Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Jag tycker det här med att thai tjejer skulle spara sin oskuld tills dom gifter sig är ett intressant ämne!

Jag har själv bott i Thailand och har "massa" thailändska tjej kompisar och vad jag har märkt så är det då inget vanligt förekommande?

Men mina kompisar är säkert inte från de regionerna där tjejerna sparar sig.  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Ja man kan inte lita på vad som viskas i öronen på en.

Även jag har rest runt en hel del i Thailand våra resor och tiden för det är i stort det samma jag var där första gången 1998 men kan inte Thailänska utan klarar mig fint på engelska.

I vår umgänges krets talar vi engelska inte de som är gamla men mina svärföräldrar och frugan mostrar och farbröder går det bra med engelska.

Jag känner helt enkelt inte igen mig med bilden av Thailand som du ger.

Jag fårväl dra den slut sattsen att det är stora skillnader.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Jing Jing

Jag är säker på att det finns tjejer i baren som trivs med det, en del av dom kanske har brutit mot familjens önskemål och traditioner och tatt detta steg.

En del är kanske ute efter att ta en genväg till lyckan via baren.

Jag känner till tjejer som har varit lite skoltrötta och gillat det "lata" livet som prostituerade och frivilligt valt detta liv.

En del av dom trivs väldigt bra och har tjänat bra pengar eller blivit gifta med falanger, och en del blev drogberoende och kriminella och sitter inne eller är döda nu.

Till Kim

Jag håller med dig till 100% i ditt resenomang i detta ämne.

Jag sitter här med min fru och formulerar detta inlägget.

Visst förväntas en tjej vara oskuld tills hon gifter sig, annars blir det skandal och sinsoden behöver ej betalas.

Man kollade sängkläderna förr efter brölloppsnatten efter blodspår.

Jag lägger inga egna värderingar i detta utan säger bara som det är.

Man kunde inte ens tilltala en ogift tjej i en by för 20 år sedan.

Visst ändras traditionerna långsamt men på landet är det helt andra regler än i stan.

Mvh Isan Lover

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det här med att thai tjejer skulle spara sin oskuld tills dom gifter sig är ett intressant ämne!

Jag har själv bott i Thailand och har "massa" thailändska tjej kompisar och vad jag har märkt så är det då inget vanligt förekommande?

Men mina kompisar är säkert inte från de regionerna där tjejerna sparar sig.  :lol:

Gissar att du bott på turistort och där gäller i regel inte samma stränga kyskhetskrav för ogifta unga flickor som när dom befinner sig ute i landet nära sina familjer. Speciellt inte för dom tjejer som kommer dit för att söka finna sig en farang. ;)

Och vad man ska komma ihåg är att det jag talar om är unga välutbildade tjejer i giftasmogen ålder, ca 18-23, med så hyfsade hemförhållanden att dom har råd att kosta på sina döttrar en universitetsutbildning. Kommer man från fattigare förhållanden så är det tyvärr inte säkert att man har råd att hålla sig med en lika hög moral och man tävlar inte heller då om samma kräsna killar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover Jag läser för min fru vad du skriver hon skakar på huvudet.

Det är inte möjligt för bara 20 år sedan säger hon.

Vad säger era fruar är det så stor skillnad mellan Bangkok och landet.

Tycker era fruar att den beskrivningen som jag ger här är omöjlig.

Jag vill inte med denna diskution skappa rätt eller fel utan mera en upplysande i frågan.

Jag litar på min fru och även era fruar.

Så därför fram med någon form av sanning nu för de som skall gifta sig med en Thailänska.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej Jing Jing

Jag är säker på att det finns tjejer i baren som trivs med det, en del av dom kanske har brutit mot familjens önskemål och traditioner och tatt detta steg.

En del är kanske ute efter att ta en genväg till lyckan via baren.

Jag känner till tjejer som har varit lite skoltrötta och gillat det "lata" livet som prostituerade och frivilligt valt detta liv.

En del av dom trivs väldigt bra och har tjänat bra pengar eller blivit gifta med falanger, och en del blev drogberoende och kriminella och sitter inne eller är döda nu.

