Jump to content
IGNORERAD

Kan man tjäna pengar på att äga gummiplantage?


Tuk

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Hej Jag kan också meddela att frugans morbrors familj har stängt ned sin lönsamma nudel servering och affär som var byns största, hans fru tappar nu gummi på nätterna tillsammans med äldste sonen som har flyttat hem ifrån Udon Thani där han jobbade, helt enkelt för att inkomsterna ifrån gummiodlingarna inte går att matcha med annan verksamhet, morbrodern själv tappar gummi och planterar mer gummiträd på sin egen mark. Så nu har vi två morbröder vars hela familjer (inkl. fruar, barn) jobbar på egna gummiodlingar, och frugans systers familj arbetar som tappare för 40% på annans gummiodling, så det blir fler och fler som lever gott på inkomsterna ifrån gummiodling. Mvh Isan Lover

Härligt att höra. Då är inte fattigdomen så markant som den var tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    15

  • ronoh

    13

  • Caveman

    8

  • Tricky

    7

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Håller med dig om att man mycket väl kan jämföra Stockholm och Bangkok i det avsendet, det lite nya är väl att dessa stadsbor oavsett härkomst nu har börjat intresera sig för jordbruk eftersom inkomsterna på detta har ökat, och det är väl ett gott tecken för näringen att välutbildade och bättre bemedlade människor vill satsa på t.ex gummiodling, det enda negativa är väl att det drar upp markpriserna, men det skapar å andra sidan mycket nya arbetstillfällen i regioner som tidigare mest hade lågbetalda säsongsarbeten att erbjuda och det är ju värdefullt.

Mvh Isan Lover

När det gäller markpriser så är det på både gott och ont att de stiger i värde. Kanske kan den Issan bonden som har mycket mark tjäna lite mer på att arrendera samtidigt som den rika bangkokbon måste betala lite mer till Issan bonden för att få köpa marken.

Det kan ju faktiskt vara positivt för utveckling på landsbygden.

Personligen känner jag nog att det allra största hotet för den fattige issan bonden varken är en rik farang eller Bangkok bo. Det största hotet är när man nyttjar marken på fel sätt på grund av dålig utbildning eller för att man behöver öka vinsterna på marken. Man pumpar under torkan upp allt större delar av grundvattnet och man dränerer risfälten allt sämre på grund av att man skall tjäna mer och mer pengar, vilket är logiskt.

För två år sedan så var det torka här i issan byn. Myndigheter gick ut med varningar att man inte skulle ta vatten till andra sådd av ris då vatten nivåerna var rekord låga. Trotts detta så var det en och annan issan bonde som sådde en andra omgång, detta resulterade i en svårare återhämtning för kollektivet av resterande bönder.

Flickvännens familj som äger ca 30 rai för tillfället kör bara en omgång ris per säsong. Kan bli två förutsatt att nederbörden tillåter detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

DSC02043.JPG

Kan tillägga att min svåger gjorde en vinst på omkring 10000 baht per rai för året med risodling. Kan vara värt att ta med när man jämför vinsten med att odla gummiträd.

Bilden är jag och svärsonen som rensar gräs kring trädodlingen.

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

DSC02043.JPG

Kan tillägga att min svåger gjorde en vinst på omkring 10000 baht per rai för året med risodling. Kan vara värt att ta med när man jämför vinsten med att odla gummiträd.

Bilden är jag och svärsonen som rensar gräs kring trädodlingen.

Det låter som att de får 2skördar per år om vinsten var 10,000B

Vi fick 5,500-6,000B i vinst per rai ifiol

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att de får 2skördar per år om vinsten var 10,000B

Vi fick 5,500-6,000B i vinst per rai ifiol

Det kan nog vara två skördar eftersom jag inte varit här sedan torkan 2009,2010 total har svågern 11 rai när de sålde riset blev det drygt 100000 baht, sedan vet jag inte ifall kostnaderna för risodlingen var inräknad.

Ska höra om det var två såddar förra säsongen, det var enbart 1 skör 2009,2010 kan jag garantera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara två skördar eftersom jag inte varit här sedan torkan 2009,2010 total har svågern 11 rai när de sålde riset blev det drygt 100000 baht, sedan vet jag inte ifall kostnaderna för risodlingen var inräknad.

