Jump to content
IGNORERAD

Kan man tjäna pengar på att äga gummiplantage?


Tuk

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Först säger du att det gäller för tapparna i hela landet med 50/50, sen påstår du att dina släktingar har vart här nere sydpå och slitit hårt för dagpengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    15

  • ronoh

    13

  • Caveman

    8

  • Tricky

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Först säger du att det gäller för tapparna i hela landet med 50/50, sen påstår du att dina släktingar har vart här nere sydpå och slitit hårt för dagpengar!

Hej

Nej nu är du allt ute och cyklar, är det säkert att du har följt med i tråden, vi tar det en gång till i vårt område har tapparna 40% och ägarna 60% och ingen dagpenning alls och det ger t.ex frugans syster och hennes man en inkomst som varierar mellan 15 000-30 000 baht per månad beroende på årstid.

Och vi har haft andra släktingar (kusiner) och bybor som har varit i södra Thailand och jobbat som tappare tillsammans med Burmeser och dessa har bara haft en låg dagpenning och ingen del i vinsten på gummiförsäljningen och dom var väldigt missnöjda.

Och det var allt någon annan som skrev att dom delade 50-50 i hans by, vilket inte förvånar mig alls, det finns säkert en stor variation landet runt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I det röda Isaan är det en gummiodlarförening som har bestämt reglerna och dom ger faktiskt tapparna riktigt bra betalt, och vi har släktingar som äger gummiträds farmer och släktingar som är anställda som tappare,och dom som tappar tjänar 15 000-35 000 baht per månad lite beroende på årstiden, och det är inte en dålig lön på landet.

Mvh Isan Lover

Hej

Det här gäller i vårt område och gummiodlarnas förenings lokaler och utbildningsplats ligger i Phon phisai, och jag är ganska säker på att det inte är samma regler i andra delar av landet, här uppe har man en god människosyn och jag tror att det var mer eller mindre självklart att tapparna skulle erbjudas och garanteras bra villkor, så verkar det t.ex inte vara i södra Thailand där arbetarna oftast är Burmeser och har bedrövliga villkor, här uppe är det ju vänner ifrån byarna och släktingar man anställer i första hand, så här uppe är ett jobb som tappare attraktivt och familjer står mer eller mindre i kö för att få ett sånt välbetalt jobb, det är också en stor anledning till att vi har en återflyttning ifrån Bangkok och Korat.

Och föreningen håller kurser för nya odlare, utbildar tapparna, erbjuder hjälp vid sjukdommar på träden, erbjuder lån för plantering, ger stöd när träden har gjort sitt och tas ned och nya planteras och köper upp allt gummi som odlas i området och allt betalas via att man avsätter någon baht per kg vid försäljningen av gummit.

Mvh Isan Lover

Hej

Det var inga dåliga villkor 135 baht per dag + 50% av inkomsterna gummit ger, det var sannerligen inte dåligt, något liknande har jag aldrig hört talas om, det betyder ju att ägaren som köper marken, plantor, gödsel och betalar tapparna lön få den absolut minsta inkomsten, det är bara att gratulera dessa tappare.

Själv har vi haft släktingar i södra Thailand som har jobbat som tappare och dom har slitit hårt för bara dagpenningen tillsammans med Burmeser och dom har absolut inte haft någon som helst del i vinsten av gummiförsäljningen, och dom vill absolut inte jobba där för dom småpengarna dom tjänade, och det är den information jag har fått till mig ifrån våra släktingar.

Det verkar som om detta med tapparnas löner och villkor varierar mycket på olika platser, och jag kan som vanligt bara uttala mig om vad som gäller i vårt område.

Och till skillnad mot dig påstår jag inte att du ljuger (vad nu meningen skulle vara med det) när du delar med dig av din information i ämnet till oss andra.

Kunskap är inte tung att bära, och själv tycker jag att det är intresant att ta del av dom andras information i ämnet och inte minst att jämföra dom villkor som arbetarna respektive ägarna har på skilda platser.

Mvh Isan lover

I dina uttalande påstår du denna gång utan tvekan att de i din by är goda mäniskor med god människosyn, i södra Thailand däremot, där är det tvärtom.

Som källa till detta anger du när jag frågar om källa just dina släktingar!

Släktingar som i din hemby kan tjäna 15.-35 000 baht på att skörda gummi, och detta som sagt i din hemby med god mäniskosyn.

