Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Quote

Hur fungerar det här med Sinsod när en farang kvinna gifter sig me en thailänds man?

Din man ska väl betala dej sinsod . För det kan väl inte vara så, att bara för att man är farang ska betala .Eller ? :neutral:

Det är ju tradition att kvinnan ska få sinsoden . Så det är bara att börja förhandla .  :money:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Din man ska väl betala dej sinsod . För det kan väl inte vara så, att bara för att man är farang ska betala .Eller ? :neutral:

Det är ju tradition att kvinnan ska få sinsoden . Så det är bara att börja förhandla .  :money:

Vi är redan gifta och någon sinsod fick jag inte  :cry:

Var bara lite intresserad om någon visste om det tillämpas när situationen är omvänd eller om det finns några andra kvinnor här inne som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mvh

kimmo

om du ska citerar nånting från min post, citerar ALLT som jag har skrivit.

Jag tror att alla här förstår vad jag menade utom du.

Vad man ville FÖRSÖKA FÖRKLARA var "Alla är inte likadana"

Min kompis familj kanske vill har 1 miljon för sinsod MEN det finns några familjer som tar inte sinsod alls.

I am apologize for others.

Just feel like this person is trying to mess with me.

And I am sorry if I was wrong.

I am new here and I dont wanna cause problem for anyone.

I am here to get information I need about Sweden

and help or TRY to give information about Thailand (If I can)

No big deal

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

I am here to get information I need about Sweden

and help or TRY to give information about Thailand (If I can)

Du är verkligen välkommen, det här forumet kan aldrig få nog av thailändare som vill dela med sig av sin kunskap. :yes:

  Ang. att få information, så hoppas jag att du får all hjälp du behöver. Fast du får nog vara beredd på att vartannat meddelande kommer att upplevas som ganska "udda". Om du vänjer dig vid det, och klarar att skilja agnarna från vetet, så tror jag att det finns mycket här att hämta för dig.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad Kimmo menar heller. Men det är ju mycket man inte förstår. Det är bara att skriva på det man känner . Och inte ta åt sig .

Var i kontakt med en liten tjej för ett tag sen och hon sa att hennes sinsod var 1000000 baht . Hehe jag slog till direkt.

Då hade jag inte träffat henne än. Hon kanske skämtade.Men kommer aldrig få veta det. eftersom jag avslutade

den kontakten ganska så fort.   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

om du ska citerar nånting från min post, citerar ALLT som jag har skrivit.

Jag tror att alla här förstår vad jag menade utom du.

Vad man ville FÖRSÖKA FÖRKLARA var "Alla är inte likadana"

Min kompis familj kanske vill har 1 miljon för sinsod MEN det finns några familjer som tar inte sinsod alls.

I am apologize for others.

Just feel like this person is trying to mess with me.

And I am sorry if I was wrong.

I am new here and I dont wanna cause problem for anyone.

I am here to get information I need about Sweden

and help or TRY to give information about Thailand (If I can)

No big deal

MVH,

wAnjAi

Jättekul att ha dig här wAnjAi, thaitjejer som du, som kan skriva på svenska, behövs verkligen här. Men precis som UT006 skriver så finns det bland allt bra här väldigt mycket strunt också. Och för att trivas i längden så måste man nog välja att inte ta allt som skrivs på så himla stort allvar. I Sverige, till skillnad från Thailand så kan man vanligtvis vara goda vänner med varandra trots att man inte tycker likadant och vi säger gärna emot varandra över något speciellt ämne utan att någon tycker det är obehagligt bara för det. Så när någon säger emot en här på maipenrai så betyder det oftast inte att det är meningen att man ska ta illa upp.

Vad gäller sinsod i Thailand så har du förstås rätt i att det inte är alla som praktiserar denna gamla sedvänja och får jag själv gissa så gör nog ingen i Thailand det om kanske bara 25-30 år. Men sinsod är dock väldigt vanligt förekommande idag och jag har själv deltagit på ett antal bröllop i Thailand och ännu har jag aldrig sett något där det inte presenterats en sinsod. Och då är dom flesta bröllop jag varit på thai/thai och inte farang/thai.