Ska höra om det var två såddar förra säsongen, det var enbart 1 skör 2009,2010 kan jag garantera...

Har han sålt skörden från 11rai för 100,000B så får du räkna av kostnader för bl.a skördetröska= 11x600, kostnader för traktorplöjning 11x200 (2gånger) kostnader för utsäde, kostnader för ogräsbekämpning, kostnader för gödsling ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han sålt skörden från 11rai för 100,000B så får du räkna av kostnader för bl.a skördetröska= 11x600, kostnader för traktorplöjning 11x200 (2gånger) kostnader för utsäde, kostnader för ogräsbekämpning, kostnader för gödsling :wink:

Det har du helt rätt i för det har svågern faktiskt inte sagt något om. sedan kör de med en sån där 2 hjulig kwai legg traktor vet inte vad kring kostnaderna är men vinsten ligger förmodlingen närmre det du sa på 5-6 tusen bahtingar per rai när allting är betalt. Men svågern är tyst när jag frågar vad allting annat kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Härligt att höra. Då är inte fattigdomen så markant som den var tidigare.

Hej

Nej det har pågått en enorm utveckling en längre tid (i.o.f.s ifrån en låg nivå) och den pågår ännu, jag känner knappt igen mig i byn om man jämför med hur det såg ut för 12 år sedan, då byns vägar och gator enbart bestod att rött grus (jord) som rök när det var torrt och som man fastnade i om det regnade och nu är snart alla centrala vägar och gator i byn belagda med betong, bara ett par familjer hade bilar och nästan ingen en traktor och nu är dom som saknar bil alt. traktor eller lastbil få, förut var alla hus mer lika skjul på pålar i trä och nu är det snart inga trähus kvar eftersom alla snart bor i murade hus, vi har sophämtning och folk håller rent runt sina hus, man bryr sig om hur det ser ut och planterar blommor o.s.v

Allt detta har inte hänt p.g.a politiska beslut även om dessa har haft stor betydelse, men det beror minst lika mycket på gummiboomen, och det har varit roligt att följa byns utveckling ifrån sin även i mina ögon mer eller mindre hopplösa situation till vad den är nu.

Jag tror att återflyttningen kommer att fortsätta och att framtiden ser ganska ljus ut så jag är optimistisk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest Isan Lover

Hej

Lite dags aktuella siffror om inkomsterna ifrån gummiträden, frugans syster och hennes man som inte äger några egna gummiträd utan bara jobbar som tappare på 15 rai tjänar som bäst 30-35 000 baht per månad (under 3-4 månader), sedan vaierar det mellan 15-25 000 baht per månad (under 6 månader) och 1-2 månader tappar man inget alls så då får dom syssla med sin egen mark eller jobba lite extra med annat.

Frugans yngsta morbror och hans fru har börjat tappa 9 rai egen planterade gummiträd i år, dom har dessutom köpt 4 rai med tappbara gummiträd av en granne, och så tappar dom 10 rai åt frugans syster som bor i Danmark, så allt som allt sköter dom och tappar 23 rai.

Dom tjänar så bra på detta att dom har stängt byns största affär, resturang och bensinstation, helt enkelt för att gummiträden ger så mycket mer i inkomst, deras inkomst blir väl ca 40-50 000 baht per månad i genomsnitt eftersom dom får 100% av 13 rai och 40% av 10 rai.

Och frugans äldste morbror äger nu 100 tals rai med gummiträd och har slutat jobba själv helt sedan 3-4 år, han projekterar bara nya odlingar, leder arbetet och letar mark för köp.

Så gummiboomen verkar hålla i sig även om en viss prisnedgång och minskad efterfrågan har blivit följden av översvämmningarna i Bangkok och att många fabriker står still, men detta är nog högst tillfälligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lite dags aktuella siffror om inkomsterna ifrån gummiträden, frugans syster och hennes man som inte äger några egna gummiträd utan bara jobbar som tappare på 15 rai tjänar som bäst 30-35 000 baht per månad (under 3-4 månader), sedan vaierar det mellan 15-25 000 baht per månad (under 6 månader) och 1-2 månader tappar man inget alls så då får dom syssla med sin egen mark eller jobba lite extra med annat.

Frugans yngsta morbror och hans fru har börjat tappa 9 rai egen planterade gummiträd i år, dom har dessutom köpt 4 rai med tappbara gummiträd av en granne, och så tappar dom 10 rai åt frugans syster som bor i Danmark, så allt som allt sköter dom och tappar 23 rai.

