen i sverige så får hon allt vackert rätta sig i hur vi gör när vi gifter oss.

För mig, jag är varken för eller emot sinsoden, bara emot girighet och utnyttjande som f.ö. även buddistherna borde vara emot.

Kan inte förstå det att det ska vara så svårt att tänka sig in i hur det fungerar i andra länder.

Håller med dig, men varför är det bara den ena som ska förstå hur det fungerar i andra länder? Är du bättre än thaifolket på något sätt?

Men Thailand duger väl bara till att åka och besöka för att sätta på barbrudar?

Tja vad du gör i Thailand lägger inte jag mig i. Personligen är jag utskriven från sverige, bor i bkk och är tillsammans med en mycket vacker och klok kvinna och har inte samma behov av barerna som du kanske har? Jag kommer nog få hosta upp sinsod jag med, dock är hennes köpkraft sannolikt större än de flesta svenskars så sinsoden kanske kan gå till gemensamma intressen. T.ex resa, bil, hus etc.

Så missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att döma ut sinsoden utan är, som sagt, emot girigheten som en liten klick av människor står för.  

Du skrev också att mannens kärlek knappast kan vara så stark om han inte betalar.

Det går ju också att vända på det, om du fattar vad jag menar. De flesta faranger "betalar" för att försörja någon och dennes familj för

resten av livet. Borde inte det också vara värt något?

Mr SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla SatanG skriv inte svaret i citat texten det är svårt att veta vad du svarat på.

Quote

Håller med dig, men varför är det bara den ena som ska förstå hur det fungerar i andra länder? Är du bättre än thaifolket på något sätt?

Vad menar du med det? Har jag påstått att jag är bättre?

Det jag menade att om jag åker till Thailand så respekterar jag deras seder och bruk.

Samma sak med min fru hon får acceptera våra seder när hon är här.

Många saker tycker hon är konstiga med hon gör så gott hon kan.

Quote

Tja vad du gör i Thailand lägger inte jag mig i. Personligen är jag utskriven från sverige, bor i bkk och är tillsammans med en mycket vacker och klok kvinna och har inte samma behov av barerna som du kanske har? Jag kommer nog få hosta upp sinsod jag med, dock är hennes köpkraft sannolikt större än de flesta svenskars så sinsoden kanske kan gå till gemensamma intressen. T.ex resa, bil, hus etc.

Så missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att döma ut sinsoden utan är, som sagt, emot girigheten som en liten klick av människor står för.

Jag har också en klok och vacker fru så mitt behov att springa i barer är obefintligt.

Inte ens då jag var singel och var ner med en vän så var det nått som intresserade mig.

Jag är också emot girighet men som tur är har jag inte stött på den i hennes familj.

Dom är ganska så välbärgade och har egen rörelse i Thailand.

Så vad mitt bankonto kan tillföra är inte av intresse för dom.

Visst jag betalade Sin sod men det var en symbolisk summa som inte gjorde nått stort hål i min börs  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lappen

Trodde det var uppenbart vad jag svarade på iom dina citat var svart och mina svar röd text, men ok.

I Thailand kräver vissa kvinnor hemgift.

I Indien, t.ex., är det det motsatta som gäller.

I Sverige lade vi ner tänket med hemgift för xx år sedan.

Varför anser du att det är svensken som är "trångsynt" som kanske vill sköta detta på annorlunda sätt då inte ens

thaifolket själva kan bestämma sig för hur det, överlag, ska se ut? I mina ögon är det mera trångsynt att inte vara

öppen för nya ideer.

Varför jag undrade om du var bättre än Thaifolket?

Jag fick intryck av att du verkar anse att vi svenskar ska ha en djup förståelse för hur omvärlden och kulturer ser ut men inte samma regler ska gälla Thai. Om jag eller någon annan inte tyckte likadant som dig, eller de som kräver sinsod, så var vi trångsynta.

Som sagt, jag kommer sannolikt få hosta upp jag med men det finns även andra alternativ för andra människor.

Men kan den inte hållas på en rimlig nivå så kanske det finns anledning att backa. Inte pga mannens kärlek utan tvivel på hennes.

Som Hr Chang o BTT var inne på, att låna stora belopp tror jag också är ett stort misstag. Det går ju dock återfå del/delar efteråt.

Vad fick dig förresten att tro att min åsikt om Thailand begränsar sig till "att det bara duger till att åka dit och sätta på barbrudar"?

Mr SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hr Chang

Quote

Seden i Thailand är väl att kvinnan flyttar till den man hon gifter sig med? Om då mannen bor i Sverige är det väl naturligt att flytta dit?

Min begränsade info om äldre sinsod är bl.a att mannen gifter in sig i familjen och ingiftet innebär att få del av denna familjs tillgångar, t.ex mark, djur etc.

Denna sed, som f.ö. är adopterad från kina, bör därför i mindre utsträckning motivera en högre sinsod av farangen än för en thaikille som till skillnad från oss har laglig rätt att äga mark..Sinsod var också en säkerhet om mannen valde bort bruden/bröllopp efter han börjat umgås med kvinnan och hon därmed kraftigt sänkt sitt värde på äktenskapsmarknaden.

Att då höra ensamstående mammor, skilda eller barbrudar begära hög sinsod känns märkligt.