Sedan finns det naturligtvis också thaifamiljer som vet om att detta med pengar/kärlek är något som västerlänningar tycker är väldigt fult att beblanda och törs kanske därför inte begära någon sinsod bara för att dom då är rädd att farangen ska ta riktigt illa upp. Och då sker bröllopet utan sinsod även om dom nog allra helst sett att det följde thailändsk sed även i det avseendet.

Känner personligen en gammal thaigubbe som gifte bort sin dotter till en farang som absolut inte kunde tänka sig att ge någon sinsod eftersom han tyckte det kändes som att "köpa en fru". Men den farangen har istället valt att hjälpa familjen ekonomiskt på andra sätt än just genom sinsod. Thaigubben brukar dock ännu många år senare suckande beklaga sig över det tidigare bröllopet utan sinsod och det märks att han tog illa vid sig av det även om han fått precis samma pengar, fast bara på andra sätt. Thaigubben ifråga har fått lägga upp stora pengar när hans söner gift sig med så kallade "fina" flickor och jag gissar att han hade beräknat att få igen dom slantarna när döttrarna gjorde samma sak.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med Sinsod har ju dryftats ett antal gånger på olika forum och denna fråga är verkligen fundamental när det gäller skillnaden mellan "tänket" i Thailand och hur vi faranger, särskillt svenskar tänker.

Vi faranger får från barnsben veta att kärlek och pengar inte har något med varandra att göra.

I Thailand är det ju precis tvärtom, här får man itutat sig att pengar är en viktig del när det gäller val av partner.

Dessa två så olika åsikter sitter mycket djupt i skälen på oss och att 2 personer från så olika kulturer möts innebär att BÅDA måste vara mycket lyhörda och förstående för varandras kulturer.

Tyvärr tenderar vi faranger, svenskar framförallt, att hävda att vår moral och vårt "tänk" är det rätta och allt annat är idi*ti och omoral.

Och tyvärr så är den information som når ut till byarna i Thailand angående faranger, att vi har hur mycket pengar som helst. Villket i sin tur innebär att vissa familjer begär löjligt höga sinsoder av Faranger.

Fru vax ville inte att jag betalade någon sinsod, men eftersom jag kände till rätt så mycket om det Thailändska samhället så ville jag betala och det gjorde jag, inte några fantasisummor nä..100 000 bht och 3 baht guld.

Nu några år efteråt har jag förstått att detta gjorde inte bara Fru vax mycket glad utan även hela hennes familj väldigt stollta.

En rimlig sinsod är nog något som man som farang bör acceptera då detta verkligen sätter avtryck i familjens omgivning och inte bara hjälper till ekonomiskt utan även, kanske ännu viktigare, visar omgivningen att den kvinna som gifter sig har hittat en bra make som kan ta hand om henne.

Stolthet är ju en oerhört viktig del av det Thailändska samhället och att genom sinsod göra sina blivande svärföräldrar nöjda/stollta är enligt mig mycket väl investerade pengar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai: mai pen rai ka

Jag ska inte tänka mer om det ka.

Min kille har sagt till mig många gånger.

"You are too sensitive   :grrrrrr: "   :lol:

Ha en bra dag ka,

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sinsoden måste givetvis stå i proportion till gubbens inkomst och tillgångar. Att låna pengar på banken för att skrapa ihop till stålar som gör mama och papa lyckliga är ganska idi*tiskt.

Om nu äktenskapet havererar så återstår en skuldsatt faranggubbe och ett par nöjda thaiföräldrar.

Jag tror inte mama och papa tackar gubben om giftermålet med kära dottern går över styr.

Om inte mama och papa accepterar summan som gubben har råd att betala så återstår väl bara att ge tusan i det hela.