Till Kim

Jag håller med dig till 100% i ditt resenomang i detta ämne.

Jag sitter här med min fru och formulerar detta inlägget.

Visst förväntas en tjej vara oskuld tills hon gifter sig, annars blir det skandal och sinsoden behöver ej betalas.

Man kollade sängkläderna förr efter brölloppsnatten efter blodspår.

Jag lägger inga egna värderingar i detta utan säger bara som det är.

Man kunde inte ens tilltala en ogift tjej i en by för 20 år sedan.

Visst ändras traditionerna långsamt men på landet är det helt andra regler än i stan.

Mvh Isan Lover

.

IL

Tack för din uppriktighet. Jag vet ganska många här på forumet som är beredda att offra sin högra arm på att du har fel, men jag tror du har rätt i denna fråga.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Isan Lover Jag läser för min fru vad du skriver hon skakar på huvudet.

Det är inte möjligt för bara 20 år sedan säger hon.

Vad säger era fruar är det så stor skillnad mellan Bangkok och landet.

Tycker era fruar att den beskrivningen som jag ger här är omöjlig.

Jag vill inte med denna diskution skappa rätt eller fel utan mera en upplysande i frågan.

Jag litar på min fru och även era fruar.

Så därför fram med någon form av sanning nu för de som skall gifta sig med en Thailänska.

Phodee

Vill du ha en generell sanning presenterat så måste jag tyvärr upplysa om att det inte finns någon sådan. Alla upplever sitt Thailand på olika sätt och det gäller såväl faranger som thailändare.

Men vad gäller den traditionella moral min fru höll sig med när vi träffades så var den ingalunda unik utan dom flesta av hennes kvinnliga klasskompisar på universitetet i Surin var lika kyskt uppfostrade och utan någon erfarenhet av sex trots 21-23 års ålder när jag umgicks i den kretsen. Däremot fanns det några tjejer i klassen som bodde tillsammans med sina respektive killar på elevhemmet intill skolan utan att deras familjer många mil bort kände till något om det. Så alla tjejer var inte riktigt lika noga.

Vad som gäller bland tjejerna på samma universitet idag, 7 år senare törs jag inte sia om, men jag gissar att mängden tjejer med kille ökat en hel del sen dess, och jag tror att utvecklingen mot ett mer västerländskt moralbeteende nu går snabbt bland dom unga. Och naturligtvis går den utvecklingen än lite snabbare i storstan än den gör på landsorten. Men min fru, som är uppvuxen i landsbygdens Surin bodde och studerade också hos släktingar i Bangkokregionen under flera tonårsår utan att det nämnvärt påverkade hennes syn på moral. Så den stora skillnad din fru gör gällande tror jag inte på. Visst, skillnaden är säkert påtaglig vid en direkt jämförelse, men att Bangkokdöttrar, av sina familjer, tilläts ha fri sex innan äktenskapet redan för 20 år sedan är nog att ta i lite för mycket. Så moraliskt modernt var nog inte ens Thailands huvudstad på den tiden.

För övrigt så kan jag väl nämna att frugans två yngre giftasmogna bröder båda bor i Bangkok tillsammans med unga, vackra flickvänner som dom ännu inte gift sig med. Något som oroat flickorna i frågas föräldrar så mycket att dom på eget bevåg kontaktat mina svärföräldrar för att diskutera vikten av dom ungas giftermål. Kanskle kan ge dig en hint om hur dom föräldraparen ser på sina döttrars förlorade "värde" ifall min frus bröder skulle få för sig att lämna flickorna i sticket.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den beskrivningen du nu har kommit med ligger nära sanningen.

Och jag kan bar hålla med dig. Min fru var inte med i svängen för 20 år sedan.

Men det är nog så att skildnader finns mellan var i Thailand man kommer i från.

Jag kommer att resa till Isan i framtiden för att se hur det är där om inte annat för att det finns så många nålar där på medlemskartan.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kommer att resa till Isan i framtiden för att se hur det är där om inte annat för att det finns så många nålar där på medlemskartan.

