Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Tackar för alla vettiga svar.

Det har redan löst sig, lite guld blir det. Men nu fattar hon ju mer om mina uppgifter i Svedala och hur mycket pengar allting kostar här uppe!

Vi har även diskuterat om alla kostnader runt besöksvisa, försäkringar och sånt!

Blir ingen förlovning i byn, blir förlovning utan giriga släktningar!  :crazy:

Mvh

Kimmo som är såå kär :aff:

:50:   Hipp hipp hurra hurra hurra hurra :party1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Hej, kommer att betala 1,5 miljoner bath i sinsod. Låter mycket, men damen är välbärgad.

Tycker att det är helt ok. Ger familjen ökad anseende.

Hälsningar

Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kimmo har din flickvän sina föräldrar kvar? Blandar jag ihop dig med någon annan kanske men har för mig att du nämnde en gång att hennes föräldrar var avlidna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crendox du har så rätt. Det finns en tråd i gamla TT.  :yes:

Quote

Kimmo har din flickvän sina föräldrar kvar? Blandar jag ihop dig med någon annan kanske men har för mig att du nämnde en gång att hennes föräldrar var avlidna.

Det är hennes syrra som bossar, typ moderfigur!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, kommer att betala 1,5 miljoner bath i sinsod. Låter mycket, men damen är välbärgad.

Tycker att det är helt ok. Ger familjen ökad anseende.

Hälsningar

Doktorn

Och spar pa fordomen att alla faranger ska ha sa innihelvete mycket pengar, men det ar val inte svart att skita om arslet ar fullt.

Vad ger det Dig for anseende, stupid falang? No barging! :glasses:

"Låter mycket, men damen är välbärgad." Fast jag kanske missforstar Dig, ar det hon som ska betalal :crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Och spar pa fordomen att alla faranger ska ha sa innihelvete mycket pengar, men det ar val inte svart att skita om arslet ar fullt.

Vad ger det Dig for anseende, stupid falang? No barging! :glasses:

"Låter mycket, men damen är välbärgad." Fast jag kanske missforstar Dig, ar det hon som ska betalal :crazy:

Baa

Korkat uttalande. Om tanten skulle gift sig med en Thai hade det blivit lika mycket i sinsod. Om nu jag inte ser summan som nån katastrof så är det väl inget bekymmer.

Och jag kommer att gå plus på dealen ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annu ett till synes kansligt amne for Baa  ;) Se inte sa endimesionellt pa det har med sinsod. Som Dr Rambone antyder sa kan man, aven ekonomiskt, ga plus pa aven en ganska stor sinsod. De som gifter in sig i en "fin" familj far ofta betala en storre summa men a andra sidan finns det fler mojligheter till aterbetalning i diverse former. 1.5 miljon ar dessutom inte sarskilt mycket, manga tjejer har i kommunen som fatt betydligt mer nar de gift sig med thailandare. Jag var pa ett brollop i lordags dar sinsoden lag pa 3 miljoner baht men da fick mannen en av brudens foraldrars affarer, ett nytt hus med mera sa han gick formodligen ocksa plus.

Min erfarenhet angaende kulturella skillnader ar att det enklaste ar att inte ta at sig nagonting. Det blir efter ett tag dock ganska ohallbart och da maste man snabbt forsoka ta at sig nastan allting annars hamnar man i ett tankemassigt farligt limbo dar man forstar vissa detaljer men sallan helheten. Det leder ofta till en massa trakiga missforstand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Korkat uttalande. Om tanten skulle gift sig med en Thai hade det blivit lika mycket i sinsod. Om nu jag inte ser summan som nån katastrof så är det väl inget bekymmer.

Och jag kommer att gå plus på dealen ;)

OK

Ursakta ett misslyckat forsok till att skoja lite med ett for vissa tabuamne :bag:

Ar ju naturligtvis upp till var och an men jag tyckte anledningen Du angav, "damen ar valbargad" gav en viss tuch at det komiska hallet. :wai:

Atom, inga amnen ar for kansliga, de jag inte gillar skriver jag inte i, ratt enkelt, eller? :mdr:

Var ocksa pa ett liknande brollop med jattesummor, hus o bilar hit o dit, ratt kul att se hur man fordelar arvet, typ salja skinnet medans bjornen lever, men som sagts, upp till var o en.