Håller ändå med Kim som skrev att man kan följa traditionen även här, med rimlig sinsod, om det kan återupprätta människovärdet/självkänslan hos en person man älskar.

Att som någon skrev att det borde betalas tillbaka om äktenskapet inte varar eller blir bra känns också tramsigt. Snacka om misstänksamhet, tänker man så bör man nog inte överväga giftemål överhuvudtaget. I ett bra förhållande känns det väl inte bara som att man ger till någon annan utan man håller det istället inom familjen.

Detta är bara personliga tankar, rätta mig gärna för jag lär mig gärna mer.

Mr SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Allting har ett pris. Så även kärleken.

Skolgång för ungar, läkarbesok, inköp av hus, bil , motorcyckel,kläder, mat,

kostnader för sjuka bufflar mm mm mm mm. Listan kan göras hur lång som helst!

Och självklart får man räkna med att stå för detta om man väljer en Thailänsk tös.

Det tar många år ,eller kanske inte någonsin som hustrun kan bidraga till familjens

försörjning. Speciellt inte om man bosätter sig i Thailand.

Ett litet inlägg att betrakta i Sinsoddebatten!!

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SatanG,

"Denna sed, som f.ö. är adopterad från kina, bör därför i mindre utsträckning motivera en högre sinsod av farangen än för en thaikille som till skillnad från oss har laglig rätt att äga mark."

Korrekt.

Märkligt nog vill man ha högre sin sod från faranger. Bara för att vi har råd... Gällande lag låtsas man inte om.

"Håller ändå med Kim som skrev att man kan följa traditionen även här, med rimlig sinsod, om det kan återupprätta människovärdet/självkänslan hos en person man älskar."

Ja, denna aspekt tål förvisso att övervägas. Den typiska svenska ryggmärgsreaktionen att "sin sod kan jag aldrig tänka mig att betala" är enligt min mening oftast ogenomtänkt.

Det må vara hänt att damen accepterar att man inte vill. Men är hon och hennes familj kapabla att glömma detta? En farang som hade råd, men ville inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Hej changen!

Jag tror inte att familjen grämer sig för att dom inte lyckats skinna falangen:

Speciellt inte när falangen ställer upp ekonomisk i så många andra sammanhang.

Har en känsla att dom resonerar som så "att går det så går det"

Det har pratats mycket om "respekt" i detta sammanhang. Respekt är inget man får!

Det förtjänar man med ord och handling.

Knepig fråga det här!

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janneludenfot,

Du har rätt i att utebliven sin sod kan kompenseras på många sätt senare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som många av era familjer ser er som en ATM-maskin och ni är jätteglada av att bli utnjyttjade..

Ny Tv, nästa vecka ny motorcyckel osv.

Kanske ska tänka till lite,med vad vissa håller på med..

Klart att familjen är glada att se er..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Det verkar som många av era familjer ser er som en ATM-maskin och ni är jätteglada av att bli utnjyttjade..

Ny Tv, nästa vecka ny motorcyckel osv.

Kanske ska tänka till lite,med vad vissa håller på med..

Klart att familjen är glada att se er..

Rock on!

Vi är nog olika funtade allihop. Men jag ser inget problem med att hjälpa sin nya familj.

Om man har råd och möjlighet att hjälpa är det ju ett tecken på gott hjärta.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Om man Okritiskt köper hela konceptet med sinsod, tror jag man hoppar i galen tunna.

Pengars värde är ju som bekant inte som regel thailändares starka sida.

Om nu sinsod ska tillämpas måste det ju ske med "sans och måtta"

Falangens ekonomi är ju avgörande  En del kan ju hosta upp en ansenlig summa,

utan det gör stora hål i börsen. Risken med det , är ju att man kan betraktas som dum,

medan : en återhållsam sinsod får en annan effekt, att man är snål. Vet inte villket som är värst

Jag menar "Kung i baren "för en kväll kan man ju vara ändå.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ar ju alldeles omojlig diskussion, det finns sa manga olika situationer att ingen kan vara den andra lik.

En valbargad ungmo som av nagon anledning valt att bli gift med en falang istallet for en likaledes valbergad Thailandare maste val ha nagot mer att erbjuda an det vanliga tjafset om att det skulle vara finare med en falang.

KARLEK? Knappast. Social trygghet, troligtvis, men varfor falang?

Inte f-n ar vi val sa mycket snyggare och sympatiskare, nej det ar nog trots allt den traditionella Thailandska otroheten med mia noi och uppbrutna aktenskap som spokar.

Det ar trots allt sa att Thai valdigt sallan betalar underhall nar det vankas unga kvigor pa andra sidan garsgarn till skillnad mot vastvarlden dar det inte sallan slantas rejalt.

Planerande ekonomisk stallning for den redan valbargade och hopp om ett battre liv for den inte lika lyckligt lottade ar nog en stor bidragande orsak.

Sedan finns spektran med den akta gemensamma karleken, den omsesidiga respekten och onskan att ge och ta gemensamt i med och motgang.

SA, SINSOD AR UPP TO YOU. Men den behover inte vara antingen eller. Den kan vara ett litet plus i kanten eller ett osynligt lan over sjalva brollopet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Inte f-n ar vi val sa mycket snyggare och sympatiskare, nej det ar nog trots allt den traditionella Thailandska otroheten med mia noi och uppbrutna aktenskap som spokar.

:gasp:Nu snackar du väl för dig själv :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...