Phodee

Du kommer nog att upptäcka att skillnaden mellan provinsstäder i Isaan och provinsstäder i övriga landet inte syns så stor för oss västerlänningar. Jag har besökt ett 40-tal provinser och tycker det är same same överallt.

Vad gäller universitetsstuderande unga tjejers sexmoral så kan man ju tillägga att det för några år sedan skrevs en hel del i dom thailändska tidningarna om att det, till folkets stora förskräckelse, fanns många universitetstjejer (i Bangkok) som sålde sex för att finansiera ren lyxkonsumtion.

Hur stort problemet var egentligen har jag förstås ingen aning om men man kan ju ha i åtanke att även sådana tjejer ryms bland äggen i herrens korg. Så att säga något generellt om tjejerna går naturligtvis inte. Det finns alla sorter.

Men helt klart är att attityden till sex skiljer sig mycket från den gängse svenska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja..

"I våran släkt och omgivning skulle ett sånt liv som din fru beskriver vara omöjligt att leva.

Om man vill ha flera partners och sex före äktenskapet är det nog bara att välja prostitution som yrke.

Så dessa skillnader borde vi som diskuterar olika frågor på forumet känna till, det kan förklara varför vissa av oss upplever saker så olika i samma land"

Är sedan 10 år lycklig sambo med en tjej från storstaden BKK och måste väl tyvärr säga att tyvärr lever väl dom flesta BKK-tjejer i våran bekanskapskrets under samma stenåldriga regler.

mvh LP 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja..

"Ja när flickor bor ensama långt från sinna familjer och går på universitet händer mycket.Phodee"

Javisst är den stora sociala kontollen i Thailand en mycket stor anledning till dessa stenåldriga regler.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du skriver att din sambo kommer från BKK och du känner inte igen dig i hur min fru beskriver det.

Det med social kontroll har min fru växt upp med men efter att hon blev 18-19 år var hon liksom vuxen och valde själv utan att någon tyckte detta var konstigt i hennes familj så upplever jag det. Kan även prata med henne om hennes tidigare pojkväner liv i BKK utan konstigheter.

Då måste det väl vara så att det är olika familjer och seder.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja när flickor bor ensama långt från sinna familjer och går på universitet händer mycket.

Phodee

Inte per automatik, familjens kontroll sträcker sig även utom synhåll och i mitt exempel så var det ingalunda så att alla tjejer som bodde ensam vid skolan hade pojkvän medan dom som hade nära till hemmet inte hade det. Det var nämligen så att i princip alla tjejer bodde i elevbostäder intill skolan, även dom som höll på sig. Bara ett par stycken av tjejerna i klassen hade familjehemmet inne i själva stan, resten kom från amphur utanför samt från grannprovinser.

Min egen fru bodde inte heller hemma under dom sista 7 åren av sina studier utan i olika elevbostäder. 3 år intill Bangkok men sista 4 åren dock så pass nära att hon kunde åka buss hem över helgerna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gäller universitetsstuderande unga tjejers sexmoral så kan man ju tillägga att det för några år sedan skrevs en hel del i dom thailändska tidningarna om att det, till folkets stora förskräckelse, fanns många universitetstjejer (i Bangkok) som sålde sex för att finansiera ren lyxkonsumtion.

Detta förekommer även i Chiang Mai. Fru Chang talar mycket föraktfullt om dessa damer, kanske främst för att de som universitetsstuderande anses finare än henne som aldrig haft möjligt att studera på högre nivå.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta förekommer även i Chiang Mai. Fru Chang talar mycket föraktfullt om dessa damer, kanske främst för att de som universitetsstuderande anses finare än henne som aldrig haft möjligt att studera på högre nivå.

Herr Chang har talat.

En annan sak som gör detta riktigt fult i en thailändares ögon är att studenterna med sina uniformer representerar kungen med sina uniformssymboler. Tror för övrigt inte att detta med studenter som säljer sig för att kunna köpa sig den fräckaste mobilen är ett fenomen som begränsar sig till Bangkok och Chiang mai utan det förekommer nog i mindre omfattning på alla landets universitet.

Inte ens tjejer på svenska universitet verkar ju vara främmande för lönande verksamhet som detta om man ska tro kvällstidningarnas artiklar i frågan. Så varför inte i Thailand.