Och ändå åker alltså dessa släktingar närmare 200 mil till södra Thailand för att skörda gummi, detta till skitdålig lön.

Lögn, lögn och åter lögn, IGEN. inte en chans att någon skulle lämna ett så välavlönat jobb som att skörda gummi i din by, och fara någon annanstant för att göra samma sak.

Och du skriver att du bara kan uttala dig i om din egen hemby, för att sedan omedelbart uttala dig om t.e.x. förhållandena i södra Thailand.

Dessutom inte dåligt att lyckas att i ännu en tråd få in hur bra de röda är. :crazy:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej nu är du allt ute och cyklar, är det säkert att du har följt med i tråden, vi tar det en gång till i vårt område har tapparna 40% och ägarna 60% och ingen dagpenning alls och det ger t.ex frugans syster och hennes man en inkomst som varierar mellan 15 000-30 000 baht per månad beroende på årstid.

Och vi har haft andra släktingar (kusiner) och bybor som har varit i södra Thailand och jobbat som tappare tillsammans med Burmeser och dessa har bara haft en låg dagpenning och ingen del i vinsten på gummiförsäljningen och dom var väldigt missnöjda.

Och det var allt någon annan som skrev att dom delade 50-50 i hans by, vilket inte förvånar mig alls, det finns säkert en stor variation landet runt.

Mvh Isan Lover

LOL har du någonsin hört folk från Issan prata bra om sina jobb dom har haft i andra delar av landet...Alltid är det jobbigt dåligt betalt osv..Gå in på vilken bar som helst i Pattaya sätt dig ner och du kommer få samma historia från alla tjejer..."I work factory Bangkok before hard work and no good money...So I come here I want marry falang who take care me..."

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL har du någonsin hört folk från Issan prata bra om sina jobb dom har haft i andra delar av landet...Alltid är det jobbigt dåligt betalt osv..Gå in på vilken bar som helst i Pattaya sätt dig ner och du kommer få samma historia från alla tjejer..."I work factory Bangkok before hard work and no good money...So I come here I want marry falang who take care me..."

Eller så frågar du några personer som bor i Isaan men jobbar i t.ex Bkk eller utomlands.

Jag har då mest hört positiva kommentarer som att de är nöjda med sina jobb osv.

Vi har en kille i byn som jobbar som maskinist/reparatör på en passagerarfärja i Indonesien, han brukar vara hemma 2-3v och så jobba 5-6v.

Han är helnöjd.

En annan jobbar som Byggnadsingenjör i Bkk och han kommer hem på långhelger och han är också nöjd.

Jag tror det är lite som här i Sverige, frågar du hororna på Malmskillnadsgatan så är de nog inte så många nöjda, men hör du med folk i allmänhet så hittar såna som är nöjda.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så frågar du några personer som bor i Isaan men jobbar i t.ex Bkk eller utomlands.

Jag har då mest hört positiva kommentarer som att de är nöjda med sina jobb osv.

Vi har en kille i byn som jobbar som maskinist/reparatör på en passagerarfärja i Indonesien, han brukar vara hemma 2-3v och så jobba 5-6v.

Han är helnöjd.

En annan jobbar som Byggnadsingenjör i Bkk och han kommer hem på långhelger och han är också nöjd.

Jag tror det är lite som här i Sverige, frågar du hororna på Malmskillnadsgatan så är de nog inte så många nöjda, men hör du med folk i allmänhet så hittar såna som är nöjda.

Jaha visste inte detta är det därför alla skickar så mycket pengar och bygger hus åt släkten för att dom har så bra jobb som dom trivs med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha visste inte detta är det därför alla skickar så mycket pengar och bygger hus åt släkten för att dom har så bra jobb som dom trivs med.

Är du säker på att alla skickar pengar och bygger hus till släkten?

Tänk om en del sparar och investerar åt sig själva och sin fru + barn?

Du kanske skulle börja umgås med lite normala personer och inte förlita dig till vad bartjejerna i Pattaya berättar så kanske dina vyer vidgades lite :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som slänger bort stora pengar på husbyggen och dylikt projekt här i Issan, sedan kommer de på att det inte var någon bra ide. De kom på att det faktiskt inte går att lita på släkt i byn och att nattlivet i Bangkok t.ex. var bättre än att vänta på en massa träd skulle växa upp.

