Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Quote

Har funderat på om Thailand är lite som Sverige - att folk inom landet kan vara olika trots att de har samma nationalitet ;)

Ju mer man lär sig desto tydligare framstår skillnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

jag undrar om det är lika noga med sinsodtraditionen om en svensk kvinna gifter sig  med en thailändsk man.eller är tradion viktigare när man tjänar på det?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sinsod inget krav på detta från min fru eller hennes familj och inte heller en stort fest

Vi hadde bara en väldigt liten fest för dom närmaste och vigsel i ett tempel

nära hennes hemby.

/Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
mamma bäng fan pappa käng

bump

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Alternativet "varken för eller emot", är vad som kom närmast min åsikt tycker jag.

För mig är varken giftermål eller sinsod viktigt och jag hade lika gärna kunnat levat ihop som simpel sambo. Men eftersom det var väldigt viktigt med ett anständigt giftermål och sinsod för min tjej och hennes familjs anseende i sin hemmaomgivning så accepterar jag både och utan att ifrågasätta deras traditioner.

En princip bör aldrig vara så viktig att en i sammanhanget struntsumma ska tillåtas göra både min tjej och min svärfamilj till åtlöje och mål för skitprat i hemmaomgivningen.

Vi försöker båda göra det som anses vara viktigt i våra respektive länder och traditioner, något som givetvis betyder ge och ta.

Hade inte kunnat svara bättre själv.kan väl tillägga att skillnaden mellan sinsod och ett svenskt bröllop att i Thailand får

man tillbaka en stor summa genom kuverten och att äldste brodern står för kalaset (kanske inte alla)medans man i sverige kanske får hjälp av föräldrar (om dom har råd)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag accepterade sinsoden när jag gifte mig. Kommer du ner som en turist och tar Kvinnan frå hennes familj, så är det viktigt att "visa upp" att du kan ta hand om henne i fortsättningen oxå

Så tycker jag varje fall

Khun Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj members.

Tänkte kolla lite på hur ni ser på det här med Sinsod.

Själv väntar jag lite med min åsikt

det gör du rätt i (städa framför sin egen dörr först )

jag har hört ordspråket :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad jag ska säga om det så är varken för eller emot då det även förekommit i svensk kultur gammalt tillbacka.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar om det är lika noga med sinsodtraditionen om en svensk kvinna gifter sig  med en thailändsk man.eller är tradion viktigare när man tjänar på det?

När jag gifte mej med min "man" var det inte tal om någon sin sod.

Vad jag vet är det "bara" männen som betalar sin sod.

Sin sod är mer vanligt bland vissa familjer än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad jag ska säga om det så är varken för eller emot då det även förekommit i svensk kultur gammalt tillbacka.

Och många gamla traditioner har också tagits bort för att de inte hör hemma i ett modernt samhälle.

Sinsod är inte bara en gammal, korkad och omodern tradition den är framförallt hyckleri i högsta grad och något som man definitivt inte ska acceptera.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och många gamla traditioner har också tagits bort för att de inte hör hemma i ett modernt samhälle.

Sinsod är inte bara en gammal, korkad och omodern tradition den är framförallt hyckleri i högsta grad och något som man definitivt inte ska acceptera.

Förvånansvärd brist på respekt för traditioner och kultur i andra länder, detta fall Thailand. Detta är rent skitsnack och obildat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige är det ju tvärt om vid giftemål, där ska ju brudens föräldrar betala hemgift till brudgummen. Så ni som gift er i Sverige, hur många har fått hemgift från Thaifruns föräldrar. ;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Själv har jag aldrig förstått vitsen med att Gifta sig över huvud taget, speciellt inte i Thailand där jag ser få om inga fördelar med ett giftemål.

Det går väl lika bra att vara sambo?

Mig veterligen har jag aldrig träffat på något par som säger sig ha blivit lyckligare i samlivet efter att de gifte sig. Snarare brukar det bli tvärtom av olika orsaker.

Min egen sambo eller hennes far (svärfar) har aldrig propsat på att vi ska gifta oss. Det är väl upp till oss enligt Svärfar. Det funkar ju bra som det är tycker både jag och min sambo, så varför gifta sig med allt ståhej?

I Sverige håller vi ju också på med en variant av dessa Sinsod-avgifter.

Då syftar jag på att bruden vill ha diamantring och en svindyr brudklänning, och den sk ”morgongåvan” som hon förväntar sig efter bröllopsnatten. Så killarna här i Sverige får allt punga ut med stålar de också om de nu vill gå och gifta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärd brist på respekt för traditioner och kultur i andra länder, detta fall Thailand. Detta är rent skitsnack och obildat.

Har absolut inga problem att respektera goda traditioner både i Sverige och utomlands men tyvärr inte hyckleri, så förklara dig gärna vad som är skitsnack och obildat.