Tjejer som tycker det är ungefär lika märkvärdigt att tvätta händerna som att ha sex med en okänd har det alltid funnits och kommer alltid att finnas, och då kan trånaden efter senaste mobilen eller den dyraste klänningen vara det som fäller avgörandet.

Här i Sverige sägs det ju att en del tjejer säljer sig under studietiden bara för att slippa ta studielån och jag kan väl egentligen inte bestämma mig för om jag ska anse dom vara smarta eller dumma?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kort fråga, behöver hjälp här nu!

Tanken var att förlova sig med damen i december, litet party få gäster!

Nu säger damen att hon vill har 6 bath med guld och grejer!

Jag känner bara at jag håller på att åka på en blåsning.

Blir ingen förloving utan guld, känns att det är dags och åka vidare!

Synd, jag älskar henne skarpt.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kort fråga, behöver hjälp här nu!

Tanken var att förlova sig med damen i december, litet party få gäster!

Nu säger damen att hon vill har 6 bath med guld och grejer!

Jag känner bara at jag håller på att åka på en blåsning.

Blir ingen förloving utan guld, känns att det är dags och åka vidare!

Synd, jag älskar henne skarpt.

Mvh

Kimmo

Hej Kimmo!

Du verkar ha det tufft med funderingar!

Jag har egentligen ingen tid att skriva nu; arbetet kallar. Men jag kan inte låter bli att skriva några rad.

Jag tycker inte ha fått uppfattning om att din tjej och hennes familj försöker blåsa dig. De agerar enligt thailändsk kultur. Mannen - oavsett om han är utlännning eller ej - ska visa sin uppskattning för sin kvinna.

Jag har en känsla av att de inte känner till dina ekonomiska begränsningar. Du måste prata med tjejen. Förklara för henne att du får en mycket hög lön i Sverige men att kostnaderna i Sverige är också mycket höga. Sverige är ett sådant land där inte så många människor tjänar mer än andra. Alla måste kämpa för att få ekonomin att hålla. Du vill att hon och familjen ska få guld och sinsod men å andra sidan får hon lever i fattigdom i Sverige om du måste lägga ut för mycket pengar i Thailand.

Förklara och följ ditt hjärta!

Kramar

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, rent spontant känns det för mig som mycket med sex baht guld vid en förlovning.

Fast jag vet ju inget om varken Kimmo eller hans dam. Hoppas det går att kompromissa så att båda parter blir nöjda! Det blir ju ofta tyvärr en förhandling...

Kanske Kimmos dam egentligen är nöjd med en baht guld, men så tänker hon att jag begär sex baht så får jag kanske tre bath vilket är bättre än en baht... Frisk vågat hälften vunnet!

Uttrycket "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" verkar däremot inte vara så känt bland thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

God morgon Kamrater!

Lite funderingar runt Sinsod:

Att det är vanligt och brukligt i Thailand med Sinsod torde väl ingen farang

inte blivit påmind om:

Detta gäller inte bara oss utan i hög grad thailändarna också.

Vi hade själva ett system i Sverige för inte så länge sedan som kallades

:Hemgift" Detta ansågs inte på något sätt märkligt, utan parterna förhandlade

fram en lämplig "hemgift" som vanligtvis bestod av pengar eller annan egendom.

Jag skulle nog påstå att storleken av Sinsod i allra högsta grad är en förhandlingsfråga.

Ungefär som när man köper en bil. Man försöker pruta.

Min högst personliga uppfattning om sinsod är att : INTE betala någon sinsod förrän

kanske efter några år när man har facit i hand. Då först vet man ju om förhållandet från damens

sida är seriöst. Låt dig inte utsättas för utpressning , utan håll i börsen.

Förklara bestämt för damen var du står i denna fråga och är hon inte bara ute efter dina

kosing så förstår hon.

Att kvinnor kostar torde väl inte vara någon nyhet och självklart ska man hjälpa sin käresta

ekonomiskt ,men det ska vara på dina villkor!

MVH

Janneludenfot :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kort fråga, behöver hjälp här nu!