Vill tjejen stanna så är det ju up to her.

Om hon nu till äventyrs skulle vara så korkad att hon ränner tillbaka till baren igen så är det ju hennes business.

Nej den här sinsodgrejen skulle vara behäftad med ett slags kontrakt som säger att stålarna ska betalas tillbaka inom rimlig tid om äktenskapet kraschar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära BTT

Har du inget och säga så skriv inte. En liten eftertanke innan man petar på tangenterna är inte alls så tokigt.

Och att som ovan skriva samma inlägg för tusende gången tillför ju inte något.

Men numera tenderar ju dina inlägg att mera vara gjorda för att reta folk på forumet, inte som du gjorde tidigare,

bidra med kunskaper och åsikter, om än rätt så råa sådana, men ändå dina kunskaper och erfarenheter.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sinsod är till tjejen o inte till föräldrarna.

Ni har blivit lurade om pengarna gått till föräldrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med BTT att det vore ren idi*ti att låna pengar till sin sod. Om man nu inte får tillbaka pengarna efter bröllopet förstås, det förekommer ju att pengarna bara ska visas upp.

Även om jämförelsen är något långsökt, så tycker jag det är ungefär som att investera i aktier. Man ska inte satsa något man inte har råd att förlora, även om det givetvis svider om pengarna förloras.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Sinsod är till tjejen o inte till föräldrarna.

Ni har blivit lurade om pengarna gått till föräldrarna.

Min man menar också att den skall gå till tjejen och inte till föräldrarna?

Men alla här inne verkar ju ha en annan mening ang det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem ska man tro på ? Tomas Dileva som sjöng va? Tror ändå att jag litar mer på vad skunk och wanjai säger , tycker

  det låter mer realistiskt. Om nu inte familjen man gifter in sig i vill lura en.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC, m fl cyniker!

Har ni klart för er hur mycket en thaitjej satsar när hon gifter sej med en farang - hur mycket hon förlorar i anseende om farangen dumpar henne - hur stora hennes chanser är i Thailand till ett nytt äktenskap och ett drägligt liv?!?!?!

Försök att inte tänka så j***a ensidigt svenskt!

Jag tror att "svedan", eller priset, för en thaitjej i ett sådant läge är ganska mycket större än den svedan farangen känner för förlusten av några 10 000-lappar.

En erlagd sinsod kan i det läget möjligtvis bidra till att lyfta lite av thaitjejens förlorade ansikte.

Så är det i Thailand!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

paw-76,

Tja, vem vet vad som är vanligast? Kan ju vara så att en del föräldrar tycker att damen ej behöver pengarna då hon gifter sig med "rik" farang... och/eller så är man en mycket bra dotter om man skänker vidare sin sod till föräldrarna?

Jag tror det är meningslöst att försöka fastslå exakt vad sin sod är till för. Det lär variera mellan olika delar av Thailand och mellan olika släkter och samhällsklasser.

En sak tror jag dock, ett traditionellt bröllop i hembyn lär te sig lite avslaget utan någon form av sin sod. I varje fall för äldre delen av thailändska släkten...

Jive,

Var har du fått ifrån att jag är emot sin sod? Betalade själv THB 100000 plus nio baht guld på mitt brölllop, inga problem att acceptera det och det har jag aldrig ångrat. För övrigt var fru Chang tidigare gift med en thailändsk man och har två barn från det äktenskapet. Så hon hade nog inte så mycket att förlora.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne,

Inga problem! Jag är som sagt inte mot sin sod, å andra sidan kan man också säga att jag inte direkt är för det. Men jag accepterar seden. Speciellt om man gifter sig i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, håller med skribentena om det här med att köpa känslor är obra.

Därför får mina ungar aldrig några julklappar man vill ju inte köpa deras kärlek.