Haller till stor del med om nationella traditioner men om man lever i tva olika varldar tycker jag det ar av vikt att bada lar sig om varandras.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tackar för alla vettiga svar.

Det har redan löst sig, lite guld blir det. Men nu fattar hon ju mer om mina uppgifter i Svedala och hur mycket pengar allting kostar här uppe!

Vi har även diskuterat om alla kostnader runt besöksvisa, försäkringar och sånt!

Blir ingen förlovning i byn, blir förlovning utan giriga släktningar!  :crazy:

Mvh

Kimmo som är såå kär :aff:

Hej Kimmo!

Det var rolig läsning!  :party:

Lycka till med förlovningen!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir många intressanta diskussioner om hur mycket vi västerländska män ska betala i hemgift. Jag hittade en referens i Wikipedia till en rapport från UNICEF som tyder på att kvinnor i Indien kan ha ännu större problem om de inte hostar upp den hemgift som avkrävs om brudgummens familj.

UNICEF has reported that in India, more than 5,000 brides are killed annually because their marriage dowries are considered insufficient. Widney Brown, advocacy director for Human Rights Watch, says that these killings are similar to the killings in countries where Islam is practiced, because they have a similar dynamic in that the women are killed by male family members and the crimes are perceived as excusable or understandable.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar undersökning! Övervägande majoritet svarar "varken för eller emot"... Är det verkligen sant att lagom-Sverige existerar och att man inte törs ha en egen åsikt? Hur i h-e kan man vara "varken för eller emot" sinsod? Om du betalar så är du för, om du inte betalar så är du emot, eller? Själv är jag helt klart för Sinsod, naturligtvis beroende på hur mycket och för vem.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Underbar undersökning! Övervägande majoritet svarar "varken för eller emot"... Är det verkligen sant att lagom-Sverige existerar och att man inte törs ha en egen åsikt? Hur i h-e kan man vara "varken för eller emot" sinsod? Om du betalar så är du för, om du inte betalar så är du emot, eller? Själv är jag helt klart för Sinsod, naturligtvis beroende på hur mycket och för vem.

När jag gifte mig var det aldrig tal om någon sinsod. Min fru ville inte ha någon och inte heller hennes pappa. Det blev aldrig någon diskussion och jag behövde inte ta någon ställning eller ha någon starkare åsikt i frågan. För den sakens skull är jag automatiskt inte emot sinsod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser både för- och nackdelar vilket mynnar ut i att jag varken är för eller emot. Det är inte så ofta jag ser saker i svart eller vitt men jag brukar ha åsikter ändå. Är det svårt att förstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är svårt att förstå. Skulle du säga nej till tjejen du drömmer om för att familjen behöver 100.000 baht? Vem är det då som som fokuserar på pengar, du eller tjejen? Hon har ett ansvar för sin familj, inbyggt i kulturen. Så, för eller emot styr väl hur du agerar, eller? Om pengarna känns viktigare än tjejen så är kanske känslorna inte dom starkaste? Lätt att flytta över ansvaret på tjejen men om man inte vill förstå kulturen i andra länder så kanske man borde hålla sig till dom bittra och griniga svenskorna?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, jag är oxå för sin sod om det inte är jag som skall betala.

[move]Snållänningen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har jag sagt att jag aldrig skulle tänka mig att hjälpa till med pengar? Jag är uppfostrad i en kultur där vi hjälper varandra, om det är svenskar eller thailändare spelar ingen roll. Om de nu inte är intresserade av sinsod eller att de inte är i behov av mina pengar - bör jag ändå tvinga dem till att ta emot sinsod eller pengar?

Du får gärna ge några lektioner i kulturförståelse om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag är väl i princip mot sin sod. Men då det var jag som insisterade på traditionellt bröllop i fru Changs hemby så fick jag acceptera att sin sod är en del av traditionen. Dessutom var det inte mer än jag hade råd med.