GOTT NYTT ÅR :drinks:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig förstått vitsen med att Gifta sig över huvud taget, speciellt inte i Thailand där jag ser få om inga fördelar med ett giftemål.

Det går väl lika bra att vara sambo?

Mig veterligen har jag aldrig träffat på något par som säger sig ha blivit lyckligare i samlivet efter att de gifte sig. Snarare brukar det bli tvärtom av olika orsaker.

Min egen sambo eller hennes far (svärfar) har aldrig propsat på att vi ska gifta oss. Det är väl upp till oss enligt Svärfar. Det funkar ju bra som det är tycker både jag och min sambo, så varför gifta sig med allt ståhej?

I Sverige håller vi ju också på med en variant av dessa Sinsod-avgifter.

Då syftar jag på att bruden vill ha diamantring och en svindyr brudklänning, och den sk ”morgongåvan” som hon förväntar sig efter bröllopsnatten. Så killarna här i Sverige får allt punga ut med stålar de också om de nu vill gå och gifta sig.

Den där diamantringen vill nog thaidamerna också ha, tror dessutom att de vi ha den i större utsträckning än de svenska !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där diamantringen vill nog thaidamerna också ha, tror dessutom att de vi ha den i större utsträckning än de svenska !!

Vad tycker du om ANKAS fru i staterna är hon Svenska eller????? :whistle:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du om ANKAS fru i staterna är hon Svenska eller????? :whistle:

Eftersom hon är född i Polen så borde hon väl rimligtvis vara polska... :yes:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du om ANKAS fru i staterna är hon Svenska eller?huh.gif? whistle.gif

Har inte sagt att de svenska inte ville ha, men en diamant faller även thailänskorna i smaken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hon är född i Polen så borde hon väl rimligtvis vara polska... :yes:

Men hon är väl uppfödd och göst i Svedala ELLER ???:blink:

Men jag tycker inte att det skiljer sig så mycket att allla kvinnor vill ha glitter & glaumor,

vart man än i Världen vänder.

Sen kan man ju alltid gå in på Nationalitet typ Polen,hur mycket skiljer dom sej från Thailänskor???

Eller Victoria Silver "BANDYBOLLEN" från Bollnäs,nä det spelar ingen roll alla vill väl ha lite

glitter och glaumor på sin tillvaro vart man än kommer ifrån!!!

Det var det jag menade sen pettitesser kan man ju bortse ifrån, typ nationallitet ELLER!!!

Conserven & Mekong Gott Nytt År!! :wai:

Mvh Svampen och Familj! :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hon är väl uppfödd och göst i Svedala ELLER huh.gifblink.gif

Men jag tycker inte att det skiljer sig så mycket att allla kvinnor vill ha glitter & glaumor,

vart man än i Världen vänder.

Sen kan man ju alltid gå in på Nationalitet typ Polen,hur mycket skiljer dom sej från Thailänskor???

Eller Victoria Silver "BANDYBOLLEN" från Bollnäs,nä det spelar ingen roll alla vill väl ha lite

glitter och glaumor på sin tillvaro vart man än kommer ifrån!!!

Det var det jag menade sen pettitesser kan man ju bortse ifrån, typ nationallitet ELLER!!!

Conserven & Mekong Gott Nytt År!! jap.gif

Mvh Svampen och Familj! jap.gif

Jag tycker att glitter o glamor hör till, och det önskas säkert av alla kvinnor, har aldrig sagt ngt annat! bara påpekade att det var just så!

Gott nytt på dig med! 2553 tror jag stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hon är väl uppfödd och göst i Svedala ELLER ???:blink:

Född kan man bara vara på ett ställe och i Ankans fall är det Polen..men om du menar uppväxt i svedala så har du helt rätt. :mdr:

Svampen med familj GOTT NYTT ÅR på er också :drinks:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige är det ju tvärt om vid giftemål, där ska ju brudens föräldrar betala hemgift till brudgummen. Så ni som gift er i Sverige, hur många har fått hemgift från Thaifruns föräldrar. ;)

Får väl citera mig själv.

Högst märkligt att ingen har svarat på detta inlägg, när det nu är så viktigt att följa traditioner.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Sinsod rätt eller fel.

Supportra hennes föräldrar ja det kan man göra på olika sätt.

Jag betalade sinsod.

Helt fel enligt många, men dom som låter högst och säger helt fel att betala sinsod så skickar många av dem pengar varje månad, vilket jag tycker är sämre.

Jag har inte och kommer inte att skicka pengar till familjen då jag redan betalat när jag gifte mig med deras dotter.

Rätt eller fel?

Ja inte vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många år sen är det i sverige. Kvinnans föräldrar var tvugen att skicka med bästa kon eller hästen till nya mannens föräldrar kolla historieböckerna.

För antalet år sen. Sen får vi väl se när dom utvecklat ett full fungerande pensions system för pensonärerna i los.

Sen kan ju var och en göra som dom vill och hur dom tror är bäst.

Ha en trevlig kväll 27 d kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...