[move]God Jul önskar Tomten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu får jag nog en massa skit, men jag har precis kommit hem efter att ha gift mig med min "gamla använda dam hon är 47 och jag 51". Jag gav 50000 i sinsod till mamma (väl bekomme) och 6 bath guld till henne. Vi hade en fest med 500 gäster som jag betalade (det  var inte billigt) men jag ångrar inget. Jag hoppas att jag eller hon inte behöver göra om det utan att vi kan campera ihop resten av våra liv.

:party:

mvh

Nissehult_13

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Kastar inte skit på folk men personligen tycker jag det är fel med sinsod till föräldarna

och definitivt till en 47-taggares...  :whistle:

Dock säger jag som thaibrudarna... UP TO YOU !

Är dessutom imponerad av att en karl på 50+ lyckas dra sig till en jämnårig kvinna i Thailand...  :great:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att det inte blir slut på synpunkter på detta ämne

så länge vi thailänska kvinnor är tillsammans med farang.  :lol:

Idag pratade jag med en kompis som bor i KonKaen.

Hon berättade vad hennes mamma hade sagt om sinsod. 

vad jag förstår är..

alla har rätt, mer eller mindre

Det kanske beror på vilken del av Thailand, vilken familj eller vilket samhälle i Thailand man kommer från.

Jag vill inte att ni ska kolla det ”att man bli lurad” eftersom ni hade betalat eller ska betala sinsod till tjejens familjen.

Det är kanske nånting som gör de stolt för att de kunna göra något bra för sina föräldrar som tog hand om dem när de var barn.

Jag håller med Herr Chang som har sagt

Kan ju vara så att en del föräldrar tycker att damen ej behöver pengarna då hon gifter sig med "rik" farang...

och/eller så är man en mycket bra dotter om man skänker vidare sin sod till föräldrarna?

en sak som vi alla thailändska ska eller måste göra, är att vi måste ta hand om våra föräldrar när de är gamla.

Eftersom de får ingen pension i Thailand. 

Inte bara de som är gifta, utan alla ska göra det.

Jag hatar tjejer som lurar farang med pengar men jag är stolt över de tjejer som försöker hjälpa och ta hand om sina föräldrar.

(Inte hur mycket som helst, förstås)  :mdr:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej den här sinsodgrejen skulle vara behäftad med ett slags kontrakt som säger att stålarna ska betalas tillbaka inom rimlig tid om äktenskapet kraschar.

BTT

Jag kan inte få tillbaka den sinsod jag erlagt i händelse av ett kraschat förhållande, det har du rätt i. Men min fru kan inte heller få tillbaka sin oskuld samt sitt värde på den thailändska äktenskapsmarknaden. Skulle jag ha lämnat henne vind för våg i Thailand efter att ha förstört hennes rykte som sk "fin" tjej så hade hon tvingats söka en äkta man bland tredjesorteringen thaimän istället för första som hon kunde innan hon började synas ihop med mig. Och i tredjesorteringen män är det inga kap man gör som kvinna... brrr!

Så vem som riskerade mest i vårat fall kan man nog tveklöst säga var min fru. Inte var det jag i alla fall, en månadslön klarar jag allt av att förlora utan att det påverkar min ekonomi under någon längre tid.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kimpa.Du behöver inte vara orolig för Oa:s andrahandsvärde,hon är fortfarande jättesöt och supertrevlig,det du ska oroa dig för är ditt andrahandsvärde  ;) Ha det bäst nere i byn och hälsa alla från oss Mvh Måne  :lol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Kimpa.Du behöver inte vara orolig för Oa:s andrahandsvärde,hon är fortfarande jättesöt och supertrevlig,det du ska oroa dig för är ditt andrahandsvärde  ;) Ha det bäst nere i byn och hälsa alla från oss Mvh Måne  :lol:

Ja, mitt femtiohandsvärde ska vi inte ens tala om. Tur att man hade så pass gott om pengar att man kunde attrahera en kvinna från tredje världen. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...