Sedan finns de som har köpt dyra condos i Bangkok och helt o hållet ångrat sig för att sedan bygga ett drömhus att bo i ute på landsbygden.

När man läser här på forumet kan man höra att en del fördömer varandras tanke gång. Det finns ju så många olika sätt att intjäna sitt levebröd. De allra flesta faranger jag känner trivs i städerna och hatar landet.

Själv har jag under snart 6 års tid alltid velat återvända till min kära by Ban Pho. Jag odlar inget här annat än lite gurka och meloner för eget bruk. Jag planterade ett antal träd för några år sedan som sedan dog då marken blev översvämmad.

Jag har aldrig lagt några större pengar på projekt här i Thailand eftersom jag inte är speciellt rik, Jag har pengar för att klara mig och jag vill inte slösa bort de på något som jag kan förlora på . Har man däremot mer pengar än man själv behöver så kan det ju vara spännande att pröva något av dessa projekt.

Imported+Photos+00001.JPG

Jag odlade själv några teak träd för några år sedan på test. Det krävs mer arbete än vad jag trodde. 6 baht var priset per träd och jag planterade på 1 rai 100 träd om jag inte helt missminner mig. Det var en investering på 600 baht som jag gjorde för jag ville se hur det funkade med att odla träd här i Issan byn.

Mitt tips är att testa först och satsa sedan efter vad du har råd att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I dina uttalande påstår du denna gång utan tvekan att de i din by är goda mäniskor med god människosyn, i södra Thailand däremot, där är det tvärtom.

Som källa till detta anger du när jag frågar om källa just dina släktingar!

Släktingar som i din hemby kan tjäna 15.-35 000 baht på att skörda gummi, och detta som sagt i din hemby med god mäniskosyn.

Och ändå åker alltså dessa släktingar närmare 200 mil till södra Thailand för att skörda gummi, detta till skitdålig lön.

Lögn, lögn och åter lögn, IGEN. inte en chans att någon skulle lämna ett så välavlönat jobb som att skörda gummi i din by, och fara någon annanstant för att göra samma sak.

Och du skriver att du bara kan uttala dig i om din egen hemby, för att sedan omedelbart uttala dig om t.e.x. förhållandena i södra Thailand.

Dessutom inte dåligt att lyckas att i ännu en tråd få in hur bra de röda är. :crazy:

Hej

Nu börjar jag undra hur det står till där uppe, är det säkert att du mår bra, eller försöker du bara infektera även gummiträds trådar med politik och pajkastning?

Enligt dom släktingar och vänner i byn som har varit och jobbat i södra Thailand tillsammans med Burmeser så var villkoren mycket sämre där, och deras beskrivning av villkoren och hur dom behandlades stämmer mycket väl med den bild som medier ger om Burmeser och gästarbetares situation i denna del av landet, dom behandlas sämre än lokalbefolkningen och polisen har ju ibland fritagit Burmeser som har hållts under slavliknande villkor och det är ju t.o.m inte ovanligt att Burmeser dödas där nere, så att det råder någon jämlikhet mellan lokalbefolkningen och deras gästarbetare ifrån Burma och Isaan får du nog svårt att övertyga både inhemsk och utländs media, polis och mig själv, jag har ingen som helst anledning att betvivla att gästarbetare har behandlats illa generellt men din släkt eller vän kan ju naturligtvis ha behandlat sina anställda korrekt och erbjudit dessa fantastiska villkor som du har delgett oss.

Och du undrar eller t.o.m ifrågasätter att släktingar och bybor har varit där nere och jobbat av någon för mig outgrundlig anledning, självklart har dom det, vi har haft folk på olika orter ifrån norr till söder och i många olika länder i många olika yrken, dom flyttade ut redan innan gummiboomen i vårt område p.g.a brist på arbete, och det är såna som dessa som nu flyttar hem igen p.g.a att allt fler gummiträds farmer är färdiga att tappas vilket ger välbetalda jobb på hemma plan, det är väl helt naturligt, var du får det ifrån att dom lämnar sina välbetalda jobb på 15-30 000 baht för att jobba i södra Thailand för småpengar under slavliknande villkor förstår jag inte alls, eftersom det jag beskriver är att det motsatta nämligen att vi har en återflyttning p.g.a lönerna i gummiträds odlingarna på hemmaplan.