Tanken var att förlova sig med damen i december, litet party få gäster!

Nu säger damen att hon vill har 6 bath med guld och grejer!

Jag känner bara at jag håller på att åka på en blåsning.

Blir ingen förloving utan guld, känns att det är dags och åka vidare!

Synd, jag älskar henne skarpt.

Mvh

Kimmo

Hej skibi695!

Jo visst är det thailändsk kultur.men sinsodens storlek kan ju vara högst individuell.

Är det dig eller sinsoden hon älskar?

Någon blåsning tror jag inte du blir utsatt för , men förklara för tjejen dina ekonomiska

ramar, vilket jag hoppas att hon förstår och accepterar.

Om du ser några ekonomiska förändringar för dig själv i framtiden..förklara i så fall

att det blir bättre "då och då"... :yes:

Önskar dig och tjejen lycka till...det här fixar ni säkert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kort fråga, behöver hjälp här nu!

Tanken var att förlova sig med damen i december, litet party få gäster!

Nu säger damen att hon vill har 6 bath med guld och grejer!

Jag känner bara at jag håller på att åka på en blåsning.

Blir ingen förloving utan guld, känns att det är dags och åka vidare!

Synd, jag älskar henne skarpt.

Mvh

Kimmo

Hej. Ska ni förlova er i Thailand eller i sverige?

Min tjej ville att vi skulle förlova oss i Thailand när vi åkte till hembyn. Hon ville ha 5 bath guld, men hon känner till min ekonomiska status samt faktum att det är jag som betalar flyg samt alla andra omkostnader. Hon sa att vi kan sälja guldet sen och få huvuddelen tillbaka.

Hon ville så gärna visa upp guld i hembyn. Jag har varit där och jag förstår henne. Hennes föräldrar är bra, dom vet att jag tar väl hand om henne och det är huvudsaken för dom, inte guld. Men ni kan inte ana vad andra i byn kan snacka skit... Så det var för att undvika skitsnack hon ville ha guld, inte för att bli rik själv.

PS. Vi förlovade oss i sverige först, då var det inte alls frågan om att ge guld. DS

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort fråga, behöver hjälp här nu!

Tanken var att förlova sig med damen i december, litet party få gäster!

Nu säger damen att hon vill har 6 bath med guld och grejer!

Jag känner bara at jag håller på att åka på en blåsning.

Blir ingen förloving utan guld, känns att det är dags och åka vidare!

Synd, jag älskar henne skarpt.

Mvh

Kimmo

[/quot

Hej

Kanner inte Dig eller Din tjej men utgar fran att Ni borjar forsta varandras olikheter/oliktankande bl.annat betraffande ekonomi.

Utan att overdriva kan jag tanka mig att betydligt mer an 50% av alla havererade Svensk/Thaiforhallanden havererat just p.g.av den orsaken att man inte kan uppna forstaelse for varandras olikheter i denna mycket dellikata fraga.

Tycker forslaget om indragning av div. till hembyn skickade bidrag ar bra, summan av kardemunnan blir ju da densamma och Du far reda pa vilket ben Du ska sta pa, den givmilda torsken eller den fornuftiga snaljapen. (sett ur ett Thailandskt perspektiv forstass).

Jag tror att hon forstar om Du forklarar att Din karlek ar akta men det skapar ingen formogenhet, daremot sparsamhet med onodiga/onodigt stora utgifter, da kommer Ni tillsammans att fa en bra ekonomisk framtid.

Lyssnar hon inte pa det utan borjar med de valkanda krokodiltararna, be careful.

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar man inte sinsod vid giftemålet ?

När vi förlovade oss var det inget snack om pengar utan 2 ringar på en halv bath var

sedan var det klart  :party:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla vettiga svar.

Det har redan löst sig, lite guld blir det. Men nu fattar hon ju mer om mina uppgifter i Svedala och hur mycket pengar allting kostar här uppe!

Vi har även diskuterat om alla kostnader runt besöksvisa, försäkringar och sånt!

Blir ingen förlovning i byn, blir förlovning utan giriga släktningar!  :crazy:

Mvh

Kimmo som är såå kär :aff:

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...