Jump to content
IGNORERAD

Kan man tjäna pengar på att äga gummiplantage?


Tuk

Recommended Posts

Kan någon här nåt om gummiplantage? Skulle ha möjlighet att köpa ett plantage med träd färdiga att börja skörda nu.Storleken är 5 rai.Skulle vilka kolla om det kan stämma att man kan tjäna så mycket som det sägs till mig, vet ju inget om det.Det är bekanta till mig i Thailand som känner nuvarande ägaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    15

  • ronoh

    13

  • Caveman

    8

  • Tricky

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Kan någon här nåt om gummiplantage? Skulle ha möjlighet att köpa ett plantage med träd färdiga att börja skörda nu.Storleken är 5 rai.Skulle vilka kolla om det kan stämma att man kan tjäna så mycket som det sägs till mig, vet ju inget om det.Det är bekanta till mig i Thailand som känner nuvarande ägaren.

Varför tar inte ägaren och tjänar pengarna själv?

Tycker han om att ge bort sina förmögenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du thai så kanske kan du göra bra pengar som farang undrar jag om du kan över huvudtaget köpa några sand korn från plantagen.

Vill du köpa plantagen eller bara äga träd på den, för mark får du inte äga som farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hyr landet och starta ett kompani med Thaisarna 49/51 så går det att tjäna pengar på gummi trän

Link to comment
Dela på andra sajter

får man inte äga mark som delägare, om den andra ägaren är thai?

Nej!

/ Joe

Ändrades av Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hyr landet och starta ett kompani med Thaisarna 49/51 så går det att tjäna pengar på gummi trän

Allt är nog en fråga om hyrpriset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är nog en fråga om hyrpriset.

Även beroende på vem som skördar, om hälften försvinner i hanteringen så blir det garanterat en förlustaffär.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Även beroende på vem som skördar, om hälften försvinner i hanteringen så blir det garanterat en förlustaffär.

Du har en poäng där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan någon här nåt om gummiplantage? Skulle ha möjlighet att köpa ett plantage med träd färdiga att börja skörda nu.Storleken är 5 rai.Skulle vilka kolla om det kan stämma att man kan tjäna så mycket som det sägs till mig, vet ju inget om det.Det är bekanta till mig i Thailand som känner nuvarande ägaren.

Hej

5 rai räcker inte för att leva på men det blir ett fint tillskott i kassan för en familj, i vår by behövs det ca 10-15 rai för en familj, och tappar man inte gummit själv delar man 60 % till ägaren och 40% till den som tappar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

40% till dom som tappar gummit , ja så gör dom i alla fall inte i Phangna där har dom betalt per dag

eller per månad dom som tappar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

40% till dom som tappar gummit , ja så gör dom i alla fall inte i Phangna där har dom betalt per dag

eller per månad dom som tappar

Hej

I det röda Isaan är det en gummiodlarförening som har bestämt reglerna och dom ger faktiskt tapparna riktigt bra betalt, och vi har släktingar som äger gummiträds farmer och släktingar som är anställda som tappare, och dom som tappar tjänar 15 000-35 000 baht per månad lite beroende på årstiden, och det är inte en dålig lön på landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

5 rai räcker inte för att leva på men det blir ett fint tillskott i kassan för en familj, i vår by behövs det ca 10-15 rai för en familj, och tappar man inte gummit själv delar man 60 % till ägaren och 40% till den som tappar.

Mvh Isan Lover

Hej, hemma hos i Petchabun och runt omkring delar man 50 % var till ägaren och tapparen. Jag har aldrig hört att ägaren få 60 % men kanske hos er, det är jätte kul för eran skull.

// jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej, hemma hos i Petchabun och runt omkring delar man 50 % var till ägaren och tapparen. Jag har aldrig hört att ägaren få 60 % men kanske hos er, det är jätte kul för eran skull.

// jack

Hej

Man har ansett att det är en ok uppgörelse att ägaren får en större del av vinsten eftersom han har alla ufgifter för, mark, plantor, gödning m.m.

Ungefär som när fiskare delar sin vinst och båtens ägare får en extra andel för att täcka dess utgifter.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man har ansett att det är en ok uppgörelse att ägaren får en större del av vinsten eftersom han har alla ufgifter för, mark, plantor, gödning m.m.

Ungefär som när fiskare delar sin vinst och båtens ägare får en extra andel för att täcka dess utgifter.

Mvh Isan Lover

Är det hela Thailand du pratar om eller bara din del av landet?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej, hemma hos i Petchabun och runt omkring delar man 50 % var till ägaren och tapparen. Jag har aldrig hört att ägaren få 60 % men kanske hos er, det är jätte kul för eran skull.

// jack

Det beror på hur girig ägaren är.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag vet eller fått info från de andra ägaren att det är så i hela Thailand.visst stämmer att ägaren har massor med utgifter men samtidigt man gör inte så mycket när gummi börja tappa. Däremot gör person som skrina gummi mellan 2-5 på morgon i varje dag. Därför är det att man dela på 50 50 var.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då inte betala 40-50% av nåt till de som arbetar.

Fast det är väl därför jag inte har nå gummiodlingar heller. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det hela Thailand du pratar om eller bara din del av landet?

Torde väl framstå som ganska klart för de flesta vad han menar, om man vill alltså!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Torde väl framstå som ganska klart för de flesta vad han menar, om man vill alltså!

Han menar i hela Thailand, allt är som vanligt då... Okidoki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det hela Thailand du pratar om eller bara din del av landet?

Hej

Det här gäller i vårt område och gummiodlarnas förenings lokaler och utbildningsplats ligger i Phon phisai, och jag är ganska säker på att det inte är samma regler i andra delar av landet, här uppe har man en god människosyn och jag tror att det var mer eller mindre självklart att tapparna skulle erbjudas och garanteras bra villkor, så verkar det t.ex inte vara i södra Thailand där arbetarna oftast är Burmeser och har bedrövliga villkor, här uppe är det ju vänner ifrån byarna och släktingar man anställer i första hand, så här uppe är ett jobb som tappare attraktivt och familjer står mer eller mindre i kö för att få ett sånt välbetalt jobb, det är också en stor anledning till att vi har en återflyttning ifrån Bangkok och Korat.

Och föreningen håller kurser för nya odlare, utbildar tapparna, erbjuder hjälp vid sjukdommar på träden, erbjuder lån för plantering, ger stöd när träden har gjort sitt och tas ned och nya planteras och köper upp allt gummi som odlas i området och allt betalas via att man avsätter någon baht per kg vid försäljningen av gummit.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, hur många kilo gummi per dag på säg 10 rai?

Hur många tappare har man på 10 rai?

Får tapparna sin del av försäljiningspriset eller baserat på hur mycket som är kvar efter utgifterna?

Hur säljer man gummit?

Vad kostar rågummi idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Varför hackar o mikro-analyserar man allt som sägs av Isan Lover. Han försöker ju bara att hjälpa till med svar på frågan om gummiplantage.

Har du Surin mer kunskap än IL. Vad jag läste tidigare så har du ingen farm med gummi-träd.

Tror nog Tuk är man för sin hatt och avgöra om han ska ta till sej informationen eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...