När det gäller villkor eller annat som varierar lokalt så kan jag naturligtvis bara uttala mig lokalt med säkerhet och det tycker jag att fler borde ta efter, och själv är jag intreserad av att höra andra medlemmars beskrivningar (rapporter) om förhållandena i sitt område, men det hindrar ju inte att man kan höra folk betätta om sina upplevelser i andra länder eller landsdelar och att man får till sig en del via olika media om andra platser, men det är ju då inte självupplevt, men att det finns en allmänn uppfattning om att Burmeser och gästarbetare behandlas sämre än lokalbefolkningen råder det nog inget tvivel om, det är alldeles för mycket som talar emot att så inte skulle vara fallet.

Hoppas att vi kan återgå till trådens ämne som var att diskutera gummiträd och möjligheterna att tjäna pengar på dom.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Orkade inte läsa hrla IL's inlägg, men jag han få med dom första raderna.

Kan bara tillägga att jag inte tror att Burmeserna blir så mycket bättre behandlade i Isaan. Observera att det är vad jag tror.

Så att göra det till ett "södra Thailands" problem blir även denna gång heltokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu börjar jag undra hur det står till där uppe, är det säkert att du mår bra, eller försöker du bara infektera även gummiträds trådar med politik och pajkastning?

Enligt dom släktingar och vänner i byn som har varit och jobbat i södra Thailand tillsammans med Burmeser så var villkoren mycket sämre där, och deras beskrivning av villkoren och hur dom behandlades stämmer mycket väl med den bild som medier ger om Burmeser och gästarbetares situation i denna del av landet, dom behandlas sämre än lokalbefolkningen och polisen har ju ibland fritagit Burmeser som har hållts under slavliknande villkor och det är ju t.o.m inte ovanligt att Burmeser dödas där nere, så att det råder någon jämlikhet mellan lokalbefolkningen och deras gästarbetare ifrån Burma och Isaan får du nog svårt att övertyga både inhemsk och utländs media, polis och mig själv, jag har ingen som helst anledning att betvivla att gästarbetare har behandlats illa generellt men din släkt eller vän kan ju naturligtvis ha behandlat sina anställda korrekt och erbjudit dessa fantastiska villkor som du har delgett oss.

Och du undrar eller t.o.m ifrågasätter att släktingar och bybor har varit där nere och jobbat av någon för mig outgrundlig anledning, självklart har dom det, vi har haft folk på olika orter ifrån norr till söder och i många olika länder i många olika yrken, dom flyttade ut redan innan gummiboomen i vårt område p.g.a brist på arbete, och det är såna som dessa som nu flyttar hem igen p.g.a att allt fler gummiträds farmer är färdiga att tappas vilket ger välbetalda jobb på hemma plan, det är väl helt naturligt, var du får det ifrån att dom lämnar sina välbetalda jobb på 15-30 000 baht för att jobba i södra Thailand för småpengar under slavliknande villkor förstår jag inte alls, eftersom det jag beskriver är att det motsatta nämligen att vi har en återflyttning p.g.a lönerna i gummiträds odlingarna på hemmaplan.

När det gäller villkor eller annat som varierar lokalt så kan jag naturligtvis bara uttala mig lokalt med säkerhet och det tycker jag att fler borde ta efter, och själv är jag intreserad av att höra andra medlemmars beskrivningar (rapporter) om förhållandena i sitt område, men det hindrar ju inte att man kan höra folk betätta om sina upplevelser i andra länder eller landsdelar och att man får till sig en del via olika media om andra platser, men det är ju då inte självupplevt, men att det finns en allmänn uppfattning om att Burmeser och gästarbetare behandlas sämre än lokalbefolkningen råder det nog inget tvivel om, det är alldeles för mycket som talar emot att så inte skulle vara fallet.

Hoppas att vi kan återgå till trådens ämne som var att diskutera gummiträd och möjligheterna att tjäna pengar på dom.

Mvh Isan Lover

Lite offtopic men:

IL, dina ständiga försköningar av den lilla jordbruksbygden i din del av Isaan, påminner mycket om hur en predikant från "livets ord" beskriver paradiset.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic men:

IL, dina ständiga försköningar av den lilla jordbruksbygden i din del av Isaan, påminner mycket om hur en predikant från "livets ord" beskriver paradiset.