Dom tjänar så bra på detta att dom har stängt byns största affär, resturang och bensinstation, helt enkelt för att gummiträden ger så mycket mer i inkomst, deras inkomst blir väl ca 40-50 000 baht per månad i genomsnitt eftersom dom får 100% av 13 rai och 40% av 10 rai.

Och frugans äldste morbror äger nu 100 tals rai med gummiträd och har slutat jobba själv helt sedan 3-4 år, han projekterar bara nya odlingar, leder arbetet och letar mark för köp.

Så gummiboomen verkar hålla i sig även om en viss prisnedgång och minskad efterfrågan har blivit följden av översvämmningarna i Bangkok och att många fabriker står still, men detta är nog högst tillfälligt.

Mvh Isan Lover

Vissa prisnedgångar?

Hörde igår att det är på gränsen till att löna sig att tappa för närvarande?

Var sanningen ligger är förmodligen i säljarens behov av slantar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv mycket nyfiken på detta då min familj i Thailand har planterat några rai med gummiträd och har därför försökt kolla lite.

Enligt http://www.bandungli...ns-in-Thailand/ så är det mycket olika hur många kilon det blir per år och rai.

Författaren påstår att 100 träd per rai gav 253 kg per rai i medelvärde 2010 och att priset på obehandlat rågummi låg på ungefär 70 bath per kilo.

Om man utgår från av att författararen har rätt i sina antaganden så borde varje rai ge ungefär 17710 bath per år.

Han skriver också att det kostar ungefär 3400 bath per rai och år för konstgödning.

Alltså borde 10 rai ge en inkomst på 14758 bath per månad (11925 bath om man lägger undan för konstgödsel).

Författaren skriver också att han håller till i Udon Thani området och att han betalar sina arbetare 200 bath per dag. Han skriver också att man fick 273 kg per rai i Udon Thani i 2010 och om så är fallet så skulle 10 rai ge 15925 bath per månad i inkomst.

Om man förädlar rågummit till sjok var priset runt 125 bath per kilo i 2010.

Har tyvärr inte lyckats hitta någon information om kostnaderna för att förädla rågummit.

//Peo

Fin info, har själv inhandlat 12 rai i nö Thailand som vi börjat tappa i november. Jag ska vänta med en utvärdering i 6 mån innan jag ökar på arealen. Steg 2 verkar också mycket intressant och det går att hitta en hel del filmer på Youtube under rubber

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge kan man lagra "gummibollarna" utan att kvaliteten försämras? Har också sett att uppköparna sticker fingret i bollarna för att mäta fukthalten. Kan tänka mig att bakterier på sikt kan bryta ner gummit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vissa prisnedgångar?

Hörde igår att det är på gränsen till att löna sig att tappa för närvarande?

Var sanningen ligger är förmodligen i säljarens behov av slantar!

Hej

Priset brukar ju variera kraftigt med konjukturen och själv vet jag att släkten har fått allt mellan 40 till 110 baht per kg på auktionerna, men frugan hade samtal med släkten nu i helgen och dom beklagade sig inte speciellt, dom hade bara märkt av en minskning som dom trodde berodde på översvämmningarna i Bangkok, vi får väl se när vattnet försvinner om det stämmer och priserna stabiliseras på en högre nivå igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla pratar om antalet rai som man odlar gummiträd på. När jag jobbade i skogen i Sverige så var det inte antalet hektar som var det viktigaste utan vad som växte på arealen.

Nåväl, frugan och jag har ca: 1000 gummiträd utanför Loei som är runt två år gamla. Vi har anlitat en av hennes bröder till att gödsla och se efter plantagen.

Någon som har en susning om vad avkastningen/år skulle bli om dom vore mogna att tappa nu ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det här gäller i vårt område och gummiodlarnas förenings lokaler och utbildningsplats ligger i Phon phisai, och jag är ganska säker på att det inte är samma regler i andra delar av landet, här uppe har man en god människosyn och jag tror att det var mer eller mindre självklart att tapparna skulle erbjudas och garanteras bra villkor, så verkar det t.ex inte vara i södra Thailand där arbetarna oftast är Burmeser och har bedrövliga villkor, här uppe är det ju vänner ifrån byarna och släktingar man anställer i första hand, så här uppe är ett jobb som tappare attraktivt och familjer står mer eller mindre i kö för att få ett sånt välbetalt jobb, det är också en stor anledning till att vi har en återflyttning ifrån Bangkok och Korat.