Därför röstade jag "varken för eller mot".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Underbar undersökning! Övervägande majoritet svarar "varken för eller emot"... Är det verkligen sant att lagom-Sverige existerar och att man inte törs ha en egen åsikt? Hur i h-e kan man vara "varken för eller emot" sinsod? Om du betalar så är du för, om du inte betalar så är du emot, eller? Själv är jag helt klart för Sinsod, naturligtvis beroende på hur mycket och för vem.

Jag svarade varken för eller mot eftersom jag av princip är negativ till allt vad hemgifter/giftermål etc står för. Men eftersom det för min traditionella fru och hennes familj var extremt viktigt att gifta sig för anseendets skull samt att det också presenterades en sinsod så valde jag att gifta mig och ge en sinsod ändå.

För mig handlade det inte om mer än om en dryg månadslön och det kan jag allt avara av kulturkonfliktskäl.

Så visst, jag accepterar sinsod och den urgamla seden att överhuvuddtaget gifta sig eftersom det förväntas av en här i Thailand, men rent principiellt är jag emot både sinsod och giftermål överhuvudtaget. Så svaret "varken för eller mot" var det som kom min personliga uppfattning närmast.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag svarade varken för eller mot eftersom jag av princip är negativ till allt vad hemgifter/giftermål etc står för. Men eftersom det för min traditionella fru och hennes familj var extremt viktigt att gifta sig för anseendets skull samt att det också presenterades en sinsod så valde jag att gifta mig och ge en sinsod ändå.

För mig handlade det inte om mer än om en dryg månadslön och det kan jag allt avara av kulturkonfliktskäl.

Så visst, jag accepterar sinsod och den urgamla seden att överhuvuddtaget gifta sig eftersom det förväntas av en här i Thailand, men rent principiellt är jag emot både sinsod och giftermål överhuvudtaget. Så svaret "varken för eller mot" var det som kom min personliga uppfattning närmast.

Jag är av samma åsikt som Kim i den här frågan.

Man får helt enkelt ta seden dit man kommer.

Nu var det inga oerhörda summor som DrRambone betalade utan ungefär som en månadslön för mig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska intressant med svaren "Man får ta seden dit man kommer"

Innebär det att ni bor i Thailand även efter giftemålet då eller?

Mr SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Underbar undersökning! Övervägande majoritet svarar "varken för eller emot"... Är det verkligen sant att lagom-Sverige existerar och att man inte törs ha en egen åsikt? Hur i h-e kan man vara "varken för eller emot" sinsod? Om du betalar så är du för, om du inte betalar så är du emot, eller? Själv är jag helt klart för Sinsod, naturligtvis beroende på hur mycket och för vem.

Man kan vara "varken før eller emot".

Har sjælv inte betalat sin sod och vet inte om jag skulle det (personligen førstår jag mig inte på den)

Men jag ær inte emot om någon vill betala. Hur andra gør med sin sod bryr jag mig inte.

Frugan næmnde aldrig sin sod och jag frågade aldrig om det skulle betalas.

Slutsats

Sin sod ær væl upp till var och en. Blir dock førbannad nær man hør om fantasisummor dær det ær uppenbart att pengar går føre allt annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ganska intressant med svaren "Man får ta seden dit man kommer"

Innebär det att ni bor i Thailand även efter giftemålet då eller?

Mr SatanG

Förväntar du dig inte att folk som flyttar till sverige ska anpassa sig till vårt samhälle?

Att dom ska ta seden dit dom kommer?

Om det är viktigt för min tjej och hennes familj att enligt deras sed att ha ett bröllop med allt vad det innebär.

Ska jag då som trångsynt svensk vägra det bara för att,vadå...så gör vi inte i sverige.

När vi gifter oss här sen i sverige så får hon allt vackert rätta sig i hur vi gör när vi gifter oss.

Kan inte förstå det att det ska vara så svårt att tänka sig in i hur det fungerar i andra länder.

Men Thailand duger väl bara till att åka och besöka för att sätta på barbrudar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...