Vem vet.? Det kanske är Ekman som går runt bland gummiträden i byn? :crazy:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Orkade inte läsa hrla IL's inlägg, men jag han få med dom första raderna. Kan bara tillägga att jag inte tror att Burmeserna blir så mycket bättre behandlade i Isaan. Observera att det är vad jag tror. Så att göra det till ett "södra Thailands" problem blir även denna gång heltokigt.

Hej

Jag vet inte vad ni vill få ut av det här men, själv känner jag inte till att några Burmeser jobbar i Isaan, men vi har ju Kambodjaner och dom har åtminstone samma lön och villkor som andra bybor i vårt område, det vet jag av egen erfarenhet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eller så frågar du några personer som bor i Isaan men jobbar i t.ex Bkk eller utomlands.

Jag har då mest hört positiva kommentarer som att de är nöjda med sina jobb osv.

Vi har en kille i byn som jobbar som maskinist/reparatör på en passagerarfärja i Indonesien, han brukar vara hemma 2-3v och så jobba 5-6v.

Han är helnöjd.

En annan jobbar som Byggnadsingenjör i Bkk och han kommer hem på långhelger och han är också nöjd.

Jag tror det är lite som här i Sverige, frågar du hororna på Malmskillnadsgatan så är de nog inte så många nöjda, men hör du med folk i allmänhet så hittar såna som är nöjda.

Hej

Instämmer med dig i detta, visst finns det folk som lämnar byn för lite mer kvalificerade arbeten som blir nöjda t.ex dom som arbetar i Taiwan, Singapore och en del av arabländena och vi har även byggnadsarbetare som jobbar i Bangkok och turistorter som är nöjda.

Men just båtbyggare och gummitappare som har varit i Södra Thailand och jobbat tillsammans med Burmeser verkar vara besvikna och talar illa om sina f.d arbetsgivare och hur dom behandlades, sant eller falskt överlåter jag åt andra att bedömma, jag har ju inte varit med på plats och sett det med egna ögon.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Den större delen av Thailands gummiodling kommer just från södra landet, området syd och sydöst om Surat thani är i praktiken bara ett enda stort gummiplantage och varenda person är på ett eller annat sätt inblanda i denna verksamhet.

På ett forum i Sverige skriver en person att denna verksamhet i södra Thailand innebär utnyttjande av Burmeser samt dåliga arbetsförhållande/löner för folk i denna branch, I SÖDRA Thailand ALLTSÅ.

För i Isaan där denna person har sin hemvisst, där har gummiarbetare det bra, upp emot 35 000 baht per månad tjänar de, och dessutom arbetar de i ett område där folk har en bra människosyn.

Allt detta har han fått veta av sina släktingar som i praktiken jobbat överallt i Thailand, detta trots att de kunde ha stannat hemma och umgåtts med människor som har en god människosyn, samt tjänat mycket mer pengar än vad de kunde göra någon annan stans.

Som tur är har dock de flesta redan fattat vad denne forumskribent är för en typ av person, annars kunde ju någon trott på honom, men som sagt, nu tror ingen på honom och det är nog bra för både södra och norra Thailand.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska åka iväg och fota några gummiplantage och lägga upp här på tråden. Ligger inte så långt här ifrån. Jag snackade med ägaren en Issan bonde för 3 år sedan. De hade varit nere i Bangkok några år och jobbat i en fabrik. Där hade de antagligen stött på gummi folk som sa att gummiträd var bra. De odlade gummiträd på 8 rai. De är antagligen färdiga det här året eller nästa för att tappas.

Jag fick höra av folk att det inte var bra att odla gummiträd i Issan, det gav dålig avkastning på något viss. Jag ska åka ditt och kolla upp det nu när svärfar kommer tillbaka med bilen. Annars tar jag moppen. Flickvännen vill att jag ska åka iväg och köpa en fisk. Hon är tydligen hungrig.

Det går att odla fisk här i Issan också sen vet jag inte vad människosynen är om den skiljer sig ifrån by till by eller provins till provins. Har för mig att det är ganska individuellt.

Uppdaterar med lite bilder snart här i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic, det första gummiträdet i Thailand planterades utanför Trang för drygt hundra år sen.

Så där finns lite mer erfarenhet än i ILs paradis.