Och föreningen håller kurser för nya odlare, utbildar tapparna, erbjuder hjälp vid sjukdommar på träden, erbjuder lån för plantering, ger stöd när träden har gjort sitt och tas ned och nya planteras och köper upp allt gummi som odlas i området och allt betalas via att man avsätter någon baht per kg vid försäljningen av gummit.

Mvh Isan Lover

I södra Thailand närmare bestämt i en av de tre sydligaste provinserna, där kompisens sambos syster och svåger har en gummiplantage där är det 50-50 som gäller där är man inte snål mot varesej släkt eller andra som gör jobbet åten!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I södra Thailand närmare bestämt i en av de tre sydligaste provinserna, där kompisens sambos syster och svåger har en gummiplantage där är det 50-50 som gäller där är man inte snål mot varesej släkt eller andra som gör jobbet åten!!

Hej

Ja då förstår jag att varför det kommer så mycket Burmeser till södra Thailand och jobbar med att tappa gummi, dom måste göra sig en förmögenhet om dom delar 50-50 med ägarna, roligt att villkoren har förbättrats där nere också, våra sämre bemedlade släktingar som jobbade längst ned i södra Thailand just med gummitappning för ca 5-7 år sedan fick ingen del i skörden alls bara en låg dagpenning och tak över huvudet och dom var väldigt besvikna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lögnen som vapen springer IL på, men många Burmeser i södra Thailand som jobbar med gummi, Lögn, lögn och åter lögn.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med lögnen som vapen springer IL på, men många Burmeser i södra Thailand som jobbar med gummi, Lögn, lögn och åter lögn.

Hej

I så fall är det inte jag som sprider lögner om dom som arbetar där och deras löner utan frugans kusiner med anhöriga, jag vidarbefodrar bara vad dessa påstår, och eftersom dom är fattigast i vår släkt och hankar sig fram på mycket dåligt betalda jobb just nu i Bangkok så finner jag det näst intill otroligt att dom skulle lämna väldigt välbetalda jobb som gummitappare i södra Thailand för ett liv som nästan inte är mänskligt i Bangkoks slum, men jag kan inte säga emot dig, det är möjligt att frugans släktingar ljuger om sina löner och vilka dom jobbade och bodde tillsammans med där nere, men jag ser inget bra motiv för dom att göra detta.

Eller kan det vara så enkelt som att alla inte har samma villkor, t.ex på stora industriella plantager och små familjeföretag?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha frugans kusiner som enda källa, gör nog att det kan bli rejält fel.

Sen blir jag nyfiken varför dom hankar sig fram i Bangkoks slum för en spottstyver, när dom kan åka hem och tjäna grova stålar som gummiskördare på hemmaplan. Dessutom få umgås med nära och kära.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att ha frugans kusiner som enda källa, gör nog att det kan bli rejält fel.

Sen blir jag nyfiken varför dom hankar sig fram i Bangkoks slum för en spottstyver, när dom kan åka hem och tjäna grova stålar som gummiskördare på hemmaplan. Dessutom få umgås med nära och kära.

Leif

Hej

Dessa släktingar är marklösa och kan inte odla något själva, och jobben som gummitappare i byn går först och främst till dom närmaste som bror, syster eller egna barn i familjerna, så det är helt enkelt svårt att få såna jobb utan att någon nära släkting äger en farm, om man inte har en väldig tur.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Med lögnen som vapen springer IL på, men många Burmeser i södra Thailand som jobbar med gummi, Lögn, lögn och åter lögn.

Hustrun min har gummiplantage i södra Thailand..

Frågade henne om det arbetade Burmeser på plantagen...

Hon svarade::inte så många, men en del..

Naturligtvis andrahandsinformation..men ändå..

MVH

Pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

I södra Kanchanaburi odlar ingen gummi. Det är bara till för regioner med kallt klimat eller för lata människor med för mycket pengar säger svärfar, Här i Kanchanaburi kan vi skörda minimajs var 45 dag, och 2 skördar ris per år. Övriga marker ger bättre avkastning med söckerrör.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...