Wanipok.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej Jag vet inte vad ni vill få ut av det här men, själv känner jag inte till att några Burmeser jobbar i Isaan, men vi har ju Kambodjaner och dom har åtminstone samma lön och villkor som andra bybor i vårt område, det vet jag av egen erfarenhet. Mvh Isan Lover

Som sagt så pratar du igen om din byhåla och drar hela Isaan över en kam, vilket iofs är trevligt men den presenterar inte hela Isaan.

Samtidigt så drar du hela södra Thailand ner i skiten. Du skapar väldigt mycket "vi och dom" men dina ögon ser bara släktingarnas beteenden mot varandra och det presenterar du som Isaan.

Och har en av släktingarna stött på en endaste konstig filur i södra Thailand så får vi veta att alla i södra Thailand är mer eller mindre sjuka i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den större delen av Thailands gummiodling kommer just från södra landet, området syd och sydöst om Surat thani är i praktiken bara ett enda stort gummiplantage och varenda person är på ett eller annat sätt inblanda i denna verksamhet.

På ett forum i Sverige skriver en person att denna verksamhet i södra Thailand innebär utnyttjande av Burmeser samt dåliga arbetsförhållande/löner för folk i denna branch, I SÖDRA Thailand ALLTSÅ.

För i Isaan där denna person har sin hemvisst, där har gummiarbetare det bra, upp emot 35 000 baht per månad tjänar de, och dessutom arbetar de i ett område där folk har en bra människosyn.

Allt detta har han fått veta av sina släktingar som i praktiken jobbat överallt i Thailand, detta trots att de kunde ha stannat hemma och umgåtts med människor som har en god människosyn, samt tjänat mycket mer pengar än vad de kunde göra någon annan stans.

Som tur är har dock de flesta redan fattat vad denne forumskribent är för en typ av person, annars kunde ju någon trott på honom, men som sagt, nu tror ingen på honom och det är nog bra för både södra och norra Thailand.

Har du inget fattat dom har ju flyttat hem, Arbetar inte längre i södra Thailand.

35 000 i månaden vad har du fått det ifrån.

Vad är problemet att IL har så mycket större baskunskaper än ni och kan bedöma verkligheten bättre än vad ni nånsin kommer att göra. När man har dessa bas kunskaper som IL så kan man också tolka vad som sker händer och i viss mån se framtiden.

Jag lovar er man kan inte googla o länka, o tror att man förstår. Jag vad med för för 40 år sedan o då försökte man något liknande, men då citerade man. Så jag har mött No buss redan för fyrtio år sedan, men då som nu fick man inget gehör, utan från redan frälsta "länkare o googlare"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ska åka iväg och fota några gummiplantage och lägga upp här på tråden. Ligger inte så långt här ifrån. Jag snackade med ägaren en Issan bonde för 3 år sedan. De hade varit nere i Bangkok några år och jobbat i en fabrik. Där hade de antagligen stött på gummi folk som sa att gummiträd var bra. De odlade gummiträd på 8 rai. De är antagligen färdiga det här året eller nästa för att tappas.

Jag fick höra av folk att det inte var bra att odla gummiträd i Issan, det gav dålig avkastning på något viss. Jag ska åka ditt och kolla upp det nu när svärfar kommer tillbaka med bilen. Annars tar jag moppen. Flickvännen vill att jag ska åka iväg och köpa en fisk. Hon är tydligen hungrig.

Det går att odla fisk här i Issan också sen vet jag inte vad människosynen är om den skiljer sig ifrån by till by eller provins till provins. Har för mig att det är ganska individuellt.

Uppdaterar med lite bilder snart här i tråden.

Hej

Det stämmer att det inte går att odla gummiträd överallt i Isaan, jorden måste vara av bra kvalitet (både näringsrik och inte stenig) och marken ska inte översvämmas och inte heller vara för torr, om man väljer att plantera på en plats som är olämplig t.ex med grus och sten så kommer man att behöva stora mängder med konstgödsel för att få en "normal" mängd gummi, och detta drar naturligtvis ner vinsten.

Så ett gott råd till dom som funderar på att köpa gummiträd är att vara noga med att kontrollera jordmånen för den är jätteviktig, och vi märkte att många av dom farmer som var till salu och som vi besökte var belägna på tveksamma jordar, och på några var träden misskötta och hade utvecklas sämre än förväntat med avvseende på deras ålder 3-5 år.

Men vi besökte också farmer med jättefina träd och fet näringsrik jord, men där var priserna å andra sidan höga, men ska man köpa så är det nog dessa som gäller, eller så får man plantera själv på lämplig jord och vänta i sju år innan man får börja tappa.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Den större delen av Thailands gummiodling kommer just från södra landet, området syd och sydöst om Surat thani är i praktiken bara ett enda stort gummiplantage och varenda person är på ett eller annat sätt inblanda i denna verksamhet.

På ett forum i Sverige skriver en person att denna verksamhet i södra Thailand innebär utnyttjande av Burmeser samt dåliga arbetsförhållande/löner för folk i denna branch, I SÖDRA Thailand ALLTSÅ.

För i Isaan där denna person har sin hemvisst, där har gummiarbetare det bra, upp emot 35 000 baht per månad tjänar de, och dessutom arbetar de i ett område där folk har en bra människosyn.

Allt detta har han fått veta av sina släktingar som i praktiken jobbat överallt i Thailand, detta trots att de kunde ha stannat hemma och umgåtts med människor som har en god människosyn, samt tjänat mycket mer pengar än vad de kunde göra någon annan stans.

Som tur är har dock de flesta redan fattat vad denne forumskribent är för en typ av person, annars kunde ju någon trott på honom, men som sagt, nu tror ingen på honom och det är nog bra för både södra och norra Thailand.

Ursäkta men är det inte ett missförstånd, eller möjligen felcitering som skapar denna debatt i en tråd där det finns mycken lärdom att få?

Som jag har läst har IL:s släktingar "innan det fanns gummiodligar och arbetstillfällen i den industrin i IL:s del av lande, alltså Issans norra delar" sökt inkomst i gummiindustrin i söder.

Det går att förstå om man vill!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärfar kom precis hem. Samtliga gummiträd i grannbyn har avlidit pågrund av översvämning. Jag borde ha listat ut det tidigare. Markbiten låg ganska nära en flod. Floden har blivit översvämmad.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga säkra marken ni planterar gummiträd på de klarar inte av översvämning allt för länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men är det inte ett missförstånd, eller möjligen felcitering som skapar denna debatt i en tråd där det finns mycken lärdom att få?

Som jag har läst har IL:s släktingar "innan det fanns gummiodligar och arbetstillfällen i den industrin i IL:s del av lande, alltså Issans norra delar" sökt inkomst i gummiindustrin i söder.

Det går att förstå om man vill!

Läs mitt inlägg i denna tråd, inlägg 53, sedan kan du väl fundera på om det verkligen är så att södra Thailand består av ovänliga utsugare emedan IL:s Isaan består av människovänner som han skriver. Samt det faktum att i Isaan tjänar en gummiarbetare en jädrans massa pengar, just därför att där är man god emot varandra, men i södern, där utnyttjas Burmeser och andra av elaka plantage ägare.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs mitt inlägg i denna tråd, inlägg 53, sedan kan du väl fundera på om det verkligen är så att södra Thailand består av ovänliga utsugare emedan IL:s Isaan består av människovänner som han skriver. Samt det faktum att i Isaan tjänar en gummiarbetare en jädrans massa pengar, just därför att där är man god emot varandra, men i södern, där utnyttjas Burmeser och andra av elaka plantage ägare.

Burmeser utnyttjas nog lite varstans, inte minst i norr, har en god vän bosatt i ChangRai och efter hans beskrivning är det inte nådigt att vara "svartjobbare" i den delen av landet heller så därvid lag har du säkert rätt, men tidsaspekten på när och hur Team IL slavade respektive tjänade kovan har i alla fall jag fått för mig är en förmodlat möjlig situation!

Men nu är jag så jäkla OT att jag ber om ursäkt, denna tråd ska handla om huruvida det är en god investering med gummiträd eller ej!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men är det inte ett missförstånd, eller möjligen felcitering som skapar denna debatt i en tråd där det finns mycken lärdom att få?

Som jag har läst har IL:s släktingar "innan det fanns gummiodligar och arbetstillfällen i den industrin i IL:s del av lande, alltså Issans norra delar" sökt inkomst i gummiindustrin i söder.

Det går att förstå om man vill!

Misstänker att om det vore någon annan person en IL så hade man valt att förstå... *